Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )
beacon
28  zoekresultaten
 
 
Erfgoedstuk
5600 FD011723  Rhijnvis Feithlaan met naar de stad rijdende paardentram. Het huis links is Brink 11, circa 1910., 00-00-1900 - 00-00-1919
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
2776 PBKR4017  Voorstraat gezien naar de Grote Kerk, achter de rij mensen gaat juist de paardentram voorbij richting Luttekestraat. Uiterst rechts Voorstraat 5 "Kruidenierswaren, van 1880 tot 1956 bakkerij tot 1946 van J. Appelhof, daarna van L. Wellinga. Links daarvan Voorstraat 3, tot 1904 likeurstokerij en slijterij van J. Visser, opgericht 1884, op 30 augustus 1892 ontstond hier een zeer ernstige brand, later een cafe, vanaf 1920 hotel De Kroon. Daarnaast Voorstraat 1, koffiehuis van A. Marsman, van 1896 tot 1931 koffiehuis "Du Commerce" van H.A. van Doorn, van 1931 tot 1960 van familie Van Kuik, vanaf 1960 Chinees-Indisch restaurant King Ling.
Aan de linkerzijde Het Friesch Koffiehuis, daarnaast winkel van J. van Eelen., 00-00-1900
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
2557 PBKR3979  Veerallee met rails van de paardentram. Sinds 16 juli 1885 was het mogelijk om met de paardentram vanaf het Katerveer naar de stad te rijden. De paardentram werd op 7 augustus 1919 opgeheven., 00-00-1895 - 00-00-1899
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
3410 PBKR3576  Gezicht op de ingangspartij en het oostelijke gedeelte van het stationsgebouw (gebouwd 1868) Stationsplein 10, ca. 1908. Behalve de paardentram zijn twee dames met kinderwagens aanwezig, gadegeslagen door een paar mannen bij het middenplantsoen. Het plantsoen om de lantaarn werd in 1914 veranderd., 00-00-1908
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
3182 PBKR3528  Stationsplein 10, Het station der Staatsspoorwegen gezien vanaf de Westerlaan, ca. 1915. De paardentram staat gereed, evenals een koets. Kruiers hebben bagae op een kar. De driepitslantaarn heeft bovenop een extra lamp gekregen. De grote luifel van de stationsrestauratie is uitnodigend neergelaten., 00-00-1915
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
6488 PBKR2389  Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanuit het zuiden, ca. 1901-1904. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe, 00-00-1901 - 00-00-1904
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4737 PBKR1486  Grote Markt met paardentram, ca. 1900.
Vanaf links: Grote Markt 9 "Eerste Nederlandse Stoomkleedermakerij" van H. G. J. Lüken en Co, Grote Markt 8: tabaksfabriek van de familie Dassen. Grote Markt 7: kruidenierszaak.
Ingang Diezerstraat, Diezerstraat 4, Diezerstraat 2 met muurreclame. Ingang Oude Vismarkt. Grote Markt 6: sigarenmagazijn van H. Bodewes, 00-00-1900 - 00-00-1901
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4733 PBKR1482  De Grote Markt ca. 1905-1910. Links rijdt de paardentram van sociëteit "de Harmonie"(Grote Markt 13) richting Luttekestraat. Op de achterzijde van de tramwagen reclame van "J. Zijlstra, koloniale waren", hij was ook raadslid (Smeden 18). Ook op de voorzijde van de wagen staat zijn reclame (zie PBKR1481). In het midden steekt boven het geboomte het bovenste gedeelte van de telefoonpaal uit. Deze werd op 19 oktober 1900 als eerste van vijf zware ijzeren telefoonpalen geplaatst). Rechts voor het "Heerenlogement" (Grote Markt 10) een 'boerenwagen"., 00-00-1905 - 00-00-1910
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4732 PBKR1481  Vrijdag, marktdag, op de Grote Markt en zicht op de Melkmarkt, ca. 1910. Links, voor societeit De Harmonie, rijdt de paardentram met twee paarden richting Diezerstraat. Op de voorkant van de tramwagen reclame van "J. Zijlstra, koloniale waren" (J. Zijlstra, was ook raadslid; Smeden 18) ook op de achterzijde van de wagen (zie ook PBKR1482)., 00-00-1910 - 00-00-1912
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4731 PBKR1480  Grote Markt 18, Grote Kerk met noorderingang, ca. 1907. Links de paardentram, die richting Diezerstraat rijdt. Op de voorgrond poseren voor societeit De Harmonie een aantal personen (met o.a. een fiets)., 00-00-1907 - 00-00-1912
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4535 PBKR1428  Grote Markt met paardentram, ca. 1910-1915, 00-00-1910 - 00-00-1915
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4534 PBKR1427  Grote Markt, ca. 1905.
Links de Grote Kerk met Hoofdwacht.
Grote Markt 13: societeit "de Harmonie".
De paardentram rijdt richting Luttekestraat., 00-00-1905 - 00-00-1906
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie