Uw zoekacties: Bewegend beeld & geluid

Bewegend beeld & geluid ( Gemeentearchief Zaanstad )

beacon
11  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
ca. 1950
Titel:
Bruynzeel deurmontuur : Met minder vaklieden meer kwaliteit. In plaats van timmeren, monteren.
Beschrijving:
Fabricage van een prefabriceerd deurkozijn. Ofwel efficiënter, als minder arbeid.
Toont de bouwplaats; de huidige werkwijze: cementwagen, cement storten, houten frame plaatsen, gipsblokken omhoog takelen in een kruiwagen. Metselen muur, regen, deurkozijnen en deuren in de regen. Beschadigingen op de deurkozijnen vanwege de werkzaamheden op de bouw. Opmeten van de vochtigheid in de kozijnen. Man meet en zaagt houten latten op maat, schaaft een deur en maakt een gat voor het scharnier, gat voor de deurklink, maakt een dorpel. Gehele deur en kozijn worden op maat gemaakt ter plaatse.
Fabriek: houten latten worden geschaafd, uitsparing wordt gemaakt in de het hout.
Controle door mensen of het frasen door de machine goed is gegaan.
Overzicht van de werkplaats en het hout. Shot van hoe de verbindingen die worden gemaakt, werken om het kozijn in elkaar te plaatsen. Deur met slot, sluitplaat direct in deur aangebracht.
Expeditie met overzicht van alle deuren en een machine die deze op de vrachtwagen plaatst. Dhr. Sprengers geeft hierbij aanwijzingen.
De vrachtwagen (met daarin dhr. Regetti) rijdt weg en gaat naar een bouwlocatie. Uitladen, controle vrachtlijst, meten van de vochtigheid hout.
Er wordt getoond hoe een pakket voor het maken van een deuropening wordt gebruikt en in elkaar wordt gezet, metselen muur, maken ankers aan kozijn.
De muur wordt gestuukt en vervolgens wordt getoond hoe een deurkozijn en deur worden geplaatst op de ‘nieuwe’ methode. Alsook een kastdeur. Daarna een shot van de geplaatst deuren.
Shot van een huiskamer met een meisje en knuffelberen, meisje staat op en loopt door de deur en doet deze dicht.
Samenvatting van het verhaal, wordt in het kort herhaald.
T: Met minder vaklieden betere kwaliteiten. In plaats van timmeren. Monteren.
Een nieuw product van Bruynzeel Schaverij N.V. Zaandam – octrooi aangevraagd.
Tijdsduur:
00:14:58
Kleur:
zwart/wit
Geluid:
Geluid
Extra informatie:
Productie: Piet van Strien
Collectie:
PA-0325 - Familie Bruynzeel en Bruynzeel Fabrieken
Rechthebbende:
Rechtenvrij op basis van jaartal
Geografische namen:
Auteurs:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
ca. 1990
Titel:
De Dr. J.M. den Uylbrug een brug met allure
Beschrijving:
De film heeft een commentaarstem die vertelt bij de beelden over het proces van de voorbereiding, aanleg, opening en verkeerskundige en economische noodzakelijkheid van brug. Bij de onderstaande omschrijving staat de tekst die de commentaarstem spreekt deels samengevat achter C. Achter B staat een korte omschrijving van de beelden.
C: weg- en scheepsverkeersknelpunten worden beschreven en de noodzaak voor een nieuwe brug over de Zaan en daarmee de reden voor de nieuw aan te leggen den Uylbrug die ook aansluit op het nationale wegennet.
Sinds eind jaren 50 is er al over zo een brug gedacht. In 1984 wordt het principe besluit door de gemeenteraad genomen om de brug te bouwen en heeft dan nog de voorlopige naam: De Voorzaanbrug. In mei 1987 is de benodigde 59.5 miljoen gulden beschikbaar.
Op 25 februari 1988 start de bouw van de Dr. J.M. den Uylbrug die het grootste civieltechnische project is dat Zaanstad ooit aanpakte.
B:Gedempte gracht en stationsstraat en omgeving met druk auto- en vrachtverkeer. Kaart van Zaanstad met bruggen en enkele bouwtekeningen van de brug.
C : Start met het grondwerk. Niet iedereen is even blij met de brug. Er moeten 24 huizen gesloopt worden en daar was lang verzet tegen door bewoners.
B: Winterse beelden en slopen van woningen en kappen van bomen. Vrachtwagens en graafmachines met zand, slakken en grond om de 7 meter hoge taluds aan te leggen.
C: in 1989 gaat de eerste paal de grond in. De hele brug inclusief bascule kelder is gefundeerd op palen die 21 tot 23 meter lang zijn.
B: Betonnen en stalen heipalen (soms met ribbels) worden ingeslagen aan de oever en midden op de zaan. Zicht op drijvende heimachines en scheepsverkeer.
C: scheepsverkeer moest gewoon door kunnen gaan en daarom zijn remmingwerken aangebracht. Storten van de betonvloer van de bascule-kelder. 5200 m3 beton is nodig voor de hele brug exclusief prefab.
Beschrijving vervolg:
B: Damwanden en bouwkuip voor de bascule kelder midden in de zaan. Betonstorten met een lange betonslang. Mannen die betonstorten.
C:2400 meter aan liggers wordt met grote precisie aangelegd. Per stuk wegen de liggers 30 ton en zijn 30 meter lang en 1 meter hoog.
B:betonnen liggers worden onder nauwkeurige begeleiding van bouwvakkers op hun plek gehesen. Enkele luchtfoto beelden.
C: In Amsterdam wordt gewerkt aan de “de val” zoals de beweegbare stalenklep van de brug in vaktermen heet. De klep wordt 30 bij 17 meter en vraagt ongeveer 130 ton staal.
B: de bascule kelder in verdere aanbouw. En laswerkzaamheden aan de “de val”.
C: op 26 juni 1990 arriveert een drijvende bok met “de val”. Het terplekke gestorte contragewicht met 130 ton beton ligt klaar in de bascule kelder. Hierdoor is er weinig kracht nodig om de brug te openen. Hier komt de naam bascule brug vandaan. Het contragewicht wordt met broodjes lood van 70 kilo per stuk heel precies afgeregeld.
B: Een enorme kraan vaart over het IJ en tilt “de val” naar zijn plek op de brug. De klep wordt in scharnierpunten gehangen. Enorme bouten worden met de hand en een sleutel vast gedraaid. Een groep geïnteresseerde bewoners kijken vanaf de havenkade toe.
C: Van de zomer tot november 1990 wordt geasfalteerd. Het gele bedieningshuis wordt als een zwaluwnest aan de toren gemonteerd. Het bedieningshuis zal alleen in noodgevallen gebruikt worden. De brug wordt namelijk bedient vanaf de Wilhelmina brug. Met 5 camera’s wordt het verkeer op en onder de brug in de gaten gehouden door de brugwachter. Wat rest is het afbouwen en afwerken. Begin december 1990 is de brug klaar na zo een 40.000 manuren werk.
B: Asfalteringwerkzaamheden van de toegangswegen. Meer liggers worden aangebracht. Schepen kunnen doorvaren. Zicht op een botter en de havenkade. De bedieningstoren wordt aangebracht. Meer werkzaamheden aan de brug.
Beschrijving vervolg 2:
C: Een brug om trots op te zijn. Reden genoeg om de 200 meter lange J.M. den Uylbrug feestelijke te openen door minister van verkeer en waterstaat mevrouw Hanja Maij-Weggen op 13 december 1990.
B: Feestelijke opening van de brug. Fanfare, oranjeballonen, kinderen, vlaggen. Minister Hanja Maij-Weggen met helm. Verkade Harmonie maakt muziek. Zwaaiend kindje. Minister bestuurd een oude stoomwals en opent de brug door er overheen te rijden.
C: De brug draagt de naam J.M den Uyl als een hommage aan de in december 1987 overleden groot staatsman dr. Joop den Uyl. Jan Wolkers heeft in opdracht van het gemeente bestuur een kunstwerk ontworpen ter nagedachtenis van Joop den Uyl. Het kunstwerk symboliseert een bloem van roestvrij staal en rood glas waarvan Wolkers zelf zegt. “Met het rode hart van de bloem van zijn idealisme gevat in het roesvrijstaal van zijn nuchtere realisme.
B: Veel mensen lopen over de brug. Burgemeester Hans Ouwerkerk houdt een korte toespraak gericht aan de dochter van dhr den Uyl, mevrouw Saskia Noorman-den Uyl. Zij is aanwezig om een kunstwerk te onthullen van Jan Wolkers voor Joop den Uyl. Jan Wolkers is er ook.
C:Dan is de brug open voor ons moderne verkeer. Want Zaanstad is met de dr. J.M den Uylbrug niet alleen 2 formidabele kunstwerken en een extra oeververbinding rijker maar ook is de brug vooral een vitale schakel in het verkeersnet rond Zaandam met aansluiting op de ringweg van Amsterdam en daarmee is deze brug van essentieel belang voor de verdere gezonde ontwikkeling van leven en werken in Zaanstad.
B: Brug in gebruik. Auto’s en bussen rijden over de brug. Schepen varen onder de brug door.
Tijdsduur:
00:17:12
Kleur:
Kleur
Geluid:
Geluid
Persoon op afbeelding:
Jan Wolkers  
J. van Elst  
Saskia Noorman-Den Uyl  
Johanna Rika Hermanna (Hanja) Maij-Weggen  
Hans G. Ouwerkerk  
Extra informatie:
De Dr. J.M. den Uylbrug werd ontworpen en gebouwd onder directie van de Dienst Stadsontwikkeling en openbare werken in opdracht van de gemeente Zaanstad. De bouw van de brug werd uitgevoerd door BRUKO VOF, en aannemingscombinatie van Ballast Nedam B.V., Genius Klinkenberg B.V. en B.V. Aannemingsbedrijf NBM.
Rechthebbende:
Moet het Gemeentearchief nog regelen met rechthebbende
Geografische namen:
Auteurs:

Toon meer

 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
ca. 1988
Titel:
Zaanstad
Beschrijving:
Promotiefilm van Zaanstad rond eind jaren tachtig om aan bedrijven te laten zien hoe gunstig Zaanstad gelegen is. bedrijven kunnen zich eventueel willen vestigen in Zaanstad. Hierbij wordt met name de mogelijkheden qua vervoer benadrukt, over de weg, water en vliegtuig. Een verbeterde verbinding met de regio door de nieuwe Den Uyl brug die in aanleg is. bedrijven worden uitgenodigd om zich te vestigen op de bedrijventerreinen Westerspoor centrum en Westerspoor Zuid. Bedrijventerrein Zuiderhout is in aanleg, alsook het dempen van de Balkenhaven, waardoor er in de toekomst nog meer ruimte beschikbaar komt.
De commentaarstem verteld met ondersteunende beelden.
Tijdsduur:
00:10:30
Kleur:
zwart/wit
Geluid:
Geluid
Extra informatie:
Op het einde van de film komt het logo van de Gemeente Zaanstad in beeld. Medewerking is verleend door de afdelingen en diensten: Economische Zaken, Statistiek en Onderzoek, Stadontwikkeling en Openbare Werken, Voorlichting.
Rechthebbende:
Gemeentearchief Zaanstad
Auteurs:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
ca. 1961-1966
Titel:
Bouw en opening van de Coentunnel
Beschrijving:
Bouw van de Coentunnel, van eerste graafwerkzaamheden tot de opening en het vuurwerk. Overzicht over het werkterrein en diepe bouwput. Graafmachines aan het werk. Vrachtauto’s rijden af en aan. Schip de Chiron vaart door het Noordzeekanaal. Man loopt over terrein met meetlint. Hijskraan in gebruik. Overzicht van groot aantal kranen die in gebruik zijn. Eerste beelden van werk op Noordzeekanaal. Baggermachine met de naam “Goliath”aan het werk. Indrukwekkend beeld van de enorme schaal van het werk. Tunneldelen in aanbouw in het droge deel van de tunnel. Beeld van tunneldeel voordat het onder het noordzeekanaal door gaat. Enorme kranen die op rails zijn gemonteerd. (De tunnel is gebouwd volgens de reguliere afzinkmethode. De tunnelelementen zijn ter plekke gebouwd, in een bouwdok aan de noordzijde van het Noordzeekanaal in Amsterdam. Er werden zes elementen van elk 90 meter lang gebouwd. De elementen zijn 23,90 meter breed en 7,84 meter hoog Coentunnel). Eerste segment van tunnelbak in het droge bouwdok krijgt meer vorm. Mannen aan het werk op verschillende plekken. Deel van de tunnel van binnen in beeld gebracht. Rupsvoertuig schuift zand. Op warme dag werken mannen met ontbloot bovenlijf. Heel veel vlechtwerk en betonstorten. Tunnel wordt waterdicht gemaakt met bitumen. Twee tunnelelementen worden onder water gezet. Bagger werkzaamheden. De tunnel elementen worden met enorme balgen naar hun plek gevaren. Schepen van rederij gebroeders Goedkoop doen dienst. 3 mannen trekken een zwaar katrol over de grond. Enorm stalen katrol op de oever trekt de tunneldelen naar hun plek om af te laten zinken. Brug in aanbouw. Auto’s op de snelweg wachten voor de pont. De hembrug in beeld. Journalisten, fotograven en 1 auto in de tunnel.
Beschrijving vervolg:
Twee heren ontmoeten elkaar in de tunnel. (11 augustus 1965 werd het laatste tussenschot tussen de tunnelelementen weggenomen waarna de burgemeesters van Amsterdam en Zaandam elk vanaf hun eigen kant zich in de tunnel begevend elkaar in het midden de hand konden schudden). Grote stoet loopt door de tunnel naar buiten toe. Werkzaamheden aan de toegang van de tunnel. Ritje door de tunnel. Dag van de feestelijke opening. De Coentunnel is op 21 juni 1966 opengesteld door koningin Juliana. Heel veel kinderen met hoedjes en vlaggen. Luxe auto’s komen Koningin Juliana brengen. Koningin Juliana wordt welkom heten door 2 heren. Enkele plichtplegingen in de donkere tunnel. Burgemeester Gijsbert van Hal houdt een toespraak. Orkest maakt muziek tijdens het officiële openingsgedeelte. Onder grote belangstelling opent Koningin Juliana de tunnel. Door het omtrekken van een handel worden enorme doeken voor de ingang van de tunnel weggetrokken. Een stoet loopt de tunnel in. De dag eindigt in het donker met vuurwerk. Waarin wordt getoond: VVV Welkom, molen.
Tijdsduur:
00:42:44
Kleur:
zwart/wit
Geluid:
Geen geluid
Persoon op afbeelding:
Juliana Louise Emma Marie Wilhelmina Koningin der Nederlanden  
Extra informatie:
De extra informatie bij de beschrijving die tussen de haakjes in geplaatst is afkomstig van de wegenwiki.
Rechthebbende:
Onbekend
Geografische namen:
Auteurs:

Toon meer