Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
394
Vrouwen Advies Commissie voor de woningbouw en woonomgeving (VAC) te Houten
Inleiding
De VAC Houten is opgericht in 1987 en heeft vanaf dat moment de uitbreiding inclusief de plannen als VINEX-locatie meegemaakt. Afgelopen jaar (2012) heeft Gemeente Houten besloten om met ingang van 2013 de subsidie stop te zetten. Hierdoor is de toekomst van VAC Houten onzeker. Het bestuur heeft daarom besloten zijn archief in bruikleen te geven aan het Streekarchief of "Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht" in Wijk bij Duurstede.
Indien er besloten wordt om VAC Houten op te heffen, zal het bestuur zorgen dat de resterende delen overgedragen worden in archiefdozen. Ook de laatste financiële stukken worden na de afwikkeling nog overgedragen.
Het archief is 5 meter groot. Voor zover thans bekend, zijn er geen openbaarheidsbeperkingen.
Opgericht: 1987 Opgeheven: nog onbekend Rechtsopvolger: geen Omvang: 5 m1
Inventaris
Nummers zijn doosnummers
![]() ![]()
|