Uw zoekacties: Het Kompas, Nationale, 1931-06-15; p. 3

Het Kompas, Nationale, 1931 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Kompas, Nationale, 1931-06-15; p. 3
Titel:
Het Kompas, Nationale
Jaargang:
10
Archiefvormers:
Nationale Levensverzekering-Bank
Datum:
1931-06-15
Aflevering:
6
Jaar:
1931
Pagina:
3
44
HET KOMPAS
15 Juni 1931
Voor allen die iets te besparen hebben, of die af-lossingen ( aflossingen ) of uitlotingen van bestaande beleggingen tot hun beschikking krijgen, en die voortaan een belegging zonder verlieskansen wenschen — en wie wenscht dit niet! — is een polis volgens het Beleg- gingstarief het aangewezen middel. Het Beleggingstarief der Nationale geeft u een belegging, zonder risico, van de grootst denkbare zekerheid, courant, op de eenvoudigst denkbare wijze beleenbaar en realiseerbaar, een belegging die automatisch haar vruchten zal afwerpen en waar-naar ( waarnaar ) men al dien tijd niet zal behoeven om te zien. Rust en absolute zekerheid, dat is wat het nieuwe Beleggingstarief der Nationale u biedt.
Uit de Bladen Ernstig auto=ongeluk bij Wageningen Eén doode en vier ernstig gewonden Zondagmiddag 10 Mei j.1. is in de Mide, bij Wageningen, een auto van de garage De Meteoor te Amsterdam, bestuurd door den chauffeur S., en waarin verder waren gezeten drie heeren en twee dames, die een bezoek aan de Betuwe hadden ge-bracht, ( gebracht, ) doordat de chauffeur uitweek voor een hond, die plotseling den weg overstak, tusschen de tram-rails ( tramrails ) geraakt en vervolgens tegen een boom gebotst. Behalve de chauffeur, werden alle inzittenden ern-stig ( ernstig ) gewond. De 30-jarige mevrouw M. H., die naast den chauffeur zat en tusschen de auto en den boom bekneld raakte, is kort nadat zij in Zieken-zorg ( Ziekenzorg ) te Wageningen was opgenomen, overleden. De andere gewonden werden ook spoedig naar het ziekenhuis overgebracht. Ook voor den chauffeur bleek later opneming noodig. ♦ * * ♦ Zijt gij verzekerd? ,,Eerste Rotterdamsche”, Boompjes 8b,Rotterdam.
Verlies den dag van heden met dralen — morgen is het dezelfde geschiedenis, en den volgenden dag is men nog meer tot uitstellen geneigd. Grijpt het eerste het beste oogenblik aan. Shakespeare. De wereld eischt niet, dat gij advocaat, minister, dokter, boer, geleerde of koopman zijt. Zij schrijft u niet voor, wat gij zult doen, maar wel eischt zij, dat ge een meester zijt in al wat gij onderneemt. Als gij een meester zijt op uw gebied, zal de wereld u toe juichen en alle deuren zullen zich voor u openen. 0. Swett Marden.
Verkeersonge vallen in Groot=Brittannië in 1930 De statistiek der Britsche verkeersongevallen blijft steeds voortgaan een stijgende lijn aan te wijzen. In geheel Groot-Brittannië werden gedu-rende ( gedurende ) 1930 niet minder dan 7305 personen gedood door een verkeersongeval, terwijl 177.895 personen lichamelijk letsel opliepen. In 1929 bedroegen deze aantallen respectievelijk 6696 en 170.917. Het totaal aantal dooden en gewonden was dus in het afge- loopen jaar 7587 hooger dan in 1929. De ongevallen in 1930 werden veroorzaakt door: Dooden Gewonden
particuliere automobielen 1882 55.458 motorrijwielen met duo-pasagier . . 699 15.222 idem zonder duo-passagier mo 27.287 idem met zijspanwagen .. 245 6.555 auto-omnibussen 938 11.332 vrachtauto’s 1492 21.547 rijwielen 574 27.576
Niet zonder reden wordt het ongevallengevaar in den tegenwoordigen tijd beschouwd als een doods-oorzaak ( doodsoorzaak ) van steeds belangrijker beteekenis, zegt De Voorzorg, aan welk blad wij het vorenstaande ont-leenden. ( ontleenden. )
De hemel helpt nooit dengene, die niet werken wil. Sophocles.
Een merkwaardig boek Onderstaande citaten ontleenen wij aan een pas verschenen werk van Stuart Chase, getiteld „Men-schen ( „Menschen ) en Machines”. Het is voor Nederland bewerkt door Ir. P. Telder en verschenen bij de N.V. H. P. Leopold’s Uitgevers-maatschappij. * * ♦ De hydraulische turbines bij de Niagara-water- vallen doen het werk van 1.633.000 menschen.
Van alle warmte-engines heeft de Dieselmotor het grootste nuttig effect bij het overzetten van warmte in arbeidsvermogen. Toch is hij nog lang niet volmaakt, zooals het volgend lijstje laat zien. Dieselmotor, nuttig effect 33 procent Vaste benzinemotor 30 „ Stoomturbine 28 „ De beste stoommachine 22 ,, De gewone stoommachine 17 ,, Een goede locomotief 5 „
(,,De overige 95 procent verwarmt ten slotte het landschap”.)
15 Juni 1931
HET KOMPAS
45
Sinds 1920 is onze (d. i. de Amerikaansche) fabrieksbevolking voortdurend afgenomen. Massa-productie ( Massaproductie ) en automaten vervangen steeds meer menschen door machines. Tusschen 1923 en 1928 nam het aantal fabrieksarbeiders met 1.250.000 af. Toen Ford zijn model T veranderde in model A gaf bijvoor onbepaalden tijd aan zestig duizend man gedaan. Het verlies van hun loon en koopkracht raakte alleen in Detroit nog 500.000 anderen. Banken werden geschokt; huisraad-firma’s gingen over den kop; huiseigenaren hadden dagwerk met uitzettingen en het liefdadigheidsbudget steeg tot 600.000 dollar. Vele van deze menschen zijn na een jaar van nietsdoen weer aangenomen. In 1928 waren er 150.000 spoorwegarbeiders minder dan in 1923. Vroeger vereischte een onder- grondsche trein elf man voor de bediening; nu, met de automatische controle, bestaat het personeel uit één conducteur en één bestuurder. Is het waarschijnlijk, dat we in de nabijzijnde toekomst een paar nieuwe soorten engines zullen zien? Dat is niet aannemelijk. De engine, waarvan we het meeste pleizier zouden beleven, zou die zijn, waarin zonder veel verlies de energie van steenkool direct zou worden omgezet in electriciteit. De ketel, de cylinder en de dynamo zouden dan van het tooneel kunnen verdwijnen. Een dergelijke korte kringloop behoort niet heelemaal tot het land der luchtkasteelen. In het laatste hoofdstuk van dit merkwaardige boek vergelijkt de schrijver de naar schatting één milliard paardekrachten, vastgelegd in machines, met even zoovele in ’twild rondloopende paarden, die door elkander rennen en vrijwel zeker vroeger of later amok zullen maken. „Waar zijn de ruiters met hun zwaaiende lasso’s ,,— waar de dappere jongelingen, bereid om op te „stijgen, te vallen en op te staan om weer opnieuw „op te stijgen?” G. L. J.
Voor de mate zijner begaving is de mensch niet verantwoordelijk; wel echter voor de wijze waarop hij de hem verleende gaven heeft benut. D. Sanders. Er ligt altijd een zwarte vlek op onzen zonne-schijn: ( zonneschijn: ) onze eigen schaduw. Ga uzelven uit het licht! Carlyle.
Allerlei Bureaucratie In zijn werk „Wat het leven geeft” verhaalt Emil Ludwig o. a. het volgende. Zijn vader, een vermaard oogarts, was in den Fransch-Duitschen oorlog van 1870—1871 leider van een lazareth te velde. „Drie jaar na den oorlog, in 1873, ontving mijn „vader een navraag van de Pruisische Rekenkamer, „waarom hij voor dat lazareth in een bepaalde week „200 eieren betrokken en opgeschreven had, terwijl „wellicht 120 genoeg zouden zijn. „Dit verhaal liet mij voor ’teerst een blik slaan „in de grootheid en de absurditeit der Pruisische „wereld.”
SCHAAKRUBRIEK
Correspondentie-adres: J. HARTONG, Mathenesserlaan 217, Rotterdam. Probleem No. 57. L. SOZZINI. Corr, di Siena 1922.
Mat in 2 zetten.
Oplossingen worden ingewacht tot 14 Juli 1931. Oplossing No. 56: l.Le2. Goede oplossingen ontvangen van: C. Drogendijk, Dordrecht; B. K. Jansma, Winsum; Dr. M. Niemeijer, Wassenaar; A.W. Goedhart, Arnhem; G. Snitger, Rijswijk; G. Roskamp, Hoorn; Y. Postma, Menaldum; A. C. Diep-straten, ( Diepstraten, ) Chaam; G. Snel, Zuidbroek; J. G. Arnoldus, Middelburg; Jos. Verpaalen, Wouw; Dr. E. Gansloser, ’s Hertogenbosch; P. F. J. Zwart, Schiedam; Mevrouw Veldman-Switters, Leeuwarden; W. W. de Jong, Balk; J. M. Natzijl, Langezwaag; J. Veenenbos, Kampen; J. J. van Huët, Emmen; G. J. Wouda, H. van Swol Jr., Amster-dam; ( Amsterdam; ) C. van der Mark, Apeldoorn; N. H. van der Stoel, Chr. de Borst, J. W. Eykelenboom, Rotterdam; S. B. Veenstra, ’s Gravenhage.
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer