Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
309  zoekresultaten
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Der zee ontrukt. ;
Beschrijving:
Een documentaire van Herman van der Horst, rond de drooglegging van de Noordoostpolder, met beelden van:

- De Zuiderzee, met vissersboot en schip 'Zuiderzeewerken', waarop bodemmonsters genomen worden;

- Aanleg en voltooiing van de dijk;

- Gemalen leggen de polder droog;

- Ontginningswerkzaamheden, o.m. sloten graven en drainagesysteem aanleggen. Met luchtopnames van het gebied;

- Onderzoek van grondmonsters bij de Directie Wieringermeer Noordoostpolderwerken en uitleg over het enten van gewassen om de bodemkwaliteit te verbeteren;

- Archeologen onderzoeken een gezonken schip. Aan de hand van kaarten wordt getoond welke plaatsen vroeger in dit gebied hebben gelegen en waar de nieuwe dorpen worden geprojecteerd;

- Bouwactiviteiten en beelden van de vrijetijdsbesteding van de bouwvakkers. Bouwen van boerderijen met behulp van montagebouw;

- Tentoonstelling van archeologische vondsten in een kerkgebouw;

- De polder in gebruik: landbouwmachines maaien gras. Luchtopnames van begroeide akkers.

Lengte in minuten:
00:33:00
Datering:
00-00-1949
Adres:
Noordoostpolder (Fl), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03247
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Landbouw en landschap in Overijssel ;
Beschrijving:
Documentaire 1936 van proefboerderij Aver Heino over de weidegebieden in Overijssel. Beelden van de vee- en warenmarkt in Zwolle; boerderijen in de polder Mastenbroek; de stad Kampen en boerderijen en weilanden op het Kampereiland; hooibergen in Genemuiden; de pont over het Zwartewater; Huize Old Ruitenborg in Vollenhove; de stad Vollenhove; het gemaal A.F. Stroink aan de zeedijk tussen Vollenhove en Blokzijl; boerderijen aan de zeekust tussen Blokzijl en Blankenham; boerderijen en kerk met klokkenstoel en begraafplaats in Wanneperveen; Giethoorn; verschillende werkzaamheden op een groot landbouwbedrijf in het Land van Vollenhove, zoals het graven van een sloot, ploegen, zaaien en hooien; het Belter Wijde; een boerderij in de omgeving van Olst; koeien die grazen in een weiland en gemolken worden.
Tekstbordjes geven aan welke beelden volgen.
Lengte in minuten:
00:16:00
Datering:
00-00-1936
Adres:
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Kampen, [geen straatnaam]  
Kampereiland, [geen straatnaam]  
Mastenbroek, [geen straatnaam]  
Olst, [geen straatnaam]  
Genemuiden, [geen straatnaam]  
Vollenhove, [geen straatnaam]  
Wanneperveen, [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB03245
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Een Klein Onderdeel ;
Beschrijving:
Bedrijfsfilm van Heemaf en Stork in Hengelo.

Bouw van de 3 pompgemalen in Flevoland.

Fabricage van de slakkenhuizen en de motoren van type SK V185/54.
Lengte in minuten:
00:21:00
Datering:
00-00-1956
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
-
Oud nummer:
BB02835
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
10883BB02837 Samenvatting:

Het vervaardigen door HEEMAF in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Bouw van het pompgemaalcomplex bij Lemmer en het in bedrijfstellen van de motoren. Bouw van een dieselgemaal in Urk. Droogmalen van de Noordoostpolder.



Beschrijving:

00.02.26 Tekst: "Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer. Een nationaal product der moderne techniek. De electrische uitrusting werd door Heemaf geleverd."

00.02.40 Tekst: "Bouw en montage der drie verticale synchrone hoofdmotoren, elk 850 pk, 88 omw./min, 3000 volt."

00.02.44 Beeld: Een arbeider snijdt met een op afstand bediende autogeen lasbrander platen voor de elektromotoren.

00.02.48 Tekst: "Het autogeen uitsnijden der platen"

00.02.52 Beeld: Meer opnames van de snijwerkzaamheden.

00.03.25 Tekst: "Uit deze platen wordt het statorhuis geheel in elkaar gelascht"

00.03.31 Beeld: Het aan elkaar lassen van de platen bij de constructie van het statorhuis.

00.03.51 Tekst: "Pas- en steunvlakken worden geschaafd, gefraisd en geboord"

00.03.57 Beeld: Het hele statorhuis beweegt heen en weer op de vlakbank.

00.04.12 De slede van de vlakbank wordt gefreesd met behulp van een heen en weer bewegende, vierkante freesbeitel.

00.04.44 Het schaven van een steunvlak met een verticale, roterende schaaf.

00.04.54 Het boren van gaten in het statorhuis met een langzaam draaiende kolomboor.

00.05.22 Tekst: "Het blik wordt in segmentvorm in den stator 'gepakt'"

00.05.26 Beeld: Twee technici staan in de ring van de stator, die een doorsnede heeft van circa 7 meter, en leggen de statorplaten op elkaar.

00.05.52 Tekst: "De statorspoelen worden in dubbelen vorm gewikkeld en dan doorgeknipt; de spoelknoppen daarna omgebogen"

00.06.01 Beeld: Het wikkelen van de statorspoelen, die op een langzaam roterende arm bevestigd zijn,, 00-00-1940 - 00-00-1943
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer ;
Beschrijving:
Samenvatting:

Het vervaardigen door HEEMAF in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Bouw van het pompgemaalcomplex bij Lemmer en het in bedrijfstellen van de motoren. Bouw van een dieselgemaal in Urk. Droogmalen van de Noordoostpolder.



Beschrijving:

00.02.26 Tekst: "Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer. Een nationaal product der moderne techniek. De electrische uitrusting werd door Heemaf geleverd."

00.02.40 Tekst: "Bouw en montage der drie verticale synchrone hoofdmotoren, elk 850 pk, 88 omw./min, 3000 volt."

00.02.44 Beeld: Een arbeider snijdt met een op afstand bediende autogeen lasbrander platen voor de elektromotoren.

00.02.48 Tekst: "Het autogeen uitsnijden der platen"

00.02.52 Beeld: Meer opnames van de snijwerkzaamheden.

00.03.25 Tekst: "Uit deze platen wordt het statorhuis geheel in elkaar gelascht"

00.03.31 Beeld: Het aan elkaar lassen van de platen bij de constructie van het statorhuis.

00.03.51 Tekst: "Pas- en steunvlakken worden geschaafd, gefraisd en geboord"

00.03.57 Beeld: Het hele statorhuis beweegt heen en weer op de vlakbank.

00.04.12 De slede van de vlakbank wordt gefreesd met behulp van een heen en weer bewegende, vierkante freesbeitel.

00.04.44 Het schaven van een steunvlak met een verticale, roterende schaaf.

00.04.54 Het boren van gaten in het statorhuis met een langzaam draaiende kolomboor.

00.05.22 Tekst: "Het blik wordt in segmentvorm in den stator 'gepakt'"

00.05.26 Beeld: Twee technici staan in de ring van de stator, die een doorsnede heeft van circa 7 meter, en leggen de statorplaten op elkaar.

00.05.52 Tekst: "De statorspoelen worden in dubbelen vorm gewikkeld en dan doorgeknipt; de spoelknoppen daarna omgebogen"

00.06.01 Beeld: Het wikkelen van de statorspoelen, die op een langzaam roterende arm bevestigd zijn,
Beschrijving vervolg:
waarheen het van een haspel afrollende draad geleid wordt.

00.06.21 De statorspoelen worden met een zware draadschaar doorgeknipt, waarna het rondlopende uiteinde, de spoelkop, wordt omgebogen.

00.06.56 Het klaarleggen van de statorspoelen op een werktafel.

00.07.00 Tekst: "De statorspoelen worden omwikkeld en daarna in den compoundketel geïmpregneerd"

00.07.05 Beeld: Jonge vrouwen omwikkelen de U-vormige statorspoelen met linnen.

00.07.26 Het opstapelen van de omwikkelde spoelen op een trekkar, die naar de compoundketel geduwd wordt, waarin de spoelen, hangend in een rek, worden neergelaten.

00.08.24 Het bolvormige deksel wordt gesloten.

00.08.36 Tekst: "Gedurende enkele uren blijven de spoelen onder hoogen druk in den ketel"

00.08.42 Beeld: Het scharnierende deksel gaat weer omhoog en de nu zwart geworden spoelen worden opgehesen en opgestapeld.

00.09.21 Tekst: "Na het impregneeren worden de spoelen van micabuisisolatie voorzien en 'gebakken'"

00.09.28 Beeld: Kijkje in de assemblagehal, waar een buis van mica wordt gevormd.

00.10.18 Een voorgevormde platte buis van mica wordt op de benen van de statorspoel geschoven, die vervolgens in een etage-oven gelegd wordt. De wijzer van de drukmeter wijst 50 kg per cm2 aan.

00.10.45 Tekst: "Het aanbrengen van de statorspoelen in de blikgleuven"

00.10.49 Beeld: Het monteren van de statorspoelen in het statorhuis, waarbij een man de gleuven in de pakken openhoudt en en ander de benen van de statorspoel in de gleuven schuift.

00.11.43 Verwijderen van overtollige impregneerlak.

00.11.52 Tekst: "De vrije einden der spoelen worden omgebogen, samengesoldeerd en daarna afgeïsoleerd"

00.11.58 Beeld: Monteurs werken aan het statorhuis, waarvan de twee helften in een S-vorm zijn neergelegd ten behoeve van een betere bereikbaarheid aan beide kanten. Draadeinden van de statorspoelen worden omgebogen, aan elkaar gesoldeerd en
Lengte in minuten:
00:47:43
Datering:
00-00-1940 - 00-00-1943
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Noordoostpolder (Fl), [geen straatnaam]  
Urk (Fl), [geen straatnaam]  
Almelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02837
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9147BB02126 Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het, 00-00-1940 - 00-00-1941
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 3) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Derde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel bevat opnames van het lossen van de in delen verscheepte motoren in Lemmer en de montage in de machinekamer van het gemaal, dat op 7 januari 1941 officieel in gebruik genomen werd.

Beschrijving:
00.30.38 Tekst: "Lemmer en omgeving"
00.30.39 Beeld: Gezicht op de haven van Lemmer.
00.30.48 Druk voetgangersverkeer op een brug over het kanaal door de stad, waar zeiljollen afmeren onder het toeziend oog van vissers.
00.31.09 Mannen maken visnetten los, die aan palen op de dijk zijn opgehangen, met op het water buitendijks afgeankerde zeilschepen en roeibootjes.
00.31.33 Een in aanbouw zijnde sluis.
00.31.47 Tekst: "Overladen in Lemmer, met behulp van een drijvende bok"
00.31.50 Beeld: Aan een helft van een op het dek van een schip geladen statorhuis worden staalkabels bevestigd.
00.31.56 Het statorhuis wordt, hangend in de takels van een drijvende bok, langzaam neergelaten op een platte smalspoorlorrie.
00.32.13 De lorrie is onderweg over het smalspoor naar het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.32.26 Een rotor, liggend op een houten stellage, wordt vanuit een schip met behulp van een bok neergelaten op een transportlorrie.
00.32.49 De lorrie wordt over het spoor naar de gebouwen gereden.
00.33.20 De hijshaak van de rotoras wordt verwijderd, omdat het transport te hoog is voor de toegangsopening.
00.33.30 Overzicht van het in aanbouw zijnde gebouwencomplex.
00.33.36 Er wordt gewerkt aan de taludbescherming van de dijk naast het gemaal, waarbij gevlochten wilgentenen worden gebruikt.
00.34.12 Een drijvende bok laadt een metershoge lattenkist op een transportlorrie, die vervolgens naar het gemaalcomplex geduwd wordt.
00.34.45 Overzicht van de bouwplaats.
00.35.32 Tekst: "Samenbouw van de hoofdmotoren in het
Beschrijving vervolg:
gemaal"
00.35.36 Beeld: Mannen zijn bezig met het plaatsen van de rotor in het statorhuis. De rotoras zakt rechtstandig in het lager in de benedenbalk.
00.36.12 De bovendraagbalk van een andere motor wordt op zijn plaats gelierd.
00.36.33 Tekst: "Tijdens de montage wordt de dijk om de bouwput reeds weggegraven"
00.36.37 Beeld: Mannen halen de keien van de dijkbekleding rond de bouwput weg.
00.36.49 Een dragline graaft de dijk rond de bouwput weg en stort de grond in door paarden getrokken kiplorries op een smalspoorbaan.
00.37.34 Een baggermolen graaft de dijk aan de zeezijde af.
00.38.02 Tekst: "Eenige maanden later"
00.38.04 Beeld: Mannen, vrouwen en kinderen schaatsen op het bevroren kanaal door Lemmer.
00.38.14 Opnamen van ijsschotsen met een ingevroren schip voor de dijk.
00.38.24 Besneeuwde dukdalf in het afvoerkanaal, waardoor het polderwater naar het IJsselmeer stroomt.
00.38.40 Tekst: "7 Januari 1941 - de installatie zal in gebruik worden genomen"
00.38.44 Beeld: Mannen staan in de hal met de drie geheel geassembleerde motoren en bijbehorende bedieningspanelen aan de wanden.
00.38.58 Tekst: "De eerste motor wordt ingeschakeld"
00.39.00 Beeld: Een operateur draait aan een handwiel op een bedieningspaneel en schakelt hiermee de eerste motor in.
00.39.05 Tekst: "Op de meetinstrumenten kunnen de verschillende trappen van aanloop worden gevolgd"
00.39.09 Beeld: Opname van de batterij dubbel uitgevoerde meters op het paneel, met uitslaande wijzers overeenkomstig de steeds hogere trappen van aanloop.
00.39.22 Groepen constructeurs lopen rond de motoren.
00.39.33 Tekst: "Na het aanzetten van den eersten pompmotor wordt de schuif in het perskanaal geopend"
00.39.38 Beeld: Een pompmotor draait.
00.39.45 Gezicht op de openingen van het perskanaal, waardoor het polderwater in het IJsselmeer gespuid wordt.
00.39.59 Tekst: "Door verlaging van het IJsselmeerpeil wordt een gedeelte van het polderwater door
Lengte in minuten:
00:09:38
Datering:
00-00-1940 - 00-00-1941
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02126
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Battling The Water ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Stork over drainagepompen in de Nederlandse polders, met beelden van operationele gemalen in de Haarlemmermeer. op Walcheren, in de Alblasserwaard, in de Betuwe, in Noord Holland, in de Noordoostpolder, in Flevoland, en de fabricage van de pompen in de productiefabriek.
Lengte in minuten:
00:17:20
Datering:
00-00-1958
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Noordoostpolder (Fl), [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02119
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Droogmaling NOP ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Heemaf uit het begin van de jaren vijftig, over het droogmalen en houden van de Noordoostpolder, met beelden van rogge dat staat te drogen in garven, een boot dat een schutsluis passeert, en van de woningbouw op het nieuwe land.
Lengte in minuten:
00:04:27
Datering:
00-00-1950
Adres:
Noordoostpolder (Fl), [geen straatnaam]  
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02118
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9447BB02137 Samenvatting:
Vierde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. In dit deel zijn beelden te zien van het gemaal bij Lemmer, de bouw van het dieselgemaal in Urk en van nieuwe woonwijken in Emmeloord, de hoofdstad van de nieuwe Noordoostpolder.

Beschrijving:
00.40.36 Tekst: "Zo wint de landleeuw land - Zo puurt hij goud uit schuim"
00.40.43 Tekst: "Zomer 1941"
00.40.46 Beeld: Een visserscheepje met in het want te drogen gehangen fuiken en netten.
00.40.53 Gezicht op het nieuwe gemaal vanaf de zeezijde.
00.41.01 Tekst: "De eerste terreinwinst om Lemmer"
00.41.04 Beeld: Drooggevallen land bij Lemmer.
00.41.09 Tekst: "... en zij die vielen!"
00.41.10 Op het drooggevallen land liggen dode vissen en rolstenen.
00.41.22 Ook de meetlat van het N.A.P. staat op droog land.
00.41.34 Tekst: "De 'Breezand' van den Rijkswaterstaat vaart de sluiskolk binnen"
00.41.38 Beeld: Het directievaartuig van Rijkswaterstaat vaart de sluiskolk in en meert af aan de kade.
00.41.58 Een zandtreintje met kiplorries komt aanrijden.
00.42.04 Een arbeider wist zich het zweet van het hoofd.
00.42.08 Een jonge vrouw in Urker klederdracht tapt een glaasje schoon water uit een kraan en brengt een dienblad met twee glazen limonade uit een barak naar buiten.
00.42.22 Tekst: "Terwijl de drie pompen in Lemmer nog steeds tezamen hun 2400 kubieke meters water per minuut afvoeren, wordt in Urk verder gewerkt aan de bouw van het dieselgemaal."
00.42.35 Beeld: Gezicht op het in aanbouw zijnde dieselgemaal te Urk, en op de wilgentenen op het dijktalud.
00.42.58 Tekst: "November 1943 - Garantiemetingen"
00.43.03 Beeld: De motorkamer tijdens het uitvoeren van garantiemetingen door ingenieurs van de Zuiderzeewerken, in bijzijn van hun collega's van Heemaf en Werkspoor.
00.43.33 Tekst: "In samenwerking met de ingenieurs der, 00-00-1941 - 00-00-1950
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 4-1) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Vierde deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. In dit deel zijn beelden te zien van het gemaal bij Lemmer, de bouw van het dieselgemaal in Urk en van nieuwe woonwijken in Emmeloord, de hoofdstad van de nieuwe Noordoostpolder.

Beschrijving:
00.40.36 Tekst: "Zo wint de landleeuw land - Zo puurt hij goud uit schuim"
00.40.43 Tekst: "Zomer 1941"
00.40.46 Beeld: Een visserscheepje met in het want te drogen gehangen fuiken en netten.
00.40.53 Gezicht op het nieuwe gemaal vanaf de zeezijde.
00.41.01 Tekst: "De eerste terreinwinst om Lemmer"
00.41.04 Beeld: Drooggevallen land bij Lemmer.
00.41.09 Tekst: "... en zij die vielen!"
00.41.10 Op het drooggevallen land liggen dode vissen en rolstenen.
00.41.22 Ook de meetlat van het N.A.P. staat op droog land.
00.41.34 Tekst: "De 'Breezand' van den Rijkswaterstaat vaart de sluiskolk binnen"
00.41.38 Beeld: Het directievaartuig van Rijkswaterstaat vaart de sluiskolk in en meert af aan de kade.
00.41.58 Een zandtreintje met kiplorries komt aanrijden.
00.42.04 Een arbeider wist zich het zweet van het hoofd.
00.42.08 Een jonge vrouw in Urker klederdracht tapt een glaasje schoon water uit een kraan en brengt een dienblad met twee glazen limonade uit een barak naar buiten.
00.42.22 Tekst: "Terwijl de drie pompen in Lemmer nog steeds tezamen hun 2400 kubieke meters water per minuut afvoeren, wordt in Urk verder gewerkt aan de bouw van het dieselgemaal."
00.42.35 Beeld: Gezicht op het in aanbouw zijnde dieselgemaal te Urk, en op de wilgentenen op het dijktalud.
00.42.58 Tekst: "November 1943 - Garantiemetingen"
00.43.03 Beeld: De motorkamer tijdens het uitvoeren van garantiemetingen door ingenieurs van de Zuiderzeewerken, in bijzijn van hun collega's van Heemaf en Werkspoor.
00.43.33 Tekst: "In samenwerking met de ingenieurs der
Beschrijving vervolg:
Zuiderzeewerken en van Werkspoor en Heemaf worden door prof. ir. J.H. Thijsse met behulp van een z.g. Woltman-molentje de hoeveelheden water gemeten, welke door de pompen worden aangezogen."
00.43.49 Tekst: "Uit berekeningen op grond van de metingen resulteert een totaal rendement van pompen en motoren van ruim 81%, waarbij het nuttig effect der motoren op ruim 91% uitkomt."
00.44.03 Beeld: Thijsse zet het molentje in het door de pompen aangezogen water, een handelwijze die later nog eens herhaald wordt met het aan een stok gebonden molentje in de betonnen toevoerkolk, waarbij Thijsse assisteert en aantekeningen maakt en andere mannen toekijken.
00.44.51 Tekst: "Zomer 1950 - het gemaal te Lemmer met omgeving."
00.44.58 Beeld: Gezicht op het gebouwencomplex van het gemaal met brug en sluis. 00.46.33 Het interieur van de machinekamer met de drie synchrone hoofdmotoren.
00.47.22 Tekst: "Emmeloord, de hoofdplaats in het midden van de polder, is reeds een belangrijk centrum voor de bevolking."
00.47.31 Beeld: Opnamen vanuit een rijdende auto van rijen nieuwe eengezinswoningen in Emmeloord, van het houten noodgebouw van een school en van de Incasso-Bank, gelegen aan een ruim bemeten plein.
00.48.33 Einde
(N.B. Tijdcode via digibeta)
Lengte in minuten:
00:07:57
Datering:
00-00-1941 - 00-00-1950
Adres:
Urk (Fl), [geen straatnaam]  
Emmeloord (Fl), [geen straatnaam]  
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02137
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9462BB02152 Samenvatting:
Tweede deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. In dit deel staan het voltooien van de assemblage van de eerste motor en het transport naar Lemmer centraal.

Beschrijving:
00.20.46 Tekst: "Onder hoogspanning wordt de rotorwikkeling beproefd"
00.20.49 Beeld: De rotor op de proefstand.
00.21.05 Transport van de rotor hangend aan de halkraan.
00.21.23 Tekst: "Afstellen van den onderdraagbalk boven den montageput"
00.21.27 Beeld: Het met grote precisie afstellen van de kokervormige onderdraagbalk, die over de montageput is gelegd.
00.22.03 Tekst: "De statorhelften samengevoegd, worden op de montageplaats gesteld"
00.22.07 Beeld: De grote ring van het gecompleteerde statorhuis wordt op de onderdraagbalk geplaatst.
00.22.32 Tekst: "De rotor (11 ton) wordt in den stator afgesteld"
00.22.37 Beeld: De rotor wordt langzaam in het statorhuis neergelaten.
00.24.01 Een bus wordt over de rotoras geplaatst.
00.24.11 De bovendraagbalk wordt, hangend in de takel van de halkraan, aangevoerd.
00.24.24 Tekst: "De bovendraagbalk wordt aangebracht met het z.g. Michell-lager, waaraan rotor en waaier hangen met een totale belasting van 25 ton"
00.24.35 Beeld: De bovendraagbalk, met aan de onderzijde de waaier voor de koeling, wordt over de rotoras neergelaten en komt met de uiteinden op de ring van het statorhuis te rusten.
00.24.58 Het Michell-lager wordt op het uiteinde van de rotoras geplaatst. De hijsogen worden verwijderd.
00.26.10 Tekst: "Garantiemetingen aan den eersten motor op den proefstand"
00.26.14 Beeld: De eerste motor staat tijdens het verrichten van de garantiemetingen op de proefstand. Een groep ontwerpers en constructeurs bespreekt de gang van zaken en houdt de meters in de gaten.
00.27.46 Tekst: "Overzicht van gemaal en omgeving tijdens den bouw. De staalconstructie en, 00-00-1939
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 2) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Tweede deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. In dit deel staan het voltooien van de assemblage van de eerste motor en het transport naar Lemmer centraal.

Beschrijving:
00.20.46 Tekst: "Onder hoogspanning wordt de rotorwikkeling beproefd"
00.20.49 Beeld: De rotor op de proefstand.
00.21.05 Transport van de rotor hangend aan de halkraan.
00.21.23 Tekst: "Afstellen van den onderdraagbalk boven den montageput"
00.21.27 Beeld: Het met grote precisie afstellen van de kokervormige onderdraagbalk, die over de montageput is gelegd.
00.22.03 Tekst: "De statorhelften samengevoegd, worden op de montageplaats gesteld"
00.22.07 Beeld: De grote ring van het gecompleteerde statorhuis wordt op de onderdraagbalk geplaatst.
00.22.32 Tekst: "De rotor (11 ton) wordt in den stator afgesteld"
00.22.37 Beeld: De rotor wordt langzaam in het statorhuis neergelaten.
00.24.01 Een bus wordt over de rotoras geplaatst.
00.24.11 De bovendraagbalk wordt, hangend in de takel van de halkraan, aangevoerd.
00.24.24 Tekst: "De bovendraagbalk wordt aangebracht met het z.g. Michell-lager, waaraan rotor en waaier hangen met een totale belasting van 25 ton"
00.24.35 Beeld: De bovendraagbalk, met aan de onderzijde de waaier voor de koeling, wordt over de rotoras neergelaten en komt met de uiteinden op de ring van het statorhuis te rusten.
00.24.58 Het Michell-lager wordt op het uiteinde van de rotoras geplaatst. De hijsogen worden verwijderd.
00.26.10 Tekst: "Garantiemetingen aan den eersten motor op den proefstand"
00.26.14 Beeld: De eerste motor staat tijdens het verrichten van de garantiemetingen op de proefstand. Een groep ontwerpers en constructeurs bespreekt de gang van zaken en houdt de meters in de gaten.
00.27.46 Tekst: "Overzicht van gemaal en omgeving tijdens den bouw. De staalconstructie en
Beschrijving vervolg:
gebouw"
00.27.50 Beeld: Gezicht op de bouwput van het in aanbouw zijnde gemaal te Lemmer.
00.28.05 Het in aanbouw zijnde gebouw, waarin de motoren geplaatst zullen worden, met de inmiddels gereed gekomen staalconstructie van dak en muren. In de vloer zijn de putten voor de motoren te zien.
00.29.07 De rotors liggen klaar bij de putten.
00.29.33 Gezicht op de galerij van het bouwwerk en op de naaste omgeving.
00.29.54 Gezicht op de bouwplaats vanuit verschillende hoeken.
00.30.59 Tekst: "Het transport vanaf de fabriek geschiedde tot Almelo per trein in 14 wagons"
00.31.04 Beeld: De open spoorwagons (zg. kolenbakken) van de NS, afgedekt met dekzeilen, vertrekken vanaf de fabriek naar de haven van Almelo. (N.B. Aangezien de fabrieksuitgang bijna aan de uitvalsweg naar Almelo lag, de Bankastraat, ging het transport naar de haven van Almelo in plaats van naar de haven van Hengelo. Vanaf Almelo ging het transport over het Overijsselse kanalensysteem en via het IJsselmeer naar Lemmer.)
00.31.46 Tekst: "In Almelo worden de onderdeelen met behulp van een vasten bok overgeladen van de wagons in de lichters"
00.31.52 Beeld: De op houten stellages geplaatste statorhuis en rotor worden met behulp van een drijvende bok overgeladen op het dek van een lichter.
00.33.04 Einde
(N.B. Tijdcode via digibeta)
Lengte in minuten:
00:12:17
Datering:
00-00-1939
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Almelo, [geen straatnaam]  
Oud nummer:
BB02152
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
9461BB02151 Samenvatting:
Eerste deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel volgt de assemblage van de eerste motor, bestaande uit een cirkelvormig statorhuis en een daarin passende wielvormige rotor.

Beschrijving:
00.02.21 Tekst: "Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer. Een nationaal product der moderne techniek. De electrische uitrusting werd door Heemaf geleverd."
00.02.36 Tekst: "Bouw en montage der drie verticale synchrone hoofdmotoren, elk 850 pk, 88 omw./min, 3000 volt."
00.02.44 Beeld: Een arbeider snijdt met een op afstand bediende autogeen lasbrander platen voor de elektromotoren.
00.02.49 Tekst: "Het autogeen uitsnijden der platen"
00.02.53 Beeld: Meer opnames van de snijwerkzaamheden.
00.03.35 Tekst: "Uit deze platen wordt het statorhuis geheel in elkaar gelascht"
00.03.41 Beeld: Het aan elkaar lassen van de platen bij de constructie van het statorhuis.
00.04.04 Tekst: "Pas- en steunvlakken worden geschaafd, gefraisd en geboord"
00.04.11 Beeld: Het hele statorhuis beweegt heen en weer op de vlakbank.
00.04.29 De slede van de vlakbank wordt gefreesd met behulp van een heen en weer bewegende, vierkante freesbeitel.
00.04.32 Het schaven van een steunvlak met een verticale, roterende schaaf.
00.04.49 Het boren van gaten in het statorhuis met een langzaam draaiende kolomboor.
00.05.47 Tekst: "Het blik wordt in segmentvorm in den stator 'gepakt'"
00.05.22 Beeld: Twee technici staan in de ring van de stator, die een doorsnede heeft van circa 7 meter, en leggen de statorplaten op elkaar.
00.06.21 Tekst: "De statorspoelen worden in dubbelen vorm gewikkeld en dan doorgeknipt; de spoelknoppen daarna omgebogen"
00.06.31 Beeld: Het wikkelen van de statorspoelen, die op een langzaam roterende arm bevestigd zijn, waarheen het van een haspel afrollende draad geleid wordt.
00.06.53 De, 00-00-1939
Titel:
Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer (acte 1) ;
Beschrijving:
Samenvatting:
Eerste deel van een filmreeks over de bouw door Heemaf in Hengelo van drie enorme elektromotoren voor een nieuw gemaal bij Lemmer in het kader van de Zuiderzeewerken. Dit deel volgt de assemblage van de eerste motor, bestaande uit een cirkelvormig statorhuis en een daarin passende wielvormige rotor.

Beschrijving:
00.02.21 Tekst: "Het nieuwe gemaal der Zuiderzeewerken bij Lemmer. Een nationaal product der moderne techniek. De electrische uitrusting werd door Heemaf geleverd."
00.02.36 Tekst: "Bouw en montage der drie verticale synchrone hoofdmotoren, elk 850 pk, 88 omw./min, 3000 volt."
00.02.44 Beeld: Een arbeider snijdt met een op afstand bediende autogeen lasbrander platen voor de elektromotoren.
00.02.49 Tekst: "Het autogeen uitsnijden der platen"
00.02.53 Beeld: Meer opnames van de snijwerkzaamheden.
00.03.35 Tekst: "Uit deze platen wordt het statorhuis geheel in elkaar gelascht"
00.03.41 Beeld: Het aan elkaar lassen van de platen bij de constructie van het statorhuis.
00.04.04 Tekst: "Pas- en steunvlakken worden geschaafd, gefraisd en geboord"
00.04.11 Beeld: Het hele statorhuis beweegt heen en weer op de vlakbank.
00.04.29 De slede van de vlakbank wordt gefreesd met behulp van een heen en weer bewegende, vierkante freesbeitel.
00.04.32 Het schaven van een steunvlak met een verticale, roterende schaaf.
00.04.49 Het boren van gaten in het statorhuis met een langzaam draaiende kolomboor.
00.05.47 Tekst: "Het blik wordt in segmentvorm in den stator 'gepakt'"
00.05.22 Beeld: Twee technici staan in de ring van de stator, die een doorsnede heeft van circa 7 meter, en leggen de statorplaten op elkaar.
00.06.21 Tekst: "De statorspoelen worden in dubbelen vorm gewikkeld en dan doorgeknipt; de spoelknoppen daarna omgebogen"
00.06.31 Beeld: Het wikkelen van de statorspoelen, die op een langzaam roterende arm bevestigd zijn, waarheen het van een haspel afrollende draad geleid wordt.
00.06.53 De
Beschrijving vervolg:
statorspoelen worden met een zware draadschaar doorgeknipt, waarna het rondlopende uiteinde, de spoelkop, wordt omgebogen.
00.07.31 Het klaarleggen van de statorspoelen op een werktafel.
00.07.38 Tekst: "De statorspoelen worden omwikkeld en daarna in den compoundketel geïmpregneerd"
00.07.43 Beeld: Jonge vrouwen omwikkelen de U-vormige statorspoelen met linnen.
00.08.08 Het opstapelen van de omwikkelde spoelen op een trekkar, die naar de compoundketel geduwd wordt, waarin de spoelen, hangend in een rek, worden neergelaten. 00.09.11 Het bolvormige deksel wordt gesloten.
00.09.26 Tekst: "Gedurende enkele uren blijven de spoelen onder hoogen druk in den ketel"
00.09.33 Beeld: Het scharnierende deksel gaat weer omhoog en de nu zwart geworden spoelen worden opgehesen en opgestapeld.
00.10.15 Tekst: "Na het impregneeren worden de spoelen van micabuisisolatie voorzien en 'gebakken'"
00.10.24 Beeld: Kijkje in de assemblagehal, waar een buis van mica wordt gevormd.
00.11.21 Een voorgevormde platte buis van mica wordt op de benen van de statorspoel geschoven, die vervolgens in een etage-oven gelegd wordt. De wijzer van de drukmeter wijst 50 kg per cm2 aan.
00.11.50 Tekst: "Het aanbrengen van de statorspoelen in de blikgleuven"
00.11.55 Beeld: Het monteren van de statorspoelen in het statorhuis, waarbij een man de gleuven in de pakken openhoudt en en ander de benen van de statorspoel in de gleuven schuift.
00.12.53 Verwijderen van overtollige impregneerlak.
00.13.06 Tekst: "De vrije einden der spoelen worden omgebogen, samengesoldeerd en daarna afgeïsoleerd"
00.13.13 Beeld: Monteurs werken aan het statorhuis, waarvan de twee helften in een S-vorm zijn neergelegd ten behoeve van een betere bereikbaarheid aan beide kanten. Draadeinden van de statorspoelen worden omgebogen, aan elkaar gesoldeerd en afgeïsoleerd.
00.14.06 Tekst: De bovendraagbalk, uit profielbanken en plaat samengelascht, wordt op de steun- en pasvlakken
Lengte in minuten:
00:17:37
Datering:
00-00-1939
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02151
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Fabricage Stork-Ricardo dieselmotoren ;
Beschrijving:
Een bedrijfsfilm van Stork over het fabricageproces van de Ricardo dieselmotoren in de Stork-vestiging te Zwolle, en de verschillende toepassingen van deze motoren.

Verschillende fasen van het productieproces komen voorbij, vanaf de start in de ijzergieterij tot aan het transport per trein van de motor naar zijn eindbestemming.

00:00:00

Schepen in een haven en een kijkje in de binnenstad van Zwolle.

00:02:21

De montagehal van Stork Dieselmotoren, arbeiders zijn aan het werk.

00:15:48

De motor is klaar en wordt op de testbank gezet, het testen neemt een aanvang.

00:11:23

De opdrachtgever (?) meldt zich en in zijn aanwezigheid wordt de motor verder getest, voor de controle van de uitlaat van de motor beklimmen tester en opdrachtgever het dak van de fabriek.

00:19:11

De geteste motor verlaat per trein de fabriek.

00:20:06

Opnamen van de verschillende toepassingsmogelijkheden van de Ricardo-Dieselmotor, waaronder zeeschepen, een stoomgemaal en een binnenschip.

00:22:45

Einde.

Lengte in minuten:
00:22:47
Datering:
1951-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02478
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0261 Kerkwerve. Toegangshek tot het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Toegangshek tot het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0261
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0260 Kerkwerve. Toegangspaal naar het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Toegangspaal naar het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0260
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0259 Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0259
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0294 Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0294
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0293 Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0293
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0292 Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0292
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0291 Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0291
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0290 Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0290
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0289 Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0289
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0288 Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0288
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0287 Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0287
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0286 Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Kanaal en waterwerk bij het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk, werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0286
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0285 Kerkwerve. Interieur van het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk. Het gemaal werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Interieur van het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk. Het gemaal werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0285
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Beeldmateriaal
KWV-0284 Kerkwerve. Interieur van het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk. Het gemaal werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Datering:
23-06-2010
Beschrijving:
Kerkwerve. Interieur van het voormalig stoomgemaal Viane, gelegen ten oosten van Ouwerkerk. Het gemaal werd gebouwd in 1878. Dit gemaal werd in 1921 vervangen door een zuiggasmotorgemaal en na de watersnoodramp door een dieselgemaal, dat tot 1957 functioneerde. Het gebouw is een voorbeeld van zogenaamde industriële waterstaatarchitectuur
Vorm:
1 foto : digitaal
Vervaardiger:
Toon Franken
Locatie:
Beijerseweg 1, Ouwerkerk
Deel van:
Schouwen-Duiveland - kernen
Bronvermelding:
Zeeuws Archief, Beeldbank Schouwen-Duiveland, nr KWV-0284
Trefwoorden:
Organisatie: Zeeuws Archief