Uw zoekacties: Kranten (gescand)

Kranten (gescand) ( Gemeentearchief Zaanstad )

Zoeken in Kranten

beacon
337  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De 7000, 1919-11-13; p. 1
Naam krant:
De 7000
Datum:
1919-11-13
Jaar:
1919
Pagina:
1
nig kans. Want, redeneert men: terwijl ieder-een ( iedereen ) met ■ goed fatsoen het algemeen-mensche- lijk „leven-en-laten-leven ” als argument uit kan spelen, durft Deibler daar niet over te kikken. Als- de beul van Parijs eens telepaath werd? ’t Vet is daarin ook alvan den ketel want er komt concurrentie, al blijven wij Hollanders ook bijzonder vatbaar voor suggestie. Het wordt nu een ware telepathomanie? Maar maakte ook Sequah indertijd niet nergens als bij ons zóó schitterende zaken, zoo dat hij in minder dan geen tijd een villa in den Haag had bij elkaar gemasseerd? Verblinding, zelfbedrog, naaperij, specifiek menschelijke karaktertrekken. Of de groote natuuTvorseher Darwin hieruit zijn leerstellin-gen ( leerstellingen ) heeft opgebouwd, we durven het niet be- weeren, maar er door versterkt is hij zeker in zijn theorieën. Wij lachen, nu ja, ’t is eigenlijk min Om een ander zijn leed en groeien daarin, Dit leedvermaak was steeds en is nog vandaag De bron aller vreugd, zuiver menschelijk, maar laag. (Wij heeten veredeld naar lijf en gemoed, Maar zijn en blijven toch apengebroed. Tegen_die naaperij in de kerk waarschijwt de Zutphensche domine Waterink. De wereld komt in de kerk, zegt Z.Eerw-, ’s Zondags uit-gaan, ( uitgaan, ) schouwburgen cn theaters bezoeken, de branie uithangen, met laag uitgesneden ja-ponnen ( japonnen ) op liefdadigheidsfeesten, ja duizend andere dingen meer beginnen deze menschen al meer te bekeeren. Bij dat alles zuivel in de leer! ’t Kerkbegrip goed bewaren! Maar de wereld komt in de kerk en de kerk gaat dood. „Terug tot de oude paden” — dit woord van een gewezen groot Nederlandsch partijleider zij het parool, want we staan op een hellend vlak. De een na den ander glijdt, voor ie ’t zelf bemerkt, er af. In een Brabantsch stadje dicht aan de grens, is een dagblad-redacteur- uitgever geduikeld en met hem de kapitale som benoodigd om ’t bedrijf in goede banen te brengen. Maar ’t opmerkelijkste is, men heeft den
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Zaanbode, 1925-09-19; p. 4
Naam krant:
De Zaanbode
Datum:
1925-09-19
Jaar:
1925
Pagina:
4
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Zaanlander, 1925-10-28; p. 2
Naam krant:
De Zaanlander
Datum:
1925-10-28
Jaar:
1925
Pagina:
2
EERSTE CHRISTELIJKE WINTERLEZING Woensdagavond werd de eerste Christelijke Winterlezing gehouden in het Evangelisatie-gfbouw ( Evangelisatiegfbouw ) (Bootenmakc rsstrastt). Als spr. trad op Dr. J. Waterink van Amster-dam ( Amsterdam ) met het onderwerp ~ Lastige menschen”. £pr. zal het uitsluitend hebben over de „objec-tief ( „objectief ) "-lastige menschen. Dit zijn de gesstelijk one venwichtigen. Het is de plicht van den Christen er naar te streven zulke menschen te leeren begrijpen. Inden tegenwoordige tijd ziet men dat men zich toespitst op aartnachts-concentratie, terwijl het gevoel en wilsleven op den achtergrond blijven. Maar dan komen ook de momenten dat de ziel naar voldoening vraagt. Dit is het gevolg van het eenzijdig belast zijn van den geêst, die steeds als het ware onder den druk dier aan-dachtsconcentratie ( aandachtsconcentratie ) staat. Men redeneert dan al gauw dat het gevoelsleven inde war is, maar dat is een verkeerde opvatting. Niet het geveoels- maar het denkleven is in ae war. Tegen zulke menschen redeneeren geeft niets. Men moet meevoelen en zoo u inde gedachten-sfeer ( gedachtensfeer ) van die menschen plaatsen, dat ze u begrij-pen. ( begrijpen. ) Dan belast men hun gevoelsleven en komt er een zekere evenwichtigheid. Er zijn vier groepen lastige menschen : i. Dc psychopatische karakters, 2. Degenen, bij wie de onevenwichtigheid is terug te brengen tot een 1 innerlijk conflict, 3. De onevenwichtigen als lid van eigen sekse, 4. De lichamelijk defecten. | . De eerste soort zijnde menschen, die gauw geprikkeld zijn. Ze kunnen zich niet beheerschen en voelen zich ongelukkig. • 1 Er zijn voorbeelden van menschen, die graag beklaagd willen worden. En ook weer menschen, die zeggen, dat ze alleen willen worden gelaten, omdat de wereld hen heeft uitgeworpen. Dan de soort van twijfelaars, die anderen niet vertrou-t ( vertrout ) wen en vreesachtig zijn. IS ■ Van de tweede soort noemt spreker de men
Gevonden alinea's: 1