Uw zoekacties: Personeelsblad 2N, 1970-04-01; p. 20

Personeelsblad 2N, 1970 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Personeelsblad 2N, 1970-04-01; p. 20
Titel:
Personeelsblad 2N
Archiefvormers:
Nationale-Nederlanden
Datum:
1970-04-01
Aflevering:
045
Jaar:
1970
Pagina:
20
het intermediair in de verkoop
De heer C. Calkhoven kwam in 1955 bij de toenmalige Nationale in dienst.
In 1958 ging hij over naar het Bureau voor Groepsverzekering.
In 1965 stapte hij over naar De Nederlanden waar hij, het was na de fusie, de concerntaai leerde spreken. Dit komt hem in zijn functie van rayon-directeur 'Leven' te Assen bij de bijna voltooide integratie van de Buitendienst goed van pas.
De lezing van de heer F. X. 1. Baneke op woensdagavond 4 maart in 'de Doelen', in het kader van het cursusprogramma van de Rayondirecteuren-Leven, met als onderwerp: Het intermediair in de verkoop, dat zo sterk het accent legt op de menselijke aspecten, heeft hij met groot genoegen samengevat. U vindt het hieronder als een voortreffelijk gecomprimeerd stuk ter informatie.
In een uitvoerige beschouwing gaf de heer B. ons zijn gedachten over de taak van een ondernemer bij de benadering van zijn cliën¬ ten en over de wijze waarop een grote assu- rantie-t.p. zijn bedrijf moet runnen.
In dit betoog probeerde de heer B. zijn ge¬ hoor met nadruk te overtuigen dat 'advisering en service-verlening' de belangrijkste voor¬ waarden zijn voor de verkoop.
Mede door het stellen (en beantwoorden) van vragen kwamen enkele standpunten naar voren, die interessant voor ons concern kunnen zijn voor onze samenwerking met de onafhankelijke assurantie-tussenpersonen.
* Een onderneming (lees: t.p.) dient zich snel aan te passen aan nieuwe omstandig¬ heden. De heer Baneke stelde dat een ver¬ koper in staat moet zijn zich regelmatig (eens per 7 jaar) totaal om te schakelen, wil hij met de steeds wijzigende markt bij blijven.
* In antwoord op een vraag betreffende mogelijkheden voor omzetvergroting, stelde de heer Baneke, dat hij deze in zijn onder¬ neming hoofdzakelijk zag in 'verdieping' en niet in 'verbreding' van zijn relatiekring. Acqui¬ sitie, ter verkrijging van nieuwe relaties, werd door zijn personeel dan ook niet bedreven.
* 'Wat kan een maatschappij doen om haar belang te behouden en/of te vergroten nu vele t.pen zich versterken door samenwerking of een fusie?'
De heer Baneke kon hierop moeilijk antwoord geven en zag dit als een moeilijkheid die
De heer C. Calkhoven vertelt van zijn in¬ drukken die hij opdeed bij de lezing van de heer Baneke in 'de Doelen te Rotterdam over bovengenoemd onderwerp.
door de maatschappijen zelf opgelost diende te worden. Wel stelde hij dat de benadering van de maatschappijen beslist verkeerd zou zijn als deze benadering uitsluitend gericht zou worden op directe productieverhoging, zonder dat eerst aandacht besteed wordt aan de mogelijkheden van de t.p. De heer Baneke zag hier een duidelijke taak voor de maat¬ schappijen om op hoog niveau dit grote, ge¬ fusioneerde bedrijf, opnieuw te benaderen en adviezen te verstrekken t.a.v. bedrijfsvoering, administratie (b.v. A.C.T.) en organisatie. Bovendien kan er dan overleg gepleegd wor¬ den hoe de maatschappijen (en buitendien¬ sten) zich dienen op te stellen om tot produc¬ tievergroting te komen.
* 'Hoe denkt U over onze activiteiten t.a.v. vrouwelijke t.pen?' De heer Baneke zag deze
ontwikkeling zeer positief en beslist niet af te remmen.
Het zelfde geldt voor de verkoop van ver¬ zekeringen in warenhuizen en (hoewel enigs¬ zins anders) door de banken.
Hiertegen, stelde de heer Baneke, kan door t.pen geen enkel bezwaar gemaakt worden, mits, en dit steeds herhaald, het maar goed gedaan wordt. Goede aanpak en juiste voor¬ lichting zijn absolute voorwaarden.
C. Calkhoven.
16
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer