Uw zoekacties: Notulen van de gemeenteraad Vlissingen 1981

Notulen gemeenteraad Vlissingen ( Zeeuws Archief )

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina in notulen
Notulen van de gemeenteraad Vlissingen 1981
Titel:
Notulen van de gemeenteraad Vlissingen 1981
Jaar:
1981
Pagina:
114
-176-
24 april 1981
Wat betreft de notitie van drs. Beijen is het natuurlijk te kort, om vijf voor twee kreeg ik hem in handen en dan is er weinig tijd om daar diep op in te gaan. Ik wil alleen maar dit zeggen, dat wanneer het juist is dat 80% van het verkeer toch zijn bestemming vindt rond de Hercules Segherslaan, het niet' wegneemt dat, zij het dan in wat mindere mate, toch weer de nodige decibels worden aange¬ voerd, dus die vergelijking gaat mijns inziens niet hele¬ maal op. Ik ben niet genoeg deskundig op dat gebied om dat in cijfers uit te drukken, maar ik neem aan dat dat juist is. Ik heb overigens niet de bedoeling gehad - dat heeft de heer Wisse dan misschien verkeerd begrepen - om te zeggen, dat als je iets uit laat zoeken omdat je geïn¬ teresseerd bent in een bepaald iets en je wilt daar een onderzoek naar instellen, dat dat dan in moet houden dat je dat ook ten uitvoer brengt. Dat is natuurlijk een onmogelijke zaak. Ik heb alleen willen zeggen, dat wij van meet af aan, laat ik dan niet zeggen met het fietspad, er toch op gewezen hebben dat wij voorzichtig moesten zijn. Wij hebben steeds op die kosten gewezen en wij zijn steeds maar doorgegaan. Ik wilde aantonen dat als je met zo'n onderzoek in zee gaat er steeds randverschijnselen zijn. Mis schien dat de wethouder van financien ons dat kan zeggen. Een simpel vraagje. Wat er nu precies gebeurt met de Hercules Segherslaan, dat staat in dat dunne rapportje, en wat heeft dat nou gekost? En zo is het steeds,gegaan. Het is steeds een vraagje hier en een vraagje daar en wij zouden dit nog wel eens willen weten. Wij zijn overgoten met een hele moeilijke studie van een soort, die - ik heb dat de vorige keer ook gezegd - ook op universiteiten gehouden worden en het is voor ons natuurlijk heel erg moeilijk, maar het loopt erg uit de hand. Wat de uitvoering betreft: er zal te zijner tijd een weg over de Spuiboezem moeten komen. Daar zijn wij allemaal van overtuigd, rnaar het kan best zijn dat er ook beperkingen kunnen blijven.
De heer BODE:
Mijnheer de voorzitter, in antwoord op de in eerste instanti door de raad gemaakte opmerkingen heeft wethouder Smit een betoog opgezet over de noodzaak tot openstelling van de Hercules Segherslaan. V/ij kennen het uiteraard al uit de discussies in de verkeerscommissie en wij staan daar achter. Wat ons toch niettemin uitermate teleurstelt is dat de conclusie moet zijn, zols ik in eerste instantie al stelde, namelijk dat het tot een zeer vreemde, zo niet absurde situatie leidt dat, indien een raad zou be¬ sluiten tot openstelling, de zaak niet opengaat. Ik denk dat U daar de halve "Blauw geruiten kiel" voor nodig heeft om dat aan de bevolking duidelijk te maken. Het idee door ons gesuggereerd, namelijk een openstelling onder voorwaarden, ook tot twee maal toe in de stukken naar voren gebracht - ik heb het zoëven al geciteerd, ten eerste een stuk dat nu voorligt en ook in de opmerking die de burgemeester gemaakt heeft in de commissievergadering ruimtelijke ordening. Daar werd door die opmerking gesug-
24 april 1981
-177-
gereerd dat onder voorwaarden openstelling mogelijk zou zijn. Ik hoor nu dat er toch nog bezwaren zijn en ik vraag mij af of het onderzoek dat de burgemeester toen heeft aangekondigd gehouden is en wat daar uitgekomen^is. Is dat inderdaad de conclusie, zoals wethouder Smit zoëven zei, dat er toch veel bezwaren zijn dat het niet kan. Dat antwoord zou ik nog graag van U willen horen. Desalniette¬ min ervan uitgaande dat het heel moeilijk zal zijn om de straat op korte termijn open te krijgen, omdat er toch ken¬ nelijk wat meer voor nodig is dan een paar eenvoudige maat¬ regelen, is onze fractie van oordeel dat zij zich het recht voorbehoudt om binnen niet al te lange tijd met een eigen initiatief-voorstel te komen op verkeerstechnisch gebied, behelzende deze straat.
De heer VAN DER WEELE:
Ja mijnheer de voorzitter, ook ik ben een beetje teleurge¬ steld door het antwoord van de wethouder, dat het dus niet mogelijk is om op korte termijn de Hercules Segherslaan open te stellen.'Ik had gedacht dat, juist door het nemen van wat eenvoudige maatregelen, die niet duur hoeven te zijn, die straat open had gekund en ik ben er echt een beetje in teleurgesteld dat dat niet kan. Voorshands blijf ik toch voor het model 2.
Wethouder SMIT:
Ja voorzitter, ik wou toch nog even, laat ik het maar noemen, een misverstand wegnemen. Het is naar mijn mening niet zo dat wij vanmiddag nu concreet en keihard uitspreken dat de Hercules Segherslaan open moet. Nee, wat wij vanmid¬ dag doen is zeggen dat er een verkeerscirculatieplan gemaakt moet worden, waarbij rekening gehouden moet worden met een opengestelde Hercules Segherslaan. En nu kan het best zijn dat straks, als U dat verkeerscirculatieplan gaat beoordelen U misschien wel tot een andere conclusie komt en dat U zegt, ja, als dat een van de consequenties is voor het verkeerscirculatieplan dan willen wij dat toch anders. Dus U zegt vanmiddag alleen maar, dit is nodig voor het maken van een verkeerscirculatieplan. Voorzitter, dan blijf ik dus bij mijn standpunt van het openstellen van de Hercules Segherslaan niet op korte termijn. Wat de brief van de heer Beijen betreft, die heb ik amper kunnen lezen. Eén ding verbaast mij in deze brief. Als de heer Beijen zegt, als je de Hercules Segherslaan open¬ stelt dan ga je daar een onaanvaardbare - ik weet niet of dat woord erin staat - maar dan toch een verslechtering van het woonklimaat teweegbrengen omdat het geluid daar toe¬ neemt. Ja, voorzitter, hetzelfde geldt voor mij voor de Koudekerkseweg. Op het ogenblik zitten wij op de Koude- kerkseweg op, ik dacht, een verkeersintensiteit voor het zuidelijk gedeelte van ongeveer zo'n vier a vijf dui¬ zend auto's per etmaal. Als dat straks in de spits in de buurt van de 1200 of zelfs bij het niet openstellen' van de Hercules Segherslaan van de 1300 komt, dan krijgen wij daar dacht ik ook een veel grotere geluidsbelasting. Deze
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Zeeuws Archief