Uw zoekacties: Gemeentebestuur Veenendaal

003 Gemeentebestuur Veenendaal ( Gemeente Veenendaal )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
2. Verantwoording van de inventarisatie
003 Gemeentebestuur Veenendaal
Inleiding
2.
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Gemeente Veenendaal
De periodisering van de inventaris wordt begrensd door de einddatum van de vorige inventaris, die de periode 1811 tot en met 1941 bestrijkt, en het jaar 1990, waarin de gemeente wat de archiefvorming betreft met tienjarenblokken ging werken. In 1990 sloot men daarom het lopend archief over de voorgaande periode af. Een enkele keer is een overschrijding van de aangegeven periode te constateren. Nu en dan zijn stukken van vóór 1942 of na 1990 meegenomen in de beschrijving, omdat deze vanwege hun aard lastig toe te voegen waren aan het archiefblok 1811-1941 of het eerste tienjarenblok. Het archief van de gemeentepolitie loopt door tot 1992 in verband met de duidelijke scheiding die in het archief is ontstaan door een reorganisatie in het daaropvolgende jaar.
Bij aanvang van de inventarisatie bedroeg het aantal strekkende meters te bewerken archief ongeveer 390. Na inventarisatie en selectie is zo’n 250 meter archief overgebleven dat voor permanente bewaring in aanmerking komt. Het overige werd voorgedragen voor vernietiging volgens de criteria van de Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeente-archieven. * 
De archieven waren gevormd volgens een zaaksgewijze ordening op grond van de basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De archiefvorming kan over het algemeen als goed gekwalificeerd worden. Vrijwel alle stukken waren gebundeld in dossiers. Stukken betreffende de gemeentelijke diensten en bedrijven waren voorzien van classificatienummers met toevoeging van een lettercode. Zo werd voor het Centraal Antennebedrijf de code CAB gebruikt. In materieel opzicht zagen de archieven er in het algemeen goed uit. Wel waren ze veelvuldig voorzien van nietjes en andere ijzerwaren.
De bestanden waren toegankelijk door middel van een losbladige dossierinventaris, bestaande uit zeven banden. Bij de inventarisatie is de oorspronkelijke ordening zo veel mogelijk gehandhaafd. Series waren aanwezig in de vorm van notulen van de gemeenteraad en van B en W en stukken betreffende aan- en verkoop van onroerende goederen. De bouwvergunningen zijn niet opgenomen. Er zijn geen grote hiaten aangetroffen in het archief. Voor de indeling is gekozen voor schema 1 uit de Normen voor goede en geordende staat en criteria bewerking code-archieven * 
In de inventaris worden eerst stukken uit het secretariearchief beschreven. Hierna zijn afzonderlijk de archieven van de gemeentelijke diensten en bedrijven opgenomen. Het archief van de Sociale Dienst en haar rechtsvoorgangers, waaronder het Burgerlijk Armbestuur, is niet in de inventaris opgenomen.
In het jaar 2000 is aan het bedrijf Archiefservice Nederland de opdracht verleend het secretariearchief van de gemeente Veenendaal van 1942 tot en met 1990 te inventariseren en daarnaast ook de archieven van diverse gemeentelijke diensten en bedrijven over deze periode. Van oktober 2000 tot en met juni 2002 zijn de inventarisatiewerkzaamheden uitgevoerd, met ondersteuning van een medewerker van het gemeentearchief. Over de verrichte werkzaamheden is regelmatig overleg gevoerd met de medewerkers van het gemeentearchief en zijn periodiek voortgangsrapportages uitgebracht aan de gemeente.
De volgende inventarisnummers zijn bij controle in 2022-2023 niet aangetroffen: 8, 31, 147, 286, 445, 867, 1543, 2129, 2482, 2568-2569, 3239, 3308, 3499-3500, 4689-4690, 5125, 5888, 6273, 6585, 7722, 8182, 9210, 9478, 9571, 9595, 9633, 9833, 9972.
In 2023 is de inventarisatie afgerond. Hierbij zijn de meeste grootboek(kaarten) verwijderd. Het gaat om de inventarisnummers 492-493, 494-496, 1001, 1008-1013, 1017-1033, 1326-1334, 1342, 1363-1381, 1384-1399, 1691-1938, 1962-1963, 3664-3736, 3738-3741, 3744-3752, 3757-3768, 3772-3873, 3931-3955, 3965-4000, 4501-4536, 4538-4555, 4612-4633, 5270-5370, 6516-6522, 6540-6558, 6595-6597. Alleen de grootboek(kaarten) waarvan ook een jaarrekening is aangetroffen zijn verwijderd. De overige zijn behouden.
Verder zijn tientallen dossiers aan de inventaris toegevoegd, die wel een inventarisnummer hadden maar nog niet waren opgenomen in de inventaris.
Aan het project hebben de volgende personen een bijdrage geleverd:
Gemeentearchief Veenendaal:
D. Eickhoff, C. van Geerenstein en G.C. Groenleer. Archiefservice Nederland:
Mw. E.A. Andela, J.W. Derksen, M.M.H. Lemmens, Mw. E.M.C.J. Nieuwlaat-Janssen, J. Robat, J.P. Salverda en F. Schoonheim.
Archiefburo Lievestro (ABL):
J. Lievestro.
Chartanovum: H.J. Postema (2022-2023).
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1942-1990
Archiefvormer(s):