Uw zoekacties: Kranten (gescand)

Kranten (gescand) ( Gemeentearchief Zaanstad )

Zoeken in Kranten

beacon
340  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Typhoon, 1946-11-23; p. 2
Naam krant:
De Typhoon
Datum:
1946-11-23
Jaar:
1946
Pagina:
2
te begrip voor dezen, waarlijken na- tuurmensch! Penz is niet van heel veel belang in het gegeven. Zijn rol zou nog wat schraler gespeeld kun-nen ( kunnen ) worden. En dan met een andere pruik! Vóór de reeks van dames, nu eerst regisseur Koning in de rol van dr. Hoffenreich! Hij had wat tegen in deze rol en wel zijn pruik, die van achteren slordig zat, te scherp met wit op het zwart der pruik was af-gezet ( afgezet ) en een te jong geschminkte kop. Hij deed nu wat vreemd aan, deze rector. Wat armelijk en te wei-nig ( weinig ) hoofd van het Lyceum. Dit drukte zijn spel wat, waardoor zijn creatie niet kereg. wat zij hebben moest! Het spel was in vele opzich-ten ( opzichten ) niet uitgewerkt. De koozorg van regie en hoofdrol wreekte zich ook nu weer, als zoovele malen! De rol was te vlak, er zat geen diepte in de zegging en de tooneelen met Anna kregen niet het fijne en gevoelige, dat zij hebben moesten. Deze Anna deelde ook in deze fouten. Zij was te monotoon. Haar rolkennis was goed, maar hierbij bleef het! Deze rol, met die stille liefde voor den rector en de verknochtheid aan de school, is zeer moeilijk en vereischt een dilettante van groote klasse! Kathe had soms de goede toon, voor-al ( vooral ) in het speelsche, het onschuldige, maar bij de meer ernstige momen-ten ( momenten ) schoot zij te kort in uitbeelding, was zij niet krachtig en scherp ge-noeg. ( genoeg. ) Clotilde Wimmer trof hier en daar door een rake uitbeelding, maar toch was deze prachtige karakterrol niet scherp genoeg gesteld. M i. had het geheel meer tijd moeten hebben voor de fijne puntjes. Het had meer uitgebalanceerd moeten zijn, want evenwicht in dit stuk is een aller-eerste ( allereerste ) vereischte. De rolkennis was zeer goed en ei was ook tempo dus daaraan heeft het niet gelegen. Het was zeer ze-ker ( zeker ) geen mislukking maar dit stuk stelt groote eischen en daaraan heeft „St. Bonifacius” niet geheel kunnen voldoen
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Typhoon, 1949-04-06; p. 3
Naam krant:
De Typhoon
Datum:
1949-04-06
Jaar:
1949
Pagina:
3
KOOG. Hen veertig jaren gele-den ( geleden ) schreef het Duitse klucht- schrijverspaar Arnold en Bach zijn „Spaanse Vlieg”, als klucht een openbaring en voor de schrij-vers ( schrijvers ) een rijkmakerijtje, zodanig, dat deze kluchtgenieën het werk voortzetten en direct achter hun „Vlieg” een „Woningnood” fabri-ceerden ( fabriceerden ) en van de mosterdfabri- kant Klinke in „De Spaanse Vlieg” een Antoon Kievit maak-ten, ( maakten, ) van Wimmer een Matthijs Al- dermann en van de zoon een dochter en o ja, van Mathilde als „de Vlieg” zelf nu Guusje Klem. Toen ik zelf nog zwartgelokt en jong van jaren was, speelde ik destijds Hans Herrema en nu ik grijs en „dik*’ in de vijftig ben zie ik „Woningnood” terug door een prominente vereniging uit de Zaanstreek onder^eiding van Wil-lem ( Willem ) v. d. Veer, toch niet de eerste de beste regisseur. Waar gaan wij heen, prominenten? Zeker, het stuk is wat gemoderniseerd en men haalt er zelfs Strindberg in aan, stel je voor, wat een aanflui-ting! ( aanfluiting! ) Straks spelen wij in een re- vueschets nog een gedeelte uit „Macbeth” of uit „Spoken”! Neen, zo gaan wij de goede kant niet op, want over acht beginnen en tien voor half elf gereed, goed, dat is zeer vlot, maar dan met een an-der ( ander ) werk, dat voldoening schenkt voor executanten, regisseur en publiek. En kom nu niet met de dooddoener aan, dat men met zo-veel ( zoveel ) jeugd moet werken, dat deze het „vak” nog moet leren etc.; want zo praat men nu al enige jaren! Deze „Welsprekendheid”- jeugd is heus wel in staat ander werk te brengen, want men heeft jonge mensen zien spelen, die werkelijk wel wat meer in de mars hebben, dan verongelijkte dochter-, kwasi-dochters en ande-re ( andere ) wel of niet aangeplakte fami-lieleden ( familieleden ) te spelen. Men maakt mij niet wijs, dat een Aat van Calcar, een mevr. J. v. d. Wulp—Duin- meijer, een Snijdewind en een Ali Hoorn geen ander werk kunne
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Krantenpagina
De Typhoon, 1950-05-15; p. 6
Naam krant:
De Typhoon
Datum:
1950-05-15
Jaar:
1950
Pagina:
6
P. Lebert, koperkwartet. ,,Golden Sands”. van W. Wimmer. Rhythmisch stond dit ensemble zwak in de schoenen. Onderlinge stemming zéér onzuiver. Het samenspel was ver-dienstelijk, ( verdienstelijk, ) zo ook van de gebroken ac- coorden (dus drieklanken) verliep glad. Het gedeelte in de 2/4 maat was technisch niet accuraat. De 16e noten waren vooral in het staca onduidelijk. 101 Punten, 2e prijs. De avond wedstrijd 16. B. Steen, tenor. „Ave Maria” van Hubert Cuypers. Gevoelige voordracht. De voordracht (dynamiek) was niet overtuigd. Samen-spel ( Samenspel ) uitstekend. Rhythmisch tam. 105 Punten, 2e prijs. 17. P. Kramer, piston. „Chante encore dans la mat" van Renato Cairone. Beheerste toon (een voornaam punt!) Dat de voordracht niet rijk was aan dy-namiek, ( dynamiek, ) vergeven we deze zeer jeug-dige ( jeugdige ) muzikant gaarne. Zijn optreden klonk beschaafd! 124 Punten, le prijs. 18. C. Klos, bar. „In diesen Heilgen Hal-len” ( Hallen” ) .(Zauberflöte) van Mozart. Beschaafde en muzikale voordracht. Daarom viel het te betreuren, dat er geen „glans” op de stem lag, waardoor het geheel „mat” klonk. Ons compliment voor de „pianistische” en „muzikale” be-geleiding. ( begeleiding. ) 104 Punten, 2e prijs. 19. H. Kenter, tenor. „Ons Vaderland" van R. Hol. Ook hier was de voordracht te loven. In de forte-kSanken lag de stem te ver in de keel. Is op te lossen door ruimere en meer op tijd gebaseerde ademhaling. Keurige frasering in het % gedeelte! 122 Punten, le prijs. 20. 'Uitgevallen. 21. Jn. Roos, bariton-solo.' „Scenes that are Brightest” (Maritana) van Round. Prachtige baritonklank. Het aanzetten was ook hier minder geslaagd. In de va-riaties, ( variaties, ) vooral in de tweede, hadden de 8e noten met de daaropvolgende 16e ge- accentueerder kunnen zijn. Nu was het onduidelijk. Deze rhythmische onduide-lijkheid ( onduidelijkheid ) klonk in alle variaties. Muzika-liteit ( Muzikaliteit ) en frasering uits
Gevonden alinea's: 1