Uw zoekacties: Locaties

Locaties

Archieven.nl bevat bronnen waarin locaties centraal staan. Met deze zoekingang worden bronnen met locaties van diverse archiefdiensten bijeengebracht. In deze zoekingang wordt gezocht op adressen en worden bijbehorende bronnen (bouwdossier, foto, etc.) gevonden. 

 
 

Aanklikken van een adres levert de akte of afbeelding op waarbij het adres is vermeld. Wanneer geocodes bij een locatie zijn beschreven, dan wordt de locatie ook weergegeven op een kaart.

Zoeken

Natuurlijk wilt u vinden wat u zoekt. Met een zoekterm in het algemene zoekveld, vindt u ongelooflijk veel treffers. Om het resultaat zo optimaal mogelijk te laten zijn, raden wij aan gebruik te maken van de verschillende filters:

  • Locatie
  • Straat
  • Huisnummer
  • Kadastrale gemeente
  • Sectie
  • Perceelnummer
  • Bron (bouwdossier, Foto, Perceel)
  • Archiefdienst (hier treft u alle archiefdiensten en collectiebeherende instellingen die hun collecties presenteren op archieven.nl)
  • Periode

Klikt u op ‘+’ achter Locatie, dan kunt u een extra Locatie toevoegen

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging, straat/sectie, plaats/kadastrale gemeente, huisnummer en datum (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt u de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Tabelweergave of de Detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst of bron.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
Filter: Kanaalkadex
beacon
303  locaties
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0017 Pand van Henk Binken waarin hij een kappers- en fotozaak had gevestigd
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade 15  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0058 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0016 Oorspronkelijk – al in 1884 - was hier herberg “Het Rijnlandse Veerhuis”. Later werd hier een nieuw pand “Café du Nord” gebouwd. Voor dit café was ook een tramhalte van de stoomtram Amsterdam-Purmerend-Alkmaar, die over de Kanaalkade reed. In 1960 werd de horecabestemming beëindigd en werd het een zaak in auto-onderdelen en weer later een zaak in witgoed.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade 14  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000033_0057 Omdat het noorden van Noord Holland hoger ligt dan het zuiden (Waterland) is ook de waterhoogte hier lager dan in het noorden. Daarom was het noodzakelijk om bij de aanleg van het kanaal een sluis te bouwen in Purmerend om dit hoogteverschil te keren. Het verschil tussen de Schermerboezem (het noorden) en de Waterlandse Boezem (het zuiden) bedraagt ongeveer 90 cm. Oorspronkelijk waren er dus 2 sluiskolken: een kleine kolk aan de stadzijde en daarnaast een grote kolk. De brug, die uit 2 draaibruggen bestond lag over de beide sluiskolken. Zowel de sluisdeuren, als de spuiluiken en de bruggen werden met de hand bediend door sluiswachters. De smalle brug had één rijbaan, waarbij het verkeer komend uit de stad altijd voorrang had. Zo kon hier een lange wachttijd ontstaan. In 1957 werd een nieuwe brug gebouwd met 2 rijbanen. Deze brug werd iets noordelijker geplaatst net naast de sluiskolk. Sindsdien worden naast de brug ook de sluisdeuren elektrisch bediend, evenals de spuiluiken. Toen werd ook de kleine sluis gedempt. (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kanaalkade