Uw zoekacties: Autobus van Gebr.van Noort te Brielle welke in samenwerking ...

titel ( Streekarchief Voorne-Putten )

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Foto
BR_OV_BUSSEN_003 Autobus van Gebr.van Noort te Brielle welke in samenwerking met de rederij van der Schuyt te Rotterdam de busdienst Oostvoorne-Maassluis exploiteerde. Eindpunt op Oostvoorne was een café op de Hevering en te Maassluis het NS station. De bus ging dus 2 keer per pont. De passagiers moesten dan de bus uit en aan de andere zijde moesten zij weer instappen. De pont te Maassluis was royaal maar in Brielle lag dat even anders. De lange zijde van de pont lag tegen de steiger en de bus moest er dus aan de zijkant oprijden .De slagbomen aan beide zijden werden omhoog gezet. In het gat dat aan de rivierkant ontstond werd een U balk van plm.30 cm van de vloer opgehangen zodat de bus daar met de voorwielen tegenaan kon rijden. De bus stond dan op de pont maar aangezien de bus plm 1 meter langer was dan de vloer van de pont kon de slagboom ook hier niet meer dicht. Er werd een U balk even van de vloer achter de achterwielen gehangen.De achterwielen stonden net op het dek.Als de pont weg voer moest hij eerst minstens 1 meter dwars de rivier op varen anders kwam het achtereind van de bus tegen de steigerpalen. Met zwaar weer bracht de overtocht wel eens moeilijkheden mee maar de bus ging altijd mee, zeven keer per dag heen en evenzoveel keren terug. De bus was gebouwd door carrosserie fabriek Verheul te Waddinxveen op een Chevrolettruck 1933 en bood plaats aan 20 passagiers. Gebr.van Noort was ook in het bezit van een Chevrolet 1931 voor 20 personen met een ander fabrikaat carrosserie maar met dezelfde grootte. Deze bus heeft wel de meeste ritten gemaakt; 13 augustus 1935
Datering:
13 augustus 1935
Beschrijving:
Autobus van Gebr.van Noort te Brielle welke in samenwerking met de rederij van der Schuyt te Rotterdam de busdienst Oostvoorne-Maassluis exploiteerde. Eindpunt op Oostvoorne was een café op de Hevering en te Maassluis het NS station. De bus ging dus 2 keer per pont. De passagiers moesten dan de bus uit en aan de andere zijde moesten zij weer instappen. De pont te Maassluis was royaal maar in Brielle lag dat even anders. De lange zijde van de pont lag tegen de steiger en de bus moest er dus aan de zijkant oprijden .De slagbomen aan beide zijden werden omhoog gezet. In het gat dat aan de rivierkant ontstond werd een U balk van plm.30 cm van de vloer opgehangen zodat de bus daar met de voorwielen tegenaan kon rijden. De bus stond dan op de pont maar aangezien de bus plm 1 meter langer was dan de vloer van de pont kon de slagboom ook hier niet meer dicht. Er werd een U balk even van de vloer achter de achterwielen gehangen.De achterwielen stonden net op het dek.Als de pont weg voer moest hij eerst minstens 1 meter dwars de rivier op varen anders kwam het achtereind van de bus tegen de steigerpalen. Met zwaar weer bracht de overtocht wel eens moeilijkheden mee maar de bus ging altijd mee, zeven keer per dag heen en evenzoveel keren terug. De bus was gebouwd door carrosserie fabriek Verheul te Waddinxveen op een Chevrolettruck 1933 en bood plaats aan 20 passagiers. Gebr.van Noort was ook in het bezit van een Chevrolet 1931 voor 20 personen met een ander fabrikaat carrosserie maar met dezelfde grootte. Deze bus heeft wel de meeste ritten gemaakt
Datum:
13 augustus 1935
Adres:
Brielle, Jan Matthijssenlaan  
Bronformaat:
Foto
Afmeting:
9 x 13 cm
Kenmerk:
orgineel
Kleur:
zwart-wit
Trefwoorden: