48 Waterstaatswerken
sorteren op:
Code | Naam | Beschrijving | |
---|---|---|---|
![]() | Bem-22 | Hoekermolen. | De Hoekermolen is een achtkante grondzeiler die tot 1960 de Hoekerpolder bemaalde. De poldermolen is gebouwd in 1874 en is maalvaardig. |
![]() | Bem-9 | Molen Buitenweg. | De Molen Buitenweg is een wipmolen uit 1830. De molen is maalvaardig en bemaalde vroeger de Polder Buitenweg ten oosten van Slot Zuylen. |
![]() | Bem-25 | Westbroekse Molen. | De Westbroekse Molen staat op de Nedereindsche Vaart en bemaalde de polder Westbroek. De maalvaardige molen, een achtkante grondzeiler, is gebouwd in 1753. Bij de molen bevindt zich een schutsluis in de vaart. |
![]() | Bem-24 | Poldergemaal Kruitpad 68. | Gemaal in de voormalige Noorder- en Rietpolder nabij Muiden. Dit gemaal is begin jaren '80 van de 20e eeuw door waterschap Drecht en Vecht overgenomen van Chemie Muiden. |
![]() | Bem-18 | Poldergemaal Kruitpad 38. | Gemaal in de voormalige Noorder- en Rietpolder nabij Muiden. Dit gemaal is begin jaren '80 van de 20e eeuw door waterschap Drecht en Vecht overgenomen van Chemie Muiden. |
![]() | Bem-103 | Gemaal Aetsveld-West. | Gemaal lozend op het Gein. Niet langer in gebruik. |
![]() | Bem-20 | Gemaal Achttienhoven. | Het gemaal van de Polder Achttienhoven is een eenlaags bakstenen gebouwtje met de nok haaks op de oostelijke Vechtdijk. Het staat bij Vechtdijk 154 in Utrecht en is gebouwd in het begin van de twintigste eeuw. |
![]() | Bem-91 | Oude Gemaal Rondehoep. | Het oude gemaal van de Ronde Hoep polder. |
![]() | Bem-96 | Baambrugge-Westijzds. | Vijzelgemaal met een maximum capaciteit van 65 m3 per minuut bemaalt het gebied van de polder Baambrugge Westzijds van circa 610 hectare. |
![]() | Zui-1 | Rioolwaterzuiveringinstallatie Maarssen. | Deze zuivering lag in de provincie Utrecht en werd door de gemeente Maarssen rond 1949 gebouwd. Tussen 1967 en 1982 is de zuivering uitgebreid en overgedragen aan de provincie Utrecht. Bij de oprichting van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht in 1997 is het beheer en onderhoud van de zuivering overgegaan naar AGV. In 2016 is besloten om de verouderde zuivering te sluiten. Het riool van Maarssen heeft vanaf 1 juni 2019 een aansluiting gekregen op de zuivering Leidsche Rijn van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden waarna de sloop van de oude zuivering kon aanvangen. |
![]() | Slu-5 | Groote Zeesluis te Muiden. | De Groote Zeesluis is in functie sinds 1673-1674. Deze sluis had meerdere doelen. Het schutten van schepen van de Vecht naar de Zuiderzee (later IJmeer), het keren van de water, en het voor militaire doeleinden inlaten van water als onderdeel van de waterlinie om zo onder andere Amsterdam te beschermen. Tijdens de inval van Franse troepen in 1672 werd de Vecht in Muiden afgedamd om het achterland onder water te zetten. Het jaar erna werd begonnen met de bouw van de nieuwe zeesluis. Voorafgaand aan de bouw van de Groote Zeesluis te Muiden lag er zuidelijker in de Vecht bij Hinderdam een zeesluis. De bouw van de sluis in Muiden betekende dat de Vechtdijken in veel mindere mate bedreigd konden worden door hoog water uit de Zuiderzee. Het sluizencomplex bestaat uit drie kolken. De oostelijke kolk is een schutsluis naar twee zijden (KSL00104), de middenkolk is een schutsluis naar één zijde (KSL00050) en de westkolk is een uitwateringssluis of spuisluis (KSL00199). Het complex werd aangepast in 1854 en 1870 en gerestaureerd in 1976 en 2004/2005. |
![]() | Slu-1 | Proostdijersluis. | Deze sluis vormt de verbinding tussen de waterwegen in de huidige Vinkeveense Plassen (de vroegere Proosdijlanden) en de Winkel. De negentiende-eeuwse schutsluis naar een zijde speelde een belangrijke rol in het scheepvaartverkeer en de afvoer van turf uit de Vinkeveense Plassen. |
![]() | Opw-1 | De Vecht. | De Vecht is een Nederlandse rivier die loopt van de Weerdsluis te Utrecht tot de uitmonding in het IJmeer bij Muiden. De rivier is ongeveer 42 kilometer lang. Met ingang van 1997 is het beheer en onderhoud van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het waterschap AGV (voorheen Hoogheemraadschap AGV). In de periode voor die overdracht werd een Restauratieplan Vecht gemaakt. Hoogheemraadschap Amstel en Vecht en Zuiveringschap Amstel en Gooiland waren daarbij betrokken. |
![]() | Bem-101 | Poldergemaal Zuidpolder beoosten Muiden. | Dit gemaal is in 1928 als nieuw elektrisch gemaal gebouwd op de plek waar ooit de molen van de polder Zuidpolder beoosten Muiden stond. Het verving een stoomgemaal. Het elektrische gemaal werd door het Duitse leger in 1945 vernield. In 1947 werd het herstelde gemaal weer in gebruik genomen. In 1995 bleek dat door peilverlagingen in het verleden de houten fundering droog was komen te staan waardoor deze in slechte staat was. Daarnaast verhinderde de lagere waterstand een efficiënt gebruik van het gemaal. Zodoende werd er gekozen om een nieuw gemaal te bouwen. Dat gemaal werd op 4 december 1996 opgeleverd en bevat 2 regelbare pompen. (Voor dat gemaal -KGM00074- volgt op termijn nog een beschrijving) |
![]() | Bem-100 | Gemeenschapspolder West. | Dit was een gemaal dat tussen de Gaaspermolen en de rivier de Gaasp is gebouwd. Toen in de jaren '20 van de 20e eeuw de Gaaspermolen door bodemdaling niet meer berekend was op zijn taak, is in het uitvoerkanaaltje tussen de Gaaspermolen en de Gaasp een dieselgemaal gebouwd dat de bemaling overnam. Bij het restaureren en opnieuw maalvaardig maken van de Gaaspermolen is dit gemaal gesloopt. |
![]() | Bem-99 | Gaaspermolen. | Molen aan de Lange Stammerdijk iets ten noordwesten van Driemond in de Gemeenschapspolder. De molen is in 1707 is opgericht ter vervanging van meerdere door storm vernielde molens van voormalige kleinere polders in dat gebied. Verenigd in de nieuwe Gemeenschapspolder konden zij een grotere en betere molen laten bouwen. De molen was oorspronkelijk een schepradmolen en werd in 1892 omgebouwd tot vijzelmolen. Hij slaat het water uit op de Gaasp. De molen is in bedrijf gebleven tot 1926, toen werd een dieselgemaal in de waterloop tussen de molen en de Gaasp geplaatst. Dit was nodig omdat er meer water weggepompt moest worden dan de molen aankon. Het bovendeel van de molen werd toen gesloopt. In 1993 was het dieselgemaal aan vervanging toe. Het Hoogheemraadschap Amstel en Vecht heeft toen besloten in plaats daarvan de molen te restaureren en weer maalvaardig te maken. De molen is sinds 2003 weer in functie. |
![]() | Bem-90 | Garstenmolen. | De molen, een achtkante grondzeiler, is gebouwd in 1876, nadat zijn voorganger op dezelfde plaats afbrandde. Hij bemaalde tot 1960 de Garsten- of Garsterpolder, met een oppervlakte van ruim 300 hectare. Het water werd aangevoerd door een brede sloot uit het midden van de polder, werd via een duiker door de dijk gevoerd, en vervolgens uitgeslagen op de Vecht. De molen staat buitendijks aan de Vecht. In 1960 is naast de molen een nieuw gemaal met machinistenwoning gebouwd, dat vervolgens in 2003 is vervangen door een gemaal aan het Amsterdam-Rijnkanaal. In 2006-2007 is de molen ingrijpend gerestaureerd en weer maalvaardig gemaakt. |
![]() | Bem-88 | Gemaal Mijnden. | In 1926 werd de Mijndensche Molen, die de Mijndensche Polder ten oosten van Nieuwersluis bemaalde, vervangen door een gemaal. Het elektrische gemaal werd naast de uitwateringssloot van de molen gebouwd. De molen moest tijdens de bouw blijven functioneren. Het gebouw is opgetrokken in Amsterdamse Schoolstijl. |
![]() | Bem-86 | Poldergemaal Wilnis-Veldzijde. | |
![]() | Bem-84 | Poldergemaal Broekzijds. | Het gemaal is een vijzelgemaal gelegen in de dijk aan het Abcoudermeer te Abcoude. Het gemaal transporteert het overtollige water van de Polder Broekzijds in het Abcoudermeer. Het gemaal is uit 1976 is een vervanging van een ouder gemaal. Dat eerdere gemaal vond zijn oorsprong in een verzoek van ingelanden van de polder aan het bestuur in 1924 om een gemaal bij het Abcoudermeer op te richten. Dat wilden ze omdat de laagst gelegen delen in het westen van de polder in natte periodes niet drooggemalen konden worden door de aan het Gein gelegen Broekzijdse molen die in het oostelijke deel van de polder stond. Dat gemaal werd in 1926 in gebruik genomen. Vanwege automatisering van gemalen werd in 1976 gekozen om een nieuw gemaal te bouwen met twee vijzels. In het kader van gebiedsontwikkeling is tussen 2011 en 2013 op de dijk langs het meer een fiets- en voetpad gerealiseerd dat het gemaalterrein doorsnijdt. |