Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Auteursrechten: Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

Filter: Bartelsluisx
beacon
16  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT002002264 Sleepschip afgemeerd bij de Bartelsluis. Dit soort schepen brachten de kolen voor de energie centrale van Van Gelder Zonen Papierfabrieken in Wormer. Op de achtergrond de schuren van molen de Rietvink.
Datering:
ca. 1930
Datum vervaardiging:
circa 1930
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Jan Vink
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Wormer - Bartelsluis  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001001457 De Enge wormerdijk richting Bartelsluis in Wormer/ Enge Wormer
Datering:
ca 1980
Datum vervaardiging:
ca 1980
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wijdewormer - Engewormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005996 Bartelsluisbuurt nadat de sluis werd gedempt in 1972.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer - Bartelsluispad  
Wormer - Engewormer  
Wormer - Bartelsluis  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002571 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002569 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002568 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002567 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
2010
Datum vervaardiging:
juni 2010
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005993 Bartelsluis die vanaf de Zaan toegang gaf tot de binnenwateren.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005997 Bartelsluis, links het Zaandammerpad, rechts de Engewormer. Op de achtergrond de molen De Wandellaar aan de Westerveersloot.
Datering:
ca. 1900
Datum vervaardiging:
ca. 1900
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer - Bartelsluis  
Wormer - Bartelsluispad  
Wormer - Engewormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001006002 De Veerdijk langs het Wolfsrak bij de Bartelsluis.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Broerse, J.
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005992 Bartelsluis met op de achtergrond de in 1907 gesloopte olie-, later pelmolen "De Wandelaar".
Datering:
begin 20e eeuw 1900
Datum vervaardiging:
ca. 1900
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005994 Bartelsluis met op de achtergrond de molen Het Vliegend Hert
Rechts op de foto: het sluiswachtersechtpaar Piet Kleij en Pietje Kleij-Beers.
Informatie J.Bolleman: Knecht met wit hemd is Japie Donder. Op de sluis zelf Jan Brouw, Poldermeester van de Enge Wormer. Vooraan zittend zoon van de fotograaf.
Datering:
1900
Datum vervaardiging:
ca. 1900
Uiterlijke vorm:
Foto's
Persoon op afbeelding:
Pietje Kleij-Beers  
Piet Kleij  
Adres:
Wormer - Engewormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001006001 De Bartelsluis nadat de sluis in 1972 werd gedempt.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Broerse, J.
Adres:
Wormer - Bartelsluis  
Wormer - Bartelsluispad  
Wormer - Engewormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005995 Bartelsluis nadat de sluis werd gedempt in 1972.
Datering:
ca. 1980
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer - Bartelsluispad  
Wormer - Engewormer  
Wormer - Bartelsluis  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002572 De Bartelsluis werd in 1638 gebouwd. Op dat moment viel ook de naastliggende droogmakerij Engewormer droog. In 1734 werd de houten sluis vervangen door een stenen sluis.
In 2008 werd de sluis op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.
Datering:
04-09-2006
Datum vervaardiging:
september 04-09-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Relicten van de Bartelsluis in Wormer
Techniek:
Digitale foto
Notabene:
In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de schepen van Van Gelder.
In het begin van de jaren zestig werd het besluit genomen de aanvoer van grondstoffen per vrachtwegen te doen. De eindprodukten werden toen al voornamelijk per vrachtwagen afgevoerd. Toen de energie centrale van de fabriek op aardgas werd gestookt verviel ook de aanvoer van steenkool. Het belang van de Bartelsluis was hiermee verdwenen en de sluis geraakte in verval.
@ann In het midden van de 20ste eeuw was de Bartelsluis het knelpunt in de belangrijkste aan- en afvoerroute van de papierfabriek van Van Gelder Zonen. Kolen voor de stoommachines en later de energiecentrale, de grondstoffen cellulose, houtslijp en oud papier, china clay (kaolin), hars en machine onderdelen en nieuw papier op weg naar de pakhuizen van de groothandel, de havens van Amsterdam en Rotterdam en grote klanten passeerden de sluis. In het Wolfskrak lagen dekschuiten met cellulose en bakken met steenkool en het was de thuishaven van de vloot motorschepen van Van Gelder. Het terrein van de voormalige molenmakerij van P. Wakker werd gebruikt voor opslag van cellulose en de loodsen voor de opslag van oud papier. Naast de voormalige smederij stond de gasolietank met de brandstof voor de
Adres:
Wormer - Engewormerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001006000 De Bartelsluis nadat de sluis in 1972 werd gedempt.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Broerse, J.
Adres:
Wormer - Bartelsluis  
Wormer - Bartelsluispad  
Wormer - Engewormer