Uw zoekacties: Harderwijker schroefstoomboot maatschappij, 1858 - 1865
x5005 Harderwijker schroefstoomboot maatschappij, 1858 - 1865 ( Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

5005 Harderwijker schroefstoomboot maatschappij, 1858 - 1865 ( Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
Een korte tijd had Harderwijk een schroefstoombootmaatschappij. In de 19e eeuw. Het was een kortstondig leven beschoren. Waarschijnlijk omdat het tijd was met veel veranderingen en vernieuwingen. In 1863 wordt de spoordienst officieel geopend, waarbij dagelijks drie treinen naar Amsterdam gingen en drie treinen in Harderwijk aankwamen. Met de feestelijke opening van de spoordienst verlaagt de stoomboot haar tarieven.
In mei 1858 begint op de stoomboot "De Stad Harderwijk" met haar dagelijkse vaart naar Amsterdam. Eigenlijk was een veerdienst naar Amsterdam niet nieuw. Het nieuwe was, dat gebruik werd gemaakt van een schroef, die op stoom liep i.p.v een zeilboot. Met motor zal het sneller en beter op tijd zijn gegaan. Toch zal de beurtvaart en de veerschipper niet blij geweest zijn met deze vernieuwing, waar veel geld van aandeelhouders zat. De aandeelhouders kwamen met name uit de gegoede burgerij en de adel. De grootste aandeelhouder werd de heer H. Merckelbach met 9000,-- aan aandelen. Hij werd voor zes jaar aangesteld als agent van de firma te Amsterdam met een hoog salaris. De heer M.J. Vermeer wordt de agent te Harderwijk.
In de archiefstukken wordt ook gewag gemaakt van een 2e schip het jacht "De Valk" In 1859 wordt er geen dividend uitgekeerd vanwege de ongelukken welke ons stoomschip en het jacht hebben getroffen, met onkosten van 5 a 6000,-- gulden. In 1861 en 1862 waren goede jaren, waarbij de rekening positief kon worden afgesloten. Ook 1863 had nog een goed jaar kunnen worde ware het niet dat de stoomketel vernieuwd moet worden.
Daarna sluit 1864 en 1865 met verlies af. In de notulen kan dan ook het volgende lezen: "door bestaande ongunstige omstandigheden de vaart met het stoomschip "De Stad Harderwijk stop te zetten de maatschappij te ontbinden en de dienst te staken". Dit zal gebeuren per 1 augustus 1865. Wat de ongunstige omstandigheden zijn wordt niet gemeld, maar dat zal zeker met het spoor te maken hebben gehad en met het uitblijven van een nieuwe haven. Men heeft nog onderzoek gedaan naar een schip met minder diepgang, maar dat zou weer onvoldoende zekerheid geven voor een geregelde vaart. De beide boten werden verkocht voor f.7000,-- aan Joh. Van Dijk te Amsterdam
Kenmerken
Datering:
1858 - 1865
Inventaristitel:
Inventaris van de archieven van de Harderwijker Schroefstoomboot Maatschappij, 1858-1865
Omvang:
0,05 m
Auteur inventaris:
G.W. Hemstede
Inventarisatiedatum:
2004
Vestiging:
Harderwijk
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS