Uw zoekacties: Jaarverslag Delta Lloyd, 1989; p. 6

Jaarverslag Delta Lloyd, 1989 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Jaarverslag Delta Lloyd, 1989; p. 6
Titel:
Jaarverslag Delta Lloyd
Archiefvormers:
Delta Lloyd
Datum:
1989
Aflevering:
Jaarverslag
Jaar:
1989
Pagina:
6
Delta Lloyd in 1989
Algemeen
Na de omvangrijke reorganisatie in 1987 en 1988 was 1989 het eerste volledige jaar dat in de nieuwe organisatiestructuur is gewerkt. Diverse procedures moesten daartoe worden bijgesteld en in een enkel geval moest nog tot een betrekkelijk kleine deelreorganisatie worden besloten. Over het algemeen kan worden gesteld dat het ingrijpende veranderingsproces goed is verlopen, al zijn er natuurlijk ook nu nog enkele knelpunten.
Een moeilijk punt hierbij was dat de organisatorische veranderingen in enkele gevallen samenvielen met veranderingen in procedures, soms van ingrijpende aard, die het gevolg waren van overheidsmaatregelen. Niet altijd kon worden voorkomen dat dit ten koste ging van onze dienstverlening. Wij zijn ons daarvan bewust en hebben de verbetering van de kwaliteit van deze dienstverlening dan ook uitgeroepen tot hoofdonderwerp voor het jaar 1990. Mede voor dit doel is besloten de investering in de ontwikkeling en verbetering van informatiesystemen, vooral voor de transactieverwerking, op te voeren. Wij verwachten dat dit op termijn ook zal leiden tot vergroting van de efficiëntie.
Resultaten
Tot ons genoegen kunnen wij melden dat de winst over 1989 die over 1988 heeft overtroffen. Voor belasting was er sprake van een stijging van f 227,2 miljoen tot
f 252,1 miljoen. Na belasting nam de winst toe van f 171,2 miljoen in 1988 tot f 181,7 miljoen in 1989.
Verheugend is de verdere stijging van het resultaat voor belastingen van ons schadebedrijf, namelijk van f 16,6 miljoen tot f 28,6 miljoen in 1989. Vooral de eerste negen maanden stemden tot tevredenheid; daarna trad enige teruggang op, mede veroorzaakt door een aantal grote branden. Dit zou een indicatie kunnen zijn dat de tijden voor schadeverzekeringen weer moeilijker gaan worden: druk op de premies door toenemende concurrentie en hier en daar een slechter schadegedrag. Wij zullen dan ook alle zeilen bij moeten zetten om het schaderesultaat op het huidige niveau te handhaven. Vermeldenswaard is dat het bedrijfsresultaat bij motorrijtuig- verzekeringen voor het eerst na vele jaren weer positief was. Daarmee is in een periode van twee jaar een verlies van bijna f 43 miljoen over 1987 omgezet in een bescheiden winst van f 8,3 miljoen. De resultaatverbetering had zowel te maken met een algehele verbetering van de schademarkt, mede veroorzaakt door — wederom — gunstige weersomstandigheden, alsook met door ons zelf genomen maatregelen op het terrein van acceptatie, schadebehandeling en naselectie.
Ook het levenresultaat nam verder toe ondanks de door de hoge produktie van nieuwe individuele levensverzekeringen gestegen eerste kosten.
De keerzijde van het strengere acceptatiebeleid en de naselectie was dat de nieuwe schadeproduktie enigszins beneden de verwachtingen bleef. Dit wordt overigens mede veroorzaakt door de scherp toegenomen concurrentie.
Het totale premie-inkomen Schade nam dan ook weinig toe. Wel vond enige verdere stijging plaats bij het premie-inkomen Leven, waarbij de sterke groei van de premie van individuele levensverzekeringen compensatie bood voor het feit dat bij de collectieve verzekeringen er in 1989 geen sprake was van een grote koopsom voor een nieuw contract.
De totale beleggingsinkomsten namen wederom toe.
Mede door de waardestijging bij aandelen en vastgoed nam ons eigen vermogen toe met 17%tot ruim f 1,9 miljard.
De ontwikkeling van de kosten geeft aanleiding tot enige zorg. In de stijging met 6,7% komt overigens tot uiting dat wij besloten hebben de automatiseringsuitgaven te verhogen teneinde de modernisering van onze administratie te versnellen.
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer