Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
shantying one cannot be too dogmatic. It was a common practice too for the tune of one forebitter to be put to the words of another. As to the fitting of words of one shanty to another this was a very common practice—all adding to the difficulty of the collector! It should be noted that the words of most of the hauHng songs (and some capstan) can be fitted to one another with comparative ease— Blackball Line, Roll the Cotton, Santiana, Clear the Track, Bunch o' Roses, South Australia, Blow the Man Down, A Long Time Ago, Whisky Johnny, Mobile Bay, Stormalong, Rio, Hogeye Man, Boney—and the fitting of words from one shanty to another was often the means by which the shantyman lengthened his shanty to complete a long haul or heave. Gordon, in Adventure, points out that work-songs rarely tell a long or consecutive story, since men at work find it difficult to create, recollect, or listen to complicated themes without being distracted from their job of work, and also because such songs are either shortened or lengthened on the spot, according to the time needed in which to execute the work. And he writes that this last process is noticeable in shanties. I agree, but nevertheless most white men's shanties did have a narrative, although I doubt if they could be called 'complicated'. Negro shanties, on the other hand, after the first verse or so nearly always called for improvisation. J. Glyn Davies, writing about the 'stringing out' some shantymen indulged in (i.e. the repeating of a solo line), suggests that repeated lines were a certain sign of a defective text. With this I agree. Other sources from which the shanty came are many. Shore-songs
were often taken over holus-bolus; new shanties would be made up from scraps of tunes heard in Oriental and Latin ports; hymn tunes may have sired some, war-songs others. The following list may give some idea of the many sources from which shanties have, presumably, 'growed':
1. Developed from the hauling cries of Elizabethan seamen. 2. British folk-song and ballad origins (north country, west country, and over the border).
3. Based on fiddler tunes, dance tunes, march tunes, opera and classical music, and war-songs.
4.. True Liverpool and New York Irish origins. 5. Afro-American origins.
(A) Railroad work-songs. Plantation songs from the Missis- sippi and Deep South. Negro work-songs, in general, from the Gulf Ports. Cotton-hoosiers' chants (Negro and white). Minstrel songs.
(B) West Indian origins, from Barbadoes, Jamaica, etc. (c) Latin-American origins, from Trinidad, Guiana, etc. (some with Asiatic connections).
6. Various northern European folk-song origins, as well as 19
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland