Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
believed to have come from an earlier Negro version Knock a Man Down, and Western Ocean {Leave Her, Johnny) in its earliest form Across the Rocky Mountains is probably a Negro-Irish mixture. Incidentally, it would appear that shanties of unmistakable Negro parentage were rarely heard aboard British Tea Clippers or East Indiamen. Some American writers suggest that shantying—an art of peace—was developed by white Americans during the period when England was at war with France and her allies and therefore an unfruitful field for the growth of work-songs. I agree that in British ships, on account of the pressing of merchant seamen into the Navy and the very fact that merchant ships were in themselves semi-naval, the art of shantying during these eventful years was at a low ebb, but then again America had her War of Independence from 1775 to 1783, followed by the war of 1812—hardly a very peaceful period!
It seems reasonable enough to suppose that in both countries shanties did develop in a minor fashion, but it was not until 1815, the rebirth of the British Merchant Service and the renewed growth of the young American Merchant Marine, that shantying really came into its own in both countries. By the 1820s shantying was on a fairly equal footing in both English and American ships, but as the new merchant service of the younger country advanced with its smart packet ships of hitherto unseen design—ships much faster than those of Britain—shantying must obviously have developed to a greater degree aboard such ships than in the more cautious, slower water-pushers of the Old Country. But then again, apart from the afterguard, the crews of such ships were in the main seamen from Britain, it being a known fact that from 1830 onwards many Americans 'swallowed the anchor' and went west in search of em- ployment, leaving the packets and later clippers in the hands of Irishmen and seamen from Liverpool and Scandinavia. Captain Frank Shaw writes in Chapter 12, 'Shipsavers', of his
book Splendour of the Seas: My own theory is that the sea-shanty first began really to flourish in
the days of the hard run Yankee clippers. Many of the songs are un- doubtedly of American origin and some of plantation origin, down to a fine point.
Take Roll the Cotton Down . . . (it) goes on to describe the dreary life of a plantation slave more than that of a seaman . . . the reason is not hard to seek. American and West Indian slave owners were not philan- thropists. . . .
The trouble with slave-owning was that the human cattle must eat, no matter whether they worked or not.
(And here he mentions the fruitless expedition of Bligh to bring I I
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland