Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
1.570  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_002 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Titel:
Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_034 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Titel:
Purmerend Beemsterbrug
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_016 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0021 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_001 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Nooy's boekhandel
Titel:
Purmerend Beemsterbrug
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_015 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_033 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Koop, J.N.
Titel:
Beemsterbrug, Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0013 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0020 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_014 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_032 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
etser:
Heer, Simon de
Titel:
Naar de Ets van S. de Heer
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_013 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_054 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0018 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_031 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Nauta, J.P.
Titel:
Groet uit Purmerend

Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_012 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_053 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000084_0012 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0017 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000002_030 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Titel:
Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_011 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_052 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0016 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000072_010 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Sluisbrug  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000002_0015 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Beemsterbrug