Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
A shanty was, in general, of two forms—one with two single solo lines and two alternating refrains, and one with a four-line verse and a four- or more line chorus. Of course exceptions are to be found to these two general descriptions. The first of these two main types was that used for hauling, the
second for heaving, although many heaving songs also had a four- line pattern (i.e. Sally Brown). These two main types were sub-divided into the following:
I. Hauling Songs (A) Halyard or 'long drag' songs (for tops'ls and t'gallants). (B) Short haul or 'short drag' songs (for t'gallants and royals). (c) Sweating-up, fore-sheet, or bowline shanties (for boarding tacks and sheets, etc.).
(D) Bunt shanty (for stowing a sail on the yard). (E) Hand-over-hand songs (for jibs, stays'ls, and braces). (F) Walkaway or stamp-'n'-go songs (braces, etc.).
II. Heaving Songs (A) Main capstan or windlass songs (for heaving the anchor). (B) Capstan songs (for hoisting sails, etc., by 'mechanical' means, and warping in and out of dock).
(c) Pump shanties. The first group were used for an intermittent operation, the second
for a continuous process. Taking the latter group first, the reader will notice as he wades through this book that many of them are in 4/4 time, many of them are shore matching songs, and many of them are not sufficiently camouflaged to hide their shore origins. On the other hand, the shanties that come under the hauling-song group arc in 6/8 time, usually less musical than the heaving songs and so 'salty' that their shore origins have been long forgotten. Of course all the heaving songs are not marches, although the first
tramp around the capstan was usually a march (taking in the slack of the cable, in other words, heaving the ship to her anchor). At the time of the American Civil War many army marching songs such as John Brown's Body, Dixie, The Battle Cry of Freedom, Maryland, and Teller Rose of Texas were roared out on the fo'c'sle-head, and Masc- field has pointed out how the Crimean War march Ckeer, Boys, Cheer was used in similar manner. But, as noted by Bone, apart from the early stamp-around, marches were too fast to be used for the entire job of heaving the 'hook'. After the slack chain was aboard the shantyman would, instinctively, alter the tempo, and a slower tunc like Shenandoah or Stormalong would be raised. The quicker capstan songs too were often used at the maindeck capstans for setting sail, when the halyard would be taken to the capstan instead of being handed by the crowd.
26
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland