Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
39  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12499BB02485 Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

, 00-00-1971 - 00-00-1975
Titel:
Seatrain ;
Beschrijving:
Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

Lengte in minuten:
00:06:46
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02485
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12491BB02477 0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor, 00-04-1973 - 00-00-1979
Titel:
Wij leveren kracht ;
Beschrijving:
0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor
Beschrijving vervolg:
naar de middelsnelle dieselmotor hebben meegemaakt. De kruishoofdmotor werd direct gekoppeld met de schroefas en moet daarom zwaar en groot zijn: de hoogte is meer dan 10 meter, zoals aan de drie bordessen boven elkaar te zien is. Een middelsnelle dieselmotor is via een vertraging met de schroefas verbonden. Deze motor draait daarom sneller en kan daardoor kleiner en lichter zijn. Er is - bij hetzelfde vermogen - een hoogte van 3 meter (ofwel 1 bordes) nodig.

0:04:37De kruishoofdmotor doorboort een aantal dekken. De TM410 motor is veel lager. Voor veerboten is de mogelijkheid van doorlopende dekken van essentieel belang.

0:04:52De machines in de drie pijlers mens - machine - management zijn uiterst modern.

0:05:10Een portaalfreesbank freest de zware gegoten fundatieplaten en cilinderblokken met een nauwkeurigheid van een honderdste millimeter.

0:05:34Op een kopieerdraaibank tast een stift een mal van een drijfstang af. De draaibeitel volgt de loop van de stift en zo wordt het ruwe gietstuk een drijfstang.

0:05:42Een twaalfspillige boormachine boort 12 gaten tegelijk.

0:05:48De hoogwaardige schroefdraad van trekbouten wordt niet gesneden, maar gerold.

0:06:03Een draaibank wordt door een ponskaart bestuurd.

0:06:20Onderdelen voor de drijfstangen worden gelijktijdig vlak geslepen.

0:06:32De deelvlakken van de drie onderdelen van het krukpenlager worden voorzien van vertandingen, zodat ze nauwkeurig in elkaar passen en even sterk zijn als één geheel.

0:06:50Op een tweespillige kotterbank worden gelijktijdig krukpenlager en zuigerpenlager van dezelfde drijfstang nabewerkt.

0:07:07De pasrand voor de cilindervoering wordt op een caroussel-draaibank gemaakt.

0:07:19Een door een ponsband bestuurde kotterbank bewerkt met grote nauwkeurigheid de gaten voor de klephuizen in de cilinderkop.

0:07:41Voor een intensieve koeling van de cilindervoering wordt een speciaal
Lengte in minuten:
00:18:45
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1979
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02477
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork Marine Diesel Engines ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Instructiefilm voor het onderhoud van een Tweetakt motor tot 2500 BHP voor de scheepvaart.
Beschrijving:
Monteurs demonteren, reviseren en monteren een scheepsmotor.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02476
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:19:01
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02470
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12482BB02468 Deze documentaire film behandelt de bouw van een TE 450 dieselmotor

0:00:01Tekst: The filmunit of Werkspoor-Amsterdam presents

0:00:06Werkspoor two stroke (= tweetact) diesel engine type TE 450

0:00:14Tegen de achtergrond van een kaart van Nederland verschijnt als tekst de samenstelling van Stork-Werkspoor:

Gebr. Stork & Co's Apparatenfabriek N.V., Amsterdam

Werf Conrad en Stork Hijsch N.V., Haarlem

Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo (O).

Continental Engineering Ingenieursbureau voor de procesindustrie N.V., Amsterdam

Werkspoor Services and Contruction, Utrecht

Werkspoor Utrecht, Utrecht

Machinefabriek Werkspoor Amsterdam, Amsterdam

plus nog een groot aantal niet benoemde locaties.

0:00:57Tegen de achtergrond van een wereldbol verschijnt de tekst: VMF/Stork-Werkspoor all over the world

0:01:05Beelden van zee- en binnenvaartschepen.

0:01:30In een fabriekshal hangt een dieselmotor aan een bovenloopkraan

0:01:38Een krukas wordt in een fundatieplaat gehesen.

0:02:36De lagers worden aangebracht.

0:02:58De trekstangen worden gemonteerd.

0:03:39Het cilinderblok wordt over de trekstangen neergelaten.

0:04:25Een tandwiel wordt op zijn plaats gebracht.

0:04:43Afdekplaten worden gemonteerd.

0:05:03Een monteur is binnen in de motor aan het werk.

0:05:17Diverse onderdelen worden gemonteerd.

0:06:23Een zuiger wordt in elkaar gezet. Er worden onder andere zuigerveren aangebracht.

0:07:20Een zuigerstang wordt in de zuiger neer gelaten.

0:07:39De krukas wordt in de goede stand gedraaid en de zuigerstang wordt er op vast gezet.

0:08:04De zuiger wordt op zijn plaats gebracht

0:09:02Een monteur loopt op bordessen van de kolossale motor.

0:09:22De kleppen worden gemonteerd.

0:10:31De motor draait; de kleppen bewegen op en, 1954-00-00
Titel:
Bouw van de scheepsdieselmotor TE450 door Werkspoor Amsterdam ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt de bouw van een TE 450 dieselmotor

0:00:01Tekst: The filmunit of Werkspoor-Amsterdam presents

0:00:06Werkspoor two stroke (= tweetact) diesel engine type TE 450

0:00:14Tegen de achtergrond van een kaart van Nederland verschijnt als tekst de samenstelling van Stork-Werkspoor:

Gebr. Stork & Co's Apparatenfabriek N.V., Amsterdam

Werf Conrad en Stork Hijsch N.V., Haarlem

Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo (O).

Continental Engineering Ingenieursbureau voor de procesindustrie N.V., Amsterdam

Werkspoor Services and Contruction, Utrecht

Werkspoor Utrecht, Utrecht

Machinefabriek Werkspoor Amsterdam, Amsterdam

plus nog een groot aantal niet benoemde locaties.

0:00:57Tegen de achtergrond van een wereldbol verschijnt de tekst: VMF/Stork-Werkspoor all over the world

0:01:05Beelden van zee- en binnenvaartschepen.

0:01:30In een fabriekshal hangt een dieselmotor aan een bovenloopkraan

0:01:38Een krukas wordt in een fundatieplaat gehesen.

0:02:36De lagers worden aangebracht.

0:02:58De trekstangen worden gemonteerd.

0:03:39Het cilinderblok wordt over de trekstangen neergelaten.

0:04:25Een tandwiel wordt op zijn plaats gebracht.

0:04:43Afdekplaten worden gemonteerd.

0:05:03Een monteur is binnen in de motor aan het werk.

0:05:17Diverse onderdelen worden gemonteerd.

0:06:23Een zuiger wordt in elkaar gezet. Er worden onder andere zuigerveren aangebracht.

0:07:20Een zuigerstang wordt in de zuiger neer gelaten.

0:07:39De krukas wordt in de goede stand gedraaid en de zuigerstang wordt er op vast gezet.

0:08:04De zuiger wordt op zijn plaats gebracht

0:09:02Een monteur loopt op bordessen van de kolossale motor.

0:09:22De kleppen worden gemonteerd.

0:10:31De motor draait; de kleppen bewegen op en
Beschrijving vervolg:
neer.

0:11:55Op een fabriekshal staat de tekst Werkspoor.

0:12:01Tekst: The end.

Lengte in minuten:
00:22:00
Datering:
1954-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02468
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork 1928-1939 ;
Beschrijving:
Een film rond Stork, met beelden van o.a.:
- Scheepswerven en de scheepsbouw;
- De fabrieken van Stork, van buiten en van binnen;
- De tewaterlating van een schip;
- De directeuren, met in beeld een kaartje met in het engels hun functie en naam.
Lengte in minuten:
00:28:00
Datering:
00-00-1928 - 00-00-1939
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
standaard;
Oud nummer:
BB01194
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork dieselmotoren ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Montage van een scheepsmotor bij Machinefabriek Stork.

Omschrijving:

Het schip de Ares wordt geladen met stukgoed en vertrekt naar zee.

Kermisbeelden uit Hengelo en een aantal gebouwen in de stad. Trein komt aan op het station van Hengelo. Tegenover het spoorstation staat het kantoor en de fabriek van Machinefabriek Stork.

Tekenbureau van Stork in beeld.

Productie van het vervaardigen van een scheepsdieselmotor komt in beeld zoals het gieten, schaven, lassen, uitgloeien, draaibankbewerkingen.

Samenbouwen van de verschillende onderdelen wordt door middel van een grafiek uitgelegd.

In de fabriek wordt begonnen met het leggen van de fundatieplaat en vervolgens worden de onderdelen gemonteerd.

Werking van de motor wordt uitgelegd door middel van een grafiek.

De motor wordt beproefd op een proefstand. De klant keurt de motor op zijn specificaties.

Het schip de Gaasterdyk, waarin de motor is geplaatst, wordt tewatergelaten, afgebouwd en vertrekt vervolgens naar zee.
Lengte in minuten:
00:15:56
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB00433
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Wij leveren kracht ;
Beschrijving:
Promotiefilm van Stork Werkspoor Diesel. Thema: mens - machine - management.

Vulcanus, het eerste schip met dieselmotor (1910).

Beelden van SWD. Productie van de dieselmotor TM410. Boren van grote kop van een drijfstang. Honen van een cylindervoering.

Directeur de heer den Bezemer van SWD presenteert management. Montage TM410 cylinderblok. Bewerking van de zuiger.

Start van de motor op de proefstand.

Sleepreis ronde kaap Hoorn.

Productie van de dieselmotor F240 in de Zwolsche werkplaats. Proefstand in Zwolle.

Pompstation genaamd Jhr. E.C. Storm van s' Gravezande.

Dieselmotor TM410 voor de electriciteitscentrale in Abu-Duabi.

Waterput in ontwikkelingsland versus kraanwater.

Onderdelenmagazijn. Verzenden van onderdelen.
Lengte in minuten:
00:18:45
Datering:
00-00-1978
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1034.02
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork Marine Diesel Engines ;
Beschrijving:
Een film vanStork Marine Diesels te Hengelo over scheepsdiesels.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1034.01
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.
Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:19:01
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1033.05
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Bouw van de scheepsdieselmotor TE450 door Werkspoor Amsterdam ;
Beschrijving:
Bouw van de scheepsdieselmotor TE450 door Werkspoor Amsterdam.
Monteurs assembleren een nieuwe motor in de fabriekshal.
Lengte in minuten:
00:22:00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1031.08
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.
Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:19:01
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1029.02
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
7416BETACAM031.04 1:43:02Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

1:43:21Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

1:43:27Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

1:43:51SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

1:44:09Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

1:44:13De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

1:44:34Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

1:45:14Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

1:45:33Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

1:46:01In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

1:46:26Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

1:46:45Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor, 00-04-1973 - 00-00-1978
Titel:
Wij leveren kracht ;
Beschrijving:
1:43:02Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

1:43:21Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

1:43:27Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

1:43:51SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

1:44:09Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

1:44:13De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

1:44:34Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

1:45:14Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

1:45:33Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

1:46:01In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

1:46:26Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

1:46:45Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor
Beschrijving vervolg:
naar de middelsnelle dieselmotor hebben meegemaakt. De kruishoofdmotor werd direct gekoppeld met de schroefas en moet daarom zwaar en groot zijn: de hoogte is meer dan 10 meter, zoals aan de drie bordessen boven elkaar te zien is. Een middelsnelle dieselmotor is via een vertraging met de schroefas verbonden. Deze motor draait daarom sneller en kan daardoor kleiner en lichter zijn. Er is - bij hetzelfde vermogen - een hoogte van 3 meter (ofwel 1 bordes) nodig.

1:47:38De kruishoofdmotor doorboort een aantal dekken. De TM410 motor is veel lager. Voor veerboten is de mogelijkheid van doorlopende dekken van essentieel belang.

1:47:53De machines in de drie pijlers mens - machine - management zijn uiterst modern.

1:48:11Een portaalfreesbank freest de zware gegoten fundatieplaten en cilinderblokken met een nauwkeurigheid van een honderdste millimeter.

1:48:35Op een kopieerdraaibank tast een stift een mal van een drijfstang af. De draaibeitel volgt de loop van de stift en zo wordt het ruwe gietstuk een drijfstang.

1:48:43Een twaalfspillige boormachine boort 12 gaten tegelijk.

1:48:49De hoogwaardige schroefdraad van trekbouten wordt niet gesneden, maar gerold.

1:49:04Een draaibank wordt door een ponskaart bestuurd.

1:49:21Onderdelen voor de drijfstangen worden gelijktijdig vlak geslepen.

1:49:33De deelvlakken van de drie onderdelen van het krukpenlager worden voorzien van vertandingen, zodat ze nauwkeurig in elkaar passen en even sterk zijn als één geheel.

1:49:51Op een tweespillige kotterbank worden gelijktijdig krukpenlager en zuigerpenlager van dezelfde drijfstang nabewerkt.

1:50:08De pasrand voor de cilindervoering wordt op een caroussel-draaibank gemaakt.

1:50:20Een door een ponsband bestuurde kotterbank bewerkt met grote nauwkeurigheid de gaten voor de klephuizen in de cilinderkop.

1:50:42Voor een intensieve koeling van de cilindervoering wordt een speciaal
Lengte in minuten:
00:18:45
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1978
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM031.04
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
7083BB03454 Samenvatting:

Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.



Beschrijving:

00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"

00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.

00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"

00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"

00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"

00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.

00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.

00.42.44 Close-up van de Peperbus.

00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.

00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.

00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.

00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.

00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.

00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.

00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.

00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.

00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.

00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.

00.46.50 De afgetekende, 00-00-1955
Titel:
Volle kracht...! De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.



Beschrijving:

00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"

00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.

00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"

00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"

00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"

00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.

00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.

00.42.44 Close-up van de Peperbus.

00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.

00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.

00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.

00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.

00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.

00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.

00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.

00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.

00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.

00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.

00.46.50 De afgetekende
Beschrijving vervolg:
stukken worden met een heftruck naar de carterstraat getransporteerd.

00.47.40 De bewerking op de freesbank en het boren van gaten in het frame.

00.48.17 Het fijnboren en andere boorwerkzaamheden.

00.49.34 Werkzaamheden in de witmetaalgieterij en het produceren van de lagers.

00.51.16 Controle van de onderdelen.

00.51.58 Werkzaamheden aan de cylindervoeringen.

00.52.51 Een kijkje in de fabriekshal, gevolgd door korte beelden van de diverse bewerkingen.

00.53.37 Overzicht van de montage van de motor.

00.56.45 Testen en proefdraaien van de motor.

00.58.13 Inspectie van de motor door een cliënt of vertegenwoordiger van een classificatiebureau.

01.00.00 Ondertekening van het beproevingsprotocol.

01.00.02 Transport van een motor uit de fabriekshal.

01.00.17 De in een houten kist verpakte motor wordt met een kraan in een spoorwagon geplaatst en verder vervoerd.

01.00.50 Voorbeelden van schepen waarin de motor kan worden geplaatst, waaronder sleepboten en binnenvaartschepen, en een poldergemaal.

01.03.15 Einde

(N.B. Tijdcode via digibeta)
Lengte in minuten:
00:22:14
Datering:
00-00-1955
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03454
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork Scheepsdiesel 1961 ;
Beschrijving:
Een Engelse versie van een instructiefilm voor het reviseren van zuigers en kleppen van een marine-dieselmotor.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03452
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Volle kracht ;
Beschrijving:
Een film, met commentaar van Max Dendermonde, rondom de fabricage, sinds 1948, van de Stork-Ricardo Dieselmotoren, met beelden van de seriebouw van de 3-8 cilinder, de gieterij en de smeltoven in de fabriek te Hengelo, en te Zwolle (met fraaie beelden van een stadgracht met op de achtergrond de Peperbus, van de Melkmarkt, en de Hoofdwacht), het frezen van de gietstukken, het kotteren van de cilindervoeringen, de montage, de test van de motor op een testbank, met het laten inlopen en het controleren van de oliedruk, de temperatuur, het toerental, het brandstofverbruik en de temperatuur van de lager, en de toepassing van de motor in schepen en gemalen.
Lengte in minuten:
00:22:44
Datering:
00-00-1948 - 00-00-1951
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03451
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork 1954, proefvaart MS Ouwerkerk ;
Beschrijving:
De proefvaart, op 12 mei 1954,van de MS Ouwerkerk, een motorschip in opdracht (1951) van de Verenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij te Den Haag gebouwd op de werf van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) te Amsterdam, waarbij het is voorzien van een nieuw type motor, mede ontwikkeld door Stork Hengelo. We zien een drukbevolkte kade, directieleden en genodigden, de machinekamer en een telegrafist aan het werk.
Lengte in minuten:
00:20:25
Datering:
00-00-1951 - 12-05-1954
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03450
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Film scheepswerf + Muziek ;
Beschrijving:
Deze cassette bestaat uit een aantal films die waarschijnlijk zijn gemaakt door de familie Van der Velden. Te zien is hoe de werknemers in de hal bezig zijn onderdelen te fabriceren of hoe zij met het schip zelf bezig zijn. Enkele tewaterlatingen worden vertoond (nadat het vaartuig is gedoopt met champagne). De films worden helaas steeds verstoord door fotobeelden waarbij popmuziek uit de jaren 70 is te horen, terwijl de films zelf van geluid verstoken zijn.
De films zijn over langere tijd gemaakt. De scheepswerf van Van der Velden bestond van 1921 tot 1970.
Lengte in minuten:
01:50:17
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
standaard;
Oud nummer:
BB07128
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
De montage van een grote Stork scheepsdieselmotor ;
Beschrijving:
Documentaire waarin getoond wordt hoe een dubbelwerkende tweetakt-motor van ca. 6000 PK wordt gemonteerd in de Stork-fabriek. Commentaar vertelt welke onderdelen op welke manier gemonteerd worden.
Als alles klaar is wordt de bel geluid en gaat men proefdraaien.
Na afronding van alle controles wordt de motor gedeeltelijk gedemonteerd voor het transport naar de werf.
Tot slot beelden van een schip waarin een Stork-motor is geplaatst.
Lengte in minuten:
00:18:16
Oud nummer:
BETACAM1092.04
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
4912BB05751 Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op, 00-00-1981
Titel:
Blohm en Vos Meko systeem ;
Beschrijving:
Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op
Beschrijving vervolg:
containers.
0:07:01In deze container komen onder andere apparatuur voor communicatie, rondzoekradar, vuurleiding en apparatuur voor het lanceren van raketten tegen oppervlaktedoelen.
0:07:27De containers met de geschutskoepels worden compleet bij de onderaannemer gebouwd en getest, voordat ze naar de werf worden getransporteerd.
0:09:03Bij beelden van een tewaterlating wordt gesteld dat terwijl de onderaannemers met de bouw en het beproeven van de subsystemen bezig zijn, het schip zover is afgebouwd dat het te water kan worden gelaten.
0:09:20Daarna gaat het schip naar de afbouwkade, waar de containers met de subsystemen geïnstalleerd en uitgelijnd worden.
0:09:48Na het aansluiten van de kabels kunnen de systemen beproefd worden.
0:10:07Als één en ander bevredigend is afgesloten, kunnen verdere stappen in de richting van de overdracht van het schip worden gezet.
0:10:31Nu komen de proefvaarten, waarbij de systemen ook definitief worden ingeregeld en uitgelijnd.
0:11:35Functionele ketens worden getest, zoals de informatiestroom van de radar via de computer en het bedieningspaneel naar de wapensystemen. Voorkomen moet worden dat de verschillende functionele ketens elkaar beïnvloeden.
0:12:14Er worden proeven gehouden met oefendoelen die beschikbaar zijn gesteld door de Duitse Marine.
0:12:19Zo ook wordt de radio beproefd met hulp van radiostations van de Duitse Marine.
0:12:35Er wordt proef geschoten met de kanonnen, waarbij onder andere gekeken wordt of het schip niet vervormt door de schokken.
0:13:12Er is een landingsplaats voor helikopters, met voorzieningen voor tanken, onderhoud en dergelijke. Er is een liersysteem om de helikopter te verplaatsen.
0:13:57Ook de systemen voor drinkwater, brandblussen en interne en externe communicatie worden beproefd. Terwijl dit gezegd wordt, is alleen het varende schip te zien.
0:14:33De in een contract vastgelegde specificaties worden gecontroleerd. Het gaat onder
Lengte in minuten:
00:17:20
Datering:
00-00-1981
Oud nummer:
BB05751
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
Record aangemaakt
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork Marine Diesel Engines ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Instructiefilm voor het onderhoud van een Tweetakt motor tot 2500 BHP voor de scheepvaart.
Beschrijving:
Monteurs demonteren, reviseren en monteren een scheepsmotor.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM284.02
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Industrieel erfgoed, Nederlandse metaalindustrie anno 1930 ;
Beschrijving:
Een reconstructie van 'Stalen knuisten', een propagandafilm voor 'den Algemenen Nederlandschen Metaalbewerkersbond', rond de Nederlandse metaalindustrie en haar werknemers in de jaren dertig van de vorige eeuw, met beelden van:

- 00:02:15 Het Hoogovenbedrijf te Velzen, walsen;

- 00:07:58 De smid:

- 00:09:10 Loodgieters, firma 'De Man' uit Amsterdam;

- 00:10:20 Blikbewerkers, de 'Verenigde Blikfabrieken' te Krommenie en emaillewerkers van ijzergieterij 'N.V. Vulcaansoord' te Gaanderen;

- 00:16:15 Zilversmeden, de 'Zaanlandse Zilversmederij' uit Haarlem en de 'N.V. Zilverfabriek' te Voorschoten;

- 00:19:55 Monteurs;

- 00:21:20 Haardenmakers bij de 'Koninklijke Haardenfabriek E.M. Jaarsma' te Hilversum;

- 00:22:55 Motorenbouwers bij 'Werkspoor';

- 00:23:43 Locomotiefbouwers bij 'Werkspoor' te Utrecht;

- 00:25:02 Kranenbouwers;

- 00:28:10 Bruggenbouwers van de firma 'Penn&Bauduin' uit Dordrecht;

- 00:29:25 Scheepsbouwers van 'Wilton Feijenoord' te Schiedam en de 'Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij' te Amsterdam;

- 00:33:06 Metaalbewerkers;

- 00:33:45 Vacantie;

- 00:35:30 Ontwapening;

- 00:36:23 'Weg met de Vlootwet';

- 00:37:08 De 8 uren dag;

- 00:37:30 Staatspensioen;

- 00:37:56 Bedrijfsorganisatie en medezeggenschap;

- 00:38:05 'En nu, METAALBEWERKERS! voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts;

- 00:38:26 Op naar de 40.000 leden!



Lengte in minuten:
00:45:00
Datering:
00-00-1930
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Utrecht (U), [geen straatnaam]  
Hilversum (NH), [geen straatnaam]  
Gaanderen (Gld), [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05705
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
3626BETACAM872.02 Samenvatting:
Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.

Beschrijving:
00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"
00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.
00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"
00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"
00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"
00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.
00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.
00.42.44 Close-up van de Peperbus.
00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.
00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.
00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.
00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.
00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.
00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.
00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.
00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.
00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.
00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.
00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.
00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.
00.46.50 De afgetekende stukken worden met een heftruck naar de carterstraat getransporteerd.
00.47.40 De bewerking op, 00-00-1955
Titel:
Volle kracht...! De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.

Beschrijving:
00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"
00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.
00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"
00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"
00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"
00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.
00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.
00.42.44 Close-up van de Peperbus.
00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.
00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.
00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.
00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.
00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.
00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.
00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.
00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.
00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.
00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.
00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.
00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.
00.46.50 De afgetekende stukken worden met een heftruck naar de carterstraat getransporteerd.
00.47.40 De bewerking op
Beschrijving vervolg:
de freesbank en het boren van gaten in het frame.
00.48.17 Het fijnboren en andere boorwerkzaamheden.
00.49.34 Werkzaamheden in de witmetaalgieterij en het produceren van de lagers.
00.51.16 Controle van de onderdelen.
00.51.58 Werkzaamheden aan de cylindervoeringen.
00.52.51 Een kijkje in de fabriekshal, gevolgd door korte beelden van de diverse bewerkingen.
00.53.37 Overzicht van de montage van de motor.
00.56.45 Testen en proefdraaien van de motor.
00.58.13 Inspectie van de motor door een cliënt of vertegenwoordiger van een classificatiebureau.
01.00.00 Ondertekening van het beproevingsprotocol.
01.00.02 Transport van een motor uit de fabriekshal.
01.00.17 De in een houten kist verpakte motor wordt met een kraan in een spoorwagon geplaatst en verder vervoerd.
01.00.50 Voorbeelden van schepen waarin de motor kan worden geplaatst, waaronder sleepboten en binnenvaartschepen, en een poldergemaal.
01.03.15 Einde.
Lengte in minuten:
00:22:06
Datering:
00-00-1955
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM872.02
Materiaal:
large;
Digital Betacam;
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Scheepswerf Peters;
Beschrijving:
Op deze DVD wordt getoond hoe een stalen schip wordt gebouwd bij scheepswerf Peters.
het schip wordt in delen gebouwd en vervolgens worden deze delen (voorschip, middengedeelten en achterschip) aan elkaar gelast.
Vervolgens worden de stuurhut en de mast aangebracht.
Daarna volgt de tewaterlating en gaat het schip, de Polar Breeze, naar zee.
Lengte in minuten:
:18:15
Adres:
Kampen, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB10467
Materiaal:
DVD;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Staal & Lavendel - De levensladder van Cornelis Verolme ;
Beschrijving:
Een documentaire van regisseur Van den Berg, dhr. Rudolf rondom de opkomst en ondergang van scheepsbouwer Cornelis Verolme.

Vanaf 1946 bouwt Verolme vanuit het niets een wereldconcern op; Verolme United Shipyards.

Rond 1970, nog geen vijfentwintig jaar na de eerste order, gaat het bedrijf op dramatische wijze onderuit.

De documentaire laat het noodlottige samenspel zien tussen conjunctuur en karakter dat tot dit drama heeft geleid.

Het HCO heeft voor deze documentaire beelden uit haar collectie ter beschikking gesteld, welke betrekking hebben op de periode dat Verolme werkzaam is geweest bij machinefabriek Stork in Hengelo.

- 00:08:09 Beelden van de start van zijn loopbaan bij Stork;

- 00:17:08 Einde van de beelden over zijn tijd bij Stork.



Lengte in minuten:
01:36:00
Datering:
00-00-1930 - 00-00-2007
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
DVD;
Oud nummer:
BB05665
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
De montage van een grote Stork scheepsdieselmotor ;
Beschrijving:
Documentaire waarin getoond wordt hoe een dubbelwerkende tweetakt-motor van ca. 6000 PK wordt gemonteerd in de Stork-fabriek. Commentaar vertelt welke onderdelen op welke manier gemonteerd worden.
Als alles klaar is wordt de bel geluid en gaat men proefdraaien.
Na afronding van alle controles wordt de motor gedeeltelijk gedemonteerd voor het transport naar de werf.
Tot slot beelden van een schip waarin een Stork-motor is geplaatst.
Lengte in minuten:
00:18:16
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03256
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:19:01
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM274.01
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
2858BETACAM018.13 Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
2:11:23Plotseling begin met twee monteurs in machinekamer
2:11:24De aluminium kapen van twee cilinders wordt met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
2:13:11Met hydraulisch handgereedschap worden de moeren los gedraaid.
2:14:58De cilinderkop wordt uitgehesen.
2:15:37Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.
2:17:26Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen.
2:18:00De zuigerveren worden schoongemaakt.
2:18:42De zuigerstang en zuiger worden weer in de motor gehesen.
2:19:05De klepzitting wordt met speciaal gereedschap gepolijst.
2:19:53Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.
2:21:32De moeren worden met hydraulisch handgereedschap vast gedraaid.
2:22:52Een der monteurs drinkt koffie en steekt een sigaret op.
2:23:02Het pijpwerk wordt gemonteerd.
2:23:09De cilinderkop wordt met een doek gereinigd.
2:23:20De aluminium afdekkappen worden weer op hun plaats gebracht.
2:23:44De Humber River ligt aan de kade. Enkele mannen komen met veel bagage aan boord.
2:24:31Een kraan verwijdert de loopplank.
2:25:12De trossen worden los gegooid.
2:25:49Het schip vaart weg. De commandobrug en de naam Humber River komen in detail in beeld.
2:28:23Een zeilbootje dobbert op de plaats waar de Humber River zo juist nog langs voer.
2:28:41Einde
, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.
2:11:23Plotseling begin met twee monteurs in machinekamer
2:11:24De aluminium kapen van twee cilinders wordt met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.
2:13:11Met hydraulisch handgereedschap worden de moeren los gedraaid.
2:14:58De cilinderkop wordt uitgehesen.
2:15:37Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.
2:17:26Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen.
2:18:00De zuigerveren worden schoongemaakt.
2:18:42De zuigerstang en zuiger worden weer in de motor gehesen.
2:19:05De klepzitting wordt met speciaal gereedschap gepolijst.
2:19:53Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.
2:21:32De moeren worden met hydraulisch handgereedschap vast gedraaid.
2:22:52Een der monteurs drinkt koffie en steekt een sigaret op.
2:23:02Het pijpwerk wordt gemonteerd.
2:23:09De cilinderkop wordt met een doek gereinigd.
2:23:20De aluminium afdekkappen worden weer op hun plaats gebracht.
2:23:44De Humber River ligt aan de kade. Enkele mannen komen met veel bagage aan boord.
2:24:31Een kraan verwijdert de loopplank.
2:25:12De trossen worden los gegooid.
2:25:49Het schip vaart weg. De commandobrug en de naam Humber River komen in detail in beeld.
2:28:23Een zeilbootje dobbert op de plaats waar de Humber River zo juist nog langs voer.
2:28:41Einde
Lengte in minuten:
00:17:18
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM018.13
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Industrieel Erfgoed IV ;
Beschrijving:
Vierde deel van een 6-delige Teleac-serie, gepresenteerd door Karel Loeff, over het industrieel erfgoed van Nederland, met in deze aflevering de geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouw, met:

- Marinewerven, de historie van marinewerf Willemsoord in Den Helder, beelden van de historische werf en interviews met oud medewerkers;

- Stoom en IJzer, de introductie van stoomkracht en ijzer in de scheepsbouw;

- Noord Nederland, de scheepsbouw en scheepvaart in Groningen, waar het stoomtijdperk werd overgeslagen en de dieselmotor zijn intrede deed;

- Grote werven, de marinewerf van Vlissingen waar sinds de jaren '50 de arbeidsomstandigheden sterk zijn verbeterd, en de scheepswerf op Urk, waar men de overgang van hout naar ijzer in de scheepsbouw nog kan herinneren;

- Specialisatie in de scheepsbouw, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van o.a. de offshore, veerboten en baggervaartuigen.
Lengte in minuten:
00:25:53
Datering:
00-00-1996
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Urk (Fl), [geen straatnaam]  
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Groningen (Gr), [geen straatnaam]  
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05546.04
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
2368BETACAM1057.02 Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.

- De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.

- Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM

- Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.

- De kiel werd gelegd in december 1978.

- Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.

- Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.

- Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.

- Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).

- Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op containers.

- In deze, 00-00-1981
Titel:
Blohm en Vos Meko systeem ;
Beschrijving:
Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.

- De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.

- Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM

- Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.

- De kiel werd gelegd in december 1978.

- Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.

- Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.

- Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.

- Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).

- Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op containers.

- In deze
Beschrijving vervolg:
container komen onder andere apparatuur voor communicatie, rondzoekradar, vuurleiding en apparatuur voor het lanceren van raketten tegen oppervlaktedoelen.

- De containers met de geschutskoepels worden compleet bij de onderaannemer gebouwd en getest, voordat ze naar de werf worden getransporteerd.

- Bij beelden van een tewaterlating wordt gesteld dat terwijl de onderaannemers met de bouw en het beproeven van de subsystemen bezig zijn, het schip zover is afgebouwd dat het te water kan worden gelaten.

- Daarna gaat het schip naar de afbouwkade, waar de containers met de subsystemen geïnstalleerd en uitgelijnd worden.

- Na het aansluiten van de kabels kunnen de systemen beproefd worden.

- Als één en ander bevredigend is afgesloten, kunnen verdere stappen in de richting van de overdracht van het schip worden gezet.

- Nu komen de proefvaarten, waarbij de systemen ook definitief worden ingeregeld en uitgelijnd.

- Functionele ketens worden getest, zoals de informatiestroom van de radar via de computer en het bedieningspaneel naar de wapensystemen. Voorkomen moet worden dat de verschillende functionele ketens elkaar beïnvloeden.

- Er worden proeven gehouden met oefendoelen die beschikbaar zijn gesteld door de Duitse Marine.

- Zo ook wordt de radio beproefd met hulp van radiostations van de Duitse Marine.

- Er wordt proef geschoten met de kanonnen, waarbij onder andere gekeken wordt of het schip niet vervormt door de schokken.

- Er is een landingsplaats voor helikopters, met voorzieningen voor tanken, onderhoud en dergelijke. Er is een liersysteem om de helikopter te verplaatsen.

- Ook de systemen voor drinkwater, brandblussen en interne en externe communicatie worden beproefd. Terwijl dit gezegd wordt, is alleen het varende schip te zien.

- De in een contract vastgelegde specificaties worden gecontroleerd. Het gaat onder andere om de maximum snelheid, noodstop, draaicirkel

-
Lengte in minuten:
00:17:20
Datering:
00-00-1981
Oud nummer:
BETACAM1057.02
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork-Everywhere for everyone ;
Beschrijving:
Een bedrijfspresentatie rondom de producten uit de koker van Stork aan de hand van een familie die wordt gevolgd in haar dagelijkse doen en laten, zoals het doen van boodschappen in een supermarkt, thuis tv kijken en het reizen met de trein, waarbij telkens de producten van de hand van Stork eruit worden gelicht, met aandacht voor o.a.
- Complete fabrieksbouw voor voedselverwerking;
- Technische onderdelen voor de scheepsbouw, vliegtuigbouw en de ruimtevaart;
- Een overzicht van feiten, cijfers, getallen en activiteiten van het bedrijf, en de jaarcijfers van 1991 (een omzet van 3,5 miljard gulden).
Lengte in minuten:
00:19:02
Datering:
00-00-1991
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05510
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork-Everywhere for everyone ;
Beschrijving:
Een bedrijfspresentatie rondom de producten uit de koker van Stork aan de hand van een familie die wordt gevolgd in haar dagelijkse doen en laten, zoals het doen van boodschappen in een supermarkt, thuis tv kijken en het reizen met de trein, waarbij telkens de producten van de hand van Stork eruit worden gelicht, met aandacht voor o.a.
- Complete fabrieksbouw voor voedselverwerking;
- Technische onderdelen voor de scheepsbouw, vliegtuigbouw en de ruimtevaart;
- Een overzicht van feiten, cijfers, getallen en activiteiten van het bedrijf, en de jaarcijfers van 1991 (een omzet van 3,5 miljard gulden).
Lengte in minuten:
00:19:02
Datering:
00-00-1991
Materiaal:
VHS;
Oud nummer:
BB05509
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat geluid: stereo;
formaat beeld: kleur;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
Stork dieselmotoren ;
Beschrijving:
Samenvatting: Montage van een scheepsmotor bij Machinefabriek Stork. Omschrijving: Het schip de Ares wordt geladen met stukgoed en vertrekt naar zee. Kermisbeelden uit Hengelo en een aantal gebouwen in de stad. Trein komt aan op het station van Hengelo. Tegenover het spoorstation staat het kantoor en de fabriek van Machinefabriek Stork. Tekenbureau van Stork in beeld. Productie van het vervaardigen van een scheepsdieselmotor komt in beeld zoals het gieten, schaven, lassen, uitgloeien, draaibankbewerkingen. Samenbouwen van de verschillende onderdelen wordt door middel van een grafiek uitgelegd. In de fabriek wordt begonnen met het leggen van de fundatieplaat en vervolgens worden de onderdelen gemonteerd. Werking van de motor wordt uitgelegd door middel van een grafiek. De motor wordt beproefd op een proefstand. De klant keurt de motor op zijn specificaties. Het schip de Gaasterdyk, waarin de motor is geplaatst, wordt tewatergelaten, afgebouwd en vertrekt vervolgens naar zee.
Lengte in minuten:
00:15:56
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1047.05
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
We supply Power ;
Beschrijving:
Promotiefilm van Stork Werkspoor Diesel. Thema: mens - machine - management.

Vulcanus, het eerste schip met dieselmotor (1910).

Beelden van SWD. Productie van de dieselmotor TM410. Boren van grote kop van een drijfstang. Honen van een cilindervoering.

Directeur de heer den Bezemer van SWD presenteert management. Montage TM410 cilinderblok. Bewerking van de zuiger.

Start van de motor op de proefstand.

Sleepreis ronde kaap Hoorn.

Productie van de dieselmotor F240 in de Zwolsche werkplaats. Proefstand in Zwolle.

Pompstation genaamd Jhr. E.C. Storm van s' Gravezande.

Dieselmotor TM410 voor de elektriciteitscentrale in Abu-Duabi.

Waterput in ontwikkelingsland versus kraanwater.

Onderdelenmagazijn. Verzenden van onderdelen.
Lengte in minuten:
00:18:44
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1978
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM258.11
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Titel:
We supply Power ;
Beschrijving:
Promotiefilm van Stork Werkspoor Diesel. Thema: mens - machine - management.

Vulcanus, het eerste schip met dieselmotor (1910).

Beelden van SWD. Productie van de dieselmotor TM410. Boren van grote kop van een drijfstang. Honen van een cilindervoering.

Directeur de heer den Bezemer van SWD presenteert management. Montage TM410 cilinderblok. Bewerking van de zuiger.

Start van de motor op de proefstand.

Sleepreis ronde kaap Hoorn.

Productie van de dieselmotor F240 in de Zwolsche werkplaats. Proefstand in Zwolle.

Pompstation genaamd Jhr. E.C. Storm van s' Gravezande.

Dieselmotor TM410 voor de elektriciteitscentrale in Abu-Duabi.

Waterput in ontwikkelingsland versus kraanwater.

Onderdelenmagazijn. Verzenden van onderdelen.
Lengte in minuten:
00:18:42
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1978
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM258.09
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Film
728BETACAM258.08 Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

1:17:06Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

1:17:09Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

1:17:15A case history

1:17:16De vlag wappert bij SWD.

1:17:30Binnenopnames van krukassen.

1:17:40Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

1:18:20De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

1:18:56Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

1:20:04De motor draait op een proefbank.

1:20:15De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

1:20:20Tekst: 24 hours later

1:20:23Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

1:21:56Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

1:22:28In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

1:23:20Een containerschip vaart op zee.

1:23:48Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

, 00-00-1971 - 00-00-1975
Titel:
Seatrain ;
Beschrijving:
Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

1:17:06Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

1:17:09Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

1:17:15A case history

1:17:16De vlag wappert bij SWD.

1:17:30Binnenopnames van krukassen.

1:17:40Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

1:18:20De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

1:18:56Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

1:20:04De motor draait op een proefbank.

1:20:15De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

1:20:20Tekst: 24 hours later

1:20:23Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

1:21:56Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

1:22:28In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

1:23:20Een containerschip vaart op zee.

1:23:48Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

Lengte in minuten:
00:06:46
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Betacam;
SX large;
Oud nummer:
BETACAM258.08
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Geen afbeelding
Foto
16681 FDHEEMAF065077 Stapelloop van motorschip tanker "B C Standard" voor British Columbia Standard Oil op onbekende locatie. Opname door Nico Grijpink Nijmegen, 1960-02-17
Beschrijving:
Stapelloop van motorschip tanker "B C Standard" voor British Columbia Standard Oil op onbekende locatie. Opname door Nico Grijpink Nijmegen
Datering begin:
1960-02-17
Opmerking:
Van dit object (glasnegatief) is bij OYFO in Hengelo een afdruk aanwezig in HEEMAF album met de naam vermeld onder 'Opschrift' en met het nummer vermeld onder 'Oud nummer vormer'
Oud nummer:
FDHEEMAF065077
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3327 PBKR5836 Punterwerf in Giethoorn. De foto maakte deel uit van een leporello (harmonicaboekje), uitgegeven door Hotel-Restaurant "Centrum".

, 00-00-1930 - 00-00-1940
Titel:
Giethoorn, punterwerf. ;
Beschrijving:
Punterwerf in Giethoorn. De foto maakte deel uit van een leporello (harmonicaboekje), uitgegeven door Hotel-Restaurant "Centrum".

Datering:
00-00-1930 - 00-00-1940
Adres:
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5836
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3326 PBKR5835 Twee scheepsbouwers bezig met de bouw van een punter. De foto maakte deel uit van een leporello (harmonicaboekje), uitgegeven door Hotel-Restaurant "Centrum".



, 00-00-1920 - 00-00-1930
Titel:
Giethoorn, bouw van een punter. ;
Beschrijving:
Twee scheepsbouwers bezig met de bouw van een punter. De foto maakte deel uit van een leporello (harmonicaboekje), uitgegeven door Hotel-Restaurant "Centrum".



Datering:
00-00-1920 - 00-00-1930
Adres:
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5835