Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
78 zoekresultaten
sorteren op:
229 PBKR4172
Willemsvaart gezien vanaf de Katerveersluis (met aanwijzende bordjes voor de schepen) naar het noorden. Het rechter huis staat aan de (nu) Spoolderbergweg., 1920-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
1958 PBKR4454
Aankomst van P. Kruger, president van Zuid Afrikaanse Republiek aan het Katerveer op woensdag 3 juli 1901 komende met de stoomboot "de Bolsward" van de Holland-Friesland lijn van Kampen. Bezoek aan Zwolle., 1901-07-03
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2160 PBKR4480
Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses Juliana bij het Katerveer, 27 mei 1921. Zij worden verwelkomd door de burgemeester van Zwollerkerspel U. P. Cavaljé. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
430 PBKR4193
Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
3075 PBKR5215
Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
429 PBKR4192
Katerveersluizen met Willemsvaart naar het noorden gezien. Links de Oude Veerweg, rechts een aantal turfschepen afgemeerd in de (waarschijnlijk niet meer in gebruik zijnde) invaar naar de oude (kleine) sluis., 1910-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
3073 PBKR5213
Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908., 1908-00-00
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908., 1908-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
426 PBKR4189
Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de Willemsvaart. De nieuwe sluis ligt vol met stoomvrachtschepen met allerlei goederen aan dek. Rechts in de achtergrond de bomen van het Engelse werk.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1935-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1935-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2132 PBKR3914
Veerallee (nu Oude Veerweg) met wegwijzer, 500 meter tot het Katerveer aangevend. Geen tramrails te zien, wel twee rijwielpaden achter de bomen. Links tussen de bomen door de Willemsvaart., 1920-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2951 PBKR3477
Gezicht op de zeer schaduwrijke Ruiterlaan, de verbinding tussen het Engelsche Werk en de Willemsvaart en Veerallee, ca. 1905. Ter plaatse lag een brug over de Willemsvaart, die zeer vaak geopend moest worden voor het passeerende scheepvaartverkeer. Aan de overzijde was de theetuin van Thijssen, waarnaar deze brug ook Thijssenbrug werd genoemd. Onder die naam bestaat hij nog steeds ten behoeve van fietsen en voetgangers. De brug werd in 1856 grotendeels uit private beurs gebouwd en later door een draaibrug vervangen. In 1882 werd de witte brugwachterswoning gebouwd., 1905-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
2950 PBKR3476
Gezicht op de brug over de Willemsvaart met het in 1882 gebouwde brugwachterhuisje, ca. 1900. De brug wordt thans de Thijssenbrug genoemd naar de uitspanning en theetuin van Thijssen. Een (zondagse) wandeling van de Zwollenaar naar het Engelsche werk was erg populair en horecagelegenheden aan die route boden gelegenheid tot verporing., 1900-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie
4353 PBKR1964
Gezicht vanaf de IJssel op Katerveerdijk 3, het Katerveerhuis met theetuin, grotendeels aan het oog onttrokken door hoog geboomte, ca. 1910. Aan de oever liggen enkele bootjes. Uiterst rechts is een gedeelte van cafe IJsselzicht te zien., 1910-00-00
Info
Klik op de afbeelding voor meer informatie
Organisatie