Uw zoekacties: Bestanden

Bestanden ( Gemeentearchief Zaanstad )

In deze index doorzoekt u bestanden van archiefstukken die door middel van OCR technieken of het toevoegen van transcripties inhoudelijk doorzoekbaar zijn.

beacon
710  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Encyclopedie van de Zaanstreek, 1991; p. 50
Titel:
Encyclopedie van de Zaanstreek
Ondertitel:
Deel 1 A-K
Paginanummer:
50
Jaar:
1991
Het eerste Zaanse autobedrijf werd opgericht in 1922 : de Eerste Wormerveersche Auto-centrale ( Autocentrale ) ( zie : Zwart Beheer bv ). Een half jaar daarna ( in 1923 ) richtten W . Gesink en C . Terweij de Auto Centrale Zaanstreek op ( zie : * Gesink ). Daarna volgde de oprichting van Kaat en Wezel te Koog , Steenmeyer ( zie : ♦ Verenigde Automobiel Bedrijven ) te Zaan-dam ( Zaandam ) , Fonteyn te Wormer , Dunnebier te As-sendelft ( Assendelft ) ), Zaanland te Koog , Jan de Jong te Wormerveer , Knijff te Zaandam , Dekker te Zaandam , Davidzon te Westzaan , Does te Zaandam etc , terwijl zich aan de Oost-zijde ( Oostzijde ) te Zaandam de ' Eerste Nederlandsche Banden Vulcaniseerinrichting ' vestigde ( thans Vulcan Progress ). De eerste Zaanse autobedrijven hebben over het algemeen moeilijke beginjaren meege-maakt ( meegemaakt ) . De technische kennis van automobie-len ( automobielen ) was gering , de middelen waren beperkt , de Zaanse wegen leenden zich volstrekt niet voor het gemotoriseerde wegverkeer , en een automobiel was slechts voor de zeer weige-stelden ( weigestelden ) weggelegd . Maar ondanks de moei-lijkheden ( moeilijkheden ) groeiden de bedrijven , en moesten zij zelfs personeel aantrekken . Een probleem bleef echter altijd dat het automobielbedrijf grote investeringen met zich meebrengt . De bedrijven richtten zich vrijwel uitsluitend op reparatie en onderhoud . De verkoop ( aan-vankelijk ( aanvankelijk ) nog niet met vaste dealerschappen ) kwam pas later . Vertegenwoordigers van de autobedrijven bezochten ( potentiële ) klanten aan huis om hun auto's te verkopen . De eer-ste ( eerste ) auto's die in de Zaanstreek werden ver-kocht ( verkocht ) waren Spijkers , Daracs , Adlers en T-Fords ( TFords ) . Daarnaast hielden de autobedrijven zich bezig met nevenactiviteiten , zoals taxi -
vervoer , ziekenvervoer en busdiensten . In de Zaanstreek kwam het tot een bijzondere sa-menwerking ( samenwerking ) tussen de , elkaar op andere ter-reinen ( terreinen ) beconcurrerende , autobedrijven van Zwart , Gesink , Fonteyn , en Kaat en Wezel , toen zij in november 1924 gezamenlijk de Maatschappij tot Exploitatie van Autobussen ( MEA ) oprichtten . Deze onderneming zou tot na de Tweede Wereldoorlog blijven be-staan ( bestaan ) . Beginjaren ' 50 werden de geregelde busdiensten van de MEA overgedaan aan de Enhabo ( zie : * Streekvervoer ). De MEA reed met rode bussen , daarnaast werd de Maatschappij Zaanland opgericht , die met blauwe bussen reed . Beide busdiensten be-concurreerden ( beconcurreerden ) elkaar heftig . In de jaren ' 30 kostte een buskaartje Wormerveer-Zaandam bij de MEA tien cent en bij Zaanland elf cent . Autobedrijven die in het bezit waren van een eigen autobus organiseerden soms groepsreizen , ook naar het buitenland . Tij-dens ( Tijdens ) de crisis van de jaren ' 30 en de Tweede Wereldoorlog maakten de Zaanse autobedrij-ven ( autobedrijven ) een moeilijke tijd door . Vooral de oorlog zorgde voor stilstand en zelfs achteruitgang . De autobedrijven hielden het hoofd boven water door busdiensten ( op kolengas ) te on-derhouden ( onderhouden ) naar bijvoorbeeld de Hoogovens te IJmuiden , en door de reparaties . De Duit-sers ( Duitsers ) gingen daarvoor voornamelijk naar gara-ge ( garage ) Zaanland te Koog . Na de oorlog werd dit bedrijf geliquideerd , waarna Gesink het pand overnam .
Gevonden alinea's: 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Encyclopedie van de Zaanstreek, 1991; p. 324
Titel:
Encyclopedie van de Zaanstreek
Ondertitel:
Deel 2 L-Z
Paginanummer:
324
Jaar:
1991