Uw zoekacties: Seijst, 1996; p. 7

titel ( Gemeentearchief Zeist )

Veel archieven hebben ook een bibliotheekcollectie. Dit is zeer divers van aard, denk bijvoorbeeld aan informatieve boeken over de regio, tijdschriften van een vereniging, programmaboekjes van verkiezingen, artikelen uit kranten en tijdschriften.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Seijst, 1996; p. 7
Titel:
Seijst
Beheerder:
Zeister Historisch Genootschap
Jaar:
1996
Pagina:
7
Is onderdeel van:
wagens op een paardespoorweg gebruikt wordende, voor ieder aangespannen trekdier vier cent en voor elke door stoomkracht bewogen tramwagen en voor elke locomotief vijf cent. Bij koninklijk besluit van 30 december 1882, Stbl. 261, werd het tarief van elke door stoomkracht voortbewogen tramwagen gewijzigd in drie cent. De met trekdieren bespannen toestellen, dienende om de sporen schoon te vegen waren van betaling van tolgeld vrijgesteld.
Het verzet tegen de tolgeldheffing had tegen het eind van de vorige eeuw succes. Bij de wet van 22 juli 1899. nr. 173, werden de rech- ten, die door de staat werden geheven voor het gebruik van wegen, haven, sluizen en bruggen met ingang van I mei 1900 afgeschaft. Voor de provincie Noord-Brabant verviel per I mei 1900 de ver- plichting tot verdere betaling van de afkoopsom van f 28.000,-- per jaar, die zij verschuldigd was voor de rijkstollen in die provincie. Het is duidelijk, dat de protesten tegen de tolheffing op niet-rijks- wegen in alle hevigheid toenamen. Vooral de A.N.W.B. en de K. N .A.C. waren jarenlang actief op dit gebied. Na de invoering van de wegenbelasting was voor veel weggebruikers de maat vol. Op 29 december 1928 werd in het gebouw van de dierentuin in Den Haag de algemene vergadering gehouden van de vereniging 'Het Neder- landsche Wegen-Congres' met de duidelijke titel: 'Op welke wijze is het mogelijk de tollen re doen verdwijnen ? Wat kan worden gedaan rer bespoediging daaJvan?'. Er waren drie rapporteurs, die na uitgebreide discussies tot een aantal conclusies kwamen, waarvan de eerste luidde: 'De tolheffing op wegen en bruggen is een instituut, dar vooral na de invoering van de Wegenbelasringwet nier alleen zeer hinderlijk, maar ook buitengewoon onbillijk is voor her moderne verkeer en dar daarom zo spoedig mogelijk dient te verdwijnen. Nieuwe tollen zullen nier mogen worden ingesreld' . De bekendste tollenbestrijder was Floris Vos, geboren 21 november 1871, directeur van de N. V. Melkerij Hofstede Oud Bussum te Naar- den. Onder zijn leiding werd in de jaren twintig keer op keer de beruchte Muidertol 'bestormd ', bij voorkeur tijdens de spitsuren op
5
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Gemeentearchief Zeist