Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Auteursrechten: Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

beacon
1.646  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001008103 Parkeerplaats bij station NS Wheermolen. Op de achtergrond een rij flats aan de Meteorenweg.
Datering:
1972
Datum vervaardiging:
maart 1972
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Boeierstraat  
Purmerend - Meteorenweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001007256 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001007253 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Wormer  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005850 -
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Volendam  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005072 Tramstation met elektrische tram.
Datering:
1932
Datum vervaardiging:
ca. 1932
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005071 Tramstation.
Datering:
1949
Datum vervaardiging:
maart 1949
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005069 Stoomtram, tramstation.
Datering:
1927
Datum vervaardiging:
ca. 1927
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Tramplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005086 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005083 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005082 Naco busvervoer, ze reden met het merk Volvo - Kromhout - Leyland.
Datering:
1955
Datum vervaardiging:
ca. 1955
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend  
Notabene:
Aanvankelijk was de doelstelling van de NACO om deelnemers aan de in 1924 in Amsterdam te houden Olympische Spelen van en naar de verschillende locaties te vervoeren. Ook wilde Post uitstapjes door Nederland gaan verzorgen. Amsterdam kreeg de Spelen echter pas in 1928, en ondertussen werden de amibities van de NACO gericht op het streekvervoer in Noord-Holland. In de periode 1924 – 1946 kende de NACO een grote expansie. Een groot gedeelte van de autobuslijnen in Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal kwam in handen van het bedrijf, door overname van o.a. Geelen, Hoff, Kuip, Zeemeeuw, Stormvogels en WACO. In dit gebied heeft alleen de Zaanstreek, waar de ENHABO actief was, nooit tot het vervoergebied van de NACO behoord. In 1940 werd de NACO overgenomen door de ATO - een dochteronderneming van de NS - en werd daardoor een "tweedekringsbedrijf" binnen het NS-concern. Dit hield in dat de NACO een eigen bestuur had dat verantwoording aflegde aan het bestuur van ATO. In 1942 werd de NACO een "eerstekringsbedrijf", een rechtstreekse dochter van de NS.[1] In 1946 hervatte het bedrijf de lijn Alkmaar – Leeuwarden via de Afsluitdijk, die in het begin van de oorlog was gestaakt. Dit gebeurde in samenwerking met de in Friesland opererende NTM, in opdracht van de ATO, die de lijn tot 1940 zelf geëxploiteerd had. In 1948 gingen de rechten over naar NACO en NTM. Door lijnenruil met de NZHVM te Haarlem kwam de NACO in 1949 resp. 1956 in het bezit van de buslijnen van Amsterdam naar Purmerend en Volendam, opvolgers van de Waterlandse tram. Zij raakte hierbij de lijnen Haarlem – IJmuiden, respectievelijk Velsen – Beverwijk kwijt. In 1959 werd het eiland Marken in het lijnennet opgenomen door een verbinding over de in 1957 aangelegde dam naar het vasteland. In 1970 nam het bedrijf de stadsdienst Beverwijk over van de firma Gebr. Oosterom. Een jaar later volgde de allerlaatste overname door de NACO, van de NHADO te Bergen (NH). In 1972 fuseerde het bedrijf met de NZHVM,
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005116 Helikopter.
Datering:
1981
Datum vervaardiging:
ca. 1981
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001004037 Op 11 oktober 1882 kwam de eerste zandtrein in Purmerend aan voor de spoorweg naar Enkhuizen en op 12 mei 1884 de eerste stoomtrein die Purmerend aan deed. Dit was ook het moment dat het station in gebruik werd genomen. In 1957 werd het gesloopt.
Datering:
1930
Datum vervaardiging:
ca. 1930
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Station (Purmerend)  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001003856 Begin van de Purmersteenweg met de derde pand Villa Houtheuvel uit 1879
gebouwd in opdracht van Jan Brantjes, houtandelaar in Purmerend. Architect:
H.P. van den Aardweg. Rijksmonument. Rechts inde verte het station van
Purmerend.
Datering:
1900
Datum vervaardiging:
ca. 1900
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Purmersteenweg 9  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001003675 Opspuiten/leveren van zand voor de wijk Wheermolen.
Datering:
1964
Datum vervaardiging:
10 april 1964
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Noordhollandsch Kanaal  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001003485 Looiersplein met rechts een vrachtwagen beladen met melkbussen van 40 liter.
Datering:
1965
Datum vervaardiging:
ca. 1965
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Looiersplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001003307 Houtdrukte aan de Kanaalschans. De Zaandamse haven lag vol en dat was de reden dat ze waren uitgeweken naar Purmerend waar het hout werd overgeladen op dekschepen.
Datering:
1961
Datum vervaardiging:
10 augustus 1961
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Kanaalschans  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001003306 Midden achter het NACO busstation. De NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) breide erg uit tussen 1924 en 1946. Ze namen verschillende kleine busbedrijven over. De halteplaats van de NACO-bussen kwam op de hoek van de Gouw en het Tramplein rond de Amsterdamse Poort. In 1950 is het oude busstation gesloopt en op 28 november 1950 werd het nieuwe station opgeleverd. En op 8 januari 1951 geopend.
Rechts het Noord-Hollands kanaal.
Datering:
1935
Datum vervaardiging:
ca. 1935
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Kanaalschans  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001000858 Havenhoofd haven Edam. Daarachter zien we de Markemeer.

Een havenhoofd als pier van een haven kan enkele tientallen meters tot meerdere kilometers de zee in lopen. Ze strekken zich uit vanaf land de zee in en zijn gebouwd om schepen veilig en rustig de haven in en uit te laten varen. Ze staan vaak aan twee zijden van de havenmond. Ze kunnen bestaan uit een zware stenen dam of een houten constructie. Deze houten constructie wordt een staketsel genoemd. Bij storm breken de strekdammen de hoge golven en de lengte van de pieren kan zodanig gekozen zijn dat de haveningang afgeschermd wordt voor golfslag en tegelijk ook om de ophoping van bagger tot een minimum te beperken. (achtergrondinformatie Wikipedia)
Datering:
ca. 1966
Datum vervaardiging:
ca. 1966
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Edam - Hoogstraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001000839 Het boerenverdriet met op de achtergrond de Constabelbrug en Baanbrug.
Datering:
ca. 1925
Datum vervaardiging:
ca. 1925
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Trenkler Co., Dr.
Adres:
Edam - Boerenverdriet  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001000778 Aankomst van de stoomtrein uit Monnickendam bij het cafe van Thomas Bijl, dat tevens dienst deed als wachtkamer voor de reizigers. De tram is nogal eens te laat, vooral 's ochtends vroeg, door het inladen van de vis in Volendam. Het wachten wordt dan verkort door de speelautomaat (2,5 cent) in werking te stellen. Heel gezellig.
Datering:
ca 1905
Datum vervaardiging:
ca 1905
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Mulder, C.
Titel:
Station Stoomtram, Broek in Waterland
Adres:
Broek in Waterland - Eilandweg 3