Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

Hier kunt u zoeken in de online beeldbank (collectie foto's, prenten, kaarten en dergelijke) van het Waterlands Archief. Zoekresultaten kunt u verder verfijnen met de filters op uiterlijke vorm, plaats/straat en vervaardiger. 
Auteursrechten: Veel afbeeldingen kunt u kosteloos downloaden voor eigen gebruik. Voor hergebruik van afbeeldingen en auteursrechten, lees hier meer.

Filter: Stationswegx
beacon
97  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0063 Afbraak van oude station uit 1884. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0007 Fiets- en voetgangersonderdoorgang bij het NS-station
Datering:
Fiets- en voetgangersonderdoorgang bij het NS-station Omstreeks 1980
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0011 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0004 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Op de hoek van de Nieuwstraat en de Koestraat stond een cafĂ© met de naam “Spoorzicht”. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0032 Afbraak van het oude NS-station uit 1884
Datering:
1960
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0031 Afbraak van het oude NS-stationsgebouw uit 1884
Datering:
1960
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0011 Personeel van de NS op het perron van het oude NS-station uit 1884
Datering:
Datering afgaande op de uitmonstering van het personeel Omstreeks 1920
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000085_009 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0001 Aanleg fiets- en voetgangerstunn el bij het NS-station
Datering:
Omstreeks 1970
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0010 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0002 Spoorbrug over de Where met dieseltrein. In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie.
Datering:
Ruwe schatting op basis van : zie beschrijving 1960
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0008 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0026 Oude stoomtrein bij het NS-station. In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
Purmerend - Julianastraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0008 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Op de hoek van de Nieuwstraat en de Koestraat stond een cafĂ© met de naam “Spoorzicht”. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Datering:
In 1958 is dit gebouw gesloopt en vervangen. Omstreeks 1955
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0013 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0029 Gemobiliseerde militairen staan te wachten om per trein te worden vervoerd naar hun bestemming.
Datering:
augustus 1914
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0006 Fiets- en voetgangersonderdoorgang bij het NS-station
Datering:
In 1976 werd begonnen met de ontwikkeling van de Gors Omstreeks 1980
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0059 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Oude en moeilijk te onderhouden gebouwen werden vervangen door meer zakelijke en kleinere, vaak eenlaagse gebouwen. Zo ook in Purmerend. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0009 Het station van de Nederlandse Spoorwegen werd in 1884 gebouwd. Omdat dit gebouw boven op de spoordijk stond domineerde het en was vanuit de hele omtrek te zien, ook vanuit de binnenstad. Op de hoek van de Nieuwstraat en de Koestraat stond een cafĂ© met de naam “Spoorzicht”. Rond 1960 werd het monumentale gebouw gesloopt om plaats te maken voor een voor die tijd modernere versie van een station. Langs de Stationsweg stond een goederen overlaadstation en in de jaren zestig heeft er tussen deze goederenloods en het stationsgebouw een tijdelijk postkantoor gestaan (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Datering:
Omstreeks 1955
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0007 In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie.
Datering:
Ruwe schatting. In ieder geval na 1974 1980
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000085_0003 Elektrische treinn. In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie.
Datering:
In ieder geval na 1974 1980 of later
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000085_023 Nadat het vorige station uit 1884 tegen de vlakte was gegaan, werd in 1957 een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd. Dit was exceptioneel, de Spoorwegen vroegen zelden een architect van 'buitenaf'. Deze architect ontwierp een standaardstation dat in de jaren zestig en zeventig bij een tiental stations is toegepast. Het gebouw stak simpel in elkaar, de belangrijkste drie afdelingen, plaatskaartenkantoor, wachtruimte en de bagageafdeling waren met elkaar verbonden, zakelijkheid ging voor. In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie. Het in 1958 gebouwde station heeft tot 1 februari 2008 een kleine functie als loket gehad, de laatste jaren echter enkel op doordeweekse dagen van zeven tot elf uur in de ochtend.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0033 Nadat het vorige station uit 1884 tegen de vlakte was gegaan, werd in 1957 een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd. Dit was exceptioneel, de Spoorwegen vroegen zelden een architect van 'buitenaf'. Deze architect ontwierp een standaardstation dat in de jaren zestig en zeventig bij een tiental stations is toegepast. Het gebouw stak simpel in elkaar, de belangrijkste drie afdelingen, plaatskaartenkantoor, wachtruimte en de bagageafdeling waren met elkaar verbonden, zakelijkheid ging voor. In 1952 is de stoomtrein vervangen door de diesel-electrische (DE)tractie. Voor het goederenvervoer bleef de stoomtrein nog enige tijd in dienst. In 1974 volgde elektrificatie. Het in 1958 gebouwde station heeft tot 1 februari 2008 een kleine functie als loket gehad, de laatste jaren echter enkel op doordeweekse dagen van zeven tot elf uur in de ochtend.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0028 Trein vol militairen, wellicht in verband met de (de)mobilisatie tijdens WO I
Datering:
Datering afgaande op de uitmonsteriing van de militairen 1914
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0014 Een verhuiswagen van fa T. Prins staat op het stationsemplacement klaar om spullen te veruizen
Datering:
Omstreeks 1930
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1