Een film over de Haringvliet Spuisluis, met beelden van:
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
Collectie Bewegend Beeld
8810BB04062 Een film over de Haringvliet Spuisluis, met beelden van:
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
- Lubbers, 00-00-1970
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
- Lubbers, 00-00-1970
Titel:
Haringvliet Spuisluis, Heemaf 7 ;
Beschrijving:
Een film over de Haringvliet Spuisluis, met beelden van:
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
- Lubbers
- De tekst 'Haringvliet Spui-Sluis, productie: filmdienst Werkspoor-Utrecht';
- Een zeilbootje op een meer vergezeld met het commentaar dat Nederland tot de waterrijkste gebieden ter wereld behoort, waar door inpoldering veel vruchtbaar gebied is drooggelegd, maar waar nog steeds vele uitgestrekte plassen zijn te vinden, ideaal m.n. voor de watersportliefhebbers;
- De Pier en het Scheveningse strand;
- Nederland heeft wereldfaam op waterbouwkundig gebied;
- De watersnoodramp van februari '53, met onder water gelopen land wat resulteert in de Deltawet, aangenomen in 1957 door de Staten Generaal;
- De spuisluis in het Haringvliet, een product van 350 miljoen gulden;
- De namen van verschillende bij het project (waarvoor de de voorbereidende werkzaamheden in '57 zijn gestart) betrokken bedrijven, waaronder Heemaf N.V. uit Hengelo;
- De bouwwerkzaamheden aan de sluis, waarvan de bodem 17 meter onder de zeespiegel ligt;
- Een kijkje bij de bedrijven die betrokken zijn bij het project;
- HEEMAF Hengelo ontwierp de gehele electrische installatie, de bedrading voor de controle, beveiliging en besturing van het systeem en de electromotoren voor de schuiven;
- Werkspoor Amsterdam levert de dieselmotoren van 1500 PK per stuk, welke de Heemaf generatoren aandrijven;
- Begemann Helmond, gelegen aan de Zuid-Willemsvaart, levert de hoofddwarsdragers voor de schuiven, 68 stuks van elk 30.600 Kg;
- R.D.M., bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij wordt een brok staal van 50 ton op temperatuur gebracht;
- Bij Kloos uit Kinderdijk, met zijn vele molens, wordt in de constructiewerkplaats, gelegen aan de de rivier de Noord, de gehele schuif compleet met armen en draaipunten samengebouwd, en gaat deze in twee delen op transport naar een speciale ruimte waar het geconserveerd wordt met roestwerende verf;
- Lubbers
Beschrijving vervolg:
constructiewerkplaats Hollandia N.V. Machinefabriek te Krimpen a.d. IJssel is de producent van de verbinding tussen de schuifdelen en draagarmen;
- De dragers gaan op transport naar een speciaal gebouwde werkplaats bij Werkspoor Utrecht, waar de as, de lagers en de lagerstoelen worden ingebracht;
- Op speciale lorries gaan de schuifhelften op transport naar de haven;
- Een werkbezoek van koningin Juliana;
- Het koppelen van de gieken aan de schroef, er is in totaal zo'n 23.000 ton staal verbruik';
- De Heemaf werkt hard aan de machinekamers en het 400 Km lange kabelnet;
- Een kijkje in de elektrische centrale waar door Werkspoor geïnstalleerde dieselaggregaten worden beproefd en afgesteld;
- In de pompenkelder wordt de laatste hand gelegd aan de brandstof- en smeerolieinstallatie;
- Tevens is er een noodstroomvoorziening;
- De schuif wordt in beweging gezet.
- De dragers gaan op transport naar een speciaal gebouwde werkplaats bij Werkspoor Utrecht, waar de as, de lagers en de lagerstoelen worden ingebracht;
- Op speciale lorries gaan de schuifhelften op transport naar de haven;
- Een werkbezoek van koningin Juliana;
- Het koppelen van de gieken aan de schroef, er is in totaal zo'n 23.000 ton staal verbruik';
- De Heemaf werkt hard aan de machinekamers en het 400 Km lange kabelnet;
- Een kijkje in de elektrische centrale waar door Werkspoor geïnstalleerde dieselaggregaten worden beproefd en afgesteld;
- In de pompenkelder wordt de laatste hand gelegd aan de brandstof- en smeerolieinstallatie;
- Tevens is er een noodstroomvoorziening;
- De schuif wordt in beweging gezet.
Lengte in minuten:
00:27:23
Datering:
00-00-1970
Adres:
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB04062
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 19-02-2024