Uw zoekacties: Jaarverslag Delta Lloyd, 1980; p. 7

Jaarverslag Delta Lloyd, 1980 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Jaarverslag Delta Lloyd, 1980; p. 7
Titel:
Jaarverslag Delta Lloyd
Archiefvormers:
Delta Lloyd
Datum:
1980
Aflevering:
Jaarverslag
Jaar:
1980
Pagina:
7
Markt
Produktontwikkeling
Markt, produktontwikkeling en voorlichting
Het is terecht gebruikelijk, zoals hiervoor in voorzichtige bewoordingen is gedaan, in een jaarverslag een verwachting voor het lopende jaar uit te spreken. Wij willen daar thans op laten volgen — voorafgaand aan de nadere bespreking van de gang van zaken in ons concern gedurende 1980 — een enkele opmerking over meer algemene verschijnselen, waarmee wij als verzekeraar worden geconfronteerd.
In de achter ons liggende jaren werd de groeiende welvaart steeds meer ‘gemeengoed’. Men beschouwde de groei als vanzelfsprekend en anticipeerde daarop zelfs vaak in hoge mate. De snelle vlucht van het persoonlijk krediet is daarvan een goed voorbeeld.
Nu voor velen het persoonlijk draagvlak relatief krapper wordt lijkt een nuancering in het aankoopgedrag bij verzekeringen voor de hand te liggen. In ieder geval mag worden verwacht dat deze nuancering door menige consument vertaald zal worden in meer prijsbewust kopen. Zeker zou het ook wenselijk zijn als deze nuancering vertaald werd in de vorm van nog eens goed nagaan of men de risico’s, die moeilijker uit eigen middelen te dragen zijn, wel goed verzekerd heeft. Wij denken dat niet alleen de consument, maar ook de verzekeraar en de tussenpersoon zich moeten bezinnen op deze veranderingen.
In onze produktontwikkeling zullen wij de lijn van het verleden voortzetten. Wij zullen blijven voorzien in de behoefte aan een qua voorwaarden sterk gedifferentieerd verzekeringsaanbod waarbij de cliënt de keuze heeft uit een zeer complete dekking, dan wel een minder omvangrijke tegen een lagere prijs. Of algemeen gesteld: verzekeringen die zo goed mogelijk zijn afgestemd op de mogelijkheid voor de cliënt om te kiezen welk deel van het risico hij zelf wil lopen. Ons streven in de laatste jaren is er op gericht geweest deze flexibele benadering van de markt ook administratief mogelijk te maken.
De maatschappelijke ontwikkeling heeft met zich meegebracht dat de consument zelfstandiger en ook mondiger werd. En gestegen prijzen leiden in veel sectoren tot zelfdoen door de consument waar hij vroeger de ‘ambachtsman’ te hulp riep. Niet elke consument slaagt er even doeltreffend in om de ambachtsman te imiteren. Mede door de huidige vakbekwaamheidseisen voor de assurantietussenpersonen, zoals die door hun organisaties, de overheid en ook door ons worden geëist is bij de tussenpersoon in het algemeen een hoog professioneel niveau bereikt. Zeker in tijden waarin het er op aankomt is het raadzaam om niet te veel zelf te knutselen aan de eigen zekerheid. Een advies van de vakkundige tussenpersoon bij de keuze en het tot stand brengen van verzekeringen en zijn service bij schade zijn hun prijs waard. Voor ons betekent dat, dat wij ook in de markt van morgen veel aandacht zullen geven aan het onderhouden van een hechte relatie met de professionele assurantietussenpersoon.
Voorlichting
11
In de voorlichting over verzekeringen spelen ook de consumenten- organisaties een belangrijke rol. Waar deze bijdraagt aan een beter en gestructureerder inzicht in ons aanbod juichen wij deze ontwikkeling toe. Daar waar deze voorlichting te veel accent legt op uitsluitend de prijs van ons produkt en niet ingaat op een aantal waardevolle elementen die voor die prijs van wezenlijke betekenis zijn, keuren wij deze voorlichting af. Van oudsher pretenderen wij zekerheid te bieden aan de consument. Dââárop willen wij graag beoordeeld worden, maar dan wel via deugdelijke, objectieve en complete vergelijkingsmethoden en met een open oog voor de schijnzekerheid die veel ondeskundig zelfdoen met zich mee brengt.
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer