Uw zoekacties: Archiefcollectie

Archiefcollectie ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

De historische collectie van Nationale-Nederlanden bevat de archieven van diverse rechtsvoorgangers en wordt beheerd door de afdeling Bedrijfshistorie NN.

 
 
De jaarverslagen, tijdschriften en circulaires zijn inmiddels gedigitaliseerd en beschikbaar voor onderzoek. In deze collectie treft u de voorgangers van NN waaronder De Nederlanden van 1845, Nationale Levensverzekering-Bank, Eerste Rotterdamsche, Haagsche van 1805, Fatum, Nationale-Nederlanden, Vesta, Victoria, Victoria-Vesta, De Zeven Provinciën, RVS, Amfas, Hollandsche Societeit, Amstleven, Nederlandsche Lloyd, Arnhemsche Verzekeringsmaatschappij, OHRA en Delta Lloyd.

 

beacon
4  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Taak en Tolk De Nederlanden van 1845, 1960-12-01; p. 7
Titel:
Taak en Tolk De Nederlanden van 1845
Archiefvormers:
De Nederlanden van 1845
Datum:
1960-12-01
Jaar:
1960
Pagina:
7
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Kompas, Nationale, 1964; p. 8
Titel:
Het Kompas, Nationale
Jaargang:
37
Archiefvormers:
Nationale Levensverzekering-Bank
Datum:
1964
Aflevering:
2
Jaar:
1964
Pagina:
8
Is onderdeel van:
aanzienlijk hoger. En voor de passagiers moet apart betaald worden. Initiatiefnemers verenigen zich Rond 1930 vormde zich op het eiland een groepje vooraanstaande lieden, die er zich voor gingen inspannen om voor Flakkee een brug te krijgen. Men ging er van uit, dat het Rijk voor die vaste ver-binding ( verbinding ) zou moeten zorgen. Eén man was er echter, die al gauw inzag, dat men niet op de overheid behoefde te rekenen en dat de eilandbevolking, zoals het eeuwenlang in de strijd tegen de zee had gedaan, zelf de handen moest ineen slaan. Maar Pieter Dirk Sieling, land-bouwer ( landbouwer ) te Melissant, stond met die ge-dachte ( gedachte ) vrijwel alleen. Hij was zo ver-standig, ( verstandig, ) om de plannen der anderen niet te dwarsbomen, integendeel, hij steunde die waar mogelijk. Een brugcomité wordt opgericht In 1936 vond de oprichting plaats van het ‘Brugcomité Goeree-Overflakkee’ door vele vooraanstaanden van het eiland. Voorzitter werd de oudbur- gemeester van Middelharnis en Gouda, Ulbo J. Mijs, een voortvarend man, met goede connecties in Den Haag. De heer Sieling werd bestuurslid. Enige jaren heeft dit comité een hardnekkige strijd gevoerd met de departementen van rijkswaterstaat en financiën, echter zonder enig tastbaar resultaat. In Den Haag bleef men een brug, die wel zes miljoen gulden zou kosten, ten behoeve van een eilandbevolking van slechts 34.000 zielen, een onmogelijke gedachte vinden. Weshalve de heer Sieling in zijn idee, dat Flakkee nimmer een brug zou krijgen tenzij het die zelf liet bouwen, ge-sterkt ( gesterkt ) werd. In en naast het brugcomité werkte hij verder; hij werd welhaast stamgast op het departement van water-staat, ( waterstaat, ) maar tegelijk zocht hij naar andere mogelijkheden. Zo vroeg hij zelfs aan Krupp in Duitsland om een ontwerp en een offerte voor een kabelbaan over het Haringvliet, waarmede men auto’s zou kunnen vervoeren. Een monster van de kabel is nog in zijn bezit. M
Gevonden alinea's: 1
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Kompas, Nationale, 1964; p. 10
Titel:
Het Kompas, Nationale
Jaargang:
37
Archiefvormers:
Nationale Levensverzekering-Bank
Datum:
1964
Aflevering:
2
Jaar:
1964
Pagina:
10
Is onderdeel van:
Gevonden alinea's: 5
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Schakel, De Nederlanden van 1845, 1964-08-01; p. 2
Titel:
Schakel, De Nederlanden van 1845
Archiefvormers:
De Nederlanden van 1845
Datum:
1964-08-01
Jaar:
1964
Pagina:
2
De gedachte van een brugverbinding tussen de eilanden Goeree-Overflak- kee (Flakkee, zegt men daar), Schou- wen-Duiveland en het vasteland is niet nieuw. Voor de oorlog al ijverde men voor een brug. Op Flakkee was het landbouwer P. D. Sieling die als eerste de gedachte formuleerde: er moet een brug komen over het Ha-ringvliet. ( Haringvliet. ) Dertig jaar later was hij president-commissaris van de N.V. Brugverbinding Haringvliet, die het voor elkaar wist te krijgen, dat de brug inderdaad kwam. Het is een hele lijdensgeschiedenis geweest met die brug. Aanvankelijk (omstreeks 1930) voelde het Rijk niets voor de plannen van de eilandbewo-ners. ( eilandbewoners. ) Zelfs na de oorlog, toen men weer met nieuwe plannen en rap-porten ( rapporten ) kwam, bleef het Rijk neen zeggen. De grote overstromingsramp van 1953 met daarop volgend het Deltaplan speelde de eilandbewoners in de kaart. Desondanks zou een brug niet eer-der ( eerder ) dan 1968 het Haringvliet kun-nen ( kunnen ) overspannen. De bewoners van Flakkee wilden echter niet nog lan-ger ( langer ) wachten. Nu kwamen enkele ver-zekeringsmaatschappijen ( verzekeringsmaatschappijen ) -— in de vorm van een consortium — te hulp. De Nationale en De Nederlanden van 1845 verschaften ruim de helft van het geld dat nodig was voor de bouw van de brug, die in totaal 45 miljoen gulden kostte. In 1961 is men met de bouw van de brug begonnen. Het Rijk heeft zich verplicht de brug, die geheel in het Deltaplan past, vóór 1975 over te nemen. Tot zolang zal er op deze brug als enige in ons land tolgeld worden geheven. Op 20 juli j.1. is de brug officieel opengesteld. Dit wil echter nog niet zeggen, dat de brug gereed is. Er zijn n.1. vier rijbanen geprojecteerd, als-mede ( alsmede ) een baan voor langzaam ver-keer. ( verkeer. ) De brug ligt van het noorden uit ge-zien ( gezien ) tot halverwege het Haringvliet en eindigt daar op de zandplaat Hel-legat, (
Gevonden alinea's: 3