Beeldbank Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )
beacon
22  zoekresultaten
 
 
 
 
Film
2365BETACAM1056.06 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.

- Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.

- Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.

- Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)

In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation

KLM Royal Dutch Airlines

Schiphol Airport Authority

- De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).

- Aftiteling:

Sound mixing: Nick Meijer

Camera: Bob Linschoten

Script, editing and direction: Ab Jansen

A multifilm production

Cinecentrum Holland

- Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.

- Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.

- Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.

- Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.

- Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.

- Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.

- Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.

- Informatiepaneel op een luchthaven.

- Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van, 1960-01-01
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.

- Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.

- Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.

- Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)

In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation

KLM Royal Dutch Airlines

Schiphol Airport Authority

- De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).

- Aftiteling:

Sound mixing: Nick Meijer

Camera: Bob Linschoten

Script, editing and direction: Ab Jansen

A multifilm production

Cinecentrum Holland

- Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.

- Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.

- Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.

- Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.

- Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.

- Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.

- Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.

- Informatiepaneel op een luchthaven.

- Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van
Beschrijving vervolg:
passagiers, douane, bagage, tanken, etc.

- In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.

- Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.

- Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.

- Ponskaarten

- Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.

- De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.

- Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.

- Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.

- Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.

- De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.

- Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.

- De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in de
Lengte in minuten:
00:14:57
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Oud nummer:
BETACAM1056.06
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Film
2356BETACAM1055.03 Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

- Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

- Een propellorvliegtuig landt.

- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige, 1968-00-00
Titel:
Signaal's Air Traffic Control Systems ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt het SATCO luchtverkeersleidingssysteem van Signaal.

- Tegen de achtergrond van een landkaart verschijnt de tekst "Signaal's Air Traffic Control Systems"

- en vervolgens "This film gives an impression of the fixed-route flight plan processing SATCO system in the Amsterdam Air Traffic Control centre and the free route system for common civil and military use in the Weser area."

- Tekst: Production Profilti

Laboratory Cinecentrum Hilversum Holland

- Vroeger werkte de verkeersleiding op Schiphol handmatig. Een assistent-verkeersleider berekende de verwachte aankomsttijden voor vaste punten op de route en schreef de vluchtplannen voor de diverse vluchten, die vervolgens naar de verkeersleider gingen.

- De verkeersleider controleerde de gegevens om te zien of er conflicterende situaties waren. Als dat het geval was, stuurde hij een vliegtuig naar een andere hoogte. Deze handelingen werden voor elke nieuwe vlucht gedaan.

- De coördinatie met andere luchtverkeersleiders gingen per telefoon. De geschatte aankomsttijd en hoogte bij het bereiken van de grens van het verkeersleidinggebied werden doorgegeven.

- Een kaart toont het luchtverkeersleidinggebied van Schiphol en de daarheen leidende vijf luchtroutes (luchtcorridors).

- Een propellorvliegtuig landt.

- In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend en in 1968 verhuisde de luchtverkeersleiding naar een nieuw gebouw. Daar werd een nieuw SATCO (Signaal Air Traffic Control) systeem in gebruik genomen.

- De kaart komt weer in beeld. Daarin wordt geïllustreerd dat elke luchtweg wordt geleid door een team bestaande uit een radar controller, een planning controller en een assistent.

- Verder is er de naderingsverkeersleiding en zijn er telex verbindingen met Vluchtvoorlichting, Flight Information Office, Airport Services, vliegveld Zestienhoven in Rotterdam, de militaitre verkeersleiding en de naburige
Beschrijving vervolg:
luchtverkeersleidingen.

- Het hart is een dubbel uitgevoerd computer systeem.

- Er zijn drie geheugens, waarvan er twee in gebruik zijn en de derde op reserve staat.

- Via multiplexers kunnen maximaal 48 telexen op het computersysteem worden aangesloten.

- De planning controller maakt gebruikt van een planning bord waarin de gegevens met elektromechanische componenten worden weergegeven. Zo'n component bevat een eindeloze nylon band, die wordt bewogen door een stappenmotor. Via uitsparingen in de band worden schakelaars bediend, die cijfers en letters laten voordraaien.

- De radar controller en de assistent gebruiken gedrukte strips.

- De assistent heeft een telex en twee strip printers.

- De gang van zaken wordt schematisch aangegeven.

- Als voorbeeld wordt een uitgaande vlucht genomen. Bij de balie van de Vluchtvoorlichting (Flight Information) van de Rijksluchtvaartdienst (Department of Civil Aviation) wordt een vluchtplan ingevuld

- Met een telex worden de gegevens uit dit vluchtplan in de computer ingevuld.

- De computer voert de berekeningen uit en direct wordt er een strip geprint voor de assistent van de desbetreffende luchtweg.

- Voor de luchtverkeersleider op de toren wordt ook een strip geprint.

- en ook nog een strip voor de naderingsverkeersleiding. De informatie gaat zodoende naar alle betrokken verkeersleiders.

- Als het vliegtuig gereed is voor vertrekt, stuurt de verkeerstoren met de telex een herziene geschatte vertrektijd plus de te gebruiken startbaan naar de computer.

- Als resultaat krijgt de plan controller een strip. Er gaat een witte lamp flikkeren ten teken dat toestemming wordt gevraagd.

- De plan controller maakt hiervoor de invoer.

- De toestemming wordt aangegeven op het "Flight progress board".

- Strips met de toestemming worden geprint voor de radar controller, voor de verkeerleider op de toren en voor de
Lengte in minuten:
00:15:21
Datering:
1968-00-00
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1055.03
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Film
83BETACAM1037.02 De film behandelt een radartechniek, waarbij de frequentie van het uitgezonden radarsignaal voortdurend verandert.

- Philips logo met tekst "Frequency Agility radar"

- De kern van de radar is een spinresonantie magnetron.

- Dit werkt met een frequentie van 8,5 tot 9,5 Ghz.

- Een radarsysteem kan met een vaste frequentie in die band werken.

- Een andere mogelijkheid is dat een radarsysteem met een steeds wisselende frequentie werkt.

- De Frequency agility radar gebruikt willekeurige frequenties.

- De mate van reflectie van de radargolven hangt op onvoorspelbare wijze van de frequentie af.

- Een radar met een vaste frequentie zal niet continu een signaal terug ontvangen, omdat het vliegtuig niet continu voor die frequentie reflecteert.

- Een Frequency agility radar ontvangt wel steeds signaal, omdat het vliegtuig altijd wel een of meerdere frequenties reflecteert. Dit maakt vroegtijdige detectie mogelijk.

- Dit wordt geïllustreerd met een oscilloscoop.

- Tekst: "Reduction of Glint (= schittering)". Het gaat erom dat bij gebruik van een vaste frequentie nu eens bijvoorbeeld de linkervleugeltip reflecteert en dan weer de rechter, zodat er onzekerheid in de juiste positie ontstaat.

- Dit is hinderlijk voor vuurleidingapparatuur.

- Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt.

- Tekst: "Resistance to Jamming (weerstand tegen stoorzenders)". Theoretisch is het mogelijk een radarinstallatie die met een vaste frequentie werkt te storen met een signaal met een smalle bandbreedte.

- Het storen van een Frequency agility radar is veel moeilijker, omdat de frequentie van de stoorzender steeds aangepast zou moeten worden.

- Tekst: "Reduction of Clutter (vermindering van valse echo's)". Die ontstaan bijvoorbeeld door reflectie tegen, 1961-00-00
Titel:
Frequency Agillity Radar ;
Beschrijving:
De film behandelt een radartechniek, waarbij de frequentie van het uitgezonden radarsignaal voortdurend verandert.

- Philips logo met tekst "Frequency Agility radar"

- De kern van de radar is een spinresonantie magnetron.

- Dit werkt met een frequentie van 8,5 tot 9,5 Ghz.

- Een radarsysteem kan met een vaste frequentie in die band werken.

- Een andere mogelijkheid is dat een radarsysteem met een steeds wisselende frequentie werkt.

- De Frequency agility radar gebruikt willekeurige frequenties.

- De mate van reflectie van de radargolven hangt op onvoorspelbare wijze van de frequentie af.

- Een radar met een vaste frequentie zal niet continu een signaal terug ontvangen, omdat het vliegtuig niet continu voor die frequentie reflecteert.

- Een Frequency agility radar ontvangt wel steeds signaal, omdat het vliegtuig altijd wel een of meerdere frequenties reflecteert. Dit maakt vroegtijdige detectie mogelijk.

- Dit wordt geïllustreerd met een oscilloscoop.

- Tekst: "Reduction of Glint (= schittering)". Het gaat erom dat bij gebruik van een vaste frequentie nu eens bijvoorbeeld de linkervleugeltip reflecteert en dan weer de rechter, zodat er onzekerheid in de juiste positie ontstaat.

- Dit is hinderlijk voor vuurleidingapparatuur.

- Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt.

- Tekst: "Resistance to Jamming (weerstand tegen stoorzenders)". Theoretisch is het mogelijk een radarinstallatie die met een vaste frequentie werkt te storen met een signaal met een smalle bandbreedte.

- Het storen van een Frequency agility radar is veel moeilijker, omdat de frequentie van de stoorzender steeds aangepast zou moeten worden.

- Tekst: "Reduction of Clutter (vermindering van valse echo's)". Die ontstaan bijvoorbeeld door reflectie tegen
Beschrijving vervolg:
golven.

- Bij gebruik van Frequency agility radar wordt uit de signalen voor de verschillende frequenties een gemiddelde positie bepaald, die weinig van de werkelijke positie afwijkt. De signaal/ruis verhouding is veel beter. Daarom is een schip veel beter tussen de golven te zien.

- Radars van vliegtuigen geven bij gebruik op een vaste frequentie reflecties, vooral doordat de zijlussen van het stralingspatroon weerkaatsen tegen grondobjecten met een goede reflectie voor die frequentie.

- Bij Frequency agility radar verandert het stralingspatroon voortdurend en geven grondobjecten een egale achtergrond.

- Ook regen geeft storingen op een radarbeeld met een vaste frequentie, maar niet bij Frequency agility radar.

- Ter illustratie wordt een radarbeeld van drie eilanden vertoond.

- Bij goed weer is een duidelijk radarbeeld te zien.

- Bij matige regenval is het beeld versmeerd.

- Bij hevige regenval is er geen herkenbaar beeld meer. Bij gebruik van Frequency agility radar zijn de contouren van de eilanden nog wel te zien.

- Het vermogen van Frequency agility radar om regen en wolken te zien maakt het mogelijk om de hoogte en uitgebreidheid van wolken te bepalen.

- Tekst: "Frequency agility radar installations". De Philips magnetron heeft maar 1 bewegend deel.

- De oscilator en zender kunnen in de meeste bestaande apparaten worden ingebouwd.

- Bijvoorbeeld in het L4/5 vuurleidingssysteem van Holland Signaal.

- Dit systeem maakt gebruik van een snelle scan (4,2 omwentelingen per minuut), vooral tegen laag vliegende vliegtuigen.

- Na het vinden van het doel wordt dit gevolgd. De computer stuurt gegevens naar de wapensystemen (kanonnen of projectielen).

- De belangrijkste componenten zijn de antennes: een antenne voor scannen op geringe hoogte en een antenne voor spiraalvormig scannen tot een hoek van 25 graden.

- De volgradar is samen met een optische
Lengte in minuten:
00:17:00
Datering:
1961-00-00
Oud nummer:
BETACAM1037.02
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Titel:
Radarinstallatie voor Schiphol ;
Beschrijving:
De film toont onder andere het transport van de eerste radarinstallatie van Schiphol vanaf de fabriek van Holland Signaal.

- Op het dak van een gebouw van Holland Signaal in Hengelo draait een apparaat aan een lange arm rond.

- Monteurs zijn aan het werk in de vakwerkconstructie van een groot radarscherm.

- In een hal draait een groot radarscherm langzaam rond.

- Een monteur bereikt het radarscherm met een ladder.

- Een mobiele kraan van Van Twist uit Dordrecht assisteert bij de demontage van het radarscherm in de hal.

- De verschillende onderdelen van de radarinstallatie worden op vrachtwagens geladen. Op het radarscherm staat: "Radar Schiphol", geflankeerd door de logo's van Philips, Signaal en Fokker.

- Het radarscherm staat nu op een daarvoor gemaakt gebouw aan een kanaal en draait rond.

- Een tweemotorig propellervliegtuig verschijnt in beeld.

- Het radarscherm is weer in beeld, stilstaand en draaiend, van een afstand en van dichtbij.

- Twee schilders zijn in het scherm doende.

- Een ander radarscherm staat op een vakwerktoren op een kantoorgebouw.

- De schilders schilderen verder.

- Weer een ander (kleiner) radarscherm.

- Vanuit de radartoren wordt op het omringende land gekeken.

Lengte in minuten:
00:19:26
Datering:
00-00-1954
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BETACAM1036.04
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;