Uw zoekacties: Den Helder (NH), [geen straatnaam]

titel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Archieven.nl bevat bronnen waarin locaties centraal staan. Met deze zoekingang worden bronnen met locaties van diverse archiefdiensten bijeengebracht. In deze zoekingang wordt gezocht op adressen en worden bijbehorende bronnen (bouwdossier, foto, etc.) gevonden. 

 
 

Aanklikken van een adres levert de akte of afbeelding op waarbij het adres is vermeld. Wanneer geocodes bij een locatie zijn beschreven, dan wordt de locatie ook weergegeven op een kaart.

Zoeken

Natuurlijk wilt u vinden wat u zoekt. Met een zoekterm in het algemene zoekveld, vindt u ongelooflijk veel treffers. Om het resultaat zo optimaal mogelijk te laten zijn, raden wij aan gebruik te maken van de verschillende filters:

  • Locatie
  • Straat
  • Huisnummer
  • Kadastrale gemeente
  • Sectie
  • Perceelnummer
  • Bron (bouwdossier, Foto, Perceel)
  • Archiefdienst (hier treft u alle archiefdiensten en collectiebeherende instellingen die hun collecties presenteren op archieven.nl)
  • Periode

Klikt u op ‘+’ achter Locatie, dan kunt u een extra Locatie toevoegen

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging, straat/sectie, plaats/kadastrale gemeente, huisnummer en datum (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt u de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Tabelweergave of de Detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst of bron.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Film
4920BB05760 Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

0:00:12De titel is in beeld.

0:00:22In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

0:00:42De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

0:00:47Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

0:01:21Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

0:01:56Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. De snelheid was 450 kilometer per uur.

0:02:10Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

0:02:25De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

0:02:33Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

0:02:45Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

0:02:55Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

0:03:02Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

0:03:17De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

0:03:20Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de, 1972-00-00
Titel:
Low level radar tracking ;
Beschrijving:
Het onderwerp is een radarsysteem met twee golflengtes ? de X en de KE band ? dat in staat is laagvliegende helikopters en vliegtuigen boven land en zee te detecteren en te volgen.

0:00:12De titel is in beeld.

0:00:22In de zomer van 1972 zijn door de Koninklijke Nederlandse Marine en de West-Duitse strijdkrachten proeven gedaan met het luchtdoelradarsysteem voor tanks. Het betrof zeer laagvliegende vliegtuigen en helikopters, zowel boven land als boven zee.

0:00:42De landproeven werd gedaan op een Duits oefenterrein.

0:00:47Voor de zeeproeven werd een luchtdoeltank in Den Helder-Nieuwehaven opgesteld. Dit was een ideale omgeving voor deze proeven, onder andere omdat het drukke scheepvaartverkeer voor valse echo's zorgde. De proeven werden zowel bij goed als slecht weer uitgevoerd.

0:01:21Er was een TV camera gemonteerd op de antenne van de volgradar.

0:01:56Een Learjet straalvliegtuig diende als doel. Dit type vliegtuig weerkaatst de radarstraling slecht. De snelheid was 450 kilometer per uur.

0:02:10Bij de eerste proef naderde het vliegtuig op een hoogte van 150 voet. De TV camera op de volgradar bevond zich op een hoogte van circa 10 meter boven zeeniveau.

0:02:25De afstand tot het doel werd rechtsonder in het scherm aangegeven in eenheden van 10 meter.

0:02:33Twee naast elkaar geplaatste lampen - gemerkt K en X - gaven de mode aan: de drie centimeter X band dan wel de 8 millimeter KE band.

0:02:45Bij gebruik van de KE band gafeen zwarte cirkel de bundelbreedte van 16 milli radialen aan.

0:02:55Voor beide banden wordt dezelfde reflector gebruikt. Bij de X band is de bundelbreedte 75 milli radialen.

0:03:02Op het beeldscherm werd een raster geprojecteerd. De rasterlijnen hadden een onderlinge afstand van 2 milli radialen.

0:03:17De vluchtduur wordt linksonder op het scherm aangegeven.

0:03:20Het beeld van het vliegtuig wordt steeds groter, terwijl de
Beschrijving vervolg:
afstand van 3000 tot 500 meter daalt.

0:03:36Bij de volgende proef werd de KE band opzettelijk uitgeschakeld en werd alleen de X band gebruikt. Het naderend vliegtuig verscheen op sterk wisselende plaatsen op het scherm.

0:04:49Bij de volgende proef was de hoogte slechts 20 voet en stond de KE band weer aan.

0:04:57Het radarsysteem schakelde automatisch tussen de X en de KE band, afhankelijk van onder andere de signaal/ruis verhouding.

0:05:28Het vliegtuig bleef nu keurig midden in het scherm.

0:06:25Bij de laatste proef vloog het vliegtuig niet recht op de tank af, maar er zo dicht mogelijk langs, op een hoogte van 20 voet.

0:06:40De overschakeling van X naar KE band gebeurde nu eerder, omdat het reflecterend oppervlak sneller groter werd.

0:07:59De proeven op het vasteland vonden plaats op een militair oefenterrein in West Duitsland, met als doel een Bell UH1 helikopter. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KE band.

0:08:51Het doel verscheen plotseling uit een vallei.

0:09:27Vervolgens verscheen de helikopter van achter een grote boom.

0:09:46Het systeem had het doel weer in 3 seconden te pakken. Ook het volgen gebeurde in de KE band.

0:10:36Dit geïntegreerde systeem is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Hollandse Signaal Apparaten BV.

Lengte in minuten:
00:10:17
Datering:
1972-00-00
Adres:
Den Helder (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB05760
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;