Uw zoekacties: Kranten

Kranten ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )

Oude kranten zijn bij uitstek geschikt om informatie te vinden over grote en kleine gebeurtenissen uit het verleden, maar ook vind je er veel gegevens in over personen, advertenties van bedrijven, verslagen van sportwedstrijden enz.

Hier kun je op ieder willekeurig woord zoeken in tienduizenden krantenpagina's van voornamelijk lokale kranten uit Noordoost-Brabant:

- Boxmeers Weekblad, 1868-1945 (Boxmeer en omstreken)
- De Echo, 1881-1945 (Cuijk en omstreken, Gennep en Zuid-Gelderland)
- Graafsche Courant, 1852-1949 (Grave tot Boxmeer en omstreken)
- Udensche Courant, 1910-1970 (Uden, Veghel, Erp, Boekel, Gemert en omstreken)
- Krantenknipsels Bende van Oss

De jaargangen t/m 1945 zijn online te doorzoeken en bekijken, de jaargangen vanaf 1946 vanwege auteursrecht alleen op onze studiezaal.

Let op: alle teksten zijn via ocr (optical character recognition, automatische tekenherkenning door de computer) toegankelijk gemaakt. De ocr-software maakt daarbij veel fouten. Een i of l wordt dan bijvoorbeeld als een 1 herkend. Houd hier rekening mee bij het zoeken.

Tip: veel Brabantse kranten kun je ook doorzoeken via www.delpher.nl

> Algemene hulp en zoektips

beacon
1.175  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze scan kunt u gratis inzien, downloaden kan pas na betaling.
Krantenpagina
De Echo, 1925-03-21-1; 3
Naam krant:
De Echo
Pagina:
3
Datum:
1925-03-21-1
Jaargang:
1925
doch we plaatsen thans het belangwek- kend betoog in zijn geheel. Opkomst ca glorie. Een stedeke is Gennep w61 en is dat ook steeds geweesx. Uit het oude Gennapium omstreeks het jaar 1000 ontwikkelde het zich tot een dier miniatuurvestinkjes in grensgebieden, die aan alle beroering der oorlogvoering ruim hun deel kregen. In den tachtigjarigen oorlog beteekendei Gennep als versterkte plaats icts. Daar- na traden' sluimer en achteruitgang in. In 1870 telde het plaatsje nog maar een vijftienhonderd inwoners. Doch de schoone dagen van Aranjuez waren nabij. De N.B.D^. ofwel N o o r d- Brabant—^D u i t s c h e Spoorweg M a a t s c h a p p ij werd opgericht. Gen nep kwam te liggen aan de door deze maatschappij geexploteerde lijn Boxtel— Wesel en werd zetel van de hooiddirectie dezer onderneming, nu zieltogende in een zeer gecompliceerd; faillisement. Gennep werd in den loop der jaren een station eerste klasse, het eerste station met douanelcantoqr op NederlandS'ch ge- bled voor het groat int/ernatio- n a a 1 v e r ke e r Ouitschland—Vlissingen —Engeland. Tot voor den oorlog passeer- den hier elken dag een achttal mailtreinen Berlijn—Vlissingen en omgekeerd. Verder stoomden hier binnen de sneltrein Hain- burg—Antwerpen (een maal per dag) en de fendverhuizerstrein uit Kattowitz, die de Poolsche landverhuizers naar de ha vens bracht, vanwaar ze naar Amerka scheep gingen. Bovendien llepen nog een tiental locaaltreinen op het traject Wesel —^Boxtel. Koningen en keizers passeerden dit sta tion, waar toch altijd even halt gehouden werd. Hier reden o.m. voorbij; de Duitsche keizer (naar Engeland), de fsaar aller Russen en de koning van Engeland. Soms bracht het plaatselijke muziekcorps dep hoogen voorbijrijders wel een schateren- den groet. Het genadeoord Kevelaer ligt niet zoo heel ver van Gennep. In den zoraer zag dit station dus ook den stroom van bedevaartgangers, op reis naar Kevelaer, hier binnen- en wegrijden. Dat waren er soms wel 30 a 40 duizend per seizoen. > Station Gen
Verval en ziin oorzaken. En toch was toen al de toekomst van Gennep ondermijnd. Ofschoon er verschil-, lende omstandigheden momenteel samen- werken om Gennep te degradeeren tot een doodgewoon „provinciegat", ligt de sghuld toch in de toestanden door den wereldoorlog geschapen. Het groote verkeer Midden-Europa—En geland hield toen vrijwel op en heeft zich na den oorlog — over deze lijn althans — niet hersteld. Tijdelijk wordt Gennep ^lachtoffer van den strijd tusschen Vis- stogen en Hoek van Holland om d e Duitsche mailt re in en. De Nederlandsche Spoorwegen hebben beslist tengunste van Hoek van Holland, zoodoende duurt de reis (via Oldenzaal) enkele uren langer over Nederlandsch ge- bied. Duitschland ziet natuurlijk zijn inter nationale treinen liever niet door bezet gebied gaan, omdat dan de Belgen nog eens kans krijgen hun neus te steken in h(et groote Duitsch—Engelsche verkeer. Het traject Wesel—Gennep—Boxtel wordt nu enkel maar door lokaaltreiften bereden; ook de zware sneltreinlocomo- ti:even zijn van deze route weggenomen Het station degradeerde tot 4 klasse! Om reden van bezuiniging, speciaal om hooger toezicht houdend personeel uit te sparen, hebben de N.S. besloten d e werkplaatsen te Gennep, waar lo- comotieven en spoorwegwagens gerepa- reerd worden, op te heffen. Het groote aantal administratieve ambtenaren bij de N.'B. D. S. in dienst, is sinds het in ex- pSoifatie-nemen der lijn door de N.S. reeds geleidelijk weggetrokken. Het personeel der werkplaatsen — een honderdtal met hun familieleden — zal nu volgen. Het in verval raken der lijn brengt natuuriijk op zlchzelf nog verdere mutaties mede. Het vrijgekomen personeel zal over meerdere plaatsen in het land worden verspreid. Naar schatting zullen in de naaste toe komst 'n duizendtal personen Gennep ver- laiten, d.w.z. een derde der bevolking! Nadat de schrijver er op gewezen heeit, dat het voor de bezitters van eigen huizen met grond een hard gelag is, deze van de hand te moeten doen ver beneden de waarde
Gevonden alinea's: 2
 
 
 
 
 
Deze scan kunt u gratis inzien, downloaden kan pas na betaling.
Krantenpagina
De Echo, 1925-03-21-1; 1
Naam krant:
De Echo
Pagina:
1
Datum:
1925-03-21-1
Jaargang:
1925
Verval en zijn oorzaken. En toch was toen al de toekomst van Gennep ondermijnd. Ofschoon er verschil lende omstandigheden momenteel samen- werken om Gennep te degradeeren tot een doodgewoon „provinciegat'', ligt de schuld toch in de toestanden door den wereldoorlog geschapen. Het groote verk'eer Midden-Europa—En geland hield toen vrijwel op en heeft zich na den oorlog — over deze lijn althans — niet hersteld. Tijdelijk wordt Gennep ^lachtoffer van den strijd tusschen Vis- svngen en Hoek van Holland om d e Duitsche mailtreinen. De Nederlandsche Spoorwegen hebben beslist tengunste van Hoek van Holland zoodoende duurt de reis (via Oldenzaal) enkele uren langer over Nederlandsch KC' bied. Duitschland ziet natuurlijk zijn Inter nationale treinen liever niet door bezet gebied gaan, omdat dan de Belgen nog eens kans krijgen hun neus te steken in het groote Dnitsch—Engelsche verkeer Het traject Wesel—Gennep—Boxtel wordt nu enkel maar door lokaaltreillen bereden; ook de zware sneltreinlocomo- tieven zijn van deze route weggenomen. Het station degradeerde tot 4 kiasse! Om reden van bezuiniging, speciaal om hooger toezicht houdend personeel uit te sparen, hebben de N.S. besloten d e werkplaatsen te Gennep, waar lo- comotieven en spoorwegwagens gerepa- reerd worden, op te heffen. Het groote aantal administratieve ambtenaren bij de N.'B. D. S. in dienst, is sinds het in ex- ploitatie-nemen der lijn door de N.S. reeds geleidelijk weggetrokken. Het personeel djer werkplaatsen — een honderdtal met liyn familieleden — zal nu volgen. Het in verval raken der lijn brengt natuuriijk op zichzelf nog verdere mutaties mede. Het vrijgekomen personeel zal over meerdere plaatsen in het land worden verspreid. Naar schatting zullen in de naaste toe komst 'n duizendtal personen Gennep ver- laiten, d.w.z. een derde der bevolking! Nadat de schrijver er op gewezen heeft, dat het voor de bezitters van eigen huizen met grond een hard gelag is, deze van de hand te moeten doen ver beneden de waarde, wa
Gevonden alinea's: 1