Beeld en geluid
Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.
1.570 zoekresultaten
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000072_0016 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Sluis
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_019 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
zicht op de Oostdijk Beemster
rechts Overwheersche Polder
zicht op de Oostdijk Beemster
rechts Overwheersche Polder
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Fotograaf:
Coppens, J.H.P.
Uitgever:
Rozekrans, R.
Titel:
Hoornsche Ringvaart
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_038 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP003000084_0002 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_037 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_018 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Mager, N
Titel:
Beemsterbrug, Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP003000084_0001 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000072_0014 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Sluis
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000032_0050 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) De Ganzensloot naast de Neckerstraat. Voor de bebouwing van de Hazenpoder.
Datum vervaardiging:
omstreeks 1905
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_036 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000072_0013 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Sluis
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_017 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Mager, N
Titel:
Beemsterbrug, Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000032_0049 De Kanaaldijk is ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 tot 1824. Eerst de Kanaaldijk van Purmerend richting Spijkerboor. De Beemsterringvaart is aan de oudelandzijde verbreed. De zogenoemde oudelandsdijk is toen weggegraven en een nieuwe dijk opgeworpen. Tussen de Sluis en de Zwarteweg had deze dijk geen functie als waterkering, want zowel bij het Neckerhop ligt een brug als voorheen bij de Sluis over de Ganzensloot. Vanaf 1410 tot 1990 lag de gemeentegrens van Purmerend met Jisp tot op het punt waar de rijweg van op de kruin van de dijk naar de onderdijk gaat. Dan de Kanaaldijk van Purmerend naar Amsterdam. Vanaf het spoorviaduct heet deze dijk Kanaalweg, omdat ook hier de dijk geen functie heeft als waterkering. Het waterpeil in het kanaal is gelijk aan de poldersloten. In de muur van de spoorviaduct bevindt zich een ingemetselde steen, waarop een streep is ingehakt. Deze streep geeft de hoogte aan van de waterstand bij vloed tijdens de overstroming van 1916. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .Pontje van de Boer vanaf het Tramplein naar de Kanaaldijk/Melkweg.
Datum vervaardiging:
omstreeks 1940
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_035 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_016 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Titel:
Beemsterbrug, Purmerend
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000072_0012 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Sluis
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_034 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000032_0047 Gezicht vanaf de Zuiddijk op Purmerend.
Datering:
1865
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000032_0091 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veel koopvaarders liepen regelmatig vast door de verlanding op de Zuiderzee en de wisselende zandbanken die voor het Buiten IJ ontstonden. De meest bekende is Pampus. Veel schepen bleven daarom voor de rede van Texel liggen, waarna de vracht in kleinere schepen werd overgeladen, die dan naar Amsterdam werden gedirigeerd. Waterstaatkundig ingenieur Jan Blanken kreeg opdracht om van Den Helder naar Amsterdam een vaarweg te creëren, waardoor deze koopvaarders Amsterdam konden bereiken. 10.000 man hebben 5 Jaar lang met schop, baggerbeugel en kruiwagen deze waterweg gegraven. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. . (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) Gezicht op het Noordhollands Kanaal vanaf het parkeerdek van Claxonate.
Datum vervaardiging:
1996
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_033 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP002000072_0010 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Sluis
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_032 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_014 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster
links Beemsterburgwal
de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster
links Beemsterburgwal
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Eikenboom, W.
Titel:
Purmerend , Beemsterbrug
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000072_031 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters.. De smalle brug had één rijbaan. Zo kon hier wel eens een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
VHP001000002_013 De Beemsterbrug lag over de Beemsterringvaart en was vanaf de Wagenbeurs de toegang naar de Beemster. In 1612 gebouwd als houten ophaalbrug met in het midden een houten poort als stadspoort. Nadien verschillende malen vernieuwd, waaronder in 1834. In 1860 werd een ijzeren ophaalbrug gebouwd, die naar de stadzijde kon worden op gehaald. Na het stadhuis op de Kaasmarkt is deze Beemsterbrug het meest gefotografeerde object in Purmerend geweest. Deze brug is in 1961 gesloopt, waarna een nieuwe, veel bredere brug gebouwd werd in verband met de demping van de Where.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Eikenboom, W.
Titel:
Purmerend , Beemsterbrug
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd