Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
of sail, in the large 'four-posters', these would be made of wire and then they would be hauled tight by means oïmaindeck capstans. Tops'ls also, and other sails with yards, would be taken to these capstans and hoisted by their semi-mechanical help. A capstan was a vertical barrel revolving round a centre 'axle', pushed by men who inserted bars called handspikes into the mushroom head of the barrel and stamped around quickly or slowly, depending on the nature of the 'heave'. Pawls were fitted so as to prevent the barrel 'walking back'. Whenever a capstan was used a capstan shanty would be raised, but for work at the heavier and sturdier anchor capstan or windlass situated on the fo'c'sle-head (the raised part of the deck at the bow) a slower type of capstan shanty or windlass shanty would be used.^ The pumps of a sailing ship were usually situated by the fife rail
of the main or mizen masts, and at the back-breaking toil of 'pump- ing ship' a pump shanty would be raised. In the last of the big squareriggers a new type of semi-mechanical
aid was installed—the Jarvis brace winch and the Jarvis halyard winch. At this type of winch, which lessened the arduous job of setting sail and the dangerous job of hauling on the braces—dangerous, because the brace most often hauled on was the lee brace, i.e. that on the side of the ship nearest the water as she heeled over, and often an area smothered in water neck-deep—capstan shanties were sometimes raised, as the handles were turned by four or more seamen.
* * iK ' I will here try to clear up the mix-up many shanty collectors appear to en-
counter with the words Capstan and Windlass. Some write that the capstan superseded the windlass, others declare that the
windlass is modern and used only in the latter days of sail. Whall, writing about Goodbye, Fare You Well, says that the reference to a capstan makes the shanty at least fifty years old and that merchant ships built after this were nearly all fitted with a windlass—'"wilderness", as John always called it'. Doerflinger and others point out that the barrel of a windlass was horizontal, whereas that of the capstan was vertical, and that windlasses were ousted on deep-water ships by capstans from 1870 onwards. Both of these statements are correct but misleading to the reader, and often to collectors as well. The fact is the latter group describe the tyi>e of windlass used from the time of Drake and even earlier, one with a horizontal barrel, hove round by means of spokes, and later by 'brakes', whereas the windlass Whall writes about was the new-fangled device, placed beneath the fo'c'sle-head ciipstan, so that the cable, instead of going round the barrel, as it did in the earlier windlasses and capstans, went over a cable-holder or 'gipsy' as it does in a modern steamer's windlass, straight down into the chain-locker. It was to this type of windlass Maseficld refers when he writes: 'It is a glorious thing to be on the fo'c'sle-head, heaving at a capstan bar, hearing the chain clanking in below you to the music of a noisy shanty' (italics are mine). This type of windlass was, at times, connected by a chain 'messenger' to a steam-
driven 'donkey' situated in a house abaft the foremast, and the anchor would then be hoisted by steam-power, but owing to the small amount of coal and fresh water windjammers could carry this mechanical aid was rarely used, and Armstrong's Patent was the rule rather than the cxcf ptioii.
25
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland