Uw zoekacties: Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921

130 Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921 ( Regioarchief Sittard-Geleen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Voorwoord
2. Bronnen en literatuur
3. Inleiding tot de inventaris
Inventaris
4.5. Bijlage 2. Lijst van uit de archieven der gemeente Geleen vernietigde stukken
130 Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921
4. Inventaris
4.5.
Bijlage 2. Lijst van uit de archieven der gemeente Geleen vernietigde stukken
Afschrift van het "Proces-verbaal van vernietiging"
Burgemeester en wethouders van Geleen verklaren:
dat, rekening gehouden met de "Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken uit het gemeente-archief, dagtekenende van na 1850" de navolgende stukken, daterende van de jaren 1851-1920, voor vernietiging in aanmerking komen:
A. Algemeen.
1. Geleidebrieven, apostilles, rappèlbrieven.
2. Aanbiedingen en prijscouranten waarop niet is ingegaan.
3. Verzoeken om inlichtingen.
4. Inschrijvingsbilletten van inschrijvers voor een aanbesteding, aan wie het werk niet is gegund.
5. Statistische gegevens, welke in algemene verslagen zijn opgenomen.
6. Mededelingen van de uitreiking van geld, stukken, e.d.
7. Algemene circulaires, welke voor deze gemeente niet van toepassing kunnen zijn.
8. Dubbelen van stukken, waarvan het origineel in goede staat aanwezig is.
9. Blanco formulieren en -staten.
B. Bijzonder.
1. Organisme.
Stukken betreffende aanbiedingen en aanvragen van grond, waaraan geen gevolg is gegeven.
Bijlagen, behorende bij huur- en pachtovereenkomsten met betrekking tot eigendommen.
Stukken betreffende de levering van brandstoffen voor gebouwen. Statistische gegevens betreffende de gemeente-financiën, welke in algemene statistieken zijn opgenomen.
Stukken opgemaakt ten behoeve van de samenstelling der begrotingen. Bijlagen der gemeenterekeningen met uitzondering van:
1) Verzamelstaten;
2) Besluiten tot (voorlopige) vaststelling der rekening en daarbij behorende correspondentie;
3) Bevelschriften tot betaling met bijlagen, betrekking hebbende op openbare werken, gebouwen en eigendommen;
4) Bijlagen van bevelschriften, welke overigens waarde hebben als archiefstukken (b.v. koopakten);
5) Bijlagen ter staving van inkomsten, welke overigens waarde hebben als archiefstukken (b.v. verkoopcontracten).
Aanbiedingen van geldleningen waarop niet is ingegaan. Berichten van storting van geld in de gemeentekas.
Stukken betreffende verkiezingen van Staten Generaal, Provinciale Staten en Gemeenteraad, met uitzondering van processen-verbaal van hoofd- en centraal stembureau.
Uittreksels of dubbelen van kiezerslijsten.
Oproepingen voor vergaderingen, kennisgeving van verhindering, presentielijsten.
Periodieke opgaven inzake salarissen van functionarissen.
2. Personeel.
Sollicitatiestukken van niet-benoemden.
Periodieke opgaven inzake pensioenen.
3. Belastingen.
Kennisgevingen van openstellingen enz. van belastingkantoren.
Opgaven van aandeel in de kwade posten van kosten van inning en opcenten van diverse rijksbelastingen.
4. Openbare orde.
Aanvragen om vergunningen.
Inlichtingen uit de registers van de burg. stand.
Duplicaten van getuigschriften van woonplaatsverandering. Algemene circulaires betreffende de bevolkingsboekhouding, welke sedert de invoering van de nieuwe bevolkingsboekhouding van geen belang meer zijn.
Verklaringen omtrent personen.
5. Openbare zedelijkheid.
Stukken houdende opgaven ten behoeve van de drankwetstatistiek.
Inlichtingen omtrent personen.
6. Openbare gezondheid.
Kennisgevingen van begravingen uit andere gemeenten.
Opgaven inzake huurprijzen.
Stukken betrefffende declaraties ingevolge de veewet.
Aangiften van besmettelijke veeziekten.
7. Openbare veligheid.
Stukken betreffende plaats gehad hebbende branden.
8. Verkeer en vervoer.
Stukken betreffende verkeerstellingen en de verkeersstatistieken.
9. Economische aangelegenheden.
Stukken betreffende de samenstelling van het landbouwverslag.
Stukken betreffende de distributieperiode 1814-1918, met uitzondering van stukken de organisatie betreffende.
Kennisgevingen inzake opening en sluiting van de jacht.
10. Arbeid.
Periodieke opgaven inzake de werkloosheid.
Circulaires omtrent de Landarbeiderswet.
Statistische gegevens inzake de arbeidsbemiddeling.
11. Maatschappelijke steun en voorzorg.
Stukken betreffende de samenstelling van de armenzorgstatistiek.
Declaraties wegens verpleging van krankzinnigen.
Stukken betreffende de benoeming van leden van het armbestuur.
Declaraties inzake steun aan werklozen.
Stukken betreffende uitkeringen uit de werklozenkassen.
12. Volksontwikkeling en -opvoeding. Religie.
Mutatie-opgaven van het onderwijzend personeel.
Periodieke opgaven inzake onderwijzerssalarissen en -pensioenen.
Stukken betreffende de toelating van leerlingen tot de scholen.
13. Landsverdediging.
Stukken waarvan de feitelijke inhoud is vastgelegd in registers.
Stukken betreffende de standplaatsen van de onderdelen van de landmacht.
Bekendmakingen en kennisgevingen inzake de dienstplicht.
Declaraties wegens reiskosten van dienstplichtigen en geleiders.
Stukken betreffende militaire vorderingen.
14. Justitie.
Declaraties wegens voorgeschoten kosten van voeding voor arrestanten.
Geleen, 30 september 1953.
De secretaris, Burgemeester en wethouders van Geleen,
(w.g.) J. Gehlen (w.g.) J.P.D. van Banning
Tot het vernietigen van bovengenoemde archiefstukken hebben wij gemachtigd de Rijksarchivaris in Limburg, belast met de inspectie der gemeente- en waterschapsarchieven in de provincie.
Geleen, 30 september 1953.
De secretaris, Burgemeester en wethouders van Geleen,
(w.g.) J. Gehlen (w.g.) J.P.D. van Banning
De Rijksarchivaris in Limburg, belast met de inspectie der gemeente- en waterschapsarchieven in de provincie voornoemd heeft er zich van overtuigd, dat de vernietiging van de vorenvermelde archiefstukken heeft plaats gehad.
Maastricht, 20 december 1955
De Rijksarchivaris in Limburg, belast met de inspectie der gemeente- en waterschapsarchieven in de provincie,
W.G. Panhuysen.

Kenmerken

Soort toegang:
Inventaris
Datering:
1706-1921
Omvang:
9 m1
Status:
Definitieve inventaris ontsloten via internet
Vindplaats:
Regioarchief Sittard-Geleen
Geografische namen: