Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
172  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
Erfgoedstuk
PBK-1987-925  Het Duits oorlogsschip De Charlotte en diverse andere schepen op de Nieuwe Maas.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
PBK-1985-67  Het oorlogsschip Jan van Galen op de Nieuwe Waterweg in gevecht met Duitse vliegtuigen. Rechts het passagiersschip Statendam II aan de Wilhelminakade.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
XXXIII-507  Bezoek van Franse oorlogsschepen aan de Parkhaven.
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4924BB05764  De film behandelt de beproeving van het radargeleide Goalkeeper kanon van General Electric en Holland Signaal.

0:00:01Logo van Hollandse Signaalapparaten.

0:00:06Logo van General Electric.

0:00:10Er worden diverse beelden vertoond van een Nederlands oorlogsschip, de F808.

0:01:19Over de hele wereld worden anti-schip raketten gebruikt.

0:01:39Tegen deze dreiging bestaan al veel systemen of staan op de tekentafel.

0:01:51Eén systeem in het bijzonder combineert de nieuwste technologieen.

0:01:51Dat is Goalkeeper.

0:02:10Er verschijnt de tekst: North Sea Evaluation.

0:02:17Als gemeenschappelijke ontwikkeling van Signaal in Nederland en General Electric in de Verenigde Staten is Goalkeeper het enige systeem dat de nauwkeurigheid, wendbaarheid, vuurkracht en het kaliber bezit om elke bestaande of nog in ontwikkeling zijnde raket te weerstaan.

0:02:39Goalkeeper bestaat uit een GAU 8/A 30 mm kanon, een gestabiliseerde Y-band rondzoekradar en een volgradar die werkt met twee frequenties, namelijk in de K en Y band.

0:02:54Het kanon met zeven lopen vuurt 4200 schoten per minuut af ofwel 70 per seconde. De mondingsnelheid is 1150 meter per seconde.

0:03:06Bij beelden van het kanon op het vasteland wordt gezegd dat dit kanon gemiddeld 150.000 schoten zonder storing afvuurt.

0:03:17De rondzoekradar werkt in de Y band, heeft een zender met een hoog vermogen en is in staat in een omgeving met veel valse echo's en ruis doelen te vinden.

0:03:06Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel uitgevoerd.

0:03:32De volgradar gebruikt twee frequenties, een in de K band en een in de Y band.

0:03:42Naast de volgradar zit een TV camera voor het volgen van het doel.

0:03:51Beide radarantennes zijn op het kanon gemonteerd, zodat fouten door parallax en de vervorming van het schip bij zeegang minimaal zijn.

0:04:05Deze integratie, 00-00-1985
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
5501BB05805  Deze film van de Philips Telecommunicatie Divisie en Hollandse Signaalapparaten behandelt de radarapparatuur van verschillende soorten marineschepen.

0:00:29Een kruiser van de Koninklijke Nederlandse Marine vaart op zee. De radaruitrusting van de Marine is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de Marine en de industrie. Deze film toont de radaruitrusting van een kruiser, een torpedobootjager en een mijnenveger.

0:01:07Dit is het radarsysteem van een kruiser.

0:01:13Het scherm (de antenne) van de lange afstands rondzoekradar voor luchtdoelen - ook doelzoekradar genaamd -heeft een groot oppervlak.

0:01:26Samen met de hoogteradar wordt vroegtijdig voor vliegtuigen gewaarschuwd.

0:01:36De navigatieradar ziet kleine objecten - als periscopen en snorkels - op grote afstand.

0:01:49De rondzoekradar waarschuwt tegen oppervlakte- en luchtdoelen, maar stuurt ook gegevens naar de radar van het geschut en wel voor:

0:02:06? de vuurleidingradar van het 15 cm geschut, met aparte gedeeltes voor lucht- en oppervlaktedoelen

0:02:17? de vuurleidingradar van het 57 en 40 mm geschut.

0:02:35Nadat de eisen waren vastgelegd, werden prototypes gebouwd die op zee en in Den Helder werden beproefd.

0:03:16Na deze functionele proeven werden prototypes ontworpen en gebouwd en beproefd op onder meer:

0:03:29? storingen door elektrische signalen

0:03:39? lage temperatuur. Er is een versterker met radiobuizen te zien.

0:04:00? trillingen

0:04:20? schokken

0:04:26? blootstellen aan tropische omstandigheden

0:04:35? gedrag in een windtunnel (van een schaalmodel)

0:04:46? verblijf in een zoutsproei-kabinet

0:04:53? regenproeven met waterstralen uit brandslangen.

Er wordt pas toestemming gegeven voor productie als alle proeven bevredigend zijn verlopen.

0:05:15Beeldschermen op de productielijn

0:05:44en beeldschermen in de, 00-00-1955
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4942BB05782  Deze ongemonteerde, geheel bij Signaal opgenomen documentaire film gaat over de Seawolf/VM40 (een luchtdoel radarsysteem voor marineschepen).

0:00:01Uit een kast is een rek met elektronica geschoven. Dit wordt van verschillende kanten beschouwd.

0:00:40Een bedieningspaneel.

0:00:55Weer de kast, waaruit een rek met elektronica geschoven is.

0:02:11Een andere kast, met geopende deur en hijsogen.

0:02:24Op een tafel staan een X-Y-recorder en een apparaat met een toetsenbord.

0:02:36Een soort container wordt op een oplegger van het transportbedrijf Van Wezel gehesen. Op de container staan het Signaal logo en een poster met als tekst: Seawolf/VM40.

0:03:44De combinatie verlaat in een sneeuwbui het terrein van Signaal.

0:04:12Een optronica vuurleiding staat op een pallet buiten en wordt opgehesen.

0:04:32In een fabriekshal staat een Seawolf/VM40. Het is een container met daar bovenop een radarinstallatie. Ingezoomd wordt op diverse details.

0:06:52In de bedrijfshal waar de installatie staat zijn mensen on overalls met slijptollen aan het werk.

0:07:59De installatie staat nu buiten. De bovenkant met radarinstallatie wordt vanuit verschillende gezichtspunten gefilmd.

0:09:17De logo's Signaal en Seawolf/VM40 staan op de zijkant van de container.

0:10:06Twee mannen in overjas staan op het platform bij de radarinstallatie.

0:10:23Nu is de hele installatie (inclusief container) te zien en wel buiten in de sneeuw.

0:11:02Ingezoomd wordt op de radarschermen: twee kleine en een grote.

0:11:47Naast het grote radarscherm staat een TV camera.

0:12:04De radarinstallatie draait om een verticale en om een horizontale as.

0:12:20Naast de installatie staan vijf mannen in de sneeuw. Een ervan kijkt door een zoeker.

0:12:25De radarinstallatie draait weer om een verticale en om een horizontale as.

0:13:58Er is een vliegtuig in de, 00-00-1980
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4923BB05763  De film behandelt de beproeving van de Goalkeeper uit een kanon van General Electric en het Flycatcher radarsysteem van Holland Signaal.
0:00:03Dit was een gemeenschappelijke onderneming van Signaal (logo) en General Electric (logo).
0:00:14Het doel was de effectiviteit te testen van een radar geleid vuurleidingssysteem in combinatie met het snelste 30 mm kanon ter wereld.
0:00:32Het vuurleidingssysteem was van de Flycatcher van Signaal, dat zich bewezen heeft op het gebied van luchtverdediging op lage hoogte. Dit systeem kan makkelijk van het ene doel op het andere worden overgezet. Er worden zwart-wit beelden getoond, die gemaakt zijn met een TV camera die op de volgradar gemonteerd was. Het maximale bereik is 20 kilometer.
0:01:21Het General Electric GAU 8/A kanon heeft een bereik van 3 kilometer en wordt momenteel gefabriceerd voor het A-10 vliegtuig.
0:01:44Het kanon wordt nu ingebouwd in een geschutskoepelvoor land- en marinetoepassingen en heet dan Ex 83.
0:01:57Er kunnen 4200 schoten per minuut op snelle en beweeglijke doelen worden afgeschoten.
0:02:29Jarenlange ervaring met vuurleidingsystemen gaven Signaal de overtuiging dat Flycatcher en het Ex 83 kanon een perfecte combinatie vormen.
0:02:41Teneinde een goede proefomgeving te krijgen, accepteerde Signaal dankbaar het aanbod van de Koninklijke Nederlandse Marine om de proeven in Fort Erfprins bij Den Helder te doen.
0:02:53Fort Erfprins is in de tijd van Napoleon gebouwd en wordt nu als oefencentrum gebruikt.
0:03:06Alle faciliteiten waren beschikbaar.
0:03:16De proefopstelling bestond uit een Ex 83 kanon plus een aanhanger met de regeleenheid, een Flycatcher voor de vuurleiding en een Flycatcher voor metingen.
0:03:33Alle gegevens gingen naar de commandowagen voor opslag en bewerking.
0:03:46De effectiviteit van een wapensysteem kan alleen tijdens operationeel gebruik beproefd worden.
0:04:12Er werden talrijke proeven met het volgen van een doel, 00-00-1977 - 00-00-1985
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4916BB05755  In deze documentaire film belicht fabrikant Mauser de werking en mogelijkheden van een bepaald type kanon.
0:00:00Een klein kanon staat op een standaard.
0:00:02Tegen deze achtergrond verschijnt het logo van de firma Mauser en vervolgens de tekst:
0:00:05Die Mauser MK 30 mm, F?.
0:00:09Een stem zegt in het Engels: Dit is de 30 mm Mauser Model F, een volautomatisch kanon. Voornaamste toepassingen zijn: luchtdoelgeschut, bewapening voor gepantserde manschappenwagens en helikopters. Dit wapen is ook speciaal geschikt voor marineschepen, als bewapening tegen raketten.
0:00:29Een volgend stilstaand beeld toont een deels gedemonteerd kanon. Het kanon werkt met gas. Innovatief is het afuit, dat speciaal geschikt is voor laagvliegende vliegtuigen.
0:00:55In bewegende beelden wordt nu de montage door twee man getoond. Het huis. en het terugstootmechanisme worden in de wieg gelegd en met een pen vast gezet.
0:01:12Op het kanon zit een bordje met de tekst: Maschinenkanone Kal. 30 mm Mauser Mod. F Waffen Nr. 001
0:01:18De loop wordt ingeschoven.
0:01:35De veren voor het terugstoten worden bevestigd.
0:01:49De slede wordt in elkaar gezet en geïnstalleerd.
0:02:53De veren voor het terugstoten worden vastgezet.
0:03:02Het sluitstuk wordt gemonteerd.
0:03:07Deze versie is geschikt voor twee verschillende soorten munitie. Het kost slechts een seconde om van de ene soort munitie naar de andere over te schakelen.
0:03:24De twee flexibele geleidingen voor de munitie worden bevestigd. De hele montage duurt drie minuten.
0:03:41In een doorsnede wordt getoond hoe de munitie wordt aangevoerd.
0:03:50De slede schuift de granaat naar voren en wordt vergrendeld.
0:04:01De slede weer ontgrendeld , schuift terug en werpt de huls uit.
0:04:11In een animatie wordt getoond dat het ontgrendelen van de slede en het bewegen van de munitie worden verzorgd door gaszuigers.
0:04:22Een gas-systeem gecombineerd met veren, 19-09-1977
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4912BB05751  Deze documentaire film gaat over het modulaire MEKO systeem van de werf Blohm & Voss in Hamburg, waarbij elektronica en uitrustingen voor marineschepen ingebouwd worden in standaard modules die eenvoudig zijn te combineren en snel en kostenbesparend zijn om te wisselen voor onderhoud, reparatie of ter vervanging.
0:00:25De eerste scènes tonen een varend marineschip. Ondertussen wordt gezegd dat de jarenlange ervaring van Blohm & Voss heeft geleid tot het MEKO-SYSTEM.
0:02:20Titel: Blohm & Voss MEKO-SYSTEM
0:02:25Terwijl weer een varend marineschip (F89) in beeld is, wordt gezegd dat het MEKO-SYSTEM de bouwtijd verkort omdat de systemen voor wapens, elektronica, etcetera gelijktijdig en onafhankelijk van het schip gebouwd worden. Ook kunnen er nieuwe systemen ontwikkeld worden, zonder dat daar een nieuw schip voor gebouwd hoeft te worden. De eisen van verschillende landen zijn makkelijk in te passen. Momenteel zijn er opdrachten voor 5 MEKO fregatten en 6 MEKO korvetten. In november 1977 bestelde Nigeria het MEKO fregat Aradu.
0:04:07De kiel werd gelegd in december 1978.
0:04:34Met het MEKO-SYSTEM kunnen schepen gebouwd worden van 500 tot 4000 ton. Er worden uitgegaan van standaard afmetingen voor bewapening en elektronica. Zo kunnen ook andere componenten geplaatst worden dan oorspronkelijk bedoeld was. Later kan de bewapening en elektronica dus gemoderniseerd worden zonder iets aan het schip zelf te veranderen.
0:05:34Net zoals de romp van het schip in secties wordt gebouwd, worden containers voor elektronica en bewapening gelijktijdig met, maar onafhankelijk van het schip gebouwd.
0:05:53Die containers zijn zelfvoorzienend en bevatten verlichting, verwarming en ventilatie.
0:06:18Omdat de containers de gebruikelijke afmetingen voor zeecontainers hebben, is het transport eenvoudig (er verschijnt een truck met oplegger van J. Bolk uit Almelo in beeld).
0:06:42Onderaannemers op de werf plaatsen geschutskoepels op, 00-00-1981
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4921BB05761  Deze documentaire film behandelt het STIR radarsysteem van Signaal.

0:00:02Logo Signaal

0:00:05Bij beelden van varende marineschepen wordt gesteld dat marineschepen tegenwoordig op alles moeten zijn voorbereid. Ze moeten niet alleen een grote slagkracht hebben, maar moeten ook een grote overlevingskans hebben bij aanvallen met vliegtuigen of raketten.

0:00:26Bij beelden van onder andere verschillende banen (hoog, laag en dergelijke) wordt gezegd dat raketten tegenwoordig de grootste bedreiging vormen. Ze zijn klein, snel en moeilijk te detecteren. Ze kunnen plotseling van elke afstand opduiken en treffen onder verschillende hoeken tussen zestig graden en bijna 0 graden.

0:00:49Ze hebben één ding gemeen: er blijven slechts seconden voor verdediging over.

0:00:55Welk verdedigingswapen ook gebruik wordt (getoond worden kanonnen en raketten), de snelheid en nauwkeurigheid waarmee gericht wordt, zijn van cruciaal belang en eisen veel van het vuurleidingsysteem

0:01:08Dat stelt weer eisen aan de beschikbare ruimte.

0:01:15Om dit probleem op te lossen heeft Signaal een universeel volgradarsysteem ontwikkeld, de STIR.

0:01:24Zelfs bij sterke ruis en elektronische oorlogsvoering kan STIR elk doel volgen en als vuurleiding dienen voor kanonnen en raketten.

0:01:41Kanonnen variëren vanaf 30 millimeter tot het zwaarste kaliber voor gebruik tegen luchtdoelen, schepen en kustdoelen.

0:01:53Raketten zijn bijvoorbeeld semi-actieve doelzoekende raketten zoals de Sea Sparrow en "Automatische zichtlijn" raketten zoals de Sea Wolf.

0:02:03Het bijzondere van STIR is dat dit systeem kan worden uitgerust met twee frequenties van de radarstraling, namelijk in de I en K band. Beiden worden uitgezonden door dezelfde schijf met grote diameter.

0:02:24Terug gekaatste straling uit beide banden worden vergeleken voor wat betreft de optimale sterkte.

0:02:30Na het oppikken door een, 00-00-1981
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4374BB05747  Deze documentaire film behandelt passieve elektronische oorlogsvoering bij de marine: het opsporen van vijandelijke schepen en vliegtuigen via de door hen uitgezonden radarstraling en onderlinge communicatie.

0:00:00Tekst: This film is confidential (Deze film is vertrouwelijk)

0:00:10Tekst: An instructional film produced for the Royal Navy by Stewart Hardy Films Ltd.

0:00:21Titel: EW (=Electronic War = Elektronische Oorlogsvoering) in the A10 (A10 of de Engelse opening is een bepaalde eerste zet in het schaakspel) of AIO (Action Information Organization) 1967

0:00:29Tekst: Part 2: Plotting of DF Intercepts (DF = Direction Finding; Plotting DF Intercepts wil zeggen het onderscheppen van vijandelijke signalen en het uit die signalen bepalen van de positie van de vijand).

0:00:36Terwijl antennedraden en een morsesleutel te zien zijn, wordt gezegd dat een vijandelijke militaire post af en toe op de een of andere manier elektronische berichten moet uitzenden.

0:01:02Het is de taak van de afdeling Electronic Countermeasures om zulke signalen op te sporen zonder dat de vijand dit merkt, niet alleen om zijn aanwezigheid vast te stellen, maar ook om zo veel mogelijk informatie te verzamelen.

0:01:26Bronnen van informatie zijn de vijandelijke communicatie en radar.

0:01:38Elk daarvan werkt met een aantal frequentiebanden. In het ideale geval wordt altijd naar alle banden geluisterd. Dat is op zee onmogelijk.

0:02:10Neem een smaldeel in gedachten, bestaande uit een vliegdekschip, omringd door een scherm van vijf escorteschepen en een geleide wapen fregat, plus - in de richting van de vliegtuigdreiging - twee schepen die als verkenners fungeren.

0:02:31Het vliegdekschip leidt de elektronische oorlogsvoering (EW Control Ship).

0:02:40Eén van de vijf escorteschepen is aangewezen als het SRRCS (Surface Radar Reporting Control Ship). Met hulp van de andere escorteschepen zorgt dit schip voor, 00-00-1965
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Erfgoedstuk
4368BB05741  Deze ongemonteerde film vertoont beelden (van de radarapparatuur van de kruiser De Ruyter van de Koninklijke Marine en van de productie van radarapparatuur) die in andere films zijn gebruikt.
0:00:00De kruiser de Ruyter ligt aan de kade in Den Helder.
0:00:23Een radarscherm (antenne) draait rond.
0:01:09Bemanningsleden begeven zich naar 40 mm geschut en laten dit bewegen.
0:02:27Richtapparatuur worden bediend door matrozen met witte kappen op het hoofd en oortelefoons.
0:02:50De 57 mm kanonnen en de bijbehorende richtapparatuur draaien rond.
0:03:59Draaiend radarscherm.
0:05:26Een ander, sneller draaiend radarscherm.
0:05:42Op de voormast en achtermast zijn radarschermen gemonteerd.
0:06:28Het scherm van de hoogteradar gaat op en neer.
0:07:13Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:07:46Navigatieradar op de brug.
0:08:45Overzicht van de hele kruiser vanaf de wal.
0:09:07Overzicht van de hele kruiser vanaf de waterkant..
0:09:30Weer draaiende radarschermen.
0:10:47Totaalbeeld.
0:12:16De hoogteradar beweegt op en neer.
0:13:39Overzicht van de kruiser.
0:14:22De hoogteradar beweegt.
0:15:30Overzicht van de kruiser.
0:17:03Binnen staan kasten met elektronica.
0:21:24Buiten staat de richtradar.
0:21:46De kruiser van achteren.
0:22:11en vanaf de waterkant.
0:22:20De radarschermendraaien.
0:23:14Op de romp van de kruiser staat C801.
0:23:22Weer draaiende radarschermen.
0:24:1757 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:24:48De naamplaat De Ruyter.
0:24:5557 mm kanon met bijbehorende richtapparatuur.
0:25:11Vanuit verschillende gezichtspunten worden draaiende radarschermen getoond.
0:26:41Het voorschip
0:27:10De navigatieradar staat boven op de brug.
0:27:19Verschillende radarschermen draaien rond.
0:27:39Ergens in het schip is het scherm van de hoogteradar opgesteld.
0:27:52Het beeldscherm van de rondzoekradar
0:27:59Een, 00-00-1955
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie