Uw zoekacties: Gemeentebestuur Veenendaal

002 Gemeentebestuur Veenendaal ( Gemeente Veenendaal )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Archieven van de gemeenten Stichts Veenendaal, Veenendaal en Veenendaal (Stichts)
1.1. Archief van de gemeentesecretaris en de ambtenaar van de burgerlijke stand
1.1.1. Stukken van algemene aard
1.1.1.2. Ingekomen en uitgaande stukken
1.1.1.2.3. Periode 1926-1941
501-2908 Ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken. 1926-1941. Met retroacta. 1911-1912, 1918-1919, 1923-1925. Met inhoudsopgaven. 1926-1939
002 Gemeentebestuur Veenendaal
Inventaris
1. Archieven van de gemeenten Stichts Veenendaal, Veenendaal en Veenendaal (Stichts)
1.1. Archief van de gemeentesecretaris en de ambtenaar van de burgerlijke stand
1.1.1. Stukken van algemene aard
1.1.1.2. Ingekomen en uitgaande stukken
1.1.1.2.3. Periode 1926-1941
501-2908
Ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken. 1926-1941. Met retroacta. 1911-1912, 1918-1919, 1923-1925. Met inhoudsopgaven. 1926-1939
NB:
Tot oktober 1938 zijn de meeste stukken onderwerpsgewijs tot rubrieken geordend volgens het ordeningsschema van het Bloemendaalse Registratuurstelsel. Nadien hanteerde men een variant van dit schema, met dezelfde hoofdrubrieken maar een andere onderverdeling in rubrieken. Alleen inzake de verlening van bouwvergunningen en hinderwetvergunningen zijn zaaksgewijs dossiers gevormd. In 1926-1938 zijn per rubriek Ć©Ć©n of twee inhoudsopgaven aangelegd (van stukken van het college en/of van de burgemeester); in enkele daarvan zijn in 1939 nog stukken uit 1938 ingeschreven. Stukken van beide bestuursorganen werden per rubriek bij elkaar bewaard. In 1938-1941 werden alle stukken ingeschreven in indicateurs (zie de inv. nrs. 2136-2139). In deze archiefinventaris zijn de verschillende rubrieken uit beide perioden per hoofdrubriek beschreven. De beschrijvingen bestaan uit het codenummer en de omschrijving van de betreffende rubriek, en de jaren waaruit stukken bewaard zijn gebleven. Bij de inhoudsopgaven uit 1926-1939 zijn de jaren vermeld waarin (bewaarde ĆØn inmiddels vernietigde) stukken zijn ingeschreven. Bij rubrieken waarvan slechts de inhoudsopgave(n) bewaard zijn gebleven, zijn deze tussen haakjes vermeld. Men onderscheidde de volgende hoofdrubrieken:
(code 10.) De gemeente en haar gebied.
(code 11.) Samenstelling en inrichting van het gemeentebestuur.
(code 12.) Gemeenteambtenaren.
(code 13.) Handelingen en benodigdheden van het gemeentebestuur.
(code 14.) Plaatselijke verordeningen.
(code 15.) Gemeente-eigendommen.
(code 16.) Belastingen en heffingen.
(code 17.) Financiƫn.
(code 18.) Politie, openbare orde en zedelijkheid.
(code 19.) Openbare veiligheid en brandweer.
(code 20.) Straatverlichting.
(code 21.) Plantsoenen.
(code 22.) Wegen, verkeer en vervoer.
(code 23.) Volkshuisvesting.
(code 24.) Volksgezondheid.
(code 25.) Begraafplaatsen, begraven van lijken.
(code 26.) Armwezen, ondersteuning.
Omvang:
1554 omslagen, 50 stukken, 31 dozen
Organisatie: Gemeente Veenendaal
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1100
Records 1101 t/m 1200
Records 1201 t/m 1300
Records 1301 t/m 1400
Records 1401 t/m 1500
Records 1501 t/m 1600
Records 1601 t/m 1700
Records 1701 t/m 1713
Bijlagen
1. Concordans op de 'Inventaris van het archief der gemeente Veenendaal (1795-1813)', door R. Fruin Th. Az., 1892, aangevuld door H. Jochemsen, 1989
2. Alfabetische index van de rubrieken volgens welke de ingekomen stukken en concepten en minuten van uitgaande stukken in 1811-1880 zijn geordend (inv. nrs. 110-199)
3. Alfabetische index van trefwoorden en (hoofd-)rubrieken volgens welke de ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken van het college van burgemeester en wethouders in 1881-1925 zijn geordend (inv. nrs. 257-395)
4. Alfabetische index van trefwoorden volgens welke de ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken van de burgemeester in 1881-1925 zijn geordend (inv. nrs. 396-498)
5. Literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1811-1941 (1982)
Archiefvormer(s):