Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
22  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
14736BB05757 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,, 1960-01-01
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
Beschrijving vervolg:
douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Oud nummer:
BB05757
Materiaal:
rolfilm;
16 mm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Film
8616BETACAM1034.05 De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

- SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

- Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

- Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

- Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

- In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

- Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

- Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

- De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de, 1960-01-01
Titel:
Satco phase 1 ;
Beschrijving:
De film lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke en steeds recentere delen, die allen de luchtverkeersleiding van Schiphol als onderwerp hebben.

- De schaduw van een vliegtuig beweegt over losse bladen met dienstregelingen.

- KLM propellervliegtuigen taxiën op Schiphol.

- Titel: Signaal Automatic Air Traffic Control system

- De letters vervangen tot de afkorting SATCO.

- SATCO kan stap voor stap in bestaande luchtverkeersleidingen worden ingebouwd. De film gaat over stap I van SATCO.

- Op een kaart beweegt een getekend vliegtuig door een luchtcorridor van Denemarken naar Schiphol. Gezegd wordt dat voor de luchtverkeersleiding van belang zijn: het identificatienummer en de prestaties van het vliegtuig, plaats van vertrek, route, plaats van bestemming, positiebepaling, de geplande hoogte, snelheid en tenslotte de op de eerste positie geschatte aankomsttijd.

- Een man zit achter een soort typemachine om gegevens in een computer in te voeren.

- Gegevens van inkomende of overvliegende vliegtuigen kunnen doorgestuurd zijn via de telefoon, de telex of via een andere computer.

- In het voorbeeld wil de piloot op een bepaalde positie zijn om 21.15. De hoogte is 20.000 voet, de ware snelheid is 330 knopen en het vliegtuig is van een bepaald type

- Het is de taak van de computer de route te berekenen, waaruit dan tijd, hoogte en grondsnelheid voor alle posities volgen alsmede de tijd van aankomst en de tijd waarop het wachtgebied bereikt wordt, indien het nodig is dat het vliegtuig daar enige tijd verblijft.

- Ook moet de computer berekenen de tijd en positie berekenen wanneer de afdaling moet beginnen.

- De berekening wordt als volgt uitgevoerd: de positie van het vliegtuig wordt in x, y en z coördinaten aangegeven. De computer berekent de posities met intervallen van 6 seconde, uitgaande van de prestaties van het vliegtuig, de laatst gerapporteerde posities van het vliegtuig en de
Beschrijving vervolg:
wind.

- Gegevens over de wind zijn beschikbaar voor vier verschillende gebieden rondom Schiphol, elk met 10 lagen in de hoogte.

- De wind bepaalt ook de keuze van de landingsbaan.

- De te gebruiken landingsbaan wordt met een draaiknop op de computer ingesteld.

- We kennen nu al een deel van de apparatuur, zoals het toetsenbord van de "masterprinter" waarmee de basisgegevens worden ingevoerd in het geheugen voor de vluchtgegevens (dat "drum" heet). De gegevens van de wind en de keuzeknop voor de startbaan gaan naar een semi-permanent geheugen van de rekeneenheid.. Omdat deze apparaten veel trager zijn dan de computer gaat dat via buffers.

- De verbindingen gaan via tienvoudige gemeenschappelijke open lijnen.

- Een teller ("number counter)" regelt het verkeer op de lijnen.

- Bijvoorbeeld een boodschap van het toetsenbord naar de drum wordt verstuurd na toestemming van de teller.

- Elke boodschap heeft een code, die bepaalt waar de boodschap naar toe gaat. In dit voorbeeld zijn dat de drum en de rekeneenheid.

- Na het versturen van deze boodschap kijkt de teller welk eenheid nu aan de beurt is om een boodschap te versturen. Dat versturen gaat met enorme snelheid.

- Daarvan krijgt men enig idee via een paneel met oplichtende lampjes, waar voor testdoeleinden de snelheid met een factor duizend is gereduceerd.

- De werkelijke snelheid ziet men op de masterprinter.

- In het voorbeeld is berekend dat de daling moet worden ingezet op 56 zeemijlen van Schiphol en dat het vliegtuig dit punt om 21.22 bereikt. Ook worden tijd, hoogte en grondsnelheid voor een aantal posities berekend, ook voor het punt van waar de landing moet worden ingezet (20.34 uur).

- Al deze gegevens worden gebruikt door de luchtverkeersleiders.

- De resultaten worden ook afgedrukt op speciale strip printers.

- Hun aantal hangt af van de drukte van het luchtverkeer en het aantal
Lengte in minuten:
00:34:59
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1034.05
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Film
6315BETACAM1007.01 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.
- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"
- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."
- Tekst: Production Profilti
Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland
- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.
- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.
- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.
- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).
- Een propellorvliegtuig landt.
- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.
- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.
- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.
- Het hart is een dubbel uitgevoerd, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.
- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"
- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."
- Tekst: Production Profilti
Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland
- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.
- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.
- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.
- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).
- Een propellorvliegtuig landt.
- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.
- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.
- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige luchtverkeersleidingen.
- Het hart is een dubbel uitgevoerd
Beschrijving vervolg:
computer systeem.
- Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.
- Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.
- De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.
- De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.
- De assistent heeft een telex en twee strip printers.
- De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.
- Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld
- Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.
- De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.
- Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.
- en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.
- Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.
- Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.
- De plan controller maakt hiervoor de invoer.
- De toestemming wordt aangegeven op het "Flight progress board".
- Strips met de toestemming worden geprint voor de radar controller, voor de verkeerleider op de toren en voor de naderingsverkeersleiding.
- De plan controller wordt geholpen door de "conflict search", waarmee alle vluchten die een bepaald vast punt
Lengte in minuten:
00:15:20
Datering:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1007.01
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Titel:
9 ZW ;
Beschrijving:
De film behandelt een radarsysteem voor luchtverkeersleiding.

- Een man zit achter een beeldscherm.

- Hij raakt met een soort pen (met daaraan een snoer) het beeldscherm aan.

- Nu verschijnt een geschematiseerd beeld, bestaande uit diverse geometrische figuren.

- De man klikt met de pen op enkele stippen, die daardoor ook in een geometrische vorm veranderen.

- Het scherm vertoont nu een landkaart met vliegcorridors.

- Er wordt met de pen op het scherm geschreven.

- Het scherm vertoont een grove kaart van Nederland, met vliegcorridors en diverse stippen.

- Er wordt weer met de pen gewerkt.

- Op het scherm is alleen nog de omtrek van Nederland te zien.

- Nu wordt weer het beeld met stippen en vliegcorridors vertoond, maar ook met grote witte vlekken aan de rand van het beeld.

- Ter plekke van Limburg verschijnt een blok, dat langs rechte paden over het scherm schuift en weer op de uitgangspositie terug keert.

- Met de pen wordt in het blok bewogen.

- Er verschijnt nu een tekening van Calimero (een figuur uit tekenfilms) en die blijft langdurig in beeld

- Tekst: Hollandse Signaalapparaten B.V.

Hengelo (O) The Netherlands

Lengte in minuten:
00:03:06
Datering:
00-00-1990
Oud nummer:
BETACAM1006.10
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;