Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
339  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 1e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Deel 1: Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.

Deel 2: Inspectie van de cilindereenheid.

Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02479
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12491BB02477 0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor, 00-04-1973 - 00-00-1979
Titel:
Wij leveren kracht ;
Beschrijving:
0:00:01Uit een gietpan wordt vloeibaar ijzer gegoten. Tegen deze achtergrond verschijnt de titel: Wij leveren kracht.

0:00:20Tekst: een film over Stork-Werkspoor Diesel

0:00:26Bij beelden van een draaiende dieselmotor wordt verteld dat Stork-Werkspoor Diesel (SWD) dieselmotoren levert voor schepen, pompstations en elektriciteitscentrales.

0:00:50SWD heeft productiebedrijven in Amsterdam en Zwolle en toeleveringsbedrijven in Weesp en Warem in Belgie.

0:01:08Het succes is te danken aan de pijlers: mens - machine - management

0:01:12De mens: dit zijn constructeurs, programmeurs, administrateurs, inkopers, planners, lassers, monteurs en inspecteurs. Ze kunnen putten uit tientallen jaren ervaring.

0:01:33Bij beelden van een drijvend scheepsmodel wordt verteld dat de Vulcanus het eerste zeeschip ter wereld was met een dieselmotor. Deze tanker koos in 1910 zee met een Werkspoor dieselmotor van 500 pk. Werkspoor is later met Stork de motorendivisie gaan vormen van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF), met meer dan 20.000 medewerkers.

0:02:13Het water in de Diemerpolder bij Amsterdam wordt al 60 jaar op peil gehouden door een 40 pk dieselmotor.

0:02:32Bij een rij van dieselmotoren is een fabriekshal wordt gesteld dat de dieselmotoren die SWD nu vervaardigt dezelfde kwaliteit hebben. Het zijn de TM410, een middelsnelle dieselmotor van 4.000 tot 14.000 pk en de F240, een dieselmotor met vermogens tot 1500 pk.

0:03:00In Amsterdam worden de TM410 op 12 montageplaatsen tegelijk gebouwd, in lijn en in V-vorm, met 6 tot 20 cilinders. Deze motoren stuwen schepen voort en leveren energie voor pompen en elektrische centrales.

0:03:25Voor bediening en onderhoud organiseert SWD trainingscursussen, voor technici van de rederijen die met SWD motoren varen en voor mensen van de SWD servicedienst.

0:03:44Op de ontwerp- en constructie-afdeling werken nog technici die de overgang van de kruishoofdmotor
Beschrijving vervolg:
naar de middelsnelle dieselmotor hebben meegemaakt. De kruishoofdmotor werd direct gekoppeld met de schroefas en moet daarom zwaar en groot zijn: de hoogte is meer dan 10 meter, zoals aan de drie bordessen boven elkaar te zien is. Een middelsnelle dieselmotor is via een vertraging met de schroefas verbonden. Deze motor draait daarom sneller en kan daardoor kleiner en lichter zijn. Er is - bij hetzelfde vermogen - een hoogte van 3 meter (ofwel 1 bordes) nodig.

0:04:37De kruishoofdmotor doorboort een aantal dekken. De TM410 motor is veel lager. Voor veerboten is de mogelijkheid van doorlopende dekken van essentieel belang.

0:04:52De machines in de drie pijlers mens - machine - management zijn uiterst modern.

0:05:10Een portaalfreesbank freest de zware gegoten fundatieplaten en cilinderblokken met een nauwkeurigheid van een honderdste millimeter.

0:05:34Op een kopieerdraaibank tast een stift een mal van een drijfstang af. De draaibeitel volgt de loop van de stift en zo wordt het ruwe gietstuk een drijfstang.

0:05:42Een twaalfspillige boormachine boort 12 gaten tegelijk.

0:05:48De hoogwaardige schroefdraad van trekbouten wordt niet gesneden, maar gerold.

0:06:03Een draaibank wordt door een ponskaart bestuurd.

0:06:20Onderdelen voor de drijfstangen worden gelijktijdig vlak geslepen.

0:06:32De deelvlakken van de drie onderdelen van het krukpenlager worden voorzien van vertandingen, zodat ze nauwkeurig in elkaar passen en even sterk zijn als één geheel.

0:06:50Op een tweespillige kotterbank worden gelijktijdig krukpenlager en zuigerpenlager van dezelfde drijfstang nabewerkt.

0:07:07De pasrand voor de cilindervoering wordt op een caroussel-draaibank gemaakt.

0:07:19Een door een ponsband bestuurde kotterbank bewerkt met grote nauwkeurigheid de gaten voor de klephuizen in de cilinderkop.

0:07:41Voor een intensieve koeling van de cilindervoering wordt een speciaal
Lengte in minuten:
00:18:45
Datering:
00-04-1973 - 00-00-1979
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02477
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork Marine Diesel Engines ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Instructiefilm voor het onderhoud van een Tweetakt motor tot 2500 BHP voor de scheepvaart.
Beschrijving:
Monteurs demonteren, reviseren en monteren een scheepsmotor.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02476
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12500BB02486 Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.

0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.

0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de, 00-00-1971 - 00-00-1979
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt de inspectie van een TM 410 dieselmotor van Stork-Werkspoor Diesel.

0:00:02Tekst: SWD (Stork-Werkspoor Diesel B.V.) Amsterdam presents

0:00:06Tekst: Inspections on Stork-Werkspoor TM 410 Diesel engines are extremely easy.

0:00:12Het baggerschip Humber River van de Anglo Dutch Dredging Company wordt aangedreven door twee zestiencilinder dieselmotoren van SWD in V vorm, met een totaalvermogen van 21000 pk. De motoren drijven zowel de schroeven als de zandpompen aan. Deze film is bedoeld om aan te tonen dat inspectie van de TM410 motoren eenvoudig is en in korte tijd kan worden uitgevoerd.

0:01:26Het eerste deel van de film toont de inspectie van de uitlaapklep en de brandstofverstuiver van een cilindereenheid. Het tweede deel toont de inspectie van een complete cilindereenheid, de demontage van de cilinderkop, zuiger en zuigerringen, het lager van de zuigerstang, etc.

0:01:46Voor de inspectie moet de motor afkoelen en moet het koelwater deels worden afgetapt.

0:01:54Tekst: Deel 1: inspectie van de uitlaatklep en vervanging van de uitlaatklep.

0:02:11De aluminium afdekkappen worden met de hand verwijderd. In beeld is een klok zichtbaar, die op 12 uur staat.

0:02:34SWD heeft voor hydraulisch handgereedschap gekozen om de moeren los en vast te draaien. Dat is om onafhankelijk te zijn van elektriciteit, voor nauwkeurigheid en snelheid.

0:03:09De kleplichter wordt uitgehesen.

0:03:26De brandstofverstuiver wordt met de hand uitgenomen.

0:04:02Na het hydraulisch losdraaien van de moeren kan de klep met hetzelfde hydraulische gereedschap uit de motor worden gedrukt. De cilinderkop blijft daarbij op zijn plaats.

0:04:23De praktijk heeft bewezen dat bij het bij het stoken van zware brandstof voldoende is om de 6.000 uur te inspecteren. Ook dan is het meestal voldoende de klep schoon te maken.

0:05:16Voor één cilinder staat de klok na de
Beschrijving vervolg:
inspectie van de uitlaatklep en brandstofverstuiver - en voor de montage - op 1 uur en 35 minuten.

0:05:24Voor de montage wordt de klepzitting met een speciaal gereedschap gereinigd.

0:05:50De koelwateraansluiting is flexibel.

0:05:57De 6.000 uurs inspectie hoeft geen inspectie van de inlaatkleppen in te houden. SWD adviseert inspectie van de inlaatkleppen en de zuigerveren na 12.000 uur.

0:06:17De moeren van de behuizing van de klep worden hydraulisch aangetrokken.

0:06:41De brandstofverstuiver wordt weer gemonteerd.

0:07:16Na drie uur en tien minuten is de motor weer gebruiksgereed.

0:07:23Tekst: Inspectie-interval

uitlaatkleppen: licht polijsten na 6000 uur

brandstofverstuivers: inspectie na 3000 uur; vervangen na 6000 uur.

0:07:48Tekst: Deel 2: Inspectie van een complete cilindereenheid

0:08:19Het gaat om een 12.000 uurs inspectie. De klok staat weer op 12 uur. Om te beginnen worden weer de aluminium afdekkappen verwijderd. De zuiger en zuigerstang zullen verwijderd worden.

0:09:28Al het pijpwerk van de cilinderkop wordt los genomen.

0:09:45De acht moeren van de cilinderkop worden met vier tegelijk los gedraaid.

0:10:16Het uithijsen van de cilinderkop gebeurt bij een V motor met hetzelfde gereedschap als bij een lijnmotor. Het is dan 2 uur.

0:10:51Vervolgens wordt in het carter van de motor een luik geopend om de zuigerstang van de krukas te verwijderen. De krukas wordt pneumatisch in de goede stand gedraaid.

0:12:34Het samenstel van zuigerstang en zuiger wordt na drie uur en drie kwartier uitgehesen en blijft aan de hijshaak hangen. In de film wordt met twee monteurs gewerkt; met vier zou het vlugger gegaan zijn.

0:13:07De zuigerveren kunnen makkelijk worden schoongemaakt en - indien nodig - worden vervangen.

0:13:39De montage geschiedt in omgekeerde volgorde. De bouten van de cilinderkop worden hydraulisch onder de
Lengte in minuten:
00:17:00
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02486
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
12499BB02485 Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

, 00-00-1971 - 00-00-1975
Titel:
Seatrain ;
Beschrijving:
Gasturbines als voortstuwing van schepen worden vervangen door dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel

0:00:01Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD) presents

0:00:04Tekst: Propulsion system conversion from Gasturbines to Dieselengines (Verandering van voortstuwing van gasturbines naar dieselmotoren)

0:00:10A case history

0:00:11De vlag wappert bij SWD.

0:00:25Binnenopnames van krukassen.

0:00:35Een zuigerstang met zuiger wordt in een motor gehesen.

0:01:15De zuigerstang wordt op de krukas gemonteerd.

0:01:51Het hele motorblok wordt met een bovenloopkraan verplaatst.

0:02:59De motor draait op een proefbank.

0:03:10De motor wordt met een. bovenloopkraan vanuit een hal in een schip gehesen.

0:03:15Tekst: 24 hours later

0:03:18Met een drijvende bok worden twee motoren vanuit een ander schip in het schip Eurofreighter (Hamburg) gehesen.

0:04:51Schematisch wordt getoond hoeveel ruimte (in teus; dat is een maat voor containers) de machinekamer in beslag neemt: 134 teus voor langzaamlopende dieselmotoren, 10 teus voor twee SWD TM620 middelsnelle dieselmotoren en 134 teus voor gasturbines.

0:05:23In tabelvorm worden verschillende voortstuwingsmogelijkheden met elkaar vergeleken. Zo wordt bij gebruik van twee TM 620 dieselmotoren en twee ?Big Bertha" schroeven 104 ton zware stookolie per dag verstookt. Oorspronkelijk was dat 275 ton lichte olie, maar dan was de snelheid wel 26 (tegenover 21) knots

0:06:15Een containerschip vaart op zee.

0:06:43Tekst: Stork-Werkspoor Diesel (SWD)

Lengte in minuten:
00:06:46
Datering:
00-00-1971 - 00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02485
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork, de dieselmotor ;
Beschrijving:
De film toont de dieselmotor.
Lengte in minuten:
00:24:00
Datering:
00-00-1945 - 00-00-1955
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB00439
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork dieselmotoren, werken met de koepeloven ;
Beschrijving:
De film toont het werken met de koepeloven.
Lengte in minuten:
00:10:00
Datering:
00-10-1954
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB00435
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
1479BB04720 Een familiefilm van de familie Hek uit het Twentse Lattrop, zich voornamelijk afspelend op en rond hun streekmuseum-boerderij-theeschenkerij Gerrie Hoeve,

met beelden van o.a.:

- Een man met handkar komt vanaf het dorp aangelopen;

- Het gazon voor de hoeve wordt gemaaid met een Flymo;

- Twee kinderen lopen langs over het gras;

- Er wordt gespit en begraven, de bouviers staan in de weg, er wordt een trap uitgedeeld;

- Met een zieke duif in de hand bij een oude waterpomp;

- Bezoekers op het terrein;

- Een parkeerplaats vol wagens bij het AVRO-gebouw te Hilversum;

- Twee mannen in het weiland tegenover de hoeve, het gras is gemaaid een koe laat zich niet vangen en zet het op een lopen, drie man proberen het dier in te sluiten, helaas!;

- De inzittende van een witte Volkswagen Kever zien het tafereel lachend aan;

- Drie dames en een heer op leeftijd poseren voor het huis, halen de bouviers aan en bekijken de uitgestalde spullen op het erf;

- Een meisje op de arm krijgt hulp bij het zwaaien naar de camera;

- Bezoekers van de hoeve;

- Een tractor met kraan graaft grond uit in het weiland tegenover de hoeve;

- Bezoekers, de drie dames en de heer, stappen uit een witte mercedes, de kaploze molen van Lattrop in de achtergrond;

- Het gezelschap vertrekt;

- Buschauffeurs staan op het gazon van de hoeve op hun passagiers te wachten, veel volk op het erf;

- De chauffeurs poseren bij de oude waterput;

- Vertrekkende bezoekers zwaaien naar de camera;

- Gerrit op een oude motor over de Ottershagenweg;

- Mensen vertrekken per auto en een Volvo autobus van Oad;

- Bezoekers op het erf;

- Een witte personen auto verdwijnt in de verte, bezoekers op het erf, de oude motor op geparkeerd voor de deur, één van de bouviers liggend in een plantenbak.



, 00-00-1973
Titel:
Gerrie Hoeve 13;
Beschrijving:
Een familiefilm van de familie Hek uit het Twentse Lattrop, zich voornamelijk afspelend op en rond hun streekmuseum-boerderij-theeschenkerij Gerrie Hoeve,

met beelden van o.a.:

- Een man met handkar komt vanaf het dorp aangelopen;

- Het gazon voor de hoeve wordt gemaaid met een Flymo;

- Twee kinderen lopen langs over het gras;

- Er wordt gespit en begraven, de bouviers staan in de weg, er wordt een trap uitgedeeld;

- Met een zieke duif in de hand bij een oude waterpomp;

- Bezoekers op het terrein;

- Een parkeerplaats vol wagens bij het AVRO-gebouw te Hilversum;

- Twee mannen in het weiland tegenover de hoeve, het gras is gemaaid een koe laat zich niet vangen en zet het op een lopen, drie man proberen het dier in te sluiten, helaas!;

- De inzittende van een witte Volkswagen Kever zien het tafereel lachend aan;

- Drie dames en een heer op leeftijd poseren voor het huis, halen de bouviers aan en bekijken de uitgestalde spullen op het erf;

- Een meisje op de arm krijgt hulp bij het zwaaien naar de camera;

- Bezoekers van de hoeve;

- Een tractor met kraan graaft grond uit in het weiland tegenover de hoeve;

- Bezoekers, de drie dames en de heer, stappen uit een witte mercedes, de kaploze molen van Lattrop in de achtergrond;

- Het gezelschap vertrekt;

- Buschauffeurs staan op het gazon van de hoeve op hun passagiers te wachten, veel volk op het erf;

- De chauffeurs poseren bij de oude waterput;

- Vertrekkende bezoekers zwaaien naar de camera;

- Gerrit op een oude motor over de Ottershagenweg;

- Mensen vertrekken per auto en een Volvo autobus van Oad;

- Bezoekers op het erf;

- Een witte personen auto verdwijnt in de verte, bezoekers op het erf, de oude motor op geparkeerd voor de deur, één van de bouviers liggend in een plantenbak.



Lengte in minuten:
00:22:45
Datering:
00-00-1973
Adres:
Lattrop, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB04720
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Serie fabricage Dieselmotor TM ;
Beschrijving:
Productie proces van de dieselmotor TM bij Werkspoor in Hengelo.

Het gieten van een carter.

Het bewerken van het carter met een hoonmachine.

Het smeden van de krukas.

Het draaien van de krukas.

Hoofdlagers pasmaken met een pasas.

De krukas invoeren in de fundatiekast.

De montage van het cylinderblok.

Montage van de zuigers.

Montage en beproeving van het instrumenenbord.

Het beproeven van de verstuivers.

Proefstand van de motor.

Gemaal van het Hoogheemraadschap bij Katwijk aan Zee.

Scheepsbeelden van de haven in Rotterdam.

Rijnsleepboot.

De visserij in Delftzijl.
Lengte in minuten:
00:19:09
Datering:
00-00-1960 - 00-00-1970
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]  
Delfzijl (Gr), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02473
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:44
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02471
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Onderhoud dieselmotor Humber River - 2e versie ;
Beschrijving:
Monteurs geven de dieselmotor TM410 van Stork Werkspoor Diesel een onderhoudsbeurt.

Werkzaamheden in de machinekamer van het baggerschip Humber River.
Lengte in minuten:
00:19:01
Datering:
00-00-1979
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02470
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Wij bij Stork Werkspoor Diesel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Stork Werkspoor Diesel over werving van personeel.

Scholier komt bij SWD om een bedrijfsfilm te bekijken. Vooraf bekijkt hij in de montagehal de motoren TM410, F240, R150, R210 en TM620. Beelden van montage van de motoren.

Leerlingen worden opgeleid bij SWD. Tentoonstelling van schilderijen en sculpturen gemaakt door het personeel.

Schepen varen op de wereldzeeën met SWD-motoren. De bouw van een elektriciteitscentrale in Al Ain aan de Perzische Golf.

Lengte in minuten:
00:25:26
Datering:
00-00-1975
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02464
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
10592BB02834 Zes bedrijfsfilmpjes van Heemaf Hengelo over:
Akte 4.
1. De toepassing van elektro-installaties in het toenmalig Nederlands-Indië.
Akte 5.
2. Het vervangen van een elektrische zekering in huis.
3. Het productieproces in een schoenfabriek.
4. Een elektrische aangedreven motorwagentrein tussen Amsterdam en Rotterdam.
5. Een elektriciteitsopwerkingsfabriek.
6. De productie van elektromotoren door fabrieksarbeidsters in Volendamse klederdracht .
Met beelden van o.a.:
1.
- Het embleem van de Heemaf fabriek;
- De tekst 'Cinematografische REVUE van enkele der vele Heemaf installatiën in Nederl. Oost-Indië';
- De tekst 'Het electronische station Tandjong Priok, Batavia, is voorzien van locomotieven, bewerkstelligd bij Heemaf te Hengelo';
- De grote witgepleisterde voorgevel van het spoorwegstation te Tandjong Priok;
- De tekst 'De electrische locomotief, door Heemaf geleverd, in Indië in bedrijf';
- De elektrische locomotief rijdt langs het perron;
- De tekst 'Op weg naar Batavia per electrische Heemaf';
- Het perron onder de overkapping waar reizigers zich begeven naar de trein;
- De trein rijdt langzaam onder de overkapping uit, langs het buitenperron;
- Gezicht vanuit de bestuurderscabine over het spoorwegemplacement, waar de trein de bocht ingaat van het tracé naar de hoofdstad, een stelsel van bruggen passeert om hierna evenwijdig aan de ernaast gelegen Priokweg, het Tandjong Priokkanaal en het jaagpad te rijden;
- Langs de Priokweg zijn de bomen voorzien van witgeschilderde banden uit oogpunt van verkeersveiligheid, de trein neemt de brug over de kali Soenter;
- Op de stille Priokweg probeert een sedan de trein bij te houden, maar wordt langzaam ingehaald;
- De brug over het Goenoeng-Saharikanaal, het emplacement van station Benedenstad, waar een goederentrein richting Priok gaat, vervolgens langs het seinhuisje, de Goedangs en tenslotte de perrons van station Benedenstad;
- De tekst 'Eén der, 00-00-1924 - 00-00-1932
Titel:
Heemaf-film - Indië ;
Beschrijving:
Zes bedrijfsfilmpjes van Heemaf Hengelo over:
Akte 4.
1. De toepassing van elektro-installaties in het toenmalig Nederlands-Indië.
Akte 5.
2. Het vervangen van een elektrische zekering in huis.
3. Het productieproces in een schoenfabriek.
4. Een elektrische aangedreven motorwagentrein tussen Amsterdam en Rotterdam.
5. Een elektriciteitsopwerkingsfabriek.
6. De productie van elektromotoren door fabrieksarbeidsters in Volendamse klederdracht .
Met beelden van o.a.:
1.
- Het embleem van de Heemaf fabriek;
- De tekst 'Cinematografische REVUE van enkele der vele Heemaf installatiën in Nederl. Oost-Indië';
- De tekst 'Het electronische station Tandjong Priok, Batavia, is voorzien van locomotieven, bewerkstelligd bij Heemaf te Hengelo';
- De grote witgepleisterde voorgevel van het spoorwegstation te Tandjong Priok;
- De tekst 'De electrische locomotief, door Heemaf geleverd, in Indië in bedrijf';
- De elektrische locomotief rijdt langs het perron;
- De tekst 'Op weg naar Batavia per electrische Heemaf';
- Het perron onder de overkapping waar reizigers zich begeven naar de trein;
- De trein rijdt langzaam onder de overkapping uit, langs het buitenperron;
- Gezicht vanuit de bestuurderscabine over het spoorwegemplacement, waar de trein de bocht ingaat van het tracé naar de hoofdstad, een stelsel van bruggen passeert om hierna evenwijdig aan de ernaast gelegen Priokweg, het Tandjong Priokkanaal en het jaagpad te rijden;
- Langs de Priokweg zijn de bomen voorzien van witgeschilderde banden uit oogpunt van verkeersveiligheid, de trein neemt de brug over de kali Soenter;
- Op de stille Priokweg probeert een sedan de trein bij te houden, maar wordt langzaam ingehaald;
- De brug over het Goenoeng-Saharikanaal, het emplacement van station Benedenstad, waar een goederentrein richting Priok gaat, vervolgens langs het seinhuisje, de Goedangs en tenslotte de perrons van station Benedenstad;
- De tekst 'Eén der
Beschrijving vervolg:
vele suikerfabrieken, welke door Heemaf op Java electrisch worden gedreven "Tasikmadoe";
- Het indrukwekkende grote gebouw van de suikerfabriek, witgepleisterd, met hoge, smalle ramen en een imposante entree;
- Een halkraan voert tonnen hijs suikerriet aan en laat deze neer voor de kneuzer;
- Met een grote mechanische hark wordt het suikerriet in de trechter van de kneuzer geschoven;
- De tekst 'Een kijkje in de groote machinehal';
- Op de voorgrond de stellage met aansluitkasten, waarin de leidingen naar de elektromotoren zijn aangesloten op de hoofdkabel, op de achtergrond de galerij met centrifuges;
- Een detail van de kastenbatterij;
- Het Heemafembleem op de hoofdschakelkast;
- Het buizensysteem en een zware elektromotor;
- Verwerkings-units in de grote hall;
- Schakelkasten tegen de wand van de hal;
- De tekst 'De groote waterwerken die Bandoeng en omgeving voorziet van licht en kracht "Lamadjan" zijn electrisch geinstalleerd door Heemaf';
- Diep beneden in het dal het gebouw van waterkrachtcentrale 'Labadjan' bij Bandung;
- De omhooglopende tandradbaan, gezien vanaf de begane grond;
- De tandradbaan van bovenaf;
- De stalen brug, over het naast de centrale gelegen ravijn, waarover de pijpleiding loopt, aan de ene zijde bergopwaarts en aan de andere zijde richting het gebouw van de centrale;
- De tekst 'De rivier de Tji-Sankoej, welke het water levert voor de centrale';
- De witschuimende rivier aan de voet van de loodrechte bergwand;
- De tekst 'Gezicht in de centrale';
- Een gedeelte van de hoge hal met daarin een vertikale generator en een elektromotor;
- De tekst 'De door Heemaf vervaardigde schakelborden';
- De grote schakelwand in de hal;
- Diverse schakelpanelen met controlepanelen, plaatselijke werknemers poetsen het glas van de meters;
- De tekst 'Ook te Oebroeg is de centrale electrisch geinstalleerd door Heemaf';
- Het witte, twee verdiepingen hoge gebouw van de centrale naast
Lengte in minuten:
00:17:41
Datering:
00-00-1924 - 00-00-1932
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Den Haag (ZH), [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02834
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Jong geleerd ;
Beschrijving:
Een film, in opdracht van Heemaf, rond de ontwikkeling van van Loc 1204, met beelden van een speelgoedtrein, de tekenkamer, de fabricage van het loc, de fabricage van een elektromotor, de onderdelen voor de commutator, het onderdompelen van de ankers in een impregneerlak, het motorhuis, de montage van de motor in de stator, het proefdraaien van de motor, de bouw van de meterkast met schakelaars, weerstanden en relais, de controle op een goede werking, de productie bij Werkspoor A'dam van assen en wielen, de productie bij Werkspoor Utrecht van de carosserie met een gewicht van 100 ton, het instellen van de stroomafnemers, en tot slot de proefrit.
Lengte in minuten:
00:38:49
Datering:
00-00-1952
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Utrecht (U), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02844
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Heemaf Caleidoscoop, deel 2 ;
Beschrijving:
Een film van de Heemaf dat de diverse activiteiten van het bedrijf toont, met beelden van SKA-motoren zoals gebruikt in verschillende bedrijfstakken als de schoenenindustrie, houtindustrie, boekdrukkerijen, slachterijen, en wasserijen, compressoren voor stikstofbindingsbedrijf SBB op het terrein van staatsmijn Maurits te Lutterade, Geleen, ventilatoren voor staatsmijn Hendrik te Rumpen, Brunssum, motoren voor suikerfabriek Tasikmadoe in Nederlands Oost-Indië, generatoren, in samenwerking met Werkspoor, voor een fabriek in het Argentijnse Trenque Lanquen, motoren voor de sluis bij Delden in het Twente-Rijnkanaal, een gelijkstroomlocomotief voor Ned-Indische Spoorwegen op de proefbaan van Heemaf, elektrische treinstellen op het spoortraject tussen Amsterdam en Rotterdam, diesel-elektrische treinstellen de zg. Vliegende Hollanders, en een supersnelle elektrische trein met een maximumsnelheid van 160km per uur.

Lengte in minuten:
00:13:00
Datering:
00-00-1936
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02130
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
10885BB02839 Een bedrijfsfilm van Heemaf in Hengelo rondom de fabricage van een 5 pk SKA motor, een tractiemotor voor de Nederlandse Spoorwegen, een bezoek van kopstukken uit de handel, het bankwezen, de scheepvaart en de industrie aan de proefbaan van Heemaf en de levering van de eerste elektrische locomotief aan de Nederland Indische Spoorwegen, met beelden van o.a.:

- Het productieproces van de 5 pk SKA motor, en verder;

Akte 2

- De tekst 'De wagenas en poolboring van een gietstalen tractiemotorhuis worden tegelijkertijd op een speciaal 2-spindel boormachine zuiver parallel geboord';

- De grote boormachine met op de voorgrond de langzaam rechtsomdraaiende boor voor de vatting van de wagenas, op de achtergrond de linksomdraaiende beitel dat het motorhuis opboort;

- Een detail van de beitelas;

- De tekst 'Alle onderdelen worden nauwkeurig onderzocht gedurende fabricage';

- Werkmeesters meten de rotorassen;

- De controle op het zuiver rond zijn van een lagerbus;

- De tekst 'Het inleggen van spoelen in een anker voor de tractiemotor';

- Een spoel van gewikkeld koperdraad wordt schoongewereven, in de geïsoleerde sleuven van het anker gelegd en met een houten hamer in de sleuven vastgeklopt;

- Detail van het aanbrengen en vastkloppen van een spoel;

- De tekst 'Het pakken der ankerblikken van een tractie-anker en het persen hiervan onder een hydraulische pers;

- Twee monteurs schuiven de ankerblikken over de rotoras en dekken het pakket met een sluitmal af, ze plaatsen bussen over de as en richten de kolom van de pers;

- De pers wordt in werking gesteld;

- De drukmeter, waarvan de trillende naald uitslaat als de einddruk is opgebouwd;

- De tekst 'Een hoogspanningsmotor 250 P.K. komt aan in de expeditie afdeeling en wordt verpakt';

- De verpakkingsafdeling met houten kistwanden;

- De donker gespoten hoogspanningsmotor op gegoten frame wordt voorzichtig op de, 00-00-1925 - 00-00-1928
Titel:
De Heemaffabriek in vogelvlucht ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Heemaf in Hengelo rondom de fabricage van een 5 pk SKA motor, een tractiemotor voor de Nederlandse Spoorwegen, een bezoek van kopstukken uit de handel, het bankwezen, de scheepvaart en de industrie aan de proefbaan van Heemaf en de levering van de eerste elektrische locomotief aan de Nederland Indische Spoorwegen, met beelden van o.a.:

- Het productieproces van de 5 pk SKA motor, en verder;

Akte 2

- De tekst 'De wagenas en poolboring van een gietstalen tractiemotorhuis worden tegelijkertijd op een speciaal 2-spindel boormachine zuiver parallel geboord';

- De grote boormachine met op de voorgrond de langzaam rechtsomdraaiende boor voor de vatting van de wagenas, op de achtergrond de linksomdraaiende beitel dat het motorhuis opboort;

- Een detail van de beitelas;

- De tekst 'Alle onderdelen worden nauwkeurig onderzocht gedurende fabricage';

- Werkmeesters meten de rotorassen;

- De controle op het zuiver rond zijn van een lagerbus;

- De tekst 'Het inleggen van spoelen in een anker voor de tractiemotor';

- Een spoel van gewikkeld koperdraad wordt schoongewereven, in de geïsoleerde sleuven van het anker gelegd en met een houten hamer in de sleuven vastgeklopt;

- Detail van het aanbrengen en vastkloppen van een spoel;

- De tekst 'Het pakken der ankerblikken van een tractie-anker en het persen hiervan onder een hydraulische pers;

- Twee monteurs schuiven de ankerblikken over de rotoras en dekken het pakket met een sluitmal af, ze plaatsen bussen over de as en richten de kolom van de pers;

- De pers wordt in werking gesteld;

- De drukmeter, waarvan de trillende naald uitslaat als de einddruk is opgebouwd;

- De tekst 'Een hoogspanningsmotor 250 P.K. komt aan in de expeditie afdeeling en wordt verpakt';

- De verpakkingsafdeling met houten kistwanden;

- De donker gespoten hoogspanningsmotor op gegoten frame wordt voorzichtig op de
Beschrijving vervolg:
kistbodem neergelaten, de kistwanden worden opgeklapt en vastgemaakt;

- Met een verfspuit en chablonen wordt het fabrieksembleem en de bestemming, Johannesburg Port Nadal, op de kist aangebracht;

- De tekst 'Onderdeelen in de apparatenfabriek';

- Een 360° overzicht van de grote apparatenhal, waar uitsluitend mannelijk personeel werkaam is;

- Een vrouw toont het interieur van een ster-driehoekschakelaar;

- De tekst 'Een explosievrije controller met automatische uitschakelinrichting bestemd voor de petroleumvelden' (olievelden);

- Een detail van het interieur van de controller, waarin een monteur de koperbedrading monteert;

- De tekst 'Demonstratie met een Heemaf-laschomvormer';

- De omvormer (voor het omvormen van wissel- naar gelijkstroom) op een verrijdbaar onderstel met daarnaast een lasser aan het werk, waarbij het booglicht fel in de camera schittert;

- Het gelaste en nog narokende werkstuk;

- De tekst 'Het warmpersen van messen en koperen onderdeelen';

- Vier reusachtige persen;

- Het koperen werkstuk wordt met een tang uit de oven gehaald, onder de pers gelegd en in vorm geperst;

- Een staafje messing en een koperen verbindingsplaatje worden getoond, alsmede twee vleugelmoeren;

- Een uitstalling van geperste onderdelen, waaronder oogverbindingen;

- De tekst 'Een kijkje in één van de teekenbureaux';

- Een 180° overzicht van een tekenkamer met de tekenaar-constructeurs achter hun grote tekenborden;

- De tekst 'Massamontage van sterdriehoekschakelaars aan de transportband';

- Arbeidsters in fabriekskleding tegenover elkaar zittend aan de werkband, monteren schakelaar onderdelen;

- Het eerste meisje schroeft een koperschroef in;

- Het tweede meisje zet het frame in elkaar;

- Het derde meisje plaatst de contactpunten in het binnenwerk;

- Het vierde meisje beproeft het binnenwerk, poetst het kapje van het huis op
Lengte in minuten:
00:33:00
Datering:
00-00-1925 - 00-00-1928
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02839
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9493BB02713 Instructiefilm verbrandingsmotor

0:00:00beelden van stadsverkeer

0:00:14bakfiets

0:00:15vrachtauto van "Kieboom"

0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.

0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.

0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.

0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.

0:02:31Automotor met onder andere de carburateur

0:02:55Tekening met animatie van de carburateur

0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen

0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.

0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.

0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.

0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje

0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.

0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.

0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.

0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).

0:10:25Verkeersagent in een huisje

0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout., 00-00-1958
Titel:
Instructiefilm automotoren ;
Beschrijving:
Instructiefilm verbrandingsmotor

0:00:00beelden van stadsverkeer

0:00:14bakfiets

0:00:15vrachtauto van "Kieboom"

0:00:30Er wordt een personenauto getankt; het nummerbord is niet Nederlands. De muziek maakt plaats voor en stem die spreekt over de verhouding tussen lucht en benzine.

0:00:57In een proefopstelling met een motor wordt het verband vertoond tussen mengverhouding en motorvermogen.

0:02:04Beelden van het verkeer in de Maastunnel in Rotterdam.

0:02:14Auto met een niet Nederlands nummerbord (WPB 1) en AA plaatje.

0:02:31Automotor met onder andere de carburateur

0:02:55Tekening met animatie van de carburateur

0:03:42In een proefopstelling wordt de luchtstroom in een carburateur nagebootst. In een vernauwing - de zogenaamde venturi -wordt de luchtsnelheid heel hoog en de druk laag, waardoor benzine wordt aangezogen

0:04:39Een animatie van het bovenstaande in de carburateur toont dat bij een sterkere luchtstroom meer benzine wordt aangezogen.

0:05:48De smoorklep wordt in animatie en werkelijkheid door het gaspedaal bediend.

0:06:23Een (ook voor de tijd van de fim) antieke auto met een eenvoudige carburateur.

0:06:55Een werkend model illustreert dat een eenvoudige carburateur bij een hoge luchtsnelheid een te rijk mengsel geeft. Daarom is de carburateur voorzien van een kort pijpje

0:07:51Simulatie (tekenfilm), met nu ook de hoofdsproeier.

0:08:20Filmbeelden illustreren dat bij een koude start de benzine onvoldoende verdampt.

0:09:19In simulatie wordt een extra smoorklep - de choke - ten tonele gevoerd.

0:10:13Een rijdende personenauto met het nummerbord TK-78-73 (dat is in 1956 uitgegeven).

0:10:25Verkeersagent in een huisje

0:10:34De film stopt plotseling, midden in een zin van de commentator. Er blijkt verder geen verband tussen deze film en de Koninklijke Nederlandse Zout.
Lengte in minuten:
00:10:34
Datering:
00-00-1958
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02713
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
7083BB03454 Samenvatting:

Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.



Beschrijving:

00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"

00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.

00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"

00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"

00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"

00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.

00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.

00.42.44 Close-up van de Peperbus.

00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.

00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.

00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.

00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.

00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.

00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.

00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.

00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.

00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.

00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.

00.46.50 De afgetekende, 00-00-1955
Titel:
Volle kracht...! De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork, met commentaar van Max Dendermonde en als uitvoerend producent Bert Haanstra.



Beschrijving:

00.41.09 Tekst: "Volle kracht ..!"

00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven.

00.41.32 Tekst: "De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren"

00.41.42 Tekst: "Een Forum Film - camera Jan van der Hoeven"

00.41.50 Tekst: "montage Wim van der Velde - productie Piet van Moock"

00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor.

00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus.

00.42.44 Close-up van de Peperbus.

00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt.

00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur.

00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan.

00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus.

00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus.

00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo.

00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal.

00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces.

00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen.

00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken.

00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats.

00.46.50 De afgetekende
Beschrijving vervolg:
stukken worden met een heftruck naar de carterstraat getransporteerd.

00.47.40 De bewerking op de freesbank en het boren van gaten in het frame.

00.48.17 Het fijnboren en andere boorwerkzaamheden.

00.49.34 Werkzaamheden in de witmetaalgieterij en het produceren van de lagers.

00.51.16 Controle van de onderdelen.

00.51.58 Werkzaamheden aan de cylindervoeringen.

00.52.51 Een kijkje in de fabriekshal, gevolgd door korte beelden van de diverse bewerkingen.

00.53.37 Overzicht van de montage van de motor.

00.56.45 Testen en proefdraaien van de motor.

00.58.13 Inspectie van de motor door een cliënt of vertegenwoordiger van een classificatiebureau.

01.00.00 Ondertekening van het beproevingsprotocol.

01.00.02 Transport van een motor uit de fabriekshal.

01.00.17 De in een houten kist verpakte motor wordt met een kraan in een spoorwagon geplaatst en verder vervoerd.

01.00.50 Voorbeelden van schepen waarin de motor kan worden geplaatst, waaronder sleepboten en binnenvaartschepen, en een poldergemaal.

01.03.15 Einde

(N.B. Tijdcode via digibeta)
Lengte in minuten:
00:22:14
Datering:
00-00-1955
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB03454
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork Scheepsdiesel 1961 ;
Beschrijving:
Een Engelse versie van een instructiefilm voor het reviseren van zuigers en kleppen van een marine-dieselmotor.
Lengte in minuten:
00:15:18
Datering:
00-00-1961
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03452
Materiaal opmerkingen:
titels: Engels;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
W 2C Barbezoek ;
Beschrijving:
Een film van en met leerlingen van de Deventer MTS, rond een bezoek aan de plaatselijke horeca, met beelden van:

- Twee leerlingen komen op de motor het schoolplein oprijden;

- De twee komen op de motor aan in de binnenstad, stappen af en gaan lopend de stad in;

- Ze drinken in een bar een paar pilsjes;

- Ze spelen een potje biljart;

- Buiten worden ze door politieagenten aangehouden;

- Weer in een café opnieuw aan het bier;

- Beide lopen dronken over de markt;

- Een volgende kroeg wordt bezocht, en wederom aan het bier;

- Buiten nemen ze plaats aan de voet van het Albert Schweitzer standbeeld;

- Agenten lopen voorbij;

- Reclame bij een café, 'Hengelo Bier' en 'Café-Bar Carrola'.
Lengte in minuten:
00:02:35
Datering:
00-00-1980
Adres:
Deventer, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Oud nummer:
BB07722
Materiaal opmerkingen:
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
De montage van een grote Stork scheepsdieselmotor ;
Beschrijving:
Documentaire waarin getoond wordt hoe een dubbelwerkende tweetakt-motor van ca. 6000 PK wordt gemonteerd in de Stork-fabriek. Commentaar vertelt welke onderdelen op welke manier gemonteerd worden.
Als alles klaar is wordt de bel geluid en gaat men proefdraaien.
Na afronding van alle controles wordt de motor gedeeltelijk gedemonteerd voor het transport naar de werf.
Tot slot beelden van een schip waarin een Stork-motor is geplaatst.
Lengte in minuten:
00:18:16
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03256
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Fabricage Stork-Ricardo dieselmotoren ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Stork over het fabricageproces van de Ricardo dieselmotoren in de Stork-vestiging te Zwolle, en de verschillende toepassingen van deze motoren.

Verschillende fasen van het productieproces komen voorbij, vanaf de start in de ijzergieterij tot aan het transport per trein van de motor naar zijn eindbestemming.

00:00:00

Schepen in een haven en een kijkje in de binnenstad van Zwolle.

00:02:21

De montagehal van Stork Dieselmotoren, arbeiders zijn aan het werk.

00:15:48

De motor is klaar en wordt op de testbank gezet, het testen neemt een aanvang.

00:11:23

De opdrachtgever (?) meldt zich en in zijn aanwezigheid wordt de motor verder getest, voor de controle van de uitlaat van de motor beklimmen tester en opdrachtgever het dak van de fabriek.

00:19:11

De geteste motor verlaat per trein de fabriek.

00:20:06

Opnamen van de verschillende toepassingsmogelijkheden van de Ricardo-Dieselmotor, waaronder zeeschepen, een stoomgemaal en een binnenschip.

00:22:45

Einde.

Lengte in minuten:
00:22:47
Datering:
1951-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02478
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork dieselmotoren, metaalbewerken ;
Beschrijving:
De film toont de metaalbewerking.
Lengte in minuten:
00:24:00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB00432
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Stork dieselmotoren, gieten van een afsluiter ;
Beschrijving:
De film toont het gieten van een afsluiter.
Lengte in minuten:
00:24:00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB00431
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
1489BB04730 Een familiefilm van de familie Hek uit het Twentse Lattrop, zich voornamelijk afspelend op en rond hun streekmuseum-boerderij-theeschenkerij Gerrie Hoeve,

met beelden van o.a.:

- Een paard met kar bij het 50 km bord aan de rand van het dorp naast de hoeve, vanuit huis gezien;

- Eén van de bouviers tracht de Belgische herder te berijden in de voortuin;

- Koeien op de loop in het weiland tegenover de hoeve;

- Het 50 km bord vanuit huis bezien, de bouvier staande op een flinke aanhangwagen heeft iets te eten gevonden, met de kaploze molen op de achtergrond;

- Twee mannen halen lege kratten op bij de hoeve, met een gele vrachtwagen van Drankenhandel;

- Een man melkt aan de overzijde van de weg een groepje koeien met de hand;

- Een meisje geeft op het pad de honden iets te eten;

- Gerrit bij achterkant van een autobus, er wordt op de parkeerplaats geknutseld aan een witte Mini Cooper;

- De Ottershagenweg is geasfalteerd en wordt voorzien van een afdeklaag, tankautos aan het begin van het dorp , er wordt een teerlaag op het nieuwe asfalt gespoten, rook slaat er vanaf;

- Voor de hoeve wordt steengrind aangebracht door middel van een achteruit rijdende vrachtwagen vol steensplit met eracher aangekoppeld een machine voor de verspreiding ervan, waarop twee man met schop het split in deze machine verdelen;

- De machine wordt losgekoppeld van de inmiddels lege vrachtwagen en vastgekoppeld aan een nieuwe volle vrachtwagen;

- Een meisje in de tuin met een bosje geplukte bloenmen, op de parkeerplaats een groene mercedes (19-MG-84) en een rood vrachtwagenbusje van Bolletje;

- Koeien op een rij aan de overzijde in het weiland;

- Twee dames in tuin, ook de bouvier is aanwezig, er staat een motorgrasmaamacchine;

- Vier varkens van de buren, een forse beer en drie zeugen;

- Bezoekers, vooral ouderen Gerrit bij de bus;

- Dames van verschillende leeftijd bij
Titel:
Gerrie Hoeve 23;
Beschrijving:
Een familiefilm van de familie Hek uit het Twentse Lattrop, zich voornamelijk afspelend op en rond hun streekmuseum-boerderij-theeschenkerij Gerrie Hoeve,

met beelden van o.a.:

- Een paard met kar bij het 50 km bord aan de rand van het dorp naast de hoeve, vanuit huis gezien;

- Eén van de bouviers tracht de Belgische herder te berijden in de voortuin;

- Koeien op de loop in het weiland tegenover de hoeve;

- Het 50 km bord vanuit huis bezien, de bouvier staande op een flinke aanhangwagen heeft iets te eten gevonden, met de kaploze molen op de achtergrond;

- Twee mannen halen lege kratten op bij de hoeve, met een gele vrachtwagen van Drankenhandel;

- Een man melkt aan de overzijde van de weg een groepje koeien met de hand;

- Een meisje geeft op het pad de honden iets te eten;

- Gerrit bij achterkant van een autobus, er wordt op de parkeerplaats geknutseld aan een witte Mini Cooper;

- De Ottershagenweg is geasfalteerd en wordt voorzien van een afdeklaag, tankautos aan het begin van het dorp , er wordt een teerlaag op het nieuwe asfalt gespoten, rook slaat er vanaf;

- Voor de hoeve wordt steengrind aangebracht door middel van een achteruit rijdende vrachtwagen vol steensplit met eracher aangekoppeld een machine voor de verspreiding ervan, waarop twee man met schop het split in deze machine verdelen;

- De machine wordt losgekoppeld van de inmiddels lege vrachtwagen en vastgekoppeld aan een nieuwe volle vrachtwagen;

- Een meisje in de tuin met een bosje geplukte bloenmen, op de parkeerplaats een groene mercedes (19-MG-84) en een rood vrachtwagenbusje van Bolletje;

- Koeien op een rij aan de overzijde in het weiland;

- Twee dames in tuin, ook de bouvier is aanwezig, er staat een motorgrasmaamacchine;

- Vier varkens van de buren, een forse beer en drie zeugen;

- Bezoekers, vooral ouderen Gerrit bij de bus;

- Dames van verschillende leeftijd bij
Beschrijving vervolg:
de oude waterput in de voortuin, staande en zittend op rand;

- Veel bezoekers op het erf Gerrit zwaait en gebaart naar de camera en maait het gras;

- Een oudere heer met wandelstok rust even uit op een bankje;

- Gerrit praat met bezoekers en toont vazen in een vitrine en legt verder het een en ander uit;

- De bouvier vanuit huis gezien met een gevangen haas op het gazon, de herder en de andere bouvier komen een kijkje nemen;

- Aan de rand van het dorp zijn landmeters in het veld naast de hoeve aan het werk;

- Een fraaie oude Parijse stadsbus draait in het dorp en komt aan bij de hoeve;

- De passagiers stappen uit via een open balkon aan de achterzijde van de bus;

- Bussen van FRAM op de parkeerplaats;

- Gerrit in een blauwe overall en op klompen, op het erf een drukte van belang;

- De kerk, donkere wolken boven Lattrop, enkele bezoekers per fiets vertrekken;

- De Parijse stadsbus (Bastille) met op de zijkant 'Der Fröhliche aus Paris', en voorzien van fraaie wieldoppen;

- Een bezoekster zwaait vanaf het balkon van de bus naar de camera, men stapt weer in de bus, er wordt gezwaaid;

- Het is druk op het balkon van de bus de laatste foto's worden gemaakt;

- Gerrit staat bij de bus, iedereen in de bus zwaait naar de camera;

- Bij het langzaam wegrijden springt Gerrit op het balkon van de bus, zwaait ook naar de camera en rijdt zo een stukje mee;

- Een man in het weiland bij een paar koeien, op de parkeerplaats twee autobussen van havi reizen bv uit Rijssen;

- Een meisje op haar fiets met daarachter een aanhangwagentje voorzien van lading worstelt zich richting de hoeve;

- Bezoekers stappen in hun bus voor vertrek, een bus van de firma Oosterveen uit Nijverdal;

- Een jongenman in overall maait het gras in de voortuin;

- Een fraaie witte Zündapp Janus op de parkeerplaats, waarvan voor- en achterzijde worden geopend om aan de
Lengte in minuten:
00:29:26
Adres:
Lattrop, [geen straatnaam]  
Materiaal:
Super8;
rolfilm;
Oud nummer:
BB04730
Materiaal opmerkingen:
kleur;
formaat geluid: stom;