Uw zoekacties: Beeldbank (2)

Beeldbank (2) ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

beacon
611  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002622 De sluiswachterswoning van de Zuidoostersluis in de Engewormer.
De Zuidoostersluis werd omstreeks 1916 weggebroken
Datering:
19-07-2011
Datum vervaardiging:
19-07-2011
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Enge Wormer  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002621 De sluiswachterswoning van de Zuidoostersluis in de Engewormer.
De Zuidoostersluis werd omstreeks 1916 weggebroken
Datering:
19-07-2011
Datum vervaardiging:
19-07-2011
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormer  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002620 De sluiswachterswoning van de Zuidoostersluis in de Engewormer.
De Zuidoostersluis werd omstreeks 1916 weggebroken
Datering:
19-07-2011
Datum vervaardiging:
19-07-2011
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Engewormer  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002616 De houten puntdeuren in de Poelsluis worden bediend met behulp van houten kaapstanders en houten duwpersen. De kaapstanders bezitten een horizontale windas met een verticaal windrad. Er komt echter geen spierkracht meer te pas bij het openen en sluiten van de deuren, de kaapstanders worden aangedreven door fraai in de kaapstanders weggewerkte elektromechanische systemen. Op beide zuidelijke deuren staan ook twee kaapstanders, maar ook de rinketten worden elektrisch bediend.
Datering:
16-08-2006
Datum vervaardiging:
16-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002615 Bij de wipbrug van de Poelsluis ligt een oude molensteen.
Datering:
16-08-2006
Datum vervaardiging:
16-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002614 Bij het schutten in de Poelsluis in westelijke richting, naar de Zaan toe, kijkt men recht op het complex van de oliefabriek ‘De Tijd’ en de meelfabriek ‘De Vlijt’ van Wessanen's Koninklijke Fabrieken.
Datering:
16-08-2006
Datum vervaardiging:
16-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002613 Bij het schutten in de Poelsluis vanaf de Zaan in oostelijke richting krijgt u een schitterend uitzicht over de Poel.
Datering:
16-08-2006
Datum vervaardiging:
16-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Techniek:
Digitale fotot
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Formaat buiten:
25 x 16 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002586 De Jispersluis is een van de weinige poldersluizen met een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. De sluisdeuren worden geopend en gesloten met behulp van een schippershaak. De rinketten in de noordelijke deuren worden bediend door een ijzeren ketting die kan worden opgewonden door middel van houten kaapstanders op beide deuren.
Datering:
08-08-2006
Datum vervaardiging:
08-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Jispersluis
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Jisp - Kanaaldijk  
Formaat buiten:
25 x 17 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002585 De Jispersluis is een van de weinige poldersluizen met een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. De sluisdeuren worden geopend en gesloten met behulp van een schippershaak. De rinketten in de noordelijke deuren worden bediend door een ijzeren ketting die kan worden opgewonden door middel van houten kaapstanders op beide deuren.
Datering:
08-08-2006
Datum vervaardiging:
08-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Jispersluis
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Jisp - Kanaaldijk  
Formaat buiten:
25 x 17 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002584 De Jispersluis is een van de weinige poldersluizen met een sluiswachter in vaste dienst bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. De sluisdeuren worden geopend en gesloten met behulp van een schippershaak. De rinketten in de noordelijke deuren worden bediend door een ijzeren ketting die kan worden opgewonden door middel van houten kaapstanders op beide deuren.
Datering:
08-08-2006
Datum vervaardiging:
08-08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Jispersluis
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Jisp - Kanaaldijk  
Formaat buiten:
25 x 17 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002525 Op zaterdag 2 september 2006 waren de schepen uit de Bruine Vloot op bezoek bij de Zaanwand in Wormer. Omstreeks 1 uur vertrok de vloot voor een ‘Parade of Sail’ in de richting van de Prins Clausbrug. Bij de Clausbrug keerden de schepen waarna de meeste onder vol zeil de Zaanbrug passeerden op weg naar de Zaanse Schans. Op de achtergrond het gerestaureerde pakhuis ‘Batavia’ van rijstpellerij Hollandia (links) en pakhuis ‘Silo’ van Lassie Rijstprodukten (rechts). Deze fabriek is nog steeds in gebruik.
Het evenement stond onder leiding van Michel Barrette, voorzitter van ‘de Stichting Saens Drijvend Erfgoed’.
Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Wormer - Veerdijk  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002524 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen van de boerderijen aan de Zaanzijde van het dorp en de teruggang van de visserij werd de sluis steeds minder gebruikt. Na 1960 werd er nog nauwelijks geschut. Onderzoek naar de bouwkundige staat wees uit de restauratie goed mogelijk was. De Stichting “Vrienden van de Boerensluis” werd geboren. Deze stichting slaagde er in de nodige fondsen te verwerven om de restauratie te realiseren. Deze restauratie is in 2000 afgerond.
Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Oostknollendam - Dorpsstraat  
Formaat binnen:
20 x 30 cm.
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT120002523 De huidige Oost-Knollendammersluis, ook wel Boerensluis genoemd, werd gebouwd in 1789. Door het verdwijnen van de boerderijen aan de Zaanzijde van het dorp en de teruggang van de visserij werd de sluis steeds minder gebruikt. Na 1960 werd er nog nauwelijks geschut. Onderzoek naar de bouwkundige staat wees uit de restauratie goed mogelijk was. De Stichting “Vrienden van de Boerensluis” werd geboren. Deze stichting slaagde er in de nodige fondsen te verwerven om de restauratie te realiseren. Deze restauratie is in 2000 afgerond.

Datering:
08-2006
Datum vervaardiging:
08-2006
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Kingma, Cees
Techniek:
Digitale foto
Adres:
Oostknollendam - Dorpsstraat  
Formaat binnen:
20 x 30 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000034_0034 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Datum vervaardiging:
omstreeks 2000
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalschans  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0079 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Jan Blankenbrug in aanbouw
Datum vervaardiging:
omstreeks 1997
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0075 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
gezicht op busstation
Datum vervaardiging:
omstreeks 1997
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000032_0052 Noordhollands Kanaal en Kanaaldijk vanaf de Mandelabrug
Datering:
1997
Datum vervaardiging:
27-11-1997
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000034_0033 De sluisbrug staat open om het watersportverkeer te alten passeren. Op de achtergrond de Kom.
Datum vervaardiging:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalschans  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000032_0091 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) Gezicht op het Noordhollands Kanaal vanaf het parkeerdek van Claxonate.
Datum vervaardiging:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000032_0090 Noordhollands Kanaal van het parkeerdek op Claxonate.
zicht op BCP
de BCP is in 2002 gestopt
Datum vervaardiging:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
OVI-00001776 Hofbrug in aanbouw. de fundering.
Datering:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
Adres:
Ilpendam - Hofbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
OVI-00001775 nieuw Hofbrug in aanbouw gezien vanaf een tuin aan de Noord.
Datering:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Oudheidkundige Vereniging Ilpendam
Adres:
Ilpendam - Hofbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000034_0017 op de achtergrond de Neckermolen
Datum vervaardiging:
omstreeks 1995
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaaldijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0078 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Datum vervaardiging:
1994
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT003000010 Kanaal beschoeiing
Datering:
1994
Datum vervaardiging:
19 mei 1994
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
Adres:
Beemster - Beemsterringvaart