Uw zoekacties: Seijst, 1996; p. 4

titel ( Gemeentearchief Zeist )

Veel archieven hebben ook een bibliotheekcollectie. Dit is zeer divers van aard, denk bijvoorbeeld aan informatieve boeken over de regio, tijdschriften van een vereniging, programmaboekjes van verkiezingen, artikelen uit kranten en tijdschriften.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Seijst, 1996; p. 4
Titel:
Seijst
Beheerder:
Zeister Historisch Genootschap
Jaar:
1996
Pagina:
4
Is onderdeel van:
hun hofhouding en hun oorlogen konden bekostigen. In de zeventiende eeuw begon het vervoer over land door nieuwe en betere wegen voorzichtig toe te nemen. De aanleg ervan werd betaald uit de opbrengst van de wegtollen. Op den duur ging de funct ie van de water- en wegtollen uiteenlopen. De watertollen werden onder de naam convoyen en licenten een soort in-, uit- en doorvoerrechten. De land tollen werden gebruikt om de vervoersvoorzieningen te verbete- ren en te onderhouden. De situatie bleef onder de Bataafse Republiek (1795 - 1806) en onder het Koninkrijk van Holl and (1806 - 1810) voortbestaan . Er werden zelfs nog extra tollen op bestaande en nieuwe rijkswegen toege- voegd. Kort daarop schafte Napoleon bij decreet van 2 1 oktober 1811 alle rijkstollen in Nederland af. De tollen op wegen en bruggen, evenals kanaal- en sluisgelden, die door gemeenten of particulieren werden beheerd, mochten in stand blijven. Na de Franse overheersing nam Koning Willem I het systeem van tollen weer voortvarend ter hand om de weg- en waterbouw te stimuleren. Tollen verschenen op bestaande en nieuwe rij ks-, provin- ciale, gemeentelijke en geconcessioneerde (particul iere) wegen. De koning had het oppertoezicht over alles wat de waterstaat van het Koninkrijk betrof, wegen en bruggen inbegrepen. Met de uitvoering van tolzaken, zoals bijvoorbeeld het verpachten van de tollen, werd de minister van binnenlandse zaken en waterstaat belast. Het geldelij k beheer ressorteerde onder de minister van financiën . In 18 15 werd een lening uitgeschreven van f 450.000,-- voor de aanleg of vo ltooiing van enkele grote wegen, zoals die van Am- sterdam en de grens van Noord-Brabant. Onderhoud, rente en afl ossing moesten uit opbrengsten van de tollen worden betaald . De tolgelden werden geheven in opvolgende afstanden van één uur gaans te voet (5 km) en zodanig, dat de steden zich altijd bevonden in het midden van zo'n afstand . Men passeerde dus altijd op een afstand van 2'/2 km van een stad een tolb
2
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Gemeentearchief Zeist