Uw zoekacties: Personeelsblad 2N, 1968-01-01; p. 24

Personeelsblad 2N, 1968 ( Bedrijfshistorie Nationale-Nederlanden )

beacon
1  records
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Personeelsblad 2N, 1968-01-01; p. 24
Titel:
Personeelsblad 2N
Archiefvormers:
Nationale-Nederlanden
Datum:
1968-01-01
Aflevering:
001
Jaar:
1968
Pagina:
24
de Tipmast en de Hellebeuk
ipiis
iipn iMiii
»I«!«I«»
itfMjwf iilitfilli
Na een wat roezemoezig vertrek uit Rijswijk (je moet immers van alles meenemen voor een bungalow) arriveerden we via Moerdijk, Breda, Tilburg en Hilvarenbeek op zaterdag¬ middag 16 september in Bladel. Vol verwach¬ ting keken we op het eind van de rit al uit of er ergens al bungalows te zien waren. Hoe zouden ze zijn en waar zou het park liggen? Bepaald niet iedereen in Bladel bleek zich bewust te zijn van het bestaan van De Tip¬ mast, totdat we eindelijk een jongen aantrof¬ fen, die er iets van af wist: ten zuiden van de autoweg Eindhoven—Turnhout. Maar hij ver¬ telde er niet bij, dat wij vrij gauw na het kruispunt rechtsaf moesten slaan en dat het dan niet ver meer was. Wij reden rechtdoor; dus verkeerd. Dat was echter helemaal niet erg, want het was een mooie weg midden door de bossen en zo nu en dan een open stuk of boerderijtje, waar de vrouw of dochter des huizes het erf rond huis en schuur voor de zondag netjes aan het aanharken was. Rondom de boerderijtjes roodbont vee en vele welgedane varkens. O, wat een varkens in die streek! Teruggekeerd in de richting Bladel zagen we bij een dwarsweg een vrij primitief bord aan een boom gespijkerd, waarop met onregelmatige letters De Tipmast stond aan¬ gegeven. Eureka! De hobbelige landweg in en rechts afslaand zagen we dan de eerste bun¬ galows. In de waranda van enkele, de kenne¬ lijk kersvers aangekomen bewoners, die vóór het definitieve uitladen, probeerden zich in de laatste stralen van een mager septemberzon- netje te koesteren; genietend van de rust en het eindelijk buiten-zijn. Aan de rechterhand de hoofdlaan naar de administratie. Een welis¬ waar brede, maar toch zeer kuilige weg. „Veilige maximum-snelheid 5 km per uur" zagen we aan een boom staan. De diepere zin van deze waarschuwing hebben we later goed leren beseffen, toen, na enige dagen regen, de kuilen in venijnige diepe modder¬ poelen waren veranderd, zodat we gedwongen waren óf zoveel mogelijk links, rakelings langs het struikgewas, te rijden, óf, ineen
De bungalows liggen op behoorlijke afstand van elkaar, aan drie zijden omgeven door bomen en struikgewas.
Onze bungalow, No. 17, ligt zeer gunstig aan
de zuid-buitenkant van het park met een mooi vrij uitzicht op weiden en daarachter gelegen bossen. Het huisje is bijzonder aardig. Een ruime zitkamer met aangebouwde pantry en royale keukeninrichting; o.a. een ijskast en een stel stalen kookpannen, die we zo mee hadden willen nemen!
Het weer werd helaas steeds slechter. Dus thuis zijnde de kachel aan. Maar we hadden ons tevoren voorgenomen, dat we van onze vakantie zouden maken wat er van te maken viel; hoe het weer ook zou zijn. En dat was heus niet moeilijk. Naar buiten gaan kun je altijd, tenzij het hele dagen stortregent. En je kunt ginds eindeloos wandelen door bossen en heidevelden. Bovendien werden de moge¬ lijkheden vergroot door de auto (bezoek Je¬ roen Bosch; België en het wonderlijke Baarle Hertog); we hebben talloze kerkdorpen en ge¬ huchten ontdekt, waarvan we de namen nooit eerder hoorden, en die, verstopt in en vol¬ komen harmoniserend met het landschap, stuk voor stuk iets verrassends hadden. En altijd en overal was er wel een terrasje of herberg om even op adem te komen.
Het Bladel van nu is een zich industrialiseren¬ de gemeente. Maar er zijn ook nog plekjes Oud-Bladel. Zo bezichtigden we de oud-Kem- pische 15e eeuwse toren van de vroegere kerk en het onder toezicht van Monumenten¬ zorg gerestaureerde protestantse kerkje. De geschiedenis gaat ver terug, naar we lazen in de folders van de plaatselijke V.V.V.: „In Netersel, het kerkdorp van Bladel heeft de villa Bladella gestaan, waar in 922 Dirk I Kennemerland in leen kreeg van de Franse
koning." En er wordt aan toegevoegd: „In Netersel stond dus de wieg van Holland"!!! Na een week was het aftocht geblazen. Een andere bungalow lokte, alhoewel de bezwaren van weer inpakken en inladen de minder aan¬ gename keerzijde betekenden. Want dat kóst vakantietijd. Voor het gemak, en om in Lim¬ burg zo gauw mogelijk op dreef te zijn, zetten we alle cuisine-aangelegenheden zoveel mo¬ gelijk los in de bagageruimte. En toen was het: „Dag, huis".
DE HELLEBEUK
Via Eersel, Bergeijk de grens over naar Has¬ selt. Volgens de pompstationbediende zou de route Hasselt—Maastricht aanzienlijk verbe¬ terd zijn, maar dit bleek toch, afgezien van de werkelijk goede rondweg om Hasselt, een te optimistische informatie.
Om half 12 zaten we, met een ochtendblad, heerlijk in de zon op één der gezellige ter¬ rasjes van het altijd buitenlands aandoende Vrijthof. Omdat we niet al te laat op de plaats van bestemming wilden aankomen, vertrokken we tijdig Hellebeukwaarts. Even voorbij Val¬ kenburg zagen we in de hoogte, tegen de zuidhelling, een bungalowpark liggen. Zou het dit zijn? 't Leek zo barakkerig van beneden af gezien. En zo kaal. De zeer landelijke om¬ geving van De Tipmast lag ons nog vers in het geheugen. Bovendien, het postadres luid¬ de Hulsberg en we waren nog maar net buiten Valkenburg. Dus: doorrijden naar Hulsberg. Toen herhaalde zich het vervelende gedoe van de zaterdag tevoren: de onbekendheid met het bestaan van de bungalows en het ontbre¬ ken van enige wegwijzer of pijl. (Tussen haak-
20
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer