Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
352  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-039 Schilderij Laatste avondmaal
Toelichting:
Een frontaal, tot zijn middel, grof geschilderde Christus. Zijn blik naar boven gericht, houdt hij een beker in zijn handen. Vóór hem een bord met twee broden. Het doek is linkonder gesigneerd: " '76 EL. HEUFF." Op de achterzijde van de lijst is een papiertje met gekopieërde/handgeschreven tekst geprikt met daarop de tekst: "Wilt u dit schilderij bij mijn dood aub overhandigen aan Katholiek Documentatie Centrum Erasmuslaan 36 tel. 512412 6525 GG Nijmegen, G.L. Mathot cssr".
Datering:
1976
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Elisabeth Heuff-Kuylaars (1910-1994)
Materiaal/techniek:
Verf op doek. Doek is bevestigd op een houten raam en geplaatst in een beschilderde houten lijst
Lengte in cm:
93,5
Breedte in cm:
68,5
Opmerkingen:
Door Gerard Mathot cssr vóór zijn overlijden bestemd voor het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen als aanvulling op zijn persoonlijk archief dat daar berust. In 2010 door het KDC afgestaan aan het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-038 Aquarel 'Nebo. Met vliegende zeilen'
Toelichting:
Op het schilderij is een schip afgebeeld met afbeeldingen van verschillende kleuren vlaggen op de verschillende zeilen tegen een achtergrond van verscheidene tinten blauw. De romp van het schip dat op hoge golven is afgebeeld, wordt gevormd door het woord "NEBO". Op de voorsteven is het christusmonogram afgebeeld. Onder de romp de woorden: "Met vliegende zeilen". De vlaggen op de zeilen tonen verschillende vogels en cijfers met daaromheen een open cirkel met de woorden: "Nebo Nijmegen". Met één uitzondering, nl.: "Seminarie Nebo Nijmegen" met daarin een kruis en een opengeslagen boek. De vlaggen staan voor de verschillende klassen van de Nebo. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw werd een groepensysteem bedacht om de zelfwerkzaamheid van de leerlingen te bevorderen. Elke klas ging een eigen groep vormen met eigen vlag en eigen bestuur en met een van de leraren als moderator. De achterzijde bestaat uit oude krantenpagina's(?); aan de linkerzijde twee identieke pagina's uit "Wintersport" van maandag 4 januari 1954, aan de rechterzijde twee identieke pagina's met K.L.M. luchtfoto's van o.m. Nijmegen, Cuijk, Zevenaar, Ede en Amersfoort.
Datering:
ca. 1955
Deelcollectie:
Redemptoristen
Materiaal/techniek:
Waterverf op karton. Op het karton is middels twee spijkertjes aan de achterzijde een houten lat bevestigd met daarin twee metalen hangoogjes met een touw ertussen
Lengte in cm:
105
Breedte in cm:
73,5
Opmerkingen:
Door Gerard Mathot cssr vóór zijn overlijden bestemd voor het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen als aanvulling op zijn persoonlijk archief dat daar berust. In 2010 door het KDC afgestaan aan het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-075 Portret moeder Raffaela
Toelichting:
Zij wordt beschouwd als de tweede stichteres (samen met zuster M. Celeste Crostarosa) van de Redemptoristinnen.
Datering:
1825-1850
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek, houten lijst
Lengte in cm:
44
Breedte in cm:
37
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
B-340 Acht personen, vermoedelijk voerlieden van een gilde te Middelburg
Datering:
1635
Beschrijving:
Acht personen, vermoedelijk voerlieden van een gilde te Middelburg
Vorm:
1 schilderij : fotografische reproductie van elders aanwezig origineel
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Historisch-Topografische Atlas Middelburg (HTAM), nr B-340
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
B-339 Pierre de Moucheron (1508-1567), koopman te Middelburg in de periode 1530-1545, en zijn gezin
Datering:
1563
Beschrijving:
Pierre de Moucheron (1508-1567), koopman te Middelburg in de periode 1530-1545, en zijn gezin
Notabene:
Dit schilderij hangt in het Rijksmuseum te Amsterdam
Vorm:
1 schilderij : fotografische reproductie van elders aanwezig origineel
Persoon op afbeelding:
Pierre de Moucheron  
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Historisch-Topografische Atlas Middelburg (HTAM), nr B-339
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B021-156 Aquarellen door frater Lucius
Toelichting:
Staand bloemstilleven met paars en rode bloemen (1), liggend bloemstilleven met oranje, rode en witte bloemen (2) en een schildering van de boerderij te Sonsbeek, Arnhem (3).
Achtergronden:
Frater Lucius werd met 24 jaar lid van de congregatie. Hij bekwaamde zich in tekenen en handenarbeid en werd leraar aan de St. Jozefkweekschool te Zeist. Ook na zijn pensionering bleef zich expressief verder ontwikkelen. Hij was onder meer docent van frater Hilarius, die zelf een van de meest productieve kunstzinnige leden van de congregatie werd.
Datering:
1970, 1982
Deelcollectie:
Fraters van Utrecht
Vervaardiger:
Lucius (W.J.P. Jansen, 1903-1988)
Materiaal/techniek:
Aquarel op papier, ingelijst met (zelf vervaardigde) passe-partout in wit geschilderde houten lijst achter glas
Lengte in cm:
85 (incl. lijst) (1-2); 65 (incl. lijst) (3)
Breedte in cm:
68 (incl. lijst) (1-2); 50 (incl. lijst) (3)
Opmerkingen:
Gesigneerd en gedateerd rechtsonder (1-2); gesigneerd en gedateerd achterop de lijst (3). Gesigneerd als "Luc Jansen".
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B021-125 Schilderijen van de gebouwen op het terrein van de Leo-Stichting te Borculo
Toelichting:
In 1908 nemen de Fraters van Utrecht de leiding van het (Sint) Leogesticht op landgoed de Drietelaar te Borculo over van de Broeders van Amsterdam. In de loop van de tijd (ver)bouwen de fraters verschillende gebouwen op het terrein, zoals een nieuw schoolgebouw en -na de stormramp van 10 augustus 1925- een nieuwe boerderij. Het schilderij met daarop het hoofdgebouw en aangrenzende kapel (1) is geschilderd door frater Henricus (J.C.F. de Koning, 1917-2005). De schilderijen van een boom op de Brink (2), zicht op de kapel van over het water (3) en de oprit van het jachthuis (4) lijken ook van zijn hand. De oudere schilderijen van de boerderij vóór de stormramp (5) en het jachthuis met daarvoor een ijzeren poort (6) behoorden volgens een stempel op de achterzijde tot het archief van de Leo-Stichting. Het schilderij van de boerderij ná de stormramp (7) is rechtsonder gesigneerd en gedateerd met "1955 Bart S." Het jachthuis diende later ook als onderkomen voor leerlingen.
Datering:
1955 (7)
Deelcollectie:
Fraters van Utrecht
Vervaardiger:
Frater Henricus (J.C.F. de Koning, 1917-2005) (1-4); Bart S. (7)
Materiaal/techniek:
(Olie)verf op paneel (1-4, 7); (olie)verf op karton (5-6)
Lengte in cm:
38 (5-6); ca. 40 (1-4); 45 (7)
Breedte in cm:
24-27 (5-6); ca. 30 (1-4); 31 (7)
Documentatie:
"100 jarig bestaan van de Fraters van Utrecht, 1873-1973" (Utrecht, 1973), p. 753 (foto)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B021-122 Stilleven door frater Beatus
Toelichting:
Stilleven met kalebassen, takken van de judaspenning en lampionplant en een blauwe vaas. Rechtsonder gesigneerd.
Achtergronden:
Frater Beatus (Frans Nijs, 1912-2002) was creatief onderlegd en heeft diverse werken voor de congregatie op zijn naam staan. Hij was een leerling van Frans van Noorden en A.G. Hulshoff Pol (eerstgenoemde maakte veel werk voor de drukkerij van de congregatie). Frater Beatus werkte in de schilder- en tekentechniek maar ook in keramisch materiaal. Zijn onderwerpen zijn zowel religieus als profaan. In 1932-1933 was hij leraar tekenen/schilderen aan de Leo-Stichting in Borculo. Toen hier in 1954 een nieuwe LTS werd gebouwd, maakte hij de gevelversiering. Vanaf 1951 had hij een atelier in de Sint-Ludgeruskweekschool in Hilversum.
Datering:
1960
Deelcollectie:
Fraters van Utrecht
Vervaardiger:
Frater Beatus (F.J. Nijs, 1912-2002)
Materiaal/techniek:
Acrylverf op doek, ingelijst in houten lijst
Lengte in cm:
80 (excl. lijst); 92 (incl. lijst)
Breedte in cm:
40 (excl. lijst); 52 (incl. lijst)
Documentatie:
"100 jarig bestaan van de Fraters van Utrecht, 1873-1973" (Utrecht, 1973), p. 763 (foto)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P036-057 Schilderij door pater Th. Faassen sscc
Toelichting:
Afgebeeld is een hoek van een grote rode (Brabantse) (dorps)kerk. Op de voorgrond gras met een looppad en op de achtergrond een klein wit huisje, de lucht en twee bomen. De schilder, Thelesfoor Faassen sscc, was tekenaar, schilder en illustrator van het tijdschrift "De vriend der H.H. Harten". Pater Faassen was bevriend met Jan Toorop. Toorop had in verband met de illustraties van Faassen een abonnement op het tijdschrift.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Paters van de HH. Harten
Vervaardiger:
Thelesfoor Faasen sscc
Materiaal/techniek:
Olieverf op hout in houten sierlijst met aan de achterzijde metalen spijkertjes en hangoogjes
Lengte in cm:
61,5 (excl. lijst); 79,5 (incl. lijst)
Breedte in cm:
47 (excl. lijst); 65 (incl. lijst)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Le0107 Drieluik met Christus, Theodorus van Celles en Odilia
Toelichting:
De Christusfiguur op het verhoogde middenpaneel is de gekruisigde, echter zonder het kruis. Op het linkerpaneel staat Theodorus van Celles met zijn medebroeders. Theodorus houdt een blad vast met de tekst: CRUCE SIGNATI. Op het rechterdeel Odilia met Johannes van Eppa, die een schop vasthoudt. Op de voorgrond de kruik, attribuut van Odilia, op de achtergrond de boom die verwijst naar de tuin waarin de gebeenten van Odilia zijn gevonden
Datering:
1957 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Henri Fonville, zwager van de eerste Belgische provinciaal André Ramaekers
Materiaal/techniek:
Olieverf , linnen
Lengte in cm:
206
Breedte in cm:
113
Documentatie:
Literatuur: M.M. van Zanten, "Inventarislijst Kruisherenklooster Leuven, Convent van de H. Augustinus" (St. Agatha 2005)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096d Schilderij van de evangelist Johannes
Toelichting:
Johannes, het hoofd driekwart naar rechts, in de linkerhand een kelk met slang. Rechts van hem een adelaar. In het fronton van de door zuilen ondersteunde omlijsting een cartouche met een cherub en twee bloemtakken. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige, op gesloten boeken staande adelaars met inktpot in de snavel en een ganzenveer in de linker- respectievelijk rechterpoot. In gestileerd mascaroncartouche "S. IOANNES. EV."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096c Schilderij van de evangelist Lucas
Toelichting:
Lucas, driekwart naar rechts, met een ganzenveer schrijvend in een boek. Achter hem een rund, en profil naar rechts. Aan de bovenzijde van het medaillon een cartouche met de kop van een rund. Op de van consoles voorziene pijlers aan weerszijden van het medaillon een tulp met strik en een schilderspalet. Aan de onderzijde twee liggende, spiegelbeeldige runderen. In met rozetten en culots versierd mascaroncartouche "S. LVCAS"
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096a Schilderij van de evangelist Mattheus
Toelichting:
Mattheus, frontaal weergegeven, met een ganzenveer in de rechterhand. Over zijn rechterschouder een hem influisterende engel. Rondboogomlijsting met drie cherubs. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige engelen met tekstbanderol over linker-, respectievelijk rechterknie, beiden met een opgeheven inktpot en een ganzenveer, respectievelijk een pen. In een mascaroncartouche "S. MATTHÆVS."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Opmerkingen:
Borststukken in ovaal medaillon binnen verschillende, met architectuurelementen versierde en grisaille geschilderde omlijstingen. Aan de onderzijde in cartouche de naam en twee, spiegelbeeldig weergegeven evangelistensymbolen. De doeken zijn waarschijnlijk vervaardigd naar voorbeelden van prenten uit XVIIa
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096b Schilderij van de evangelist Marcus
Toelichting:
Marcus, driekwart naar rechts, een ganzenveer in de rechterhand. Achter hem een leeuw met de kop op zijn linkerschouder. Aan de bovenzijde van het medaillon een cartouche met een leeuwenkop en een draperie, die zijn geplaatst op een kroonlijst met voluutconsoles met leeuwenkop. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige, op geopende boeken leunende leeuwen met in elkaar grijpende staarten. In een gestileerd mascaroncartouche "S. MARCVS."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96b
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109d Vier schilderijen van een kerkvader: Gregorius
Toelichting:
Paus Gregorius, zittend aan een tafel en lezend in een boek, dat ligt op een gesloten boek met klampen. De rechterarm rust op de tafel, de linkerhand ligt erop. In de rechterhand houdt hij een pausstaf. Hij draagt een rode schoudermantel met gouden ingeweven motieven. Rechts half zichtbaar een rijke, met edelstenen versierde tiara
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109d; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109c Vier schilderijen van een kerkvader: Hieronymus
Toelichting:
Hieronymus, en profil naar links, schrijvend in een boek. Hij heeft een kale kruin en dun, wit haar en een lange baard. Op de tafel een staand kruisbeeld. Linksboven deels zichtbaar zijn kardinaalshoed met kwast. In de rechter benedenhoek een leeuwenkop
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109c;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109b Vier schilderijen van een kerkvader: Augustinus
Toelichting:
Augustinus (354-430) was bisschop van Hippo Regius in Noord-Afrika. Ook bij hem dus mijter en staf. Hij was een groot geleerde, die in woord en geschrift onvermoeibaar streed voor het ware geloof. Hij liet ook prachtige bijbelse preken na, een boek Belijdenissen over zijn jeugd en bekering, en een kloosterregel die nog altijd de kruisheren inspireert. Om zijn vele belangrijke geschriften wordt de kerkvader afgebeeld met een boek. Het kind met de lepel verwijst op een van de talrijke Augustinuslegenden. Het wilde de zee leegscheppen, en toen de bisschop zei dat dat niet kon, zei het kind dat het even onmogelijk was Gods geheimen te doorgronden. Augustinus zit aan tafel, een gesloten boek in de linkerhand. De rechterhand met opgeheven wijsvinger ondersteunt het hoofd. De blik gericht op de beschouwer. Een staf met bladvoluutvormige bekroning en een wit vaandel rust tegen zijn linkerschouder. Hij is gekleed in rose mantel met een sierrand van goudbrokaat en draagt een muts. Rechtsonder een naakt kind ten halve met een (pol)lepel in de rechterhand. Links een mijter
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109a Vier schilderijen van een kerkvader: Ambrosius
Toelichting:
Ambrosius (c. 339-397) was bisschop van Milaan. Daarom wordt hij afgebeeld met staf en mijter. Hij legde de grondslag voor de nauwe verbinding van kerk en staat in de middeleeuwen, maar kwam ook op voor de zelfstandigheid van de kerk. Daarvoor bestreed hij in felle woorden de keizer, waarom hij ook wordt afgebeeld met een geselroede in de hand. Ambrosius was een gevierd predikant en hij werkte zijn preekteksten uit tot boeken over exegese, dogmatiek, ethiek en ascese. Hij schreef ook hymnen, vrije Latijnse gezangen, die hij als eerste invoerde in de liturgie. Ambrosius zit naar rechts gewend en leest in een boek, dat hij in zijn linkerhand houdt. In de rechterhand een karwats. Rechts vóór het boek een staf met bladvoluutvormige bekroning. Op de tafel rechtsachter een deels zichtbare mijter. Hij draagt een schoudermantel van zwaar goudbrokaat met gouden sluiting. Een rood mutsje op het hoofd
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109a;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0106a Schilderijen van kerkvaders: Ambrosius
Toelichting:
Ambrosius met naar rechtsboven gewende blik. In de linkerhand een staf en een karwats, in de rechterhand een geopend boek. Achter zijn linkerschouder een half zichtbare mijter. Mantel met gouden cartouche-vormige sluiting met rode edelsteen. In het cartouche aan de onderzijde "S. AMBROSIVS"
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
87
Breedte in cm:
63,5
Opmerkingen:
Aan de bovenzijde van de cartouches van Hieronymus en Gregorius bevinden zich - in tegenstelling tot die van beide andere - een cherub
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.106a; Hermans 1858 I (2), p. 204, nr. 24 (uit de school van de Gebr. van Eyck)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0100 Schilderij van de marteling van Sint Agatha
Toelichting:
Centraal de heilige, staande gebonden aan een boomstam, de rechterborst ontbloot, de blik opwaarts gericht. Linksachter haar een beul met grote nijptang, die de ontblote borst omklemt; naast hem een jongeling met een ovale schaal. Rechts een man, gekleed in een met bont afgezette en met hermelijn gevoerde mantel, die zijn linkerhand naar de martelares uitstrekt. Naast hem een knaap met een wierookvat, het hoofd omgewend, de blik gericht op de beschouwer. Achter de man een figuur met een toorts en achter de beul een gehelmde soldaat te paard. Linksboven een lansen, een vaandel en veldtekens. Rechtsboven twee aanvliegende engelen, waarvan er een een lauwerkrans boven het hoofd van Agatha houdt. Rechts op de achtergrond op een sokkel een gebeeldhouwde zetel waarop een man is gezeten (keizer Decius?, stadsprefect Quintianus?). Aan zijn linkerzijde een adelaar. Linksonder op de voorgrond een vuurpot
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek
Lengte in cm:
177,5
Breedte in cm:
154,5
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 100; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858) 8 I (2), p. 204, nr. 27 (uit de School van Jordaens); L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 127, nr. 4, afb. 129 (gedateerd: ca. 1680)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0080 Huisaltaar
Toelichting:
Het middenpaneel van dit huisaltaar heeft de Geseling van Christus tot onderwerp. Vanaf een verhoogde tribune kijkt het publiek toe; onder hen bevindt zich Pilatus. Op de binnenzijde van de zijluiken lieten de stichters Gielis Kievits (ca.1530-1582), lakenkoopman te 's-Hertogenbosch en heer van Terborcht, en zijn vrouw Anna van Boort zich portretteren met hun drie zonen en drie dochters, links de mannen, rechts de vrouwen. Over de bidstoel van de vader hangt een lang kleed met het familiewapen van Kievits. Drie mannen zijn gekleed in zwarte tabberds en molensteenkragen. Zoon Jan is gekleed als kanunnik. Hij was een beroemd kanselredenaar. Vanaf 1602 was hij kanunnik in de Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch, later werd hij daar tot plebaan benoemd. De vrouwen zijn gekleed in zwarte kledij met brede plooikragen, op het hoofd de zogeheten 'zwarte vlieger'. De vrouw in eenvoudiger kledij met wit mutsje is waarschijnlijk een dienstbode of min. Aan de bidstoel hangt het familiewapen van Van Boort, aan de onderzijde ervan is het jaartal '1605' ('1603'?) aangebracht. Op de achterzijde van de zijluiken staan de patroonheiligen van beide echtelieden: links Egidius, in wit habijt en met een kromstaf in de linkerhand. Vóór zich het familiewapen Kievits. Rechts de heilige Anna, gekleed in een grijsbruin gewaad, een rode mantel en witte sluier. Vóór zich het wapen van Van Boort. Aan de onderzijde van de luiken staan de namen S. Aegidius en S. Anna. De omlijsting van gecanneleerde pilasters is in renaissancestijl. Op de fries boven het middenpaneel staan de vier kwartierwapens van Kievits-Van Boort. Daar boven staat het kruisherenkruis centraal op het fronton. Het middenpaneel past qua schilderstijl en datering niet bij de zijluiken. Zij kunnen evenwel zijn samengebracht toen dit drieluik werd gemaakt, mogelijk in 1603, het overlijdensjaar van Anna van Boort. Wellicht na het overlijden van plebaan Kievits in 1620 kwam het in het bezit van de Kruisheren van 's-Hertogenbosch
Datering:
1525-1550 [middendeel]; 1603-1605 [zijluiken]
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
's-Hertogenbosch
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Hoogte in cm:
149
Diepte in cm:
180 [geopend]
Opmerkingen:
De panelen zijn gevat in een renaissance omlijsting van gecanneleerde pilasters met Ioniserende kapitelen. Boven het middenpaneel een fries met trigliefen onder kraagsteentjes, die om en om verschillende geornamenteerd zijn. Hiertussen de vier kwartierwapens van Kievits-Van Boort. Afsluitende kroonlijst waarop een driehoekig fronton met centraal het Kruisherenkruis. De vier wapens: 1. rode roos, geknopt van goud en gepunt van zwart op goud kleurig veld (= Kievits). 2. zwarte, klimmende leeuw op zilverkleurig veld (= Proest). 3. doorsneden, boven: twee rode molenijzers op goudkleurig veld, onder: drie drielingsbalken in zwart veld (= Van Boort). 4. doorsneden, boven: twee rode rozen op zilverkleurig veld, onder: drie palen van zwart op zilverkleurig veld (= Emmen). Middenpaneel en zijpanelen horen om de hierna te vermelden redenen nagenoeg zeker niet bij elkaar. Hermans vermeldt in 1858 dat in die tijd op het middenpaneel een "Jesus crucifixus" was afgebeeld. Volgens Heere (1949) was het huidige middenpaneel tot aan het einde van de vorige eeuw overschilderd met "twee Calvariebergen". Was de door Heere vermelde overschildering datgene wat Hermans heeft gezien? Zo nee, dan mag worden gevraagd wanneer het huidige middenpaneel ingevoegd werd en waar het paneel met de gekruisigde Christus is gebleven. Gezien de bredere omlijsting van het middenpaneel, het gegeven dat het duidelijk van een andere hand is, én het feit dat een gekruisigde Christus traditioneel meer een object van devotie is dan een geseling, zou men kunnen stellen dat het huidige middenpaneel niet het originele is. De door Heere vermelde overschildering is mogelijk bij de restauratie van 1913 verwijderd, zodat de geselingsscène zichtbaar werd. In dat geval rijst de vraag waarom de schilder van de zijluiken destijds de lijstmaten niet in overeenstemming heeft gebracht met die van het middenpaneel. Meer informatie in SKKN-inventarislijst

Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, M. M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus Bentlage 2010 (NL/D), (Rheine 2010), p.138, 139, 315; "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 80; “Oude Kunst in Brabants bezit”, tentoonstellingscatalogus Tilburg, Paleisraadhuis (Jubileum-Tentoonstelling 1898-1948) (Tilburg 1948) , p. 25, cat. nr. 92 (schenking familie Pieck); B.W. van Schijndel, 'Een drieluik betreffende een voornaam Brabants geslacht', in: "Edele Brabant", 28 januari 1949, p. 13 e.v.; L. Heere in de Kroniek van: "Clairlieu", 7 (1949) p. 62-64; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961) , cat. nr. 25, afb. middenpaneel; J. Scheerder osc, “Prior A.G. van Mil” (Diest 1967), p. 176-177, voetnoot 5 (beschrijving triptiek door X. Smits); L.C.B.M. van Liebergen red., “Honderd jaar Udens college. De geschiedenis van het College van het H. Kruis en wat daaraan voorafging”, tentoonstellingscatalogus Uden 1986, Museum voor Religieuze Kunst, (Informatiebulletin no. 11) (Uden 1986), p. 103, cat. nr. 8, afb.14 en 15; L.C.B.M. van Liebergen red., “'waer een paradies": Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 157, cat. nr. 108, afb. 240 en 241; A.M. Koldeweij e.a.,"In Buscoducis 1450-1629: Kunst uit de Bourgondische tijd te 's-Hertogenbosch; De cultuur van late middeleeuwen en renaisance", tentoonstellingscatalogus 's-Hertogenbosch 1990, p. 66, cat. nr. 21, p. 67. Meer literatuur in: Inventarisatie-rapport
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0107 Schilderij, portret van Thomas à Kempis
Toelichting:
Thomas à Kempis, nagenoeg ten voeten uit gezeten in zijn kloostercel met een half geopend boekje in de linkerhand. Zijn blik is gericht op de beschouwer. De rechterhand rust op een schuin opstaand geopend boek dat op een tafel staat. Op de linkerpagina staat te lezen "In omni: / bus requi: / em quæ: / sivi et / nusquam / inveni / nisi", op de rechterpagina "in een / hoexken / met een / boexken" (Overal heb ik rust gezocht en nergens gevonden, behalve in een hoekje met een boekje). Hij is gekleed in een witte pij en een zwarte cappa en draagt een zwarte baret. In de rechter benedenhoek een tafel of kist met drie op elkaar gestapelde boeken waarop een inktpot met een ganzenveer. In de linker bovenhoek een gedeelte van een muraalboog en een blindvenster. Zwart gelakte, geprofileerde lijst
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen, op houten plaat
Lengte in cm:
49
Breedte in cm:
41
Opmerkingen:
De voorstelling is nagenoeg identiek aan die op een paneeltje (37,5 x 29,5 cm), dat zich bevindt in het Collegium Augustinianum te Gaesdonck bij Goch. Hier echter staat op de voorzijde van de tafel (of kist) te lezen "nusquam tuta quies nisi cella codices claustro" (zekere rust krijgt men alleen in de cel, in een boek, in een klooster). De gelaatsuitdrukkingen in beide portretten zijn ook niet gelijk.
Er zijn geen voorstellingen van Thomas à Kempis overgebleven, die tijdens zijn leven zijn vervaardigd. De thans bekende afbeeldingen van hem gaan terug op een zestiende-eeuwse gravure waarvan een exemplaar wordt bewaard in het stadsarchief van Kempen (Dld). Hier is hij afgebeeld zittend in een landschap, hetgeen ook het geval is op een schilderij dat zich bevindt in het provinciaal Overijssels Museum te Zwolle. Het paneeltje te Gaesdonck en dus ook het schilderij te St. Agatha tonen ons een Thomas die nagenoeg gelijk is aan die op de genoemde gravure, alleen wordt hij afgebeeld in een binnenruimte. Op de gravure is een banderol afgebeeld met een tekst die in Gaesdonck in de rechterbenedenhoek is geplaatst en die, zoals gezegd, in St. Agatha niet aanwezig is
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 107
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0113 Schilderij van Christus met doornenkroon
Toelichting:
Borststuk van Christus als de Man van Smarten, het hoofd licht naar links gebogen, de mond een weinig geopend, de blik gericht op de beschouwer. Om de hals een koord. Op het hoofd een doornenkroon. Het haar valt in volle krullen af tot over de schouders. Een rode spotmantel is gedeeltelijk zichtbaar bij de rechterschouder. Rond het hoofd een blauwachtige gloed. Zwart gelakte, geprofileerde lijst met hol gewelfde rand
Datering:
1750-1950
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Geïnspireerd op het werk van Jan van Hemessen (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
44,3
Breedte in cm:
36,5
Opmerkingen:
Mogelijk is de vervaardiger bij het schilderen van dit doek geïnspireerd door het werk van de zestiende-eeuwse Antwerpse schilder Jan van Hemessen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.113; Cat. tent. “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 58, cat. nr. 48 (gedateerd: XVIII)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0101 Schilderij van de vrijkoop van de Christenslaven
Toelichting:
Op een hemeltroon zit God de Vader met een hemelglobe die zijn almacht verbeeldt. Naast hem zit de verrezen Christus met het kruis. Tussen hen in zweeft de Geestesduif. Onder deze Drie-eenheid delen drie engeltjes scapulieren uit; het blauwwitte kruis hierop verwijst naar de orde der Trinitariërs, die als voornaamste opdracht had de gevangen christenslaven vrij te kopen uit de handen van zeepiraten en Moren. Op het onderste register bevindt zich een aantal van deze christenslaven. Een van de twee Trinitariërs op de voorgrond overhandigt geld aan een Moor. Linksonder voeren de Trinitariërs de bevrijde gevangenen weg. Rechtsonder bidt een reeds bevrijde gevangene met scapulier en een nog aan handen en voeten geboeide gevangene, een ander reikt naar de scapulieren die vanuit de hemel worden uitgereikt. Over de broederschappen tot bevrijding van de christenslaven, zie Opmerkingen
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Brabant
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
106
Breedte in cm:
73,5
Hoogte in cm:
Lijst 119,5 x 85,5 cm
Opmerkingen:
Tot de vele broederschappen die in de kruisherenkloosters werden opgericht behoorden die, welke tot doel hadden de door de Turken en Moren gevangengenomen christenen vrij te kopen. De veroveringsdrang door de Turken in Oost-Europa beangstigde de mensen zeer. In 1528 en 1683 belegerden de Ottomanen Wenen, in het derde kwart van de 17e eeuw voerden de Turken oorlog tegen Venetië en Oostenrijk en delen van Oost-Europa kwamen onder Islamitisch bewind. In 1683 maakte de Poolse koning Jan II een eind aan de opmars, maar de schrik bleef nog lang hangen. Deze sfeer in de tweede helft van de zeventiende eeuw was een goede voedingsbodem voor de genoemde broederschappen. Al sinds 1200 bestonden deze broederschappen binnen de Orde der Trinitariërs, reguliere kanunniken die zich vooral op deze bevrijdingen richtten. Nu gebeurde dit ook in andere orden. Aan de Algerijnse en Turkse zeepiraten die de door hen gevangen genomen christenen voor zich lieten werken als slaven, moesten hoge losgelden worden betaald. In 1645 richtten de kruisheren in Venlo een broederschap op van de Vergaderinge ofte Broederschap der alder H. Dryvuldigheyt ende des H. Kruys, waarin de devotie tot het kruis werd verenigd met het doel de christenslaven te bevrijden. De kruisherenkloosters in Maaseik, Hasselt, Roermond, Venlo, St. Agatha en Ehrenstein volgden de voorbeelden van Venlo en Maaseik en werden de broederschappen opgericht. In klooster St. Agatha richtte prior W. Penecamp (1687-1719) in het jaar 1689 de "Aartsbroederschap op van het scapulier van de Allerheiligste Drievuldigheid en van de Heilige maagd Moeder van Remedie tot verlossing van de gevangen Christenslaven". De Aartsbroederschap werd opnieuw opgericht in 1718. . Van prior Penecamp wordt in het klooster een geschilderd portret bewaard uit 1689 (zie VW-P017-Ag0158)
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 324; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 101; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 121-122, III p. 428; L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 127, nr. 5, afb. 130 (gedateerd: 1689)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0084a Schilderij met Ecce Homo afbeelding
Toelichting:
Borststuk in ovaal medaillon. Christus met doornenkroon, gedeeltelijk ontbloot, de mantel aan een koord over de rechterschouder, de blik voor zich uit gericht. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1500-1600?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
9,7
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden