Locaties
Archieven.nl bevat bronnen waarin locaties centraal staan. Met deze zoekingang worden bronnen met locaties van diverse archiefdiensten bijeengebracht. In deze zoekingang wordt gezocht op adressen en worden bijbehorende bronnen (bouwdossier, foto, etc.) gevonden.
Filter: Kanaalkadex
303 locaties
sorteren op:
0077 Vereniging Historisch Purmerend
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
VHP002000035_0036 Rechts het pand van voorheen fotograaf Binken
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
VHP002000033_0019 De Kanaalkade loopt vanaf de Sluis noordwaarts naar de Beemsterburgwal langs de zogenaamde Kom, dit is een breed gedeelte van het Noordhollands Kanaal, waar grote schepen konden draaien. De kade en de naam zijn ontstaan na het graven van het Noordhollands Kanaal tussen 1819 en 1824. Het is gedurende 150 jaar een druk bezochte kade geweest. Door oudere Purmerenders ook wel de Buitenkant genoemd. Op de hoek met de Kanaalstraat stond het bekende café “Du Nord”. Dit café was ook een tramhalte van de stoomtram, die over de Kanaalkade reed. Op het gedeelte tussen de parkeerplaats en de Kanaalstraat zal onder de bestaande bebouwing funderingresten te vinden zijn van het voormalige slot Purmersteyn. Op het eind van de kade lag van 1895 tot 1932 een trambrug over de Beemsterringvaart, waarover de tram reed die via de Beemster naar Alkmaar ging. Tussen 1960 en 1966 heeft op diezelfde plaats een noodbrug gelegen voor het autoverkeer richting Hoorn en Alkmaar, toen de oude Beemsterbrug onklaar geworden was. De Kanaalkade werd tot 1953 in de oogsttijd nog al eens gebruikt door de groenteveiling om de overvolle Beemsterburgwal te ontlasten. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”) .
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
VHP002000033_0060 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Trefwoorden:
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd
0077 Vereniging Historisch Purmerend
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
VHP002000033_0018 Pand van Henk Binken waarin hij een kappers- en fotozaak had gevestigd
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Organisatie: Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland
laatste wijziging 31-03-2023
1 gedigitaliseerd