Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
![]()
108
Gerechtsbestuur Grote en Kleine Koppel en Maarschalkerweerd
Inleiding
In het uiterste noorden van de gemeente Houten en het zuidoosten van de gemeente Utrecht lagen de drie kleine gerechten Grote en Kleine Koppel en Maarschalkerweerd Deze gerechten werden in 1798 samengevoegd met het gerecht Bunnik en Vechten. In 1802 werd deze samenvoeging weer ongedaan gemaakt. De drie gerechten vormden nu samen een gemeente. Deze ging in 1818 op in de gemeente Oud-Wulven die op haar beurt in 1858 weer werd ingedeeld bij de gemeente Houten. In 1953 kwam Maarschalkerweerd in handen van de gemeente Utrecht. De omvang van het archief bedraagt 00,9 m1.
Inventaris
|