Uw zoekacties: Seijst, 2011; p. 36

titel ( Gemeentearchief Zeist )

Veel archieven hebben ook een bibliotheekcollectie. Dit is zeer divers van aard, denk bijvoorbeeld aan informatieve boeken over de regio, tijdschriften van een vereniging, programmaboekjes van verkiezingen, artikelen uit kranten en tijdschriften.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Seijst, 2011; p. 36
Titel:
Seijst
Beheerder:
Zeister Historisch Genootschap
Jaar:
2011
Pagina:
36
Is onderdeel van:
Pension Boschzicht, Hoogeweg 25, ca. 1907. ARCHIEF ZHG
Diligence Utrecht - Zeist P. Dieges. Aquarel, Grolman 1878. ARCHIEF ZHG
een diligencedienst te starten van Zeist naar Utrecht. Voor een kleine fooi reed hij in 45 minuten naar het
‘Hollandsche Spoor’ aan de Bilt- straat. Op 1 mei 1850 begon Dieges met zijn werkzaamheden. Het tra- ject liep van de Wittevrouwenpoort naar ‘De Zwaan’ aan de Dorpstraat in Zeist. Tweemaal daags reed hij vice versa. In 1863 kreeg Dieges concurrentie van Jan van Wijk. Deze staakte zijn dienst in 1879 toen de paardentram Utrecht-Zeist werd geopend. Hij werd koetsier. Achteraf gezien een verstandig besluit, want de vroeger bij de bevolking zo populaire Paul Dieges moest het afleggen tegen de concurrerende paardentram en versleet zijn dagen als een armoedig huurkoetsier.
Seijst 2011 I-36
DE STICHTSCHE TRAMWAY MAAT- SCHAPPIJ (STM) Deze maatschappij werd in 1878 opgericht met als doel een modern
paardenspoor naar Utrecht te halen en een dienst op Zeist te openen. Het liefst had de maatschappij een stoomtramlijn aangelegd, maar om niet te lang met het aanbieden van diensten te wachten, werd begon- nen met een paardentractie. Eén en ander wond de Utrechtse bevolking dusdanig op dat de kranten het nieuws van dag tot dag bijhielden en het lezerspubliek van de ontwik- kelingen op de hoogte hielden. Op 20 mei 1879 reed de eerste tram vanaf het Stationsplein te Utrecht naar Zeist. Aanvankelijk moesten de passagiers bij de Gildbrug over- stappen, maar nadat de brug was vernieuwd, kwam er vanaf 1 juli een doorgaande dienst. Vanaf het station Maliebaan reed een aparte dienst naar Zeist. Een eersteklas rit kostte 45 cent, terwijl voor de tweedeklas 30 cent moest worden betaald. Dit traject werd zesmaal per dag gereden. Dat de paardentram in een be-
hoefte voorzag, blijkt uit het feit dat eind september 1879 al meer dan 200.000 reizigers waren vervoerd.7 Vanaf 1885 werd de tramlijn ver- lengd tot de Nieuwe Sociëteit aan de Donkerelaan en in 1897 tot ho- tel ‘Parkoord’ aan de Slotlaan. Aan de Utrechtseweg werd een paar- dentramremise gebouwd. Binnen het uur arriveerde men op geriefe- lijke wijze in de ‘Parel der Sticht- sche Lustwarande’, waarvan menig Utrechter tot volle tevredenheid ge- bruik maakte.
DE OOSTER STOOMTRAM MAATSCHAP- PIJ (OSM) De in mei 1882 opgerichte Ooster Stoomtram Maatschappij wilde een stoomtramverbinding aanleg- gen tussen station Driebergen en Arnhem. Daardoor kon men per tram van Utrecht naar de Gelderse hoofdstad reizen. De STM had een concessie voor de aanleg van een paardentramlijn
Zeist-Driebergen
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Gemeentearchief Zeist