Uw zoekacties: Seijst, 2011; p. 38

titel ( Gemeentearchief Zeist )

Veel archieven hebben ook een bibliotheekcollectie. Dit is zeer divers van aard, denk bijvoorbeeld aan informatieve boeken over de regio, tijdschriften van een vereniging, programmaboekjes van verkiezingen, artikelen uit kranten en tijdschriften.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Seijst, 2011; p. 38
Titel:
Seijst
Beheerder:
Zeister Historisch Genootschap
Jaar:
2011
Pagina:
38
Is onderdeel van:
Paardentram Utrecht – Zeist nabij Bartiméus, ca. 1900. ARCHIEF ZHG
de NBM in eigendom had of zou krijgen, door de NCS geëxploiteerd zouden worden. De spoorlijn Zeist- Bilthoven was daarvan een voor- beeld. De NBM liet de spoorlijn aanleggen, maar de exploitatie was in handen van de NCS. Tot 1927 bleef de NBM een papieren maat- schappij, die zelf geen lijnen exploi- teerde.
DE NEDERLANDSCHE CENTRAAL SPOORWEGMAATSCHAPPIJ (NCS) De Weekbode van 31 augustus 1901 meldde het volgende bericht:
Seijst 2011 I-38
‘Zonder eenige feestelijkheid had donderdag j.l. de opening plaats van den Centraalspoorweg Zeist- De Bilt. Hier en daar wapperde een vlag en bij het station Huis ter Heide stond een keurige poort van sparregroen, bloemen en vlaggen, opgericht door de eigenares van het hotel “Huis ter Heide”. Er werd
den eersten dag reeds vrij druk ge- bruik gemaakt van de nieuwe lijn, die door prachtige bosschen en met dennen begroeide duinen loopt. De reizigers roemden de bijzonder nette inrichting der wagons’. De trein reed zeventien keer per dag naar De Bilt-station en stopte in Huis ter Heide en Bosch en Duin. Deze spoorlijn is van grote beteke- nis geweest voor de ontwikkeling van Huis ter Heide en Bosch en Duin. In enkele tientallen jaren groeide vooral Bosch en Duin uit tot een villadorp. In 1909 konden de paarden voor- goed op stal worden gezet. In de Weekbode van 23 augustus 1909 stond een advertentie waarin ‘... 52 flinke en goed bij den weg lopende PAARDEN van verschillende kleur en leeftijd ...’ te koop werden aan- geboden. Het weekblad ‘Het Ideaal’ vermeldde later dat er opkopers uit
het hele land aanwezig waren en dat er hoge prijzen werden betaald.9
De
paardentram had haar tijd gehad en werd vervangen door de elektri- sche tram. Het traject Utrecht-Zeist werd voor rekening van de NCS geëlektrificeerd en in het najaar van 1909 reden hier de eerste elektrische trams. Het destijds door het KNMI geuite bezwaar
tegen elektrificatie gold
nog steeds. Om storingen van de magnetische toestellen te voorko- men, werd de bovenleiding tussen Museumbrug
en Sanatoriumlaan
dubbelpolig geconstrueerd. Door deze ontwikkelingen moest het in 1901 in gebruik genomen sta- tionsgebied worden uitgebreid. Het spoorweggedeelte bevond zich voor- namelijk aan de westzijde, terwijl de trams op het voorplein hun plaats kregen. Een grote motorremise en een remise voor volgwagens werden
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Gemeentearchief Zeist