Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel

Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

beacon
28  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3410 PBKR3576 Gezicht op de ingangspartij en het oostelijke gedeelte van het stationsgebouw (gebouwd 1868) Stationsplein 10, ca. 1908. Behalve de paardentram zijn twee dames met kinderwagens aanwezig, gadegeslagen door een paar mannen bij het middenplantsoen. Het plantsoen om de lantaarn werd in 1914 veranderd., 1908-00-00
Titel:
Station. ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Gezicht op de ingangspartij en het oostelijke gedeelte van het stationsgebouw (gebouwd 1868) Stationsplein 10, ca. 1908. Behalve de paardentram zijn twee dames met kinderwagens aanwezig, gadegeslagen door een paar mannen bij het middenplantsoen. Het plantsoen om de lantaarn werd in 1914 veranderd.
Datering begin:
1908-00-00
Datering eind:
1908-00-00
Adres:
Zwolle, Stationsplein 10  
Uitgever:
[Emrik en Binger (Haarlem)]Emrik en Binger[Hollandia Uitgevers Mij (Amsterdam)]
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR3576
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3182 PBKR3528 Stationsplein 10, Het station der Staatsspoorwegen gezien vanaf de Westerlaan, ca. 1915. De paardentram staat gereed, evenals een koets. Kruiers hebben bagae op een kar. De driepitslantaarn heeft bovenop een extra lamp gekregen. De grote luifel van de stationsrestauratie is uitnodigend neergelaten., 1915-00-00
Titel:
Station. ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Stationsplein 10, Het station der Staatsspoorwegen gezien vanaf de Westerlaan, ca. 1915. De paardentram staat gereed, evenals een koets. Kruiers hebben bagae op een kar. De driepitslantaarn heeft bovenop een extra lamp gekregen. De grote luifel van de stationsrestauratie is uitnodigend neergelaten.
Datering begin:
1915-00-00
Datering eind:
1915-00-00
Adres:
Zwolle, Stationsplein 10  
Uitgever:
[Hoffstedde, Gebrs. ter (Diezerstraat 11, Zwolle)]
Opmerking:
Zwolle, 8 juli 1916
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR3528
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
6488 PBKR2389 Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanuit het zuiden, ca. 1901-1904. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe, 1901-00-00
Titel:
Zwolle Nieuwehaven ;
Beschrijving:
Gezicht op de Nieuwe Havenbrug en Eekwal vanuit het zuiden, ca. 1901-1904. De prentbriefkaart dateert van vóór 1908. In dat jaar werden de rails van de paardenbram afgetakt naar de Emmakaart. Links is de Peperbus te zien en het brugwachtershuisje. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe
Beschrijving vervolg:
Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment.
Datering begin:
1901-00-00
Datering eind:
1904-00-00
Adres:
Zwolle, Nieuwe Havenbrug  
Uitgever:
[Trenkler en Co, Dr.]Dr. Trenkler en Co.;
Opmerking:
Zwolle, 21 juli 1905 / Nieuwerkerk a/d IJsel, 22 juli 1905.
Materiaal:
prentbriefkaart;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR2389
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
4737 PBKR1486 Grote Markt met paardentram, ca. 1900.
Vanaf links: Grote Markt 9 "Eerste Nederlandse Stoomkleedermakerij" van H. G. J. Lüken en Co, Grote Markt 8: tabaksfabriek van de familie Dassen. Grote Markt 7: kruidenierszaak.
Ingang Diezerstraat, Diezerstraat 4, Diezerstraat 2 met muurreclame. Ingang Oude Vismarkt. Grote Markt 6: sigarenmagazijn van H. Bodewes, 1900-00-00
Titel:
GRoote MArkt en Diezerstraat. ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Grote Markt met paardentram, ca. 1900.
Vanaf links: Grote Markt 9 "Eerste Nederlandse Stoomkleedermakerij" van H. G. J. Lüken en Co, Grote Markt 8: tabaksfabriek van de familie Dassen. Grote Markt 7: kruidenierszaak.
Ingang Diezerstraat, Diezerstraat 4, Diezerstraat 2 met muurreclame. Ingang Oude Vismarkt. Grote Markt 6: sigarenmagazijn van H. Bodewes
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1901-00-00
Adres:
Zwolle, Grote Markt 6, 7, 8, 9  
Zwolle, Diezerstraat 2  
Uitgever:
[Tamse, Magazijn Jacob]Magazijn Jacob Tamse
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
hoogte 9 centimeters x breedte 14 centimeters
Oud nummer:
PBKR1486