Uw zoekacties: Beeld en geluid

Beeld en geluid

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
8.107  bestanden
sorteren op:
 
 
 
 
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Chirurgijn
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Chirurgijn
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
20
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Chirurgijn
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Chirurgijn
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
19
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Kaap
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Kaap
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
18
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Ziekentrooster
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Ziekentrooster
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
17
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Haven Van Portsmouth
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Haven Van Portsmouth
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
16
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, Anna Jacoba
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
Anna Jacoba
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
13
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Anna Jacoba ■ Het il
fcfc r f"T>^^4 ^ schoonheid die hieropons
sm net-vlies ver-schijnt A o o D A ^ An-na A 9 p D o A p
o OQ 1
%% ^ s
D o
rra
A DA E 4
E^^lttftlJ'' " ^ ± 1
tt 11 li l ^ # ' #—#—•—•—0 -
is de An-na Ja - co - ba, die schudt, wipt en deint Oh Ooh Fjjmin
1 i
ë é ]a - co - ba, 'kwil met jou on - der zeil A DC 0 — # ^ I # ^ s=¥ kan me met sehe-len wat m'n vrouwer-van vmdt O, An-na Ja - co - ba, 'kwil met
2 Harne, de schipper is, als je hem kent, eigenlijk echt niet zo'n vrolijke vent Want al kent hij haar kont, al streelt hij haar kop, hij heeft m zijn leven een vrees'lijke strop
3 Dronken is hij toch getrouwd met zi|n Gieet, die iedere dag een mud aardappels eet Ze praat als een brulboei, weegt tonnen te veel, draagt zo 'n korset en ze is nogal scheel
4 Greet's nachthngerie is uit zeildoek genaaid, van een grootzeil dat ooit kapot is gewaaid Een ketting draagt zij om de stevige nek, van het ankei van Anna Jacoba haar dek
jou door het ^m lint
5 Op zijn Anna Jacoba zit hij als een vorst Die gedachte alleen geeft hem vreselijk dorst Dus schuift Harne behendig het zeildoek opzij, en vindt er een oorlam van goed brandewijn
6 Nu pakt hij de helmstok maar ach, het is mis, 't IS jammer want Hame houdt met van vis
Zijn Anna Jacoba schiet weg met een vaart, naar de Perzische golf of iets van dien aard
7 Dus mannen, twee vrouwen is slecht voor je lijf je ziet dat aan Hame want die is nu stijf Al lijkt dat misschien een beetje banaal, het IS van dit lied toch de diepe moraal
B7 s.
B7 E
F||min : : 1
F r
♦♦♦ H 1 B7 1 ruim is ge - la-den, een reis voor de boeg Van Ab - ben - broek gaat het naar
m^ s 1 1 i
Rot-ter-dam toe De A E M ÊL f in een Del - Iuft - se gracht of des - noods op de Nijl En het
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, Juzaine
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
Juzaine
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
12
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Troubadour
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Troubadour
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
11
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, De Troubadour
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
De Troubadour
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
10
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, Lage landen
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
Lage landen
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
9
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, Gabriel & Janneke
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
Gabriel & Janneke
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Paginanummer:
8
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Aantal pagina's:
44
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie, Koos & Toos
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Ondertitel:
Koos & Toos
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Bladmuziek en Liedtekst
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
6
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Koos & Toos
1 1 ♦u
1 I ■ w-a I * rJ \
ß' 0 j
* • * m G D E 1 D A frm
meis-sie was zo mooi en rond, acht-tien |aar en maagden blond A
D
r r r r ^ ' [ƒ G
m -0 (Toos G Fluit ^ ^ j3in.
2 Toossies vader had veel geld, (Hojo, hojo ) 't Was een reder welgesteld, ( want dat hoorde zo )
3 Koos die moest die maand naar zee, (Hojo Ho|o ) De rijke reder dacht tevree (want dat hoorde zo ) "Ik stuur je op mijn slechtste schip, omdat jij mijn dochter wipt' Dat leek hem best een goed idee, (Toos die ging niet mee )
4 Rattenesten m 't vooruit, (Hojo, hojo ) Kakkerlakken schoten kuit (want dat hoorde zo ) In vijf minuten welgeteld kreeg Toossies pa 't verzekeringsgeld Voor 't schip dat naar de bodem glee, (Toos die ging met mee )
die ging D niet mee ) D a^ ä
5 Maar vrienden 't is een wreed verhaal, (Hojo, hojo ) Een haai kreeg zo een vorstelijk maal (want dat hoorde zo )
HIJ dacht, bij 't kijken aan de dijk " m'n Toos trouwt snel een man zo njk " Koos' linkerbeen dreef snel in 't rond, niemand die het rechter vond Notaris, dokter, dominee, (Toos die ging met mee )
Neptunus klaagde ach en wee, (Toos die ging niet mee )
6 De reder was zo in zijn sas, (Hojo, hojo ) Van Koos vond men alleen de jas, (want dat hoorde zo ) Maar de pret die was van korte duur want Toos die dronk van 't zvva-vel-zuur Voor haar kwam Petrus naar benee, (Toos gmg met hem mee )
é^ r\ a tempo
-J •/ J^|(i ^ Zo
y^~r voer hij heen en weer op zee D 5; Koos was een stoe-re vis-ser-man (Ho-jo Ho - jo ) Niet voor Storni en gol-ven bang (wantdat hoor-de zo ) Z'n ■ .
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie,
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Verantwoording
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
3
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie,
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Verantwoording
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
2
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
This book IS sold subject to the condition that it shall not, by way of trade or otherwise, be lent, re sold, hired-out or otherwise circulated without the publisher's consent in any form of binding or cover other than that in which it is published and without a similar condition being imposed on the subsequent purchaser
Alle composities in dit boek zijn © Muziekuitgeverij Parallax Indien gebruik wordt gemaakt van een of meerdere composities voor een uitvoering en/of opname op een geluidsdrager of via welk medium dan ook, verzoeken wij de gebruiker(s) een bewijsexemplaar te sturen naar Parallax Muziekuitgeverij, adres zie onder In alle gevallen dienen de rechthebbenden vermeld te worden
All compositions in this book are © Music Publishing Company Parallax, Netherlands In case one or more compositions are used for performance and/or recording on a sound-earner or via any other medium, we request the user(s) to send a reference copy to Parallax Music Publishers, see address below In all cases the copyright owners need be mentioned
De foto op de voorkant is genomen tijdens het 750 jarig bestaan van de Maaslandse Ridderorde in 1991 en geeft een beeld van de oprichters van de groep in die tijd, v I n r Theo Schuurmans, Kees Wagenaar en Peter Moree © collectie Pekel 1991 De foto op de achterkant is genomen met een zelfontspanner tijdens een Pekel werkweek in Frankrijk m de zomer van 2002 © collectie Pekel 2002 De foto s op de binnenkant van de achterpagina zijn oude publiciteitsfoto s Pekel 2000 - fotograaf Rob Glastra Pekel 1996 (centrum foto Arno van Riet en Marleen Koopmans) ~ fotograaf Rob Glastra Pekel 1991 -fotograaf Rob Glastra Pre Pekel 1974 - v I n r Hans Troost, Peter, Erno, Theo - fotograaf Maarten Moree Muzieknotatie John Bazuijnen ReinSpoorman Fotobewerking Theo Schuurmans Redactie Pekel, Bernard Kleikamp Omslag ontwerp Jos Hendrix Druk Grafaria
CIP DATA KONINKLIJKF BIBLIOTHEEK DEN HAAG Pekel
Ongezouten/Liedboek [ed B Kleikamp, photogr Rob Glastra, Maarten Moree, © collectie Pekel] Leiden Parallax - III, photos, music notation ISBN 978-90-75718 05 8 NUR 668 bladmuziek Subject headings songs/dance tunes ©1996 1999 2008 Muziekuitgevenj Parallax, Leiden Nederland All rights reserved Alle rechten voorbehouden
Uitgever/Publisher Parallax, Hommelveld 20, 2318 VC Leiden Netherlands info@panrecords nl, wwwpanrecords nl Boekingen / bookings -1-31 6-51051688, pekelfolk@gmail com, wwwpekelfolk com
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Ongezouten De Zee Trilogie,
Titel:
Ongezouten De Zee Trilogie
Naam uitgever:
Muziekuitgeverij Parallax
Jaar van uitgave:
1996
Omschrijving:
Illustratie
Aantal pagina's:
44
Paginanummer:
1
Taal:
Nederlands
Druk:
3e druk
Plaats van uitgave:
Leiden
Auteur:
Folkgroep Pekel en Bernard Kleikamp
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas, Round The Corner
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Ondertitel:
Round The Corner
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Omschrijving:
Liedtekst
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Paginanummer:
36
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
Round the Comer. Hurrah, Hurrah, My Hearty Fellows. Nancy 0 ! Captain's Gone Ashore. Heave Round Hearty. Jack Crosstree. Roll the Old Chariot. Neptune's Raging Fury. Cheer Up, Sam.
Laughton^ writes that Dana gives no Negro shanties, but is this
quite correct? Round the Comer, Cheer Up, Sam, and Roll the Old Chariot are all of Negro extraction. These and Cheerily Men are the only ones of Dana's work-songs that have survived until the present day. But then again, as we know nothing of his shanties beyond their titles, what is to prevent many of them from being Negro songs? For example, in this book I have produced several *new' shanties, the titles of three are Heave Away, Boys, Heave Away (a). Heave Away, Boys, Heave Away (b), and Haul Away, Boys, Haul Away. With the aid of the titles only who would know these were Negro shanties? And yet that is what they are. And then again, to further an idea presented by the author of the
Seven Seas Shanty Book, many of the shanties that appear to be developed from Negro sources may be white men's ditties taken to the West Indies by the slaves of the Monmouth Rebellion and, after being altered by the Negroes to suit their tastes, turning up again as Negro work-songs aboard sailing ships. Sally Brown is mentioned by Captain Marryat as having been sung
in 1837 by seamen aboard the packet he sailed in from England to America. This shanty is of Negro extraction, if it is not a pure Negro song. I am rather inclined to think that Negro shanties or shanties developed from Negro songs were more common about this period than the authorities seem to suggest. And why not? From just prior to the end of the Napoleonic Wars the Cotton Trade between the Southern States of America and England advanced steadily until, in about 1836-7, the amount of cotton carried to England reached more than 500 shiploads. Laugh ton states that in the 1830s the loading of cotton on to the
ships gave seamen many opportunities to listen to slave songs, the result being that the white sailors picked up Negro work-songs and took them to sea as shanties, ousting the old favourites; but he does admit too that the 1840s produced Western Ocean and Blow the Man Down. I believe that Negro songs were being sung in British ships earlier than is usually accepted. Even Blow the Man Down is now ' Laughton, L. G. Carr, 'Shantying and Shanties', Thi Mariner's Mirror, 1923. 10
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas, Two Sisters Courted One Man
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Ondertitel:
Two Sisters Courted One Man
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Omschrijving:
Liedtekst
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Paginanummer:
34
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
Page 286: Heaving up and sailing after waiting for water at the Bar off Shields
aboard a merchant brig, Oct. 1811 . . . the stentorian voices of the pilots, the nautical heave O of the mariners as they braced their yards and hauld their bowlings. . . .
On the voyage to Jamaica in the Edward merchantman, in the
year 1811, the crew cleared out and Negroes from ashore worked the cargo. The following I feel must be the earliest reference to shanties, such as we understand them, in print (page 201): Our seamen having left the ship, the harbour work was performed by a
gang of Negroes. These men will work the whole day at the capstan under a scorching sun with almost no intermission. They beguiled the time by one of them singing one line of an English song, or a prose sen- tence at the end of which all the rest join in a short chorus. The sentences which prevail with the gang we had aboard were as follows:
Two sisters courted one man, Ch. Oh, huro, my boys,
And they live in the mountains, Ch. Oh, huro boys O.
And the second:
Grog time of day, boys. Grog time of day, Ch. Huro, my jolly boys. Grog time of day.
Note that this reference to singing at the capstan is in the period
before 1815, a period all writers on the subject of shantying declare to be void of any tangible proof of shantying. Although the West Indian is rarely referred to by writers on shantying, I feel that he was responsible for producing far more seamen's work-songs than any Negro of the Southern States of America. West Indian Negroes have shipped as seamen and cooks in our merchant ships and naval vessels from earliest times and were ever to the fore as shantymen. Bullen seems to be the only writer who looks towards the Caribbean and the Guianas as a source of shanties, although Terry does state that he heard many shanties in 'West Indian seaports . . . one of the few remaining spots where shanties may still be heard'. I endorse this, as I have heard them sung at work in the Windward Islands as late as the thirties. In The Sea Made Men (Memoirs of a Yankee Sea Captain, 1826-1840) the author, G. P. Low, mentions on page 31 darkies singing as they hoisted aboard his ship hogsheads of tobacco at James River, Virginia, but otherwise no mention is made of shantying. The two shanties given in The Quid (already mentioned on page 7)
are capstan songs, although they do not have the saltiness or the ring 8
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Omschrijving:
Shanty verklaring
Aantal pagina's:
430
Paginanummer:
33
Taal:
Engels
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
ministers, doctors' mates and loblolly boys; every man runs the same road and hard and impenetrable is that soul that does not chime in with the old ditties. . . .
The words of two of these ditties sung at the capstan are then given. Quite recently I discovered an even earlier reference to shantying,
although it is not called by this name and the workers were long- shoremen not seamen, but nevertheless to my way of thinking the given songs are undoubtedly shanties as distinct from Negro work- songs; their wording and refrains speak for themselves. The book I quote is Landsman Hay—Memoirs of Robert Hay, 1789-1847.^ The work is about the life of a merchant seaman who at times was pressed into the King's Navee, and the life at sea of a Merchant Jack and of a Naval Tar is described in rather quaint but very readable English. References to the use of the fiddle and fife in men-o'-war when heaving at the anchor and the tunes that were played are many. Here are some extracts, the first from page 80:
(Sailing of H.M.S. Culloden towards the East Indies, July 1804.) 'Are you ready there forward?' 'All ready. Sir.' 'Heave away. What kind of a drawling tune is that you Fifer? Strike up
Off She Goes or Drops of Brandy. Aye, that is the tune. Keep step there, all of ye, and stamp-and-go. Light round the messenger there, aft, hand forward the nippers, you boys.'
This must be the first time in print the expression 'stamp-and-go'
is to be found. Two capstans were used in naval vessels of this time to heave the anchor—a messenger of rope linking the two. At the larger (which was placed aft of the smaller), the seamen manned the bars, causing the smaller to revolve as well. The anchor cable was a nine-stranded cable-laid rope which came through the hawse-pipe, ran alongside the two capstans (on the main-deck), and was stowed down in the cable tier beneath the main deck. 'Nippers' were short pieces of rope (stoppers) one end of which would be fastened to the 'messenger', the other end to the cable, and as the cable was hove in, and the 'nippers' reached the barrel of the larger capstan, small boys would 'fleet' them (i.e. untie and move them) and fasten them on again near the small capstan. I t was from such circumstances that the word 'nipper' entered our language as the name for a small boy.
Page 162: In the early February 1809 we met at Point de Galle with the home-
ward bound Indiamen, which we had appointed to rendezvous there, and 14th we found ourselves dancing round the capstan to the tune of Off She Goes
' Edited by M. D. Hay, Rujjcrt Hart-Davies, 1953. 7
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Omschrijving:
Shanty verklaring
Aantal pagina's:
430
Paginanummer:
32
Taal:
Engels
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
bosun's mate, naval seamen worked in silence—hence the dis- paraging title given them by Merchant John—'Johnny Haul-taut'. In these days Merchant John carried on without any publicity;
he was not in the limelight like his naval brother, and, the times being what they were, even Merchant John was inundated with naval customs and routine. Many merchant ships were armed on account of the preponderance of privateers, pirates, and enemy vessels scouring the high seas. Naval discipline was to be found aboard many merchant ships. The arming of merchant ships left its mark even down to the latter days of sail, when many ships had painted ports along their sides. The Blackwall frigates of the nineteenth century had their gunners, topmen, middies, fiddlers, and other naval hang- overs from these stirring times. All this naval discipline naturally tended to submerge the wild shantying of uncouth Merchant Jack, and furthermore the press- gang tenders which awaited every merchantman offshore, ready to seize him and press him into the service of the King's Navee, robbed the commercial ship of good shantymen, their place being taken by landsmen and foreigners who knew nothing about, and cared less for, these traditional work-songs. Obviously shantying did exist, but only as a trickle; and even mention of this trickle has been omitted from the nautical works of the period. From 1815, the Year of Peace, onwards a new and prosperous era
at sea and ashore rapidly developed, but there is very little concrete reference to shantying to be found in literature until the eighteen- thirties. In the eighteen-thirties reference to shanties and shantying entered literature, and for several years most authorities thought that Dana^ ('834) was the first writer to mention the subject and to give the title of several work-songs. (Nevertheless he did not call them SHANTIES.) Doerflinger'^ however discovered an interesting reference to
shanties in a little volume called The Quid (London, 1832). I came across two copies of this rather rare book—one in the British Museum Library and one in the Greenwich Maritime Library. It is the work of an anonymous steerage passenger who sailed to the Far East in a ship of the Honourable John East India Company, and its secondary title is 'Ditties, Quid-ditties, and Od-ditties'. On page 222 there is a woodcut portraying heaving at the capstan, which has a Negro fiddler perched on its crown,.together with a description of the singing which runs:
.. . (a) motley group man the bars. .. . It is a time of equality; idlers, stewards and servants, barbers and sweepers, cooks and cooks' mates, • Dana, R. H., Two Tears Before the Mast, Harper and Bros., New York,
1840. * Docrflinger, W. M., Shantymen and Shantyboys, Chap. IV. The Rise of Shantying.
The Macmillan Co., N.Y., 1951. 6
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Omschrijving:
Shanty verklaring
Aantal pagina's:
430
Paginanummer:
31
Taal:
Engels
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
there is little or no real evidence to go on. A-rovin' may date from this period but as a shore-song only. There is not enough evidence to prove that Whisky Johnny is an Elizabethan SHANTY, even if some people do think it was sung as MALMSEY Johnny\ For the seventeenth century we can produce nothing, and very
little for the eighteenth, with perhaps the exception of some evidence given by Falconer in his Mariru Dictionary (1769). He makes mention of a windlass worked by handspikes which fitted into holes in the barrel and which had to be fleeted (shifted) at each heave, and after each fixing of the bars the mariners would heave and 'give a sudden jerk . . . regulated by a sort of song or howl'. Laugh ton in The Mariner's Mirror writes that he thinks this may mean the singing of an elemental type of shanty such as Lowlands, whereas other writers believe it to be nothing more than a sing-out such as 'yo heave ho!'
Although we haven't any real proof that the art of shantying and
the shanty itself as we know it existed in the eighteenth century, it is fairly obvious, although unrecorded, that many of the shanties which have survived to the present day must have been 'invented' and circulated towards the end of this century, and this we can judge from the accepted manner in which the earliest writers of the nineteenth century refer to these working songs. They don't introduce them as something new but merely refer to them as one would a well- established custom. The shanty Boney seems to indicate that later eighteenth-century
events were used by the shantyman—in all probability the words being taken from existing 'broadsheets'—but whether the shanty was in use at this time it is difficult to say. Another shanty that may hail from this period is the hauling song Bunch 0' Roses or Blood-red Roses, the latter phrase being a name given to the English Redcoats by Napoleon's troops. From 1739 to 1815 England was engaged in wars with the French.
It was a period of the 'Johnny Haul-taut' as opposed to the Merchant John, the days when naval plays were all the rage, and songs and ballads were built around Dibdinian Jack Tars and great sea battles hawked by the sellers of ballad-sheets around the city of London. Aboard naval vessels heaving and hauling was done to the music of the fiddle, to the whistle of the bosun's pipe, and to numbers. The rather peculiar shout of'Two-six!' used when hauling on a rope, and still heard in naval vessels, has probably been handed down from this period. No shantying was allowed in the Senior Service, although Whall seems to think that it was permitted in small craft and revenue cutters and then the only type of shanty used wouldbe astamp-'n'-go song suited to big crews who would walk away with married falls. Cheerily Man was also used at times, but in the main, though they had the aid of the fiddle, the pipe, and the caUing of numbers by the
5
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland