011 Gemeente Gramsbergen ( Gemeentearchief Hardenberg )
011
Gemeente Gramsbergen
Inventaris
1. Inleiding
In deze inventaris wordt het archief van de gemeente Gramsbergen over de periode 1811 tot en met 1924 beschreven. Bij de gemeentelijke herindeling (2001) werd de gemeente Hardenberg geconfronteerd met dit geheel onontsloten archief. De dozen waren aan vervanging toe (sommige puilden uit en verkeerden in zeer slechte staat), en de inhoud moest opnieuw verpakt worden. Vele dozen bevatten pakketten met stukken die als een cadeau waren verpakt, voorzien van een sierlijke strik als sluiting. De noodzaak van het herverpakken in zuurvrije omslagen en in zuurvrije kartonnen dozen was meteen duidelijk.
In 2003 heeft de raad van de gemeente Hardenberg krediet beschikbaar gesteld voor het inventariseren en conserveren van dit archiefdeel waarop nog geen toegang was. Deze werkzaamheden maken deel uit van de meerjarenplanning om de archieven van alle gefuseerde gemeenten over de periode 1811-2000 te inventariseren.
Nog in 2003 is een aanvang gemaakt met de werkzaamheden. Gemiddeld kon één dag per week aan de inventarisatie worden gewerkt, mede door de speciaal voor dit project aangetrokken uitzendkracht met ruime kennis van de lokale historie. Met de inventarisatie wordt voldaan aan de eisen van de Archiefwet 1995. Een gedeelte van het archief wat tot nu toe nog niet toegankelijk was, is met deze inventaris voor onderzoek toegankelijk gemaakt. Daarnaast zijn de stukken nu zuurvrij verpakt. De werkzaamheden zijn eind 2007 afgerond.
Parallel aan de inventarisatie zijn enkele historisch interessante doch beschadigde stukken gerestaureerd door Hoogduin Papierrestauratoren uit Delft. Zij hebben de documenten daar waar mogelijk schoongemaakt, gevlakt, ontzuurd en aangevezeld. Hierdoor zijn die stukken weer goed raadpleegbaar geworden.
Mijn dank gaat uit naar mijn collega de heer A.C.A. Pullen en mevrouw D. Hesselink-Zweers die mij hebben bijgestaan met het op volgorde krijgen van de stukken, het nummeren van de stukken en het op stuksniveau ontsluiten van duizenden dossiers met ontvangen en verzonden stukken. Een woord van dank gaat ook uit naar de voormalige provinciaal archiefinspecteur, mr. C. van Heel, die het Gemeentearchief heeft voorzien van een lijst van bestuurders van de voormalige gemeente Gramsbergen.
Hardenberg, juni 2008
E. Wolbink
E. Wolbink
1.4. Gebruik van de inventaris
011 Gemeente Gramsbergen
1. Inleiding
1.4.
Gebruik van de inventaris
De inventaris is in twee hoofdrubrieken onderverdeeld. De eerste hoofdrubriek bestaat uit de stukken van algemene aard. Hieronder zijn de notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders te vinden. Daarnaast zijn hier de ingekomen en verzonden stukken te vinden. De ingekomen en verzonden stukken zijn toegankelijk via de registers van ingekomen en verzonden stukken. Ook de verslagen van de toestand van de gemeente zijn in de eerste hoofdrubriek ondergebracht. De tweede hoofdrubriek bevat de stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen. Hier zijn stukken ondergebracht die apart beschreven zijn om de raadpleegbaarheid te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn de belastingdossiers en militieregisters. De bevolkingsregisters en registers van de burgerlijke stand zijn niet in de inventarisatie meegenomen. Bij gebruik van de website www.archieven.nl kan full-text worden gezocht. Bij de papieren versie wordt via de inhoudsopgave naar de diverse rubrieken verwezen.
laatste wijziging 09-07-2021
2.600 beschreven archiefstukken
Kenmerken
laatste wijziging 09-07-2021
2.600 beschreven archiefstukken